Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 12:31:19
|
Det bjuder jag på Hornen är faktiskt större i verkligheten än vad de ser ut på bild... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 12:36:00
|
På min 19":are är de ca 15 cm höga och 18 cm breda (L-format...) |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 14:44:25
|
Petter: Säger du det...
Levande: Lite sugen på provspelning är man ju onekligen men det är mycket jobb kvar inna det är dags. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 16:36:02
|
Stiligt =) Spännande att se hur det fortskrider... |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 16:43:41
|
"Stiligt" är väl inte riktigt ordet jag skulle använt men tack ändå WAF har nått ännu en bottennotering. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 13:14:45
|
Nytt delningsfilter (Furman X-424) inropat på Tradera, priset i förhållande till funktionerna var sådant att jag valde att slå till istället för att grovmodda mitt gamla filter. Info:
* 24 dB per octave rolloff slopes * Peak limiters with adjustable threshold and LED threshold indicators on each output * Slope switch gives Linkwitz-Riley/Butterworth choice * Low Cut filters give response down 3 dB at 20 Hz, with 12 dB/octave slope * Input and Output level controls * Mute switches on each output with dual-color indicators * Phase reverse switches on each output * Compression driver/Horn EQ switches on high outputs * Detented frequency controls with recessed range switches * Low Sum switch gives L+R sum in stereo mode * Ground Lift switch * Balanced inputs with 1/4" TRS jacks are standard
DESCRIPTION
The X-324, X-424, and X-524 represent a breakthrough to the next generation of crossover design. They offer a unique combination of features geared toward making their installation simple, reliable, and foolproof, while providing maximum protection to valuable speakers and drivers. All three feature 24 dB/octave slopes for maximum speaker/driver protection.
There are three 24 dB/octave X-series models to accommodate a variety of systems. The X-324 and X-424 have both stereo and mono modes; the X-524 provides stereo 4-way operation only. Each crossover point tunes continuously over 4.35 octaves, and adds an additional 3 octave span with use of 10X range switches (except: no range switch for the X-524 subwoofer-low cross). Frequency controls use detented pots (41 detents) for their superior reliability and resettability, and the frequency range switches (and all other front panel slide switches) are recessed to minimize the possibility of accidental actuation.
A Slope switch allows you to select either Butterworth filter response curves (constant power sum) for long throw applications, such as large concert halls, or Linkwitz-Riley curves (constant voltage sum) for near field uses, such as studio monitoring or whenever components are time or phase aligned (click here for additional information on Crossover Slope selection).
Recognizing the need in large multi-way sound reinforcement systems for control of signal peaks which can exceed a driver's power handling ability, each output of the 24 dB X-Series crossovers includes a fast-acting peak limiter. These limiters not only protect expensive drivers from damage, but also stop distortion-causing transients while having minimum effect on the rest of the program. Screwdriver-adjust Limiter Threshold controls for each output, variable from -20 to +20 dBu, allow customizing the maximum output level to match any combination of amps and drivers. This feature allows your system to run louder and longer, while giving protection from catastrophic failure. An LED next to each output level control indicates when limiting is taking place.
To assist in system checkout and fault identification, each output features a Phase Reverse pushbutton and a Mute pushbutton. The Mute buttons have dual-color LED indicators that glow green to indicate normal operation and red when the associated output is muted.
A switch-selectable function called Horn EQ conveniently eliminates the need for an outboard equalizer to achieve the compensation (see Specifications) needed when using compression drivers. On the rear panel, a Low Sum switch operational in stereo mode gives the option of summing the low frequency left and right outputs together and feeding the L+R mix to both low outputs. This choice generally has negligible effect on stereo separation since there is little directional content in the lowest frequencies, and often gives more satisfactory results in stereo sound reinforcement systems by assuring that the low frequencies can be heard equally well at all locations.
