Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 16:42:36
|
Tjena!
Det måste nog bli några lager glasfiber först om inte annat för hållfastighetens skull, träet måste vara utsatt för enorma spänningar nu med tanke på hur jag fick pressa för att få ihop bitarna pga snedheten. Sen får vi se hur det blir och hur mycket mer dämpning som behövs. Ikväll ska jag försöka få upp några bilder på skapelserna också. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 21:09:57
|
En hel del jobb kvar med att få till övergången från kvadratiskt till runt tvärsnitt. Mycket spackel blir det...:
De bakåtsvepta delarna byggs och monteras för sig:
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 22:22:19
|
Waffen är ovanligt hög! Kan man få beställa en tratt som fot till bord |
Waf, Waf!
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 22:46:04
|
quote: Waffen är ovanligt hög!
Lugn, det går snabbt över när jag börjar kleta in dem i glasfiber!
quote: Kan man få beställa en tratt som fot till bord
Nä, eventuella överskottstrattar ska jag ha som tak på det lilla orientaliska tempel i miniayr som jag planerar att bygga och ställa vid fotändan av sängen
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 23:01:55
|
Så synd.... |
Waf, Waf!
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 21:16:10
|
|
Edited by - Fuling on 2009/04/12 21:16:41 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 09:15:14
|
Det tar sig men nu försvinner ju trä finishen Blir dom klara till DIY i götet
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 11:27:42
|
Hade aldrig tänkt använda träfinishen, det syns inte på bilderna men i verkligheten ser man att behovet av spackel är ganska stort. Med lite mer förfinade metoder skulle man förstås kunna bygga så här och ha kvar träfinishen. Jag siktar på att vara klar med dem till slutet av månaden och att jag då får en lön som räcker till ett par drivers
Sitter för närvarande och tar en paus från arbetet med att lägga glasfiberväv och polyesterplast på utsidan av hornen, det visade sig vara ganska tidskrävande. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 18:46:43
|
Det går sakta framåt med hornen, jobb och andra förpliktelser i kombination med låg inspirationsnivå sätter käppar i hjulen. Förhoppningsvis dyker väl inspirationen upp snart igen så att det händer något, det är trots allt inte såååå mycket jobb kvar innan de går att spela på. Att jobba med glasfiber var ungefär dubbelt så svårt, kladdigt och tidsödande som jag kom ihåg det som men tack vare aluminiumrollers från Biltema är jag hyfsat nöjd med resultatet så här långt.
Har för övrigt lite funderingar på om det finns något att vinna på att installera faspluggar i mina midbashorn. Skulle i så fall innebära att jag måste bygga nya adapterbitar men det vore inte hela världen eftersom de existerande ändå måste byggas om radikalt för att volymen ska ställa. Innan jag ger mig in på några ytterliga vidlyftigheter ska jag dock läsa in mig på ämnet (den du, Lars).
Update: Horn nr2 har äntligen fått ett rejält lager glasfiber. Enligt min preliminära tidsplan skulle de ha spelat för flera veckor sen men jag tror de flesta DIY:are har förståelse...
Update igen: Drivers beställda, P.Audio BM-D750 som utlovat. Nu gäller det bara att göra klart hornen... |
Edited by - Fuling on 2009/05/25 17:20:37 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 18:03:42
|
Härligt ska du göra dem ända upp eller ha en diskant över 5 kHz? |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 23:08:58
|
Första steget blir väl att köra dem så långt upp det går men nog ska jag skaffa diskanter senare. Har förresten ett par lite lustiga Tractrixtrattar (tack Blomman!) som kanske kan modifieras och paras ihop med mina Eminencedrivers och utgöra "nöddiskanter" till dess jag skaffar nåt riktigt. Hornskrikor verkar det finnas ganska gott om på diverse annonssajter och jag ska väl börja läsa in mig på vilka modeller som är av intresse.
Är lite villrådig hur jag ska bära mig åt för att bli klar med kulvågstrattarna, i dagsläget består de av trästommar med 2-3mm glasfiberarmerad plast utanpå och halvfärdiga skikt Plastic Padding PP100 inuti. Insidorna ska förstås spacklas och slipas till rätt form och sen målas men utsidorna är jag osäker på, det kommer att krävas en hel del innan de här hornen slutar bete sig som kyrkklockor. Några idéer shär långt:
* Mattslipa glasfiberskiktet och bygga på tjockleken rejält med mer glasfiber och plast (har en del hemma men behöver nog köpa mer om det ska bli nåt) * Slipa glasfiberskiktet slätt och bygga på tjocka lager av bitumenplattor. Kommer att kosta en slant och jag är lite tveksam på hur vidhäftningen blir mot glasfibern. Grundmålning inan bitumenet kanske skulle funka. * Bygga "exoskelett" av t.ex. MDF, eventuellt i kombination med mer glasfiber eller bitumen * Bygga in hornen i pyramidformade lådor och fylla med något kul, typ sand eller betong. Tungt på gränsen till ohanterligt! |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 07:32:00
|
Tänk på att hornet ska användas för höga frekvenser. Dessa utgör inte på långa vägar samma tryck på hornväggarna som midbas/bashornet råkar ut för... Jag hade provat spela som det är nu, annars gjort sista alternativet med sand.
