Author |
Topic |
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 20:14:20
|
Härlig lista RobotAnkan!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 21:02:45
|
Ja verkligen!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 21:48:07
|
Inne i Raunas stora rum var det tre olika anläggningar som spelade. Jag fick tyvärr bara med två av dem.
Det ena var en horn-anläggning bestående av Bosse Hanssons Chaverex,...
Erik Anderssons 845-monoblock, ...
Bosses skivspelare och en förförstärkare från Stav
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 22:46:32
|
Den andra anläggningen bestod av gigantiska Ukko dipoler...
... Continuo skivspelare...
... Telefunken rullbandspelare och Candela samt ett försteg som jag tror Bosse designat.
När rullbanspelaren varvade upp ställde sig håret på ända! Jistanes vad det spelade gott!
|
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 23:26:09
|
Hur lät de där dipolgrejorna? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
RoboDuCk
Member
106 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 00:41:32
|
Först och främst, tack för de värmande orden!
Sen undrar jag, är det en forummedlen som sitter längst till höger på denna bild? http://bildarkiv.hififorum.nu/PAC/Sthlmhifimassa_08/IMG_0617.JPG
Jag tror det var han som gav sin skiva till demokillen hos Kef, efter att hade det spelats Timbaland - 2 Man Show (feat Elton John), och sa "This is more normal music..." - och ur högtalarna strömmade sedan The Cardigans - You're the storm . Visar på att vi alla är ganska olika tycker jag. |
/Alex "Vill man nå toppen finns det inga järnvägar." |
Edited by - RoboDuCk on 2008/02/13 00:47:07 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 06:36:58
|
quote: Hur lät de där dipolgrejorna?
Bosse spelade storbands-jazz från rullbandspelaren så att armhåren reste sig.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 07:08:48
|
Hos Audio Concept demades det fyrkanals Isomike inspelningar.
Det spelades över Sonus fabers högtalare, Leben slutsteg...
... lebens försteg och WLMs multikanal kontroller samt...
...Lexicons flerkanals-spelare.
Tack och lov hade de med sig något för tvåkanals älskare också.
Och längs sidan stod något för Micke Y...
Tannoy Glenair 10" tillhör Tannoys Prestige-serie och har dual concentric elementet. Tyvärr spelades det inte på dem.
|
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 08:45:27
|
Ahhh! Audio Physic och Rage...., det kallar jag demo!! Dessa burkar måste jag bara höra snart!
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2008/02/13 08:46:31 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 10:35:08
|
Hmmmm, Tannoy. Jag skulle gärna provlyssna både den på bilden fast ännu hellre 15"-modellen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 13:23:48
|
Ja det har vi va?
|
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 15:05:39
|
Jepp, det är jag Hade ett trevligt prat med pojkarna om horn när Pac smög upp bakom och smygfotade...Visst var det jag som också lämnade fram Cardigansskivan. Har upptäckt att just den låten You´re the storm passar bra för att lyssna på viss typ av bas, gitarrer och cymbaler. Det lustiga är att det inte "låter bra" på alla anläggningar som en del musik gör utan det krävs något extra ur anläggningen för att kunna prestera. Så den låten har fått hänga med ett tag. Spelade samma låt i TAD-rummet. Spelade även In Flames där med Clay man, men "vågade" inte fråga om han kunde spela den. Karln eller viss del av publiken kanske skulle skulle få hjärtslag |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 18:07:26
|
Jag måste visa denna bilden på Lebenförstärkarna för alla som gillar rör
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 18:37:50
|
Har tidigare lyssnat på Sonus Faber modellen men inte Leben. Oj, vad trevligt de spelade ihop. Blev riktigt nyfiken på Leben.
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 19:07:24
|
** bild - roboduck - hififorum
Stort tack till alla besökare som gästade vårt rum under mässan! Det är mycket arbete med mässor men det vägs lätt upp av den positiva stämningen som alltid infinner sig när musiken börjar ljuda. Så också denna gång.
Riktigt kul var det med alla glada kommentarer om ljudet och produkterna, vilket i år representerades av Leben, Sonus Faber, Lexicon, WLM (passiv multikanals-preamp) och Nordic Concept. Vi hade också Sverigepremiär med nya, läckra Level Plus bänken från Finite Elemente. Kablar vi använde var Nanotech till högtalarna. Alla interconnect byggde vi denna gång på plats. Prismässigt ligger dessa kablar på 100.- per meter. Resultatet med dessa kablar var förbluffande bra, totalt brumfritt trots att vi använde sex rörsteg totalt samt diverse andra produkter i kedjan. En liten tankeställare för alla kabelfetischister ..... :-)
Uppställningen var tillägnad möjligheten att höra IsoMikes 4.0 SACD inspelningar, samt givetvis tvåkanal via cd och vinyl. IsoMikes inspelningar är mycket intressanta. Musiken kommer från frontarna och i bakkanalerna hör man enbart ambiencen (rummet, atmosfären), till skillnad från andra inspelningar där lyssnaren känner sig (onaturligt) sittande mitt i orkestern. Det enda som egentligen behövs för en sådan "set-up" är t.ex. ett par aktiva bakkanaler, en SACD multikanalsspelare samt en passiv multikanals-preamp. Alternativt kan man styra kanalerna direkt från SACD'n. Något att labba med kanske...
