HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Canon klubben
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/04 :  20:41:10  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Har du testat 14/2,8L II och 24/1,4L?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  20:59:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
24/1.4 L har jag ägt i många år, provade mig även fram av flera där. Helt ok, men inget fantastikt. Sålde den i somras och har inte saknat den. Nu har jag då en närliggande i min Schneider 28:a och det är en helt annan klass, så därför blev 24:an mest liggande.

Den nya 14 verkar helt ok. Jag har inte provat den men läst en hel del reviews. Dock är den hyffsat ointressant då den blir lite för extremt vidvinklig för interiörbilder.

Ideal för mig är 18 till 20mm. Helst med tilt/shift, men det är fortfarande bara en ösnkedröm...

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/02/04 :  21:14:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi kan väl lägga ut lite info om den nya kameran. Inte i DANs klass, men för många andra kan jag tänka mig.

Canon 450D
7300:- i dags läget
http://www.canon.se/About_Us/News/Consumer_Releases/release_EOS450.asp
http://www.dpreview.com/news/0801/08012403canoneos450d.asp

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:24:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nu har jag testat mitt nya 16-35 lite mer och jag måste säga att jag är glatt överraskad Det blir det fjärde alternativet av just den modellen som jag behöll och jag hittade möjligen en perfekt matchning med just mitt hus!

Jag var helt, fullständigt och orubbligt trygg i att mitt fasta 35/1.4 L skulle krossa zoomen (på 35mm) på lika villkor. Meeeeen, redan på bländare 5.6 så blir resultatet i princip identiskt. Det för mig är helt oväntat och helt förbluffande.

I'm a happy camper

Artphotography
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:48:24  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Intressant att höra. Men coolast är trots all Schneidern!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:58:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
ja, tveklöst. Schneidern är en guldklimp

http://www.fotocasiondigital.com/images/portadas/9549.jpg

edit: länkade till optiken

edit 2: lägg märke till båda "spakarna" till vänster. Skruven Skiftar optiken horisontellt eller vertikalt i förhållande till filmplanet. Den andra är manuell nedbländning, som på den gamla goda tiden man har den alltså i uppfält läge vid komposition och fokusering, sedan ställer man bländaren manuellt med bländar-ringen och innan man exponerar måste man blända ner med spaken....cooolt

edit 3: Kuriosa. Det säljs i snitt endast 1 sådan om året i Sverige och kostar knappt 20 papp, varav motljusskyddet kostar 2 tusen

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2008/02/05 22:11:13
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/05 :  22:07:27  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Hör för mig att jag sett en 21mm också..kan det stämma?

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/05 :  22:10:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
inte skiftoptik iallafall....

Artphotography
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/05 :  22:13:59  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
nej det är möjligt.

Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2008/02/08 :  18:14:45  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Nu har ni fått ytterligare en medlem i Canonklubben. Jag har köpt en begagnad EOS 350d. Verkar fungera kanon. Fick med ett gammalt zoomobjektiv 35-105mm 4,5-5,6. Fick det för 3000kr

Köpte till ett ojektiv med mera vidvinkel åxå det blev ett Canon 17-85 is usm. Bildstabilisator kan ju vara bra att ha. Så nu är det bara att fota på och försöka lära sig alla funktioner. Jag har läst ganska mycket på fotosidan.se:s forum. Har ni några tips om fotosidor där jag kan lära mig mera? (Jag har förstått förhållandet mellan ISO, bländare och slutartid ang, skärpedjup samt rörelseoskärpa men det finns ju så mycket mera att lära:))

Hälsningar Ronnie

Edited by - M3 on 2008/02/08 22:31:12
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/02/13 :  23:28:09  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Ett mkt bra "läromedel" är utgivet av tidningen "FOTO".

Deras 2 artikelserier "Systemkameraskolan" och "Digitala Systemkameraskolan" (kanske inte heter *exakt* så, men åt det hållet) finns att köpa från dem för en veritabel struntsumma.

Kolla i blaskan, dom har alltid en liten annons för dessa i tidningen.

Bättre och grundligare blir det inte, om du inte ska köpa nån bok av nåt slag.

Men dessa ihopslagna artiklar ger dej grunderna från NOLL, och en bra bit framåt.

Bättre sitta i soffan med lite fika och "plugga", än framför datorn...(IMHO)

Kan du hitta Canons "systemkamerabok" "ABC..." är det också MKT rekommendabel läsning, tyvärr finns den inte längre att köpa men kanske finns nån som säljer sitt ex...
Mkt bra den med!

Hälsningar från en i stort sett nöjd 350D-shooter (jaja, vore väl inte lessen över en 40D heller...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/14 :  17:36:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nya zoomen på 16mm

Artphotography
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/02/16 :  15:07:08  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Har en RAW fråga. Fotade RAW med min EOS 10D och använde både Photoshop och Rawshooter för att bearbeta och konvertera bilderna. Med min nya EOS 40D funkar inget av dom nämnda programmen, dom verkar inte känna igen filerna som RAW filer???? Finns det olika sorters RAW filer?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/16 :  15:13:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
RAW-filerna är specifika för de olika kamerornamodellerna. Du behöver en uppdatering till Camera Raw i fallet Photoshop, uppdateringen med stöd för 40D finns tyvärr endast finns till CS3 och Elements 5.0.

