HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Allmänn bildtråd, Stockholm HiFimässan 2008
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/14 :  07:26:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Att välja demomusik på en Hi-Fi mässa är inte lätt. Det gäller att dema musik som passar samtliga åhörare i rummet. Det är nästan omöjligt, det som A gillar hatar B osv. Det säkraste torde vara klassisk musik, den kan i varje fall inte bli omodern.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/14 :  07:28:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
säkraste torde vara klassisk musik, den kan i varje fall inte bli omodern

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/14 :  07:58:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det Norsk-Svenska högtalarmärket Patos var en ny bekantskap för mig. Tyvärr var deras lyssningsrum inte alls bra så jag beslutade mig att vänta med att lyssna på dessa vackra skapelser.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/14 :  09:10:23  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag kan inflika att pathos med densen tycker jag personligen inte blev en bra kombination (lyssnade på malmömässan). Vilket är synd på båda märkena. Densen och focal fungerar jättrebra dock. Patos och ? (någon).

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/02/14 :  09:34:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Att välja demomusik på en Hi-Fi mässa är inte lätt. Det gäller att dema musik som passar samtliga åhörare i rummet. Det är nästan omöjligt, det som A gillar hatar B osv. Det säkraste torde vara klassisk musik, den kan i varje fall inte bli omodern.

Nästan omöjligt... Det är bara att bränna lite skivor mer blandad kompot så är problemet löst, hur svårt är det?
Nej, frågan är snarare om det finns vilja att köra med annat än Jazz,? då den är snäll att dema med och att de flesta i åldern 50+ gillar sådan musik.
quote:
Jag kan inflika att pathos med densen tycker jag personligen inte blev en bra kombination (lyssnade på malmömässan). Vilket är synd på båda märkena. Densen och focal fungerar jättrebra dock. Patos och ? (någon).
Vad är det som är mindre bra med den kombin? (Nyfiken)Var inte direkt super slankt/ljust, utan snarare åt andra hållet i mina öron men bra lät det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/14 :  10:15:51  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag och frugan gillade inte ljudet alls. oengagerande. Patos tar inte fram densens detaljbetoningar. Det kändes tråkigt att lyssna på.
Det låter inte alls så här hemma (har densen).

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/02/14 10:16:35
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/14 :  10:22:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hände intressant grej inne i rummet med The Lars!...

Han ställde frågan
- Vill ni höra nåt rockigare?
Några nickade....
- Jaha, vad vill ni höra då? och så tittade han på bunten med 7-8 CD-skivor...

Öhh, Rolling Stones har vi här blir den bra?
Tystnad...
- Jag är inte så hemma på Stones, säger han.

Och så laddar han igång, tre stycken åhörare reser sig och går ut direkt.....

Det kräver planering och förberedelse för kunna dema också, det märker man skillnad på snabbt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/14 :  10:49:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Snacka om åldersbarriärer!

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/14 :  11:33:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
FBK: Att få rum med alla smakriktingar på en CD blir nog svårt. Men även om man har mycket olika stilarter tillgängligt är det knöligt att gå runt bland lyssnarna och fråga vad de vill höra.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/02/14 :  11:58:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
FBK: Att få rum med alla smakriktingar på en CD blir nog svårt. Men även om man har mycket olika stilarter tillgängligt är det knöligt att gå runt bland lyssnarna och fråga vad de vill höra.

Och jag tjatar vidare, nej det är inte det minsta svårt om viljan finns för blandad kompot.Tänk också på att de allra flesta av oss lyssnar inte enbart på Jazz eller bara hårdrock osv. utan det spelas lite av varje ute i varje stuga och väger man i det så blir det ännu lättare att få ihop blandad kompot.
quote:

Han ställde frågan
Några nickade....

Tystnad...

Det kräver planering och förberedelse för kunna dema också, det märker man skillnad på snabbt

Exakt, som utställare så bör man planera dvs fixa någon skiva med allt möjligt eller så gör man det lätt för sig och bara demar Jazz
När jag personligen sätter mig i ett rum så brukar jag inte gå ut direkt bara för att det spelas en Jazz låt, men när låt 2 och även 3 och kanske 4 är på samma tema då blir man lätt en aning

Nu har jag tjatat klart om detta för denna gång, hoppas att man slipper ta upp detta ämne efter nästa års mässa...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2008/02/14 :  12:57:54  Show Profile Send aleks a Private Message  Reply
quote:

Han ställde frågan
Några nickade....

Tystnad...

Det kräver planering och förberedelse för kunna dema också, det märker man skillnad på snabbt.

Jag råkar vara en av dom som gick ut då. Det spelades alldeles för dålig musik i år, skärpning.

//Alex

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510

Edited by - aleks on 2008/02/14 13:03:32
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2008/02/14 :  13:31:57  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
öhhh....har Audionord börjat ta in Moon? Var det inte Hifi arts märke?

edit: Simaudio heter ju företaget, hade glömt bort det.