A ground lift switch allows the option of isolating the signal ground completely from the chassis, eliminating hum-causing ground loops without disturbing the AC safety ground. Balanced inputs on tip-ring-sleeve phone jacks are standard. Ultra-low distortion (less than .01% T.H.D.) and noise (-78 dBu E.I.N.) make the X-24 Series the cost-effective choice for trouble-free crossover installations. OPTIONS
* Models X-324B, X-424B, and X-524B: All inputs and outputs balanced with both phone and XLR connectors. Both output connectors can be used simultaneously, allowing signal splitting. Instrumentation-type differential input preamps offer extremely high common-mode rejection. * Accessories: Models SC-1, SC-2 Security Covers: Black anodized aluminum universal security covers, for one or two rack spaces, prevent unauthorized tampering with controls. When access to the controls is required, the SC-1 or SC-2 may be removed with a screwdriver, without dismounting the underlying equipment from its rack. Click here for a picture of the SC-1 and SC-2 Security Covers.
X-SERIES SPECIFICATIONS INPUTS
Standard: Input impedance: 10K Ohms tip to ground, 20K ohms tip to ring. Maximum input level: Depends on level control. Gain: 6 dB maximum. Connectors: 1/4" TRS phone only.
Balanced: Differential input impedance: 20K Ohms. Maximum input level: 8.7 Vrms (+21 dBu) Gain: 6 dB maximum. Connectors: Both XLR and TRS phone. Common Mode Rejection: >85 dB below 500 Hz; >62 dB at 10 KHz OUTPUTS
Standard: Output impedance: Less than 200 Ohms. Gain: 6 dB maximum. Maximum output level: 8.7 Vrms (+21 dBu) with a minimum terminating load of 2.5K Ohms. Connectors: 1/4" TRS phone.
Balanced: Output impedance: Less than 200 Ohms. Gain: 6 dB maximum. Maximum output level: 17.4 Vrms (+27 dBu), with a minimum terminating load of 5K Ohms. Connectors: Both XLR and TRS phone, may be used simultaneously. GENERAL
Freq. Response: +0, -.5 dB, 20 Hz to 20 KHz. Distortion and Noise: Less than 0.01% THD with input and output levels up to +21 dBu, from 20 Hz to 20 KHz; less than 0.003% THD at 0 dBu input and output levels, from 20 Hz to 20 KHz. Crosstalk: Less than -80 dB, Ch. 1 to Ch. 2 with 2 KHz tone in Ch. 1 at 0 dBu in and out. Output Noise: -78 dBu, 20 Hz to 20 KHz, unweighted. Dynamic Range: 99 dB from noise floor to maximum output. Frequency Ranges: X-324: 35 Hz to 700 Hz with X1/X10 range switch. X-424: 20 Hz to 400 Hz with X1/X10 range switch (low-mid) and 135 Hz to 2.7 KHz with X1/X10 range switch (mid-high). X-524: 15 Hz to 300 Hz (subwoofer-low) and 35 Hz to 700 Hz with X1/X10 range switch (low-mid) and 135 Hz to 2.7 KHz with X1/X10 range switch (mid-high). Filter Slope: 24 dB/octave, switchable for Butterworth (constant power sum) or Linkwitz-Riley (constant voltage sum). Limiter: Attack: 8 ms; Release: 1 sec.; Threshold: From -20 dBu to +20 dBu. Horn EQ: +12 dB at 18 KHz; rolls off at 12 dB/octave above 22 KHz. Low Cut Filters: -3 dB at 20 Hz, 12 dB/octave rolloff. Construction: Steel chassis, zinc chromate plating; 1/8" thick pale grey powder-coated steel front panel; glass epoxy PC boards. Dimensions: 1 3/4" (X-324) or 3 1/2" (X-424 and X-524) H x 19" W x 8" D. Weight: X-324: 7 lbs (3.3 kg). X-424, X-524: 11 lbs (5 kg). Power Requirement: X-324: 8 Watts. X-424: 12 Watts. X-524: 16 Watts. 120 VAC 60 Hz, or 230 VAC 50/60 Hz versions available. Safety Agency Information: UL, C-UL, and CE listed. NOTES
0 dBu equals .775 Vrms. Outputs can be connected to less than the indicated minimum load without damage or excessive distortion, but maximum output levels will be reduced.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 01:54:39
|
Styrkta av snabba kolhydrater och mältat korn tog jag och Lord itu med uppgiften att få bashornen på plats. Känsliga tittare varnas:
Vill också passa på att varna folk för att börja med biamping, det blir bara en massa apparater och sladdar att hålla reda på...:
|
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 02:24:13
|
Med all respekt och rörsocker på toppen.
