HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ proudly presents.....DACfejden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/31 :  00:46:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
DACfejden i Solberga.

Det är mitt i den milda AÖ-vintern 2007 och året lider mot sitt slut. Greve MP3 har under hösten höjt tonläget och kompressionen till bristningsgränsen, missnöjet med den ökade distorsionen överstyrs mer och mer.

De tappra CD-spelarna har tillsammans med andra icke-förstörare samlat sig under sin härförare N. Dac för att stå emot det konstant höjda kompressionstrycket som Greven infört. Hans elake förtrogne Baron Äpple reser runt och samlar på sig bitar som sedan rippas till oigenkännlighet. CD-falangen har beslutat att utse en champion som en gång för alla skall utmana Greven och hejda musikförstörelsen. Under hela december har ett antal kombatanter vässat formen. Ettorna har slipats och nollorna har rundats av inför slutstriden.

Detta är reportaget om hur de möttes i Kristallparkleken för ett avgörande ...AÖ var med....




forts följer...


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/01/08 19:26:26

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/31 :  09:15:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande inledning


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/12/31 :  09:27:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och jag som undrat vart alla skarpskurna ettor och runda nollor tagit vägen! Äntligen skall jag få svar!

Härligt grabbar kör så det ryker!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/31 :  16:36:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nedan följer en kort bildpresentation av utmanarna, kamerapersonalen kom stundtals av sig varför bilddokumentationen i vissa fall lämnar en del övrigt att önska. Men vi kör väl.

Först ut är en i det sk. lättare segmentet med Phlips-krets.

Derekshek NOS TDA1543

Även nästa har en Philipskrets fast lite högre nuffra.

DIY NOS TDA1545, som inte finns med på bild i ihopmonterat format.

Sedan kommer en "gammal" tungviktare.

Counterpoint DA-10

Utan rör så blir det ingen....

Audion CD-spelare + DAC (Transport + DAC)

Nyinkommen från Rumänien, men i fin form...

AD LABS RD-3 NOS 1865

Färsking i gänget och helt utanför normala standards, matades med FLAC i detta sammanhang.

Squeezebox 3 (Transport)

En najs kombo, där Transporten kunde köras fristående, men tyvärr ej DAC:en.

EAD T-1000 (Transport)
LC Audio Frontline ZAP-dac (clockar EAD:n.)
(Ursäkta rutten bild, saknar stativ)


Om en mellanklass köpeshistoria.

Cambridge DAC Magic Mk2, som inte heller kom med på bild

Dessa godbitar behöver hjälp och vi försökte hålla kedjan så ren som möjligt med enbart dessa hjälpyttare

Audion Silver Night Mk2/b med dubbla parallella 300B


Audion Silver Night Mk2/b 2A3 SE


Snell Acoustics Type C

Sedan under kortare period kördes även dessa.


BddB tripath steg m. Passiv volymkontroll.


Blomjord 12B4A som började ryka efter en kortare stund. Hur visste du det Pac ???




Som vanligt fanns det stödpersonal som skötte köket på sedvanligt vägkrogsmanér.



Domarpanelen utgjordes av en skara välkända ?! ansikten.




Jolojl hade förpreparat material för att kunna genomföra en blindtest, men tyvärr var inte församlingen disciplinerad nog för att genomföra detta.

Vi började med en kvalomgång där allt i princip spelades igenom.

Cambridgen
Audionen ( både som Tranport, DAC och både och)
1543:an
1865:an
1545:an
ZAP:en
SB3 ( både som enbart transport och med egna DAC:en"
Counterpointen


Det nöttes "Steely Dan - Two Against Nature - Negative Girl" tills alla blev fullkomligt utless på den. Ägaren försökte sedermera bli av med skivan genom att lämna kvar den i en slumpmässigt vald transport, men den har dykt upp igen...

I nästa post avslöjar vi finalisterna, men intryck från denna första omgång kan ju komma emellan.