//rillo

Edited by - IcedEarth on 2008/02/14 13:34:21
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2008/02/14 :  13:56:07  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
PAC: Jag tror nog att den stora skaran skulle föredra min eller
liknande demo-cd alla dagar i veckan.

Detta är ett intressant och mycket viktigt ämne, speciellt i mässamanhang. Kan det tänkas att någon av er Admin's tar upp denna fråga på forumet och ger medlemmarna en chans att rösta?

Låt oss en gång för alla se om det är mässutställarnas förspeglingar som tvingar oss att leva med denna tråkiga demomusik eller är det så att ljudälskare i allmänhet har dålig musiksmak? Nu kanske jag blir bannad?

Exempelvis

VAD VILL DU HÖRA FÖR MUISK UNDER DEMO PÅ MÄSSOR

Slö klassiskt
[ ]
Hård och tung musik
[ ]
Melodiskt 70-80tals
[ ]
Experimentiell funkjazz
[ ]
Radiorock
[ ]
Pop a lá madonna etc.
[ ]
Blandat av allt, men ALDRIG ENDAST slö klassisk eller funkjazz.
[ ]

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/14 :  13:57:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
På tal om dålig musik, får jag berätta en historia. I slutet på 70-talet ordnade jag en mässa på Piperska muren Jag hade då i tanke att skoja lite med åhörarna, för det ändamålet anskaffades Bröderna Ljups LP skiva. Tanken var att när alla åhörare satt som tända ljus, skulle jag lägga på Lien (jailhouse rock på bonnsvenska). Tyvärr så vågade jag inte ta steget fullt ut utan gömde skivan.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/14 :  14:02:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
öhhh....har Audionord börjat ta in Moon?
Sedan 2008-01-01...
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2008/02/14 :  14:05:23  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
quote:
Sedan 2008-01-01...

ofan, det visste jag inte!

//rillo
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/02/14 :  14:21:54  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply

Vem vill höra experimentiel funk jazz
Jag t.ex.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2008/02/14 :  14:26:31  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Hm.... hoppas det blir en forumsundersökning!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/02/14 :  14:51:15  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Blandat av allt, men ALDRIG ENDAST slö klassisk eller funkjazz.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2008/02/14 :  15:21:51  Show Profile Send Greensleeves a Private Message  Reply
Det Norsk-Svenska högtalarmärket Patos har verkligen fått fram några läckra modeller..!

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2008/02/14 :  15:55:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
När vi moderatorer vill få musik spelad så är det väldigt ofta rock/hårdrock. Bernt och satt en natt på Arken och körde The Who/Ramstein etc

Håller med om att Patos verkar intressanta. Jag lyssnade på deras stora och den lät väldigt bra.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/02/14 :  16:33:45  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Musiksmaken är som baken men man kan ju fråga om de vill spela en medhavd skiva. Det har funkat för mig i de flsta fall. Det är bara de dåliga demokillarna som inte vågar utmana sina anläggningar. Vad skall man ha en anläggning till om man inte kan spela sin favoritmusik. En låt från varje person i rummet så får man blandad komplott. Men oftast så är problemet inte bara musiken utan det är hur anläggningen presenterar musiken. Jag kan lyssna på musik som inte passar mig om anläggningen är bra.

Är det bara jag som tyckte att Epos och Creek kombon var bland mässans bästa musikförmedlare?
(Inte bästa ljud utan endast musikpresentationen.)

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/02/14 16:34:40
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2008/02/14 :  19:38:01  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
"VAD VILL DU HÖRA FÖR MUISK UNDER DEMO PÅ MÄSSOR"

Stenhård Funk och riktigt bra soul

Men inte fan behöver man gnälla och ha omröstning för den sakens skull.

Nu var jag inte på denna mässa, men skulle tro att musikvalet var ungefär som det brukar vara på mässor - blandat med en dragning åt jazzhållet.

De som ställer ut vill antagligen visa potentialen på sina produkter och då väljer de så bra inspelningar som möjligt.

Tyvärr så diskvalificerar sig mycket av dagens pop/rock/dance när det gäller välljud. Nedåtgående spiralMurphys lag
You name it!!

Undantag finns dock och jag hoppas att alla inblandade(säljare & köpare) gör sitt yttersta för att hitta dessa så variationen ökar.

En anläggning som kan återge bra inspelningar men även klara av sämre sådana är väl vad många letar efter?

Inte lätt
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/02/14 :  19:53:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det är ju alltid kul att höra ny musik, men såvida det inte handlar om skivförsäljning är det bra om åtminstone en del av inspelningarna är kända i hifikretsar. Då får de flesta "seriösa" lyssnarna en referens. Dock bör sönderspelad musik undvikas.

Om man som demare inte har något att dölja bör man välja en kavalkad av musik så att lyssnarna kan utvärdera röster, piano, blås, snabb musik, dynamisk musik, körer osv. Genre är mindre viktigt.

Så tycker jag

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/14 :  20:11:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Hm.... hoppas det blir en forumsundersökning!
Sorry men vår uråldriga forum-mjukvara har inte den funktionen.

Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000