HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Canon klubben
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/02 :  23:48:46  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Min första tanke är: BASHORN!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/12/03 :  08:49:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Scandinavian Photo öppnar i Malmö den 10 dec. De kommer att köra 2 leverantörsdagar, en för Canon och en för Nikon (kommer att klistra in denna på båda klubbarna). Kanske kunde vara en bra anledning till HiFiForum träff?

Följande går att läsa på Scandinavien Photos hemsida:

Mer info om Malmöbutiken!
Som ni tidigare läst kommer Scandinavian Photo ta över YFOs gamla lokal på Östra Förstadsgatan 1.

Två av YFOs välkända medarbetare kommer att finnas kvar vid nyetableringen. Christer Granberg och Amy Svensson. Sedan kommer John Pettersson från Bankeryd att hjälpa till att starta igång butiken de första månaderna.

Malmö
Beräknat premiäröppnade är den 10 december!
Butiksöppet vard. 08.30-18.00
Telefon 040-170200 (inte aktivt ännu)

Leverantörsdagar i Malmö
Nikon Tisdag 11 december
Canon Tisdag 18 december

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/12/10 :  21:44:35  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Tänkte att en bild från nya kameran kunde vara på sin plats.

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:23:37  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Jag har en Canon 400d med objektiven 18-55 is och 80-200 båda Canons. Supernöjd

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2007/12/13 :  19:36:00  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message  Reply
Det var Canon från början för mig då jag skaffade min analoga EOS 600 1992,
sen har det fortsatt med ett litet gästspel av en Minolta Z1 tills jag hade råd att köpa riktigt digitalt.
Jag har alltid trivts med mina Canon-prylar och sällan haft problem med varken funktion eller bildkvalité.

Min samling saker uppgår i dagsläget av följande:
Canon EOS 30D med batterigrepp
Canon EF 70-200/4 USM
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
Canon EF 50/1,8
Canon EF 28-80/3,5-5,6 USM
Canon EF 1,4x Extender
Canon Speedlite 580EX
Canon Speedlite 430EX
Canon Speedlite 430EZ
Lastolite EazyBox Hotshoe softbox
Manfrotto 055 stativ
Sen finns det ett gäng filter, batterier och allt annat som behövs.
På önskelistan står det ett par studioblixtar... snälla tomten :)

Startade i början av året ensklid firma för att ta fotograferandet ett steg vidare,
det har blivit mest bilder av olika motorcykeltävlingar och en ombyggd hoj som
kommer att synas i ett par tidningar inom kort.
Annars fotograferar jag gärna natur, arkitektur och makro.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=54487

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/13 :  20:17:29  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Devilfish, kan du inte berätta lite om vad du tycker är bra respektive dåligt med de tre blixtarna du har? När använder du vilken och varför?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/13 20:18:32
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/13 :  20:51:27  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Canon sedan 70-talet för min del, först AE-1 och sedan F1 och Ftb. De finns kvar med en massa trevlig optik som också går använda hjälpligt med hjälp av adapter på den mer moderna D30 som jag använder för mer seriös digitalfotografering. Motorer och batterigrepp är ett måste för mig, det känns för "fippligt" annars och jag kör gärna med långa telen.

Semesterbilder sköts med en G7 mestadels.

När plånboken tillåter vill jag ha en digitalkamera med 24x36mm och lite fina nya teleobjektiv. Autofokusen skulle jag lätt kunna vara utan men det finns ju inte utan längre. Utan manuell fokusering har man ingen vidare koll tycker jag. Jag är rätt manuell av mig...
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2007/12/13 :  21:13:29  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message  Reply
Både 580EX & 430EX är mycket dugliga blixtar, 580'n kan dessutom fjärrstyra ytterligare blixtar
vilket är bra om man vill laborera med blixtljuset. Jag kör oftast 430EX'n tillsammans med en softbox på stativ.
430EZ'n köpte jag till min analoga kamera och den blixten fungerar inte på 30D'n, men den används ibland som 3:e blixt och styrs av en extra slavtändare.
Jag fick modifiera blixten lite eftersom den annars stänger av sig automatisk efter en viss tid, det var inte helt enkelt men det gick.
580EX'n är den blixt som används mest och de andra plockas fram när det är dags för studiofoto eller om jag har möjlighet att rigga utomhus.
Tyvärr är systemet för fjärrstyrning optiskt och har en begränsad räckvidd, speciellt utomhus, vilket ställt till det lite någon gång för mig.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2007/12/13 21:15:42
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/12/14 :  09:53:07  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Hur står sig Sigmas blixtar jämfört med canons egna?
Tänkte köpa en blixt till min 350D och såg Sigmas EF-530DG ST alt Sigma EF-530 DG Super.
Dessa ligger betydligt bättre till i pris .

//Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/14 :  10:05:40  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Tack Devilfish för bra info. Ska kika närmare på 430EX!