Hursomhelst, - det var som vanligt mycket trevligt att träffa alla intresserade musikentusiaster under helgen. Tack skall också Gignos ha för orken att arrangera mässan. Lokaliteterna i Kista är mycket proffsiga, och med lite utveckling av mässområdet kan det bli ett perfekt tillhåll för hifi-mässan framöver.
Sist, men inte minst ett stort tack till våra medhjälpare som gjorde mässan mycket enklare att hantera, där t.ex. Kristian denna gång trotsade hög feber och en elak förkylning till förmån för hifin's underbara upplevelser. Pluspoäng till alla - alla gånger.....
För fortsatta ljudupplevelser - välkommen till vår butik.
Mvh, Audio Concept och Claes från XLNT
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
Edited by - Audio Concept on 2008/02/13 19:13:42 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 21:14:28
|
quote: Hur lät de där dipolgrejorna?
De där dipol högtalarna är bland de sämsta jag hört någonsin, då jag var i det rummet så dels skorrade det så in i hvete och de lät väldigt platt och livlöst, får rysningar när ja tänker på det.
Men det kanske lät bättre när jag inte var där |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2008/02/13 21:16:21 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 21:38:29
|
quote: De där dipol högtalarna är bland de sämsta jag hört någonsin,...
Det var ord och inga visor det! Jodå, på kvällen på Lördagen spelade det riktigt bra, inte ett skorr och dynamiskt som sjutton med rullbandaren och masterband.
|
|
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 21:41:24
|
quote: När rullbanspelaren varvade upp ställde sig håret på ända! Jistanes vad det spelade gott!
Jättefin bild på en riktig klassiker! Jag kom med inte ens för att be att få lyssna på den 17 oxå vilken mässamatör man är!
quote: De där dipol högtalarna är bland de sämsta jag hört någonsin, då jag var i det rummet så dels skorrade det så in i hvete och de lät väldigt platt och livlöst, får rysningar när ja tänker på det.
Jo, ett element hade gått sönder i transporten. Och de lät lite tama och anemiska. Undrar hur de låter om de ställs upp enligt Raunas reklambild, dvs. praktiskt taget i varsitt hörn. Nu stod de ju nästan fritt i ett stort rum och det fungerade ju inte så bra. Tyckte inte jag heller. |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 21:43:54
|
quote: ...dynamiskt som sjutton med rullbandaren och masterband.
Ja där ser man hur bra det kan bli med rullband. |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 21:48:42
|
ja vi får väll hoppas på att de va det som var felet då jag var där
Får väll se till att försöka lyssna på dem vid ett annat tillfälle då de är mer optimalt, men vilket fall som hellst så när ja va där så lätt de inte bra alls enligt min mening. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 22:02:32
|
Hos Audio Nord var det Björn Wiman som hade fjärren och bytta skivor när jag klev på mot slutet av Lördagskvällen.
Elektroniken kom från Krell och stativarna kom från Sonus Faber. Det var någon som tidigare skrev att det spelade bra. Det instämmer jag verkligen i. Det var lekande lätt och en riktigt bra ljudbild trots att det var mässa...
Som vanligt så finns det vinyl i Audio Nords rum. Denna gången en Brinkmann Balance med Brinkmanns tonarm. Jag har för mig att det var en Lyra Skala på den men kan komma ihåg fel.
Det blev extrema kast om man kollade vilka källor de hade. En vinylspelare i extra klassen här och en...
... Ipod-docka där!