Gott Nytt År !!!!!!!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/12/31 :  17:29:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Vid nåt tillfälle märkte jag att jag satt och gillade Steely Dan, men det var inte det mest chockerande den här dagen.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/01 :  23:42:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Trots tidigare utfästelser så avvaktar vi lite kommentarer innan finalisterna avslöjas.

Kvalomgången gick till enligt denna ordning som var tänkt som ett blindtest, eftersom risken för hemmablindhet var överhängande.

FÖRE BLINDTEST (som aldrig blev något blindtest ...)
1) EAD transport och 1702 DAC
2) Audion transport och DAC
3) Squeezebox och Audion DAC
4) Bara Squeezebox

BLINDTEST (Squeezebox som transport)
5) Cambridge
6) 1543 NOS
7) 1545 NOS
8) Counterpoint
9) AD 1865 NOS

Efter kvalet så hände det intressanta saker...




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/02 :  13:26:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kom igen nu...

Vill veta hur det gick...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/02 :  22:27:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Tobbe_L: Om du masat dig upp från åkrarna så hade du vetat vid detta laget

Vi försökte rörmodifiera 1545:an men det hjälpte den inte vidare till finalen.



Cambridgen fick också stryka på foten.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/03 :  08:10:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu är man allt på plats i täljet igen
Ingen långledighet här inte....

Så 1545 åkte ur.. o Jag som har en Monica II med sådan dac

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:25:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
För att cutta till chasen så skulle jag gissa att Zap-DAC:en (med 1702-krets) eller Counterpointen var minst hörbart förvrängande.
Man kan stryka under "gissa" med både ett, två och tre streck om man vill.

Kan mycket väl tänka mig vilken som helst av omvandlarna som bäst på så sätt, med viss reservation för Audionen som jag uppfattade som om den var klart diskanthöjd.
Kan förstås inte garantera att de andra inte var diskantsänkare heller.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/03 :  16:32:03  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
NOS-arna är nog det pga sin uppbyggnad fast det är runt 16KHz och uppåt som det börjar rulla av(har jag för mig).
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/03 :  17:20:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Som Ronnie mycket riktigt påtalade så gick inte Audionen vidare heller. Nu skall väl det här med vidare tas ordagrant snarare mycke tycke och smak.

Föga förvånande var inte klämboxens DAC sådär fantastisk, men den gjorde definivt inte bort sig. Som transport fungerade den mycket bra och vi hade ganska mycket diskussioner om flexibiliteten i ett SB-system och bara en Laptop+USB-disk isf. 500-600 skivor.

Ska nämnas att jag inte tycker att någon DAC direkt gjorde ett dåligt jobb, utan det var mycket nyansskillnader.

Dock var det dessa vi ville lyssna mera på.



EAD transport och 1702 DAC (ZAP)
Squeezebox som Transport.
1543 NOS
Counterpoint
AD 1865 NOS

Jämförelsestycke...Låt Nr 5, I've got a crush on you.








- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/01/03 17:22:23
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:03:26  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Jag tror att resultatet beror till 80% på analogdel och nätdel,15% typ av DAC-krets och
5%på transporten.Vi får se om jag har rätt :-)

ola
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:28:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan nog i stort hålla med om den procentfördelningen, möjligen förskjutet en aning så att transporten får 10% eller så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2008/01/04 :  06:06:39  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Håller med om procentueringen.
Det är inte rättvist att såga en dac när det är flera delar som
kan bidra till ett visst ljud.
Det här testet kan endast ses som ett riktmärke.
Man får inte glömma att första gen CD spelare lät minst sagt
illa trots att det satt NOS dac'ar i.
Sådana som vi gillar idag

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2008/01/04 06:07:56
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/01/04 :  09:25:30  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det är säkert som Ola, Bernt och Imperial skriver, även om "pocenten" säkert kan gå lite mer hit och lite mer dit ...

På den här träffen har jag känslan att chipp-beteckningarna mest användes för att känna igen de olika DAC:arna, inte som generella uttalanden on chipp ...