När jag byggde med BM-D750 hade jag en R och C parallellt med varandra i serie med elementet för att få diskant (och ta ned känsligheten för medelhöga frekvenser) Du kommer dessutom ha rätt kass spridning av höga frekvenser, så det ska bli intressant att höra dina intryck! Skulle ordinera ett par B&C DE35 (895:-/st på Hifikit) 5/6000-18000 Hz 108 dB/W hela vägen...inte många 1"- drivers som klarar det tyvärr. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 16:28:44
|
Testa kan jag förstås göra så fort jag fått hem drajvrarna och spacklar färdigt hornen invändigt men jag tror inte det kommer att låta så kul utan stagning/dämpning. De första ca. 20 cm av hornen sett från drivern är ganska stumma men resten kommer nog att sjunga med ganska ordentligt. Jag ska fundera lite till kring det här, vill gärna att det ska bli bra på första försöket Drivern väger väl lite så det hela måste bli ganska stadigt i sig själv också.
B&C DE35 ska jag titta närmare på när det blir dags, är för övrigt lite sugen på runda KW-trattar till diskanten. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 17:37:21
|
DE35:an har inbyggt horn. Vet att Edgar använt föregångaren till denna då kunder klagat på 075:ans ljudkvalité...
Jag håller på med ett negativ (plugg) till ett 1"-KW-tratt som är avsedd för delning över 2500 Hz, ca 7 cm lång. Du kan ju låna den om du vill |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 18:02:50
|
Ah, jag fattade det som att DE35 var en driver. Nåja, jag är inte där än men jag gör en minnesnotering angående din gjutform! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 21:53:07
|
Tjenare!
Dom där 6kantiga som du fick. En kvinlig bekant trodde att det var blomkrukor som jag skulle ha på båten Hon var dock lite fundersam över varför insidan är slätare än utsidan. Nu vet du vad du ska göra med dom om dom inte lirar
Halsarna på dom hornen kan kapas utan problem. Dom kommer från Radax å var faskompenserade på några av deras pa burkar. Därav den långa halsen.
Dina stora horn kan du prova å spruta byggskum på baksidan. Då slipper du göra en låda runt.
Jag hade ett par tractrix horn som var 86x86cm i masonite å spån som jag skummade å blev förvånad över hur mycket det dämpade vibrationerna i trattarna.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 14:01:05
|
Gaaah, dålig dag på DIY-fronten!
Kom nyss hem med två stora paket innehållande högtalarelement, ett par femtontummare inköpta via Tradera och så förstås mina horndrivers. Ena femtontummaren hade ett litet hål i konen samt intryckt dammkåpa, surt men det går väl att leva med med tanke på att jag betalade väldigt lite för dem. Däremot har jag ingen som helst nytta av de två 10" midbasar som Hifikit skickat mig istället för de horndrivers jag beställde. Priset ligger i ungefär samma nivå dessutom så det finns ingen förtjänst i att behålla dessa midbasar heller...
Edit: Blev uppringd av Ljudia (trots att jag beställde från Hifikit) angående mina drivers, modellen jag skulle ha var slut men jag blev erbjuden ett par demokörda D72:or istället vilket känns som en bra deal då dessa kostar nästan tusenlappen mer per styck. |
Edited by - Fuling on 2009/05/27 21:16:21 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 21:50:25
|
Då är de inspelare och klara Ljudia är Sverigeagent för P.Audio, därför är det så... |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 23:06:22
|
Ja, man får se det så. Det tråkiga är väl att jag förmodligen inte hinner få dem före helgen så provspelningen blir väl framflyttad. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/28 : 23:32:15
|
Dealen är gjord, ett par PA-D72 går iväg med posten i morgon. Nästan 10kg styck, plötsligt känns det väldigt viktigt att få till någon sorts stöd för drivern så att inte fästplattan knäcks...
Har för övrigt påbörjat den utvändiga stagningen av hornen, bild kommer inatt efter bastubadet |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/29 : 00:41:01
|
Läkt, trallskruv och PU-lim. Svårare behöver det inte vara Funderar på fogskum i spalterna mellan träribborna, om inte annat för att det skulle se kul ut...
Såg förresten att fästplattan för drivern är en aning sned i förhållande till centrumlinjen, måste göra en bedömning om det är försumbart eller om jag ska ta min CNC-fräsande brorsa till hjälp för att åstadkomma en vinkelrät anliggningsyta. Biten mellan stagen och fästplattan ska nog få sig några fler lager glasfiber också när jag tänker efter. |
Edited by - Fuling on 2009/05/29 00:46:02 |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/05/29 : 12:02:42
|
Det blir mer och mer spännande att snart få ett lyssningsutlåtande. Jag hoppas komma ner till Uppsala-mässan och få lyssna på något sorts mellan/diskant-horn där. Din och Petters tråd gör det verkligen lättare att våga starta egna hornförsök.
Tack! |
Edited by - Sundström on 2009/05/29 12:04:10 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/29 : 12:16:19
|
I början av nästa vecka hoppas jag kunna leverera ett första lyssningsintryck. Har fortfarande en massa spackling och slipning kvar innan insidorna ser bra ut, nånstans måste jag dra en gräns för hur noga jag ska vara också. Tanken är att de här hornen med diverse kringutrustning ska med till Uppsala i höst, vi får se! |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/05/29 : 16:12:11
|
du fuling d72 låter riktigt bra dom skumma på dom, så blir det stumt men lätt
|
18 ska de va.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/05/29 : 16:22:10
|
Låter bra det! PA-D72 väger ungefär dubbelt modellen jag beställde vilket ju knappast är en nackdel
Skum blir det, men det dröjer ett tag innan det är dags för det. |
|
|
Topic |
|