Längs ena långsidan stod ett bord dukat med Månen...
|
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 23:06:00
|
Jag besökte denna mässa några timmar på Söndagen och här är mina intryck. Som vanligt så demades nästan överallt med Jazz (SOM VANLIGT) och det är rent ut sagt jätte dåligt Tex hos Audioconcept har jag aldrig på någon mässa hört något annat än Jazz i olika former... Nu till hur lite grejer lät Larsen högtalarna med Roksan pryttlar lät bra. Systemfidelity högtalarna SF-505 med elektronik under samma namn lät också bra för den mindre peng som de kostar och då var det inte under vettiga föhållanden alls på sidan av en stor gång. Midgard rummet lät också okej, liksom Canton rummet även om diskantnivån var i jobbigaste laget där. De två olika Patos högtalare som det spelades på var en positiv upplevelse. Var viss helt nya modeller som inte kommit ut på marknaden ännu. De stora Klipschen var nog det bland det sämsta (rummet= jätte matsal) Krell med någon liten Sonus Faber model lät också allmänt illa, i all fall med den musik som spelades när jag stoppade in huvudet. De svindyra Kef och TAD högtalarna lyssnade jag inte alls på, och sedan stoppade jag in skallen på några ställen till men utan att skapa mig någon direkt uppfattning om hur det lät. Mässan bästa ljud är enligt mig Neeper Acoustics med Gamut elektronik,och det under omständigheter som inte direkt var optimala dvs uppställd i ett hål i väggen spelande ut mot en stor gång.
Sedan så träffade man på ganska många forum personer som vanligt, som man språkade med och det i sig är nästan halva nöjet med mäss besök att få träffa folk som även delar denna hobby.
Men annars så måste jag tyvärr säga att detta var den klart sämsta High End mässan sedan starten 2002Saknade flertalet olika märken/återförsäljare och allmänt så kändes mässan ganska tam som någon sade tidigare i tråden. Hoppas verkligen att det går att hitta bättre lösningar i framtiden än detta upplägg med mindre antal rum och större utställningsytor. Personligen så tror jag att det finns risk för att fler utställare stannar hemma med det upplägget i fortsättningen, som en del redan verkar ha gjort i år. Ska mässan fortsätta att leva och frodas så kanske det är bättre med mässa vartannat år (då Arken inte har) och med ett högre inträde för att kunna få bättre ekonomisk grund till hyra mer/bättre lokaler. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2008/02/13 23:34:42 |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 02:36:14
|
Stressade in på mässan under några timmar i söndags! Har kikat lite på en del bilder och tycker mig inte komma ihåg att jag såg Sonus faber någonstans,
var det så att det fanns 2 våningar?!
Lite intryck:
Stora klippsch hade fått ett taskigt rum, för allt som spelades lät riktigt dåligt och tunt. Synd.
Bjöds in för att lyssna till TheLars och detta var första gången jag tyckte att dom franska högtalarna BC Acoustics lät riktigt bra. Innan dessa har dessa högtalare manglat sönder mina öron med elak diskant (då med hegelelektronik) då det spelats Rammstein. Kanske dålig inspelning?
Ljudtema var sega att komma igång men det var klart värt att vänta då dom höll i mitt tyckte den bästa demon. Trevligt att höra ljudmässiga skillnaden mellan modellerna i den nya s3-serien. Avantgarde fick det att klia i mina fingrar och jag måste säga att den för ljudets skull började kännas riktigt billig!! Speciellt då kringutrusning inte kostade 200 000kr. Stackars grannar!!
Neeper gav helt klart mersmak om man har drygt 100 000kr över att lägga på högtalare. Snygga och säkert ruskigt bra!
Audiophysics-rummet var det roligaste tack vare den fläskiga basen och musikvalet.
Verkar inte vara ensam att tycka att dom flesta mässutställare säkert är duktiga på ljud, men är riktigt dåliga på att välja musik.
Vem vill höra experimentiel funk jazz eller i mitt tycke riktigt seg klassisk musik ?
Är från mig ett riktigt risigt betyg då jag stundtals började nynna på christer sjögren "I love europe!" *sarkasm* för att inte spy galla över någon stackars utställare i brist på musik att relatera till.
Min testskiva hade låtar från följande album:
Beach Boys, The - Pet Sounds 1966 Boston - boston (1995) Dream Theater - Images And Words 1992 Franke & The Knockouts - Makin' The Point 1984 Franke & The Knockouts - ST 1981 Genesis - Duke Halford - Resurrection 2000 Jethro Tull - The Very Best Of Jethro Tull 2001 Nazareth - Loud 'N' Proud (30th anniversary ed) 1974 Night Ranger - Midnight Madness 1983 Rush - Hold Your Fire 1987 Rush - Power Windows 1985 Steve Perry - For The Love Of Strange Medicine 1994 The City - Foundation 1986 The Doors - The Doors 1967 The Who - Who's Next [Deluxe Edition] (Disc-1) 2003 Who - Meaty Beaty Big and Bouncy 1971
|
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
Edited by - långhåret on 2008/02/14 02:40:49 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 07:16:28
|
Håret, läcker testskiva!
|
|
|
|
Topic |
|