Author |
Topic |
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 18:56:18
|
Hej grabbar
Letar efter en vinylspelare och undrar om en Heybrook TT2 är något att har. Har sett att Engeholm Audio har en till salu med Rega 300b tonearm och Clearaudio PU. Har letat på nätet utan några riktiga svar. Skulle gärna veta hur den klara sig mot dagens vinylspelare.
|
Edited by - bruce on 2008/07/29 07:02:24 |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 22:46:40
|
TT2 är en bra spelare. Det fanns en riktig värstingversion med motorstyrning som slog Linn LP12 duktigt på fingrarna när den kom.(ja jo jag vet att det går att debatera vilken som var bäst, men det är mina två cent att TT2 drog det längsta strået...).
Vilka spelare är det du jämför med? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 07:06:13
|
Hej Pac
Lite fel med Svenskan i rubriken. Har själv inte jamfört med några andra spelare, men undrade hur den skulle klara sig mot dagens vinylspelare. |
|
|
JockeEL84
fd ignatz
122 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 16:35:38
|
Hejsan!
Jag har en TT2 som det sitter en Mörcharm på.
Ur mitt perspektiv är det ett bra verk och precis en sån grej man ska kolla in beggat, nytillverkat sådant blir dyrt (LP12, Simply Black, Thorens). Ljudkvaliten kan man ju diskutera i oändlighet. Förutsatt att man har en bra arm och en bra (ny!) pickup får man bra ljud ur en bra remdriven spelare. Många talar sig varma för direktdrivna verk men de tenderar att vara dyarare nuförtiden tycker jag. Det finns kit med nya tonarmsplattor till Technics sl1200/10 som tillåter montering av bättre armar än originalen. Då kan man ju använda regaarmar som rb250/300, där dom verkar funka bra. Personligen är jag inte förtjust i kombinationen LP12/Rega och jag gissar att det jag inte gillar förändras föga med ett TT2 verk. Engelholm och jag har nog helt enkelt inte samma smak å det är ju lite så med vinyl, olika uppsättningar låter olika och man kommer fram till olika slutsatser om vad som passar en själv bäst.
Ett billigare alternativ kan ju vara att titta på Thorens 150. Liknande konstruktion i en betydligt mindre låda. TT2:an tar plats som en LP12.
Jag gillar ju remdrivet med fjäderupphängning som gungar skönt men om det låter bättre än nåt annat vill jag låta vara osagt. Har en td 150 oxå. TT2 passar min smak betydligt bättre än nya Thorens, Rega (som jag aldrig gillat) eller Clearaudio Emotion för att nämna ett par. Mirres nya kompakta Simply Black tycker jag däremot spöar det mesta. Har du möjlighet tycker jag att du ska kolla in den oavsett om den ligger inom din budget eller inte så att du vet vilken nivå du ska lägga dig på. Ett TT2 verk kostar väl kanske två tusen, sen vill du ha en tonarm som är i nivå med verket, det blir nog ett par tusen till och har du lagt fyra papp vill du kanske ha en hygglig pickup. Då är det inte mycket som skiljer i pris längre. Och hur gammal är TT2:an? 25 bast?
Så vad skulle jag gjort? Köpt en TD 150 på Tradera för en tusenlapp... Sparat pengar till en Simply Black och sedan sålt 150:an för samma tusenlapp du betalade! Men jag har grävt ner så mycket pengar i min TT2 så för mig blir det inte någon bra affär men du har ju fortfarande chansen. Å andra sidan har jag ju lirat på mina grejjer i kanske 15 år nu.
Happy hunting! |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 20:58:18
|
Tack!! |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 21:51:17
|
Som jag minns det var det precis tvärtom. Heybrook fick riktigt uselt resultat i en jämförelse med Linn Sondek, Systemdek, Pink Triangle m fl skivspelare med flytande upphägning. Det var en test i en engelsk hifi-tidksrift: Hifi för pleasure eller Hifi world. Andra halvan av 80-talet troligen. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 10:35:54
|
Jag har också en Heybrook TT2a och är väldigt nöjd med vad den presterar. RB300 arm och Clear Audio pu. Att min är till salu beror främst på att jag vill ha ett märke/modell som går att sälja.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
|
Topic |
|