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/12/14 :  20:24:05  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Köpte mig en 430EX idag, tagit lite plojbilder nu på kvällen
Den gör ju en fantastiskt skillnad, återkommer när jag testat den mer

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/12/15 :  12:10:03  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Själv kör jag med Canon, har bytt från Nikon(på gott och ont) till:

Canon EOS 5D
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 24-70/2,8 L USM
Canon Speedlite 430EX
Hoya UV Pro1 HMC Super (2 st)
Sigma DG Wide CPL Filter
Adidt M1 fjärrutlösare
SanDisk CompactFlash Ultra II 2GB (2 st)
SanDisk Extreme® III CompactFlash® 4GB
Lowepro Mini Trekker AW
Cullmann 2502

Några foton finns här: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=40108

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2007/12/15 12:12:33
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/02/04 :  12:08:52  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Har just beställt en 400d och satt och kollade runt lite efter extrabatterier. Hittade denna genom pricerunner:
http://www.batteriexperten.com/?ref=pricerunner&artnr=NB-2L
Men ska det verkligen vara så billigt? Gör ju inte mig någonting alls att det är billigt men det låter nästan för billigt med 159 kronor (+ frakt också såklart) men även om det inte är bästa kvalité på batteriet så hade det kanske varit värt det ändå. Någon som köpt det och testat?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/02/04 :  13:37:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
zebramedia.com/se hade billiga batterier tidigare vet jag, inte orginal, men minst lika bra,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  14:06:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Har köpt min första zoom någonsin

Har tre gluggar som jag testat från olika batcher, en är betydligt bättre än de andra två. Egentligen för j-vligt! Lämnar tillbaka de andra två imorgon......

Artphotography
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/02/04 :  14:57:17  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Misstänkte du att så skulle vara fallet och därför tog med dig tre från olika batcher, för det var väl identisk modell på de tre?

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  15:45:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ja, det är alltid så på vidvinkelsidan. Från normal och uppåt kan man rätt tryggt bara ta en låda från hyllan, men aldrig med vidvinkel.

Provade alltså tre styck 16-35/2.8 Mk2.

Egentligen är det lite "sådär" känsla att köpa detta. 16000kr bär respekt med sig och jag är helt på det klara att det INTE är en toppglugg! menmen....

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/02/04 :  16:23:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Dan: Många proffsfotografer föredrar 17-40/4., Kanske nåt att fundera på ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  16:32:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Behöver ljusstyrkan. Har även provat några stycken 17-40 och.....nej...

Jag hade helst önskat mig en fast glugg med superprestanda, 18/1.8 hade varit mumma medan man önskar så lägger jag till tilt/shift

Dock ska jag tillägga att detta 16-35 räcker till de flesta uppdragsgivare och behöver jag någon kritisk vidvinkelbild kan jag lösa det även om det blir omständigare. Jag har en Schneider Super-Angulon 28/2.8 shift! Denna glugg är suverän och då kan jag använda shift till multipla exponeringar och stitcha ihop....det blir oehört skarpt. Men smidighetsmässigt är ju ett 16-35 fantastiskt!

Artphotography
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:12:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Har tre gluggar som jag testat från olika batcher, en är betydligt bättre än de andra två.

Är det en justeringsfråga eller bara produktionstoleranser som gör det?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:18:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Vet inte hur det fungerar riktigt. Ska faktiskt fråga Ulf imorgon på lunchen. Han äger Mattssons Foto i Lund och har bra koll på läget.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/04 :  18:11:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Objektiven har en viss +- diff o det har husen med.
Med lite otur så ligger gluggen på ena sidan o huset på andra.
Så en av dom gluggarna som Dan ratade kan sitta som en smäck på ett annat hus.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:05:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Då borde man alltså egentligen kalibrera sina gluggar med sitt eget hus och köper man nytt hus så får man göra om kalibreringen.....

Ska trots allt bli spännande att prova ordentligt och i lugn och ro framförallt 16mm med full sensor ute i naturen.....

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:11:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Då borde man alltså egentligen kalibrera sina gluggar med sitt eget hus och köper man nytt hus så får man göra om kalibreringen.....

Jag har läst om ett par halvskräckisar då folk har köpt ny glugg o dom har inte varit helt nöjda. Då har dom lämnat in glugg o hus o verkstaden har justerat det hela till 100%
Fast då fungerade inte gluggarna hemma !!!

Nu är det X-trem fall men att göra som Dan är det enda raka, speciellt om det är dyra gluggar. Dyrare hus är även mer exakta än billiga. Bakfokus är väl det vanligaste problemet om jag har förståt det hela rätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  20:24:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har aldrig behövt byta, testa, eller kalibrera från 50mm och uppåt. Har alltid varit klockrent. Och precis tvärtom med vidvinkel. Glugg efter glugg har jag haft och varit missnöjd. Det var faktikst så att jag köpte en 16-35/2.8 Mk2 så fort den kom ut. Utan att prova alternativ och den var hemsk. Lät köpet gå tillbaka och ville inte ens prova fler.....
Nu har jag dock ett uppdrag som kräver en 16mm så jag måste krypa till korset Jag tror dock att jag hittat ett bra ex utav dessa tre! Kantskärpan var markant bättre med en av dem.
Men, visst är det ändå så att man går och köper ett objektiv för sexton lakan och vet med sig att det är det sämsta objektivet i sin egen lineup

Artphotography
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000