Liknar det inte en riktigt förbannad myrslok med klart bra självförtroende?
Eller är det mina snabba kolhydrater som sätter igång fantasin? |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 02:30:28
|
Med denna placering ändrar du slutarean på hornet på samma gång som du förlänger det. Mao bara positivt!
Lite svårt att se på bilden men kanske hornet skulle upp lite högre för att öka slutarean. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 07:11:18
|
Milde himmel! Liksom både skrämmande och lockande på en och samma gång. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 10:19:46
|
Myrslok...Ja, faktiskt!
Kan hända hornen ska upp lite mer från golvet, vi provar och ser. Det kan hända att soffan står i vägen för mycket för mynningarna och att den måste bytas ut mot en fåtölj (ego-spot), det märks.
Nu är det kolhydrattajm igen innan Lord börjar rigga mätutrustningen och jag tar itu med att såga (!) loss elementen till bashornen från deras nuvarande låda. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 12:26:58
|
Edgars bashorn är gjorda med mynningarna nedåt. Hämta hans artiklar på www.volvotreter.de
Eftersom du för längt hornen sisådär 0,5m måste arean ökas för att bibehålla utvidgningen. Kanske tom soffan bidrar till ytterligare en förlängning...... |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 17:13:47
|
Då ska jag försöka summera helgens insats:
Till att börja med ska jag förklara frånvaron av bilder med att sambon fick för sig att dra igång en tapetsering av datarummet medan jag var upptagen ute i boden och alltså inte hann med att hejda, det här skriver jag från en lånad dator...
Bilder från mätningarna kommer i sinom tid när Lord har mailat över dem.
Sammantaget kan man säga att bashornen mäter bra, midbashornen mycket bra och midhornen exceptionellt uruselt.
Bashornen har ett användbart område från ca. 38Hz upp till strax under 200Hz, dock med en ganska påtaglig dip vid 64Hz mätt i lyssningsposition. Midbashornen mätte (i närfält) påfallande fint mellan ca. 120 och 800Hz. Mätt i lyssningsplats vill jag minnas att det syntes en hel del rumspåverkan, mer om det när jag fått filerna skickade.
Midhornen då? Vet inte om de mätningarna sparades men de spelade fint från 400 upp till 1000Hz varefter frekvenskurvan körde utför ett stup och kraschlandade 15dB längre ner. Vet inte om det är drivern, hornet eller kombinationen som ställer till det men jag funderar hur som helst på nya mellanregister...
Ljudet då? Tjaaa, efter diverse klantigheter med delningsfrekvenser och annat fick vi väl till nåt som i någon bemärkelse gick att lyssna på, i alla fall om man höll volymen på normala nivåer. En mätning av hela systemet från lyssningsplats visade att det vi tyckte var en någorlunda injustering av varje registers nivåkontroller gav en rejält fallande frekvenskurva, drog man upp så att det blev rakt (mindre krokigt...) blev det olyssningsbart. Till saken hör att vi inte lyssnade/justerade särskilt mycket alls, tiden har gått åt till att snickra och mäta.
Huvuduppgiften var att stämma av midbashornens kammare vilket vi också tog itu med. Beväpnade med Lords mätapparatur och ett antal hundbajspåsar fyllda med exakt 5dl sand skred vi till verket och det vi kom fram till var väl egentligen följande: Bort med precis så mycket volym som det bara är möjligt så blir det nog bra.
Med 4l sand var impedanstopparna på god väg att jämna ut sig men av diverse praktiska orsaker kunde vi inte testa längre än så. För skojs skull testade vi att mäta impedansen med öppen kammare också, det såg inte så grannt ut men nivåmätningar i närfält visade inga dramatiska skillnader mellan olika kammarvolymer.
Sammanfattingsvis är jag väldigt nöjd med vad mina hembyggen presterar mätmässigt, att sen EV-hornen inte mätte så fagert ger mig bara en ursäkt att bygga egna istället. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 11:16:50
|
quote: En mätning av hela systemet från lyssningsplats visade att det vi tyckte var en någorlunda injustering av varje registers nivåkontroller gav en rejält fallande frekvenskurva, drog man upp så att det blev rakt (mindre krokigt...) blev det olyssningsbart.
