HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa bil av ett dödsbo?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2011/05/28 :  21:00:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag kikar efter en ny kärra, och har hittat en skaplig till hyfsat pris
Men....
Säljaren är sambon till en man utan arvvingar.
Hur fungerar detta?

Jag vet att en godkänd bouppteckning ger rätt att sälja saker, men om jag förstår det rätt så kan det ta upp till 6 månader att få en bouppteckning godkänd (för att ev. testamente skall hinna disputeras)

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/05/28 21:06:10

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2011/05/28 :  22:48:11  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Den är lite knepig.
Skulle inte köpa den med mindre än en fullmakt från dödsbodelägare eller godkänd bouppteckning alternativt att säljaren överlåter bilen på sig själv innan Du köper den.
Med det sistnämnda alternativet blir det en rak affär mellan Er, utan dödsboets inblandning och vid eventuell tvist framgent får säljaren bära ansvaret gentemot dödsboet.
Huruvida det går att göra så här rent praktiskt är jag inte säker på men jag skulle inte köpa den under nuvarande omständigheter då det finns tid kvar för disputation.
Det gäller att se upp när man gör bilaffärer då lagstiftningen inte erbjuder särskilt mycket skydd för köparen tyvärr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000