Author |
Topic |
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
|
hogga
Member
239 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 17:07:19
|
Tur ska man ha. Tänkte köpa ett EOS 40D hus förra helgen, men jag hade glömt flytta över pengar till kontot jag har kopplat till Visa/minutenkortet och butiken tog inte Diners. Köpte huset idag istället och nu har de dragit igång den där cash-back kampanjen som någon nämnde tidigare. 1400 kr får jag visst tillbaks. Det räcker till många cd-skivor. |
Edited by - hogga on 2008/03/01 17:13:32 |
|
|
hogga
Member
239 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 23:01:02
|
Jag läste någonstans att vissa äldre "pirat"objektiv inte är kompatibla med dagens digitala EOS-modeller. Är det någon som har koll på om man törs använda ett ca 8 år gammalt Cosina 19-35 på EOS 40D? |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 16:39:48
|
16mm och två timmars shoot för denna bild Tre stegs minus gråfilter och pressad till 50iso för att få ner tiden till 1 sek.
|
Artphotography |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 19:39:11
|
Riktigt, riktigt snyggt Dan! Är det i kommersiellt syfte som du jobbade 2 timmar med den? Borde inte den här ligga i "har du fotat nåt på sistone...." eller är den reserverad för er Canonister? |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 19:57:23
|
Snyggt foto. Fick hunden också jobba i två timmar?
Såg ni dokumentären om Annie Leibovitz igår? Riktigt bra! Och hon använde Canon. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 20:17:32
|
Ja, kommersiellt. Jag gör en serie profilbilder till något som heter Triple A i Spanien. En stor hundorganisation som tar hand om misshandlade hundar och ger dem kärlek förutom fysisk rehabilitering. Uppdragsbeskrivning är: storslagna landskap, lyckliga, aktiva hundar av varierande ras. Tack för beröm visste exakt hur jag ville ha denna, men den satt rätt långt inne..... |
Artphotography |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 20:19:27
|
Japp hunden var med hela tiden. Bilden var planerad och hunden är valp, så hon hade nog sprungit i två timmar till ifall vi behövt!!
Klart jag slänger in den i andra tråden, tänkte inte så noga var jag satte in den.... |
Artphotography |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 20:34:22
|
SNYGGT!!! quote: En stor hundorganisation som tar hand om misshandlade hundar och ger dem kärlek förutom fysisk rehabilitering.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 13:57:35
|
Har kollat runt en del på objektiv nu och fallit för ett som heter Tamron AF 17-50/2,8 XR DI II. Men jag undrar om detta passar till min 400D? Läste någonstans att objektivet var anpassat för större sensorer, typ APS-C. Har jag det på min kamera eller är det inget jag behöver bry mig om?
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 14:02:02
|
quote: Men jag undrar om detta passar till min 400D?
Ja, det passar. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 18:55:19
|
Bogus: Tänk på att det finns varianter som passa Nikon, Canon, mfl. Så köp rätt version |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 00:35:12
|
Ok, ska tänka på det! Tack för svar!
|
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 14:47:59
|
De objektiv som är anpassade för aps-c (EF-S) passar alla Canons billigare kameror (350D, 400D, 450D, 20D, 30D och 40D). Dessa kameror har mindre sensor (inte större) än de dyrare fullsensorskamerorna (5D, 1Ds) och 1D. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 23:26:48
|
Och EOS 10D (med 'APS-C' sensor) kan inte ta EF-S-märkta objektiv. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 08:22:27
|
Jag skulle behöva lite hjälp/råd/tankar/tips från Canon klubben i den här tråden - http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67600
Jag har problem med ett tamron objektiv som sitter på min Canon 300D.
Tack på förhand! |
Exit Planet Dust |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 19:37:00
|
OK, så nu har jag äntligen fått hem mitt nya Tamron-objektiv, och vow vilket objektiv! Snacka om att spöa kitobjektivet. Har dessutom fått ett 80-200 objektiv av min styvfar så nu har jag två nya att leka med! Men nu behöver jag ett filter till Tamron-objektivet så det inte blir repat och kladdigt, men vad ska jag köpa? Uv-pol-skylight...? Vet att de har lite olika egenskaper, men vill bara ha ett som skyddar linsen, det är det viktigaste. Har också läst att polfilter ökar (eller minskar?) bländaren från 2,8 som är minsta på objektivet, till 4. Detta tycker jag är lite synd eftersom det ju är en klar fördel att kunna ha så lite bländare som möjligt om man fottar inomhus och dyl. Gäller det bara polfilter eller är det så för alla?
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 19:51:10
|
Om du bara ska skydda objektivet torde ett UV-filter vara lämpligt. Det ger i princip ingen optisk effekt alls på en DSLR utan skyddar bara objektivet.
Polarisationsfilter är inte något du springer runt och har på objektivet för jämnan, det använder du om du vill ha just den effekt ett sådant filter ger. Det är samma sak som polariserande solglasögon fast för kameror.
Ett exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Polarizer_Through_Glass.jpg
Ett annat: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:CircularPolarizer.jpg Den högra är med polarisationsfiltret.
Edit:
quote: Har också läst att polfilter ökar (eller minskar?) bländaren från 2,8 som är minsta på objektivet, till 4.
Njää, bländarstorleken förblir densamma (och därmed skärpedjupet) men du förlorar ljus precis som med de där solglasögonen jag nämnde tidigare. Du får alltså antingen byta till en större bländare (lägre nummer) eller öka tiden för att uppnå samma exponering som du fick utan polfiltret.
Mera polfilter: http://www.adidap.com/2008/03/20/polarizer-another-must-have-filter/ |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 22:41:42
|
Tack för svaret. Så ett uv-filter gör alltså inte så mycket alls förutom skyddar? Det ökar alltså inte bländartalet mer? |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 23:35:37
|
Nej, exponeringen påverkas inte.
Jag tror att du ska försöka läsa på lite om grundläggande begrepp för bländaren påverkas inte i sig av filter. Att den sedan kan justeras för att i viss mån kompensera för ett filter som "snor" ljus är en annan femma. Bländaren sitter inne i objektivet och styr ljusöppningens storlek. Vad man däremot brukar säga om någonting som snor ljus är att man förlorar x antal "stopp" eller exponeringssteg, men det är inte samma sak som att bländaren ändras. Det betyder att för att få samma exponering som utan filter behöver man antingen öka exponeringstiden x antal steg eller välja x antal steg större bländare (lägre tal), eller en kombination av båda. Alternativt kan man gå upp i ISO-tal (hur känslig bildsensorn/filmen är för ljus, eller i det första fallet egentligen hur stor förstärkning kameran gör av signalen från sensorn) för att kompensera för ljusbortfallet.
Bländare, storleken på hålet i mitten avgörs av inställt bländartal.
(Rätt märke! *wink* *wink* )
Lågt