Author |
Topic |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 22:15:56
|
Hej! Jag har precis sålt min Pro-Ject RPM4 eftersom jag kände att den var lite för mesig, saknade punch och dynamik.
Ska jag satsa på en Rega Planar 3-24 med Goldring 2300 puppa (nu 6900 kr i.s.f. 8000 kr)?
Eller en Music Hall MMF 5.1 för 8000 kr, även denna med 2000-kronors Goldring? Välbyggt chassi med extra välisolerat chassi men rätt enkel tonarm.
Eller ännu en Pro-Ject, nämligen en RPM 5 Super Pack med Ortofon MC-puppa, superfin grafittonarm och speed box?
Vilken är "bäst" för rockmusik?
|
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 22:30:34
|
I mitt tycke så är av de du nämnt Rega spelaren vettigast.. Det jag tycker är den svaga länken på pro-ject spelaren (och music hall) just tonarmen (är ju pro-ject arm på music hallen). RPM-9.1 armen 9cc är bättre, men för "priset" så tycker jag om regas armar bättre - de är dessutom mkt lättare att hitta matchande MC pickuper till Rega armarna (då den är lite tyngre). Regas armar är ruggigt fina för pengarna, speciellt om man byter intern tonarmskabel på dem så låter de förbaskat bra för pengen! Vilken som är bäst för rock är svårt att säga, tycker det nästan mest beror på pickup - och då i kombination med tonarm såklart.
Men jag tycker du borde försöka hitta en beggad Planar 5 eller Clearaudio emotion/champion istället. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 22:47:30
|
http://www.justaudiomagic.se/page471.html
Ny Clearaudio-spelare för 9900 kr. Bättre än Regan? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 23:11:57
|
Jämnför du mot Rega Planar 3 (Jag har inte hört 3-24) så vågar jag säga att Emotionspelaren är en mycket bättre spelare, och det bör den ju också vara om du kolla på prislappen. Dock har jag som sagt inte hört P3-24, men det bör inte vara SÅ stor skillnad på dem tycker jag. Går du däremot upp på en Rega P5 så tror jag matchen kan vara tvärtom.
Har själv haft en Emotion, och just det där paketet Emotion/Satisfy/MM Classic Wood är både grymt bra matchat och riktigt bra för pengarna. Vet ej om de "nya" paketen har det, men den jag hade hade dessutom directwired tonarm och aluminiumfötter, vilket säkert båda hjälpte till att lyfta ljudet lite. Originalfötterna (konfötterna) tenderar ju att ta upp vibrationer ganska bra, vilket är bättre med de lite större alufötterna.
Vad jag själv gillar med Clearaudios spelare är att dom är riktigt neutrala, vilket gör att dom lätt passar till många musikstiler, samt att det är lättare att matcha pickup i mitt tycke då. Vad jag kan säga är att emotion iaf funkar riktigt bra med rock, då jag mest lyssnar musik åt det hållet, och tyckte det funkade riktigt bra.
Jag köpte min emotion från tyska ebay, gav runt 5500kr inkl frakt för en 3mån gammal spelare. Kan vara värt att kolla? Visst nytt är nytt, och då vet man alltid vad man får, men jag tycker det är värt att kolla runt.
Ex denna hittade jag på hifimagasinet: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3138 Var bara nog med att kolla upp pickupen när du köper beggat, så nålröret är centrerat samt om du har tillgång kolla nålen med en lupp. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 23:36:30
|
Jag hade kört på rega helt klart. Personligen tycker inte jag att clearaudio blir mer än bara design förräns man kommer upp i de dyrare segmenten (bockar mig och kollar över axeln ). Jag är natuligtvis partisk har en P25 själv och har suttit nöjd med min nu ett par år har inga planer på att byta. Den spelar musik på ett trevligt och inlevelsefullt sätt som jag iallafall blir glad av. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2008/08/14 23:38:33 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 07:52:37
|
Ingen som har åsikter om Music Hall 5 eller 5.1? Den har ett chassi som verkar vara bättre än Rega P3:s (dubbelisolerat), men en enkel tonarm. Hur viktig är tonarmen för ljudet? Lika viktig som pickuppen? |
Edited by - Audiovector on 2008/08/15 10:06:05 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 09:59:52
|
Alla delar är viktiga för spelarens helhet, arm som plint som pickup mm.