Rawshooter är väl programmet som Adobe köpte upp? I så fall är det bara att glömma en uppdatering med stöd för 40D, det blir till att byta program.

Edit:
Du borde kunna konvertera rawfilerna till DNG och sedan öppna dem i PS om du inte vill uppgradera till CS3/Elements 5.0. DNG-konverteraren är gratis och fristående.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:24:01  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Det var ju nesligt, då är jag bunden till programmet som följde med kameran och det är inte det bästa jag använt..... Trodde att en RAW fil alltid var en RAW fil, men där ser man.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:34:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hade samma problem. Nu kör jag det medföljande digital photo professional. Det är ganska bra för att raw-konvertera. Det funkar ungefär som raw-shooter. Jag har inte hittat var man ställer färgtemperatur direkt "i siffror" än, men pipetten funkar tillräckligt bra och även på andra bilder än den man för tillfället korrigerar så jag får leta vidare den dagen jag behöver det.

quote:
Nya zoomen på 16mm

Gottegris! Men du, vad gör snigeln på stammen??? Och viktigast, hur kom den dit?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:46:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
snigeln fick hjälp till rätt position, han (hon?) lyssnade inte alls på mina uppmaningar om att posera just där.....

Ett hett tips ifall man är sugen att investera i en 16-35/2.8 II L är att åka till någon butik som har flera på hyllorna och göra ett enkelt test i butik med vart och ett! Jag har sagt det innan , men säger det igen. Det är attans stor skillnad mellan dem. De fyra jag hade förmånen att få prova hos Mattssons i Lund visade att tre av dem gick inte att skilja på och den fjärde var markant, verkligen markant, mycket bättre.

Mitt ex är så skarpt att jag inte kan se skillnad på min 35/1.4 L på bländare 5.6. Oehört imponerande och det gjorde att jag sålde iväg den fasta 35:an!

Artphotography
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2008/02/17 :  23:44:55  Show Profile Send Egill a Private Message  Reply
Om någon ska köpa Canon-grejor, kan det vara bra att avvakta lite. Det verkar som en ny Cashbackkampanj är på gång. Det är tex 100euro rabatt på 16-35an
http://www.photouniversal.de/
http://www.photouniversal.de/template/Aktionen/2008/Canon_Cash_Back08.pdf

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/02/18 :  14:06:46  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ok, nu har jag haft min 400d i några veckor och hunnit ta ca 1000 kort på absolut ingenting! =) Har nog förstått det här med relationen mellan slutartid, bländare och iso hyffsat bra nu. Detta gör att jag insett att kit-objektivet som jag köpte med (18-55) är ganska ljussvagt och inte så skarpt som jag vill ha det. Så vad ska man köpa för någon glugg som stämmer in på mina krav? Jag behöver ingen så mycket telezoom utan mer ett allroundobjektiv... kanske 28-70 eller 28-85. Inga 100-300. Det känns mest onödigt.
Priset behöver ju inte vara för dyrt heller, säg max 2000:- och hur är det med begagnat här? Har kollat en del på tradera men vet inte om det är värt att bjuda på något eftersom jag inte är påläst alls om objektiv och olika tillverkare och vad som är bra.
Har dock kollat på 50/1,8 II, vilket har fått bra kritik av många, fast nackdelen är ju att den saknar telezoom. Lite zoom vill jag ha i alla fall.
Tacksam för svar.

(Edit: kom på att det nog är skärpan som är viktigast för mig, även om en ljusstark glugg är bra.)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2008/02/18 14:31:48
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/02/19 :  18:20:54  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Nya 18-55´an (är iaf på gång) har både bättre skärpa, och IS.
Vet inte priset, men lär inte bli så dyrt.

Verkar som den är mer än "lite bättre än" standard 18-55´an:

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/02/19 19:24:29
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/02/19 :  20:30:43  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Det fasta 50mm 1.8 är kanon bra, 1.4 ännu klasser bättre.
För ett bra zoom objektiv börja kika runt 4tkr nytt. Men jag märker mycket stor skillad på mitt fasta och ett av mina Zoom framförallt vad det gäller skärpa.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/02/19 :  20:46:17  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Håller med om 50:an
Ett bra som är annars Tamron SP AF 17-50 2.8 XR 2-3000:- beg
eller 17-85 från Canon lite sämre ljustyrka men med IS
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/02/20 :  00:34:58  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tackar för svar! ska kolla upp dessa!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/02/26 :  13:11:06  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Har Canon lagt till elektroniska slutarljud på sina systemkameror?
Min Nikon säger bara "klick" (vilket jag är nöjd med).

Mina föräldrar däremot har en Canon 350D och den säger
"klick-wee" ;-) ungefär som att man ska tro att det dras fram film?
Är det så här på Canons kameror? Jag kan inte tänka mig att konstruktionen skiljer så mycket mellan märkena att de rent mekaniskt skulle låta så olika.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/26 :  15:43:44  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är spegeln som fälls upp. 350D var en billig kamera så nånting måste dom ha dragit in kostnad på...
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000