Ville man göra så skulle man väl gå tillväga ung. så här (?): http://www.audiodesignguide.com/DAC_final/DacFinal.html

Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/04 :  09:43:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant länk Johan, ska studeras.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/04 :  10:40:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Det är inte rättvist att såga en dac när det är flera delar som
kan bidra till ett visst ljud.

Håller med till 100%

Det där med procentsatser blir lite konstigt med tanke på att det räcker att jorda fel för att få en sörja oavsett hur mycket "godsaker man har i lådan". Det är ju först när delarna kopplas samman och jobbar ihop som magin kan inträffa.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2008/01/04 :  11:11:14  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Vad är det för konstigt med procentsatser,jag menar ju bara uppbyggnaden
av DAC:en , inte hela anläggningen,rummet, skivorna,bruset i öronen,tyckanden eller
alla andra saker som påverkar ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/04 :  11:28:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det är inte rättvist att såga en dac när det är flera delar som
kan bidra till ett visst ljud.

Exakt av den anledningen hängde jag på resonemanget om procentsatser.
Naturligtvis ska allt göras rätt i en ideal värld. Men när man ser i reklam hur man slår på stora trumman om vilken dac som finns i apparaten så blir det missledande. Alla vet inte det tror jag, det är lätt att bli bländad av databladens siffror. När man sen med ett kritiskt öga ser hur man sparat in pengar på kraften i en del apparater så kan man ju fundera på hur prioriteringarna läggs.

Men nu är det nog lite off-topic tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/01/04 11:37:27
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/04 :  12:38:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för konstigt med procentsatser,jag menar ju bara uppbyggnaden
av DAC:en
Det menar jag med Ola.

Bernt, som vanligt menar vi samma sak. Vi kommer från två olika håll

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/04 :  12:57:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, som alltid nästan...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:03:00  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Fin test!
Jeg lurte på om dere hørte noen forskjell mellom SB brukt som transport og EAD T 1000. Jeg har selv hatt en EAD T 1000 og jeg har aldri hatt noen annen transport som ga så stor "egenlyd". Den låt "snilt" og avrullet, uansett hvilken DAC jeg koblet på.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:35:26  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply

Vad tyckte deltagarna då?

Kan ju nämna att som underlag för att kunna bedöma använde vi en svensk variant av Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/Loudspeaker%20evaluation.htm. Det var inte meningen att följa den slaviskt utan att utgå från den för att komma igång med tyckandet (jag översatte och bearbetade den men har inte tillgång till den ust nu, annars hade jag lagt ut den).

Johan

tkr: det var skillnad på EAD och Squeezebox men olika uppfattningar. Min uppfattning är nog åt ditt håll, lite mer laid-back och avslappnad än SQ, kanske. Sen var det olika uppfattningar om vad man tyckte var bäst ...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:06:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Synd att man inte var med på denna träff, hade varit intressant at lyssna på dessa Dac och transport jämförelser. Denna tråd fick mig hur som helst att starta en tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65939
där jag har en del funderingar och frågot kring detta med olika transporter som kanske någon kan hjälpa mig med.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/06 :  01:14:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply


Jag tror att de flesta var nog med på att den med detta innanmäte var den som lät trevligast. Som synes är själva DAC-kretsen en ganska! liten del av mängden komponenter.



EAD som transport var också ett föredraget val, men det var hugget som stucket. SB3 gjorde ett mycket förtjänstfullt jobb, över förväntan faktiskt, även om jag själv marknadsförde den ganska hårt.
Det kan ju ha varit Clas Ohlson digitalkabeln som spökade också


Mer luft i EAD:n ....



Kan väl nämna att när locken började åka av då flockades lyssnarna..Erik, Imperial, BddB och OlaH diskuterar och pimplar Java.




Även högtalana kläddes av...Imperial var på hugget trots Eriks protester...Jolojl försöker få en första glimt








- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000