Jag har lyssnat på Music Hall 5.1 (tror jag den hette) och tyckte ljudet var bra det med. Trivs bättre med min rega dock. Sen beror det naturligtvis vilken pickup man sätter på, om man lyssnar de de olika spelarna en med en billig pickup och en med en dyr, det blir inte rättvist alls. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 10:13:05
|
Sant! Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Reference Audio har lagt ut en paket med P3-24 + Goldring 2300 för 6990 i HIFI & Musik, men vad som inte framgår är att man MÅSTE ha en distansbricka för 200 kr till tonarmen eftersom pickuppen är 3 mm för hög. Samt att varken pickup eller bricka är monterade när man köper. Så det var ju egentligen inget "paket". Lite dåligt... |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 11:37:55
|
absolut sjukt dåligt om de ej monterar brukar till dig. Jag tycker kan kräva 7000 jämt med bricka monterat, annars kan du inte använda spelaren ju?
Skriv insändare dessutom till tidningen, sånt här kan man ju inte gå med på. Maila Rega direkt och fråga. Skall det vara så här? Det tror jag nämligen inte !
Dock är det en jäkla bra spelare. Inget snack om saken.
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 14:03:59
|
Ska gå till botten med saken. Kul att vi tycker likadant, Asimov66!
Jag blir mer och mer sugen på en Clearaudio, den är vansinnigt läcker i transparent akryl... Och träpickup... :) |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 16:05:59
|
Visst clearaudion är läcker, själv tycker jag den förmedlar musiken mer grovhugget än regan. Men det är en smaksak. Hoppas du finner vad du söker. |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 20:09:49
|
Clearaudio Emotion har nu en CMB option som man kan uppdatera till senare. Creamic Magnetic Bearing är en otroligt bra uppdatering och helt förvandlar ljudet. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 21:28:41
|
Vad kostar den uppgraderingen? Någon som vet om dammskyddet till Clearaudio Emotion sitter med gångjärn eller funkar det som en ostkupa? |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 21:37:35
|
Asimov66: det där är nog mest en smaksak dock. Jag gillar både Rega och Clearaudio, men jag har fastnat mer för clearaudio än för rega, och sedan att clearaudio spelarna är rätt mycket läckrare är ju bara ett plus. Dessutom känns själv basen ordentligare på CA. Just grejen med Akryl till trallrik/bas gör att ljudet blir neutralt, och regan är nog snäppet "varmare" om man gillar det. Men allt sånt där går ju att välja pickup efter också. Sedan är både RB300/301 och Clearaudio Satisfy är mkt kompetenta armar i vilket fall som helst. Köpte själv en CA emotion, och uppgraderade i höstas till en Evolution vilken jag är ännu nöjdare med. Nu kommer jag nog dessutom under våren köpa en TQ-i arm till spelaren, vilket nog kommer bli ett ordentligt lyft ljudmässigt. Kör fö själv på en Lyra Argo i, vilken jag tycker passar ypperligt till min spelare, ruggigt detaljrikt men utan att tappa någon botten.
Audiovector: det roliga med tex Champion spelaren är att du kan uppgradera den till olika nivåer till Champion Magnum, Champion Level 1 eller Champion Level 2. Bor du i sthlm så rekommenderar jag dig att åka förbi mirre på Veteran hifi och kolla!
pederb: jag hörde nyligt att vissa har haft problem med CMB lagrena, altså de funkar klockrent från början, knappt några vibrationer alls - men problemet var att de börjar tappa magneteffekt efter ett tag? och det var en enligt mig 'kunnig' källa jag hörde detta från, så jag funderar om det kan ligga någon sanning i det? |
Edited by - RobertH on 2008/08/15 21:47:33 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 21:56:35
|
För de pengarna får du en begagnad Opus 3 Continou. Har svårt att tro att du hittar någon bättre för de pengarna. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
|
Topic |
|
|
|