Kan även bero på att olika frekvenser dämpas olika mycket av rummet. Alltså, direktljudet kan vara bra, men med alla reflexer blir det kälkbacke av tonkurvan.
Hur mycket svänger bashornen med? Mina "Luvan" behövde sig en rejäl omgång stagning med flera material och dämpande lim mellan för att låta okej.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 12:04:09
|
quote: Midhornen då? Vet inte om de mätningarna sparades men de spelade fint från 400 upp till 1000Hz varefter frekvenskurvan körde utför ett stup och kraschlandade 15dB längre ner.
Tror att EV är gjorda för att EQas. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 12:37:34
|
quote: Kan även bero på att olika frekvenser dämpas olika mycket av rummet. Alltså, direktljudet kan vara bra, men med alla reflexer blir det kälkbacke av tonkurvan.
Mycket möjligt att det är något sånt. En annan sak som hör till är att karaktären ändras markant när man höjer volymen, det som låter ganska behagligt på låg volym förvandlas till ett akustiskt mordförsök om man höjer...
quote: Hur mycket svänger bashornen med? Mina "Luvan" behövde sig en rejäl omgång stagning med flera material och dämpande lim mellan för att låta okej.
Inte så farligt med den biten faktiskt, de första raka sektionerna ska stagas längs de plana ytorna och sen ska jag dämpa/regla sidorna in mot lyssningsplats. Ska köpa hem några tiotal meter regelvirke någon dag samt kanske dämpa större ytor med gipsskiva. Ville inte tynga ner konstruktionen mer än nödvändigt innan de kommit på plats, det var helvetiskt nog ändå att få dit dem. Några vibrationer/resonanser som verkligen störde ljudet har jag inte märkt av.
quote: Tror att EV är gjorda för att EQas
Det tvivlar jag inte en sekund på, frågan är hur med tanke på det branta fallet. Efter djupdykningen fortsatte responsen att åka puckelpist neråt med stigande frekvens.
Även om man antar att det säkert skulle gå att EQ:a till responsen från EV-hornen så är jag mer sugen på att bygga egna Tractrixtrattar till mellanregistret. Om mina drivers skulle gå att använda vore det trevligt annars har jag kastat ett öga på denna humant prissatta tvåtummare: http://www.ljudia.se/Archive/ProductFiles/211060_SV/BM-D750%20-%20Information%20(Engelska).pdf |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 12:47:38
|
Den drivern låter bra, speciellt i förhållande till priset. Byggde PA med den för ett par år sedan. Komplettera med en B&C DE35:a över 5000 Hz för att behålla spridning och känslighet mot högre frekvenser |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 12:51:38
|
Intressant. Vad körde du med för horn ihop med dem? Diskanter kommer jag nog att behöva oavsett, alltså känns det rimligt att drämma till med större middrivers eftersom de ska jobba ganska långt ner i frekvens. Även om midbashornen mäter fint ganska långt upp i frekvens så är jag inte lika säker på att de låter bra om man låter dem spela så långt upp, vill nog kunna dela vid 600Hz eller så. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 13:57:01
|
Enl EV ska hornet EQas då det faller med 6dB/oktav från ca 3kHz. Sen är det ju frågan om hur bra din driver passar till hornet. enl E passar även Altec 1,4" drivers..... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 15:38:31
|
Lars: Om jag delar högre än 1kHz och EQ:ar från 3kHz skulle det nog gå bra med EV-hornen men då får jag en rejäl lucka mellan midbas och mid. Mätningarna av dessa horn gick lite hastigt till med en triodpyts som mätförstärkare, visserligen katodföljarkoppling men ändå med en viss utimpedans så det finns marginaler för mätfel här. Dock tror jag knappast att det förklarar ett tvärt nivåfall på 15dB.
Petter: Ska läsa igenom den tråden när tid finnes, men jag har nog ändå siktet inställt på att bygga egna horn. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 15:43:59
|
Bygg egna!! Helt överlägset köpehorn! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 15:50:49
|
...och mycket roligare dessutom! "Nån" som känner sig manad att designa något för BMD-750 som kan delas nere vid 600Hz? Utan att vara synsk gissar jag på att jag kommer att få två radikalt olika förslag från två personer här på forumet...
Har förresten fått mätdata på mailen men saknar fortfarande dator hemma så ha tålamod... |
|
|
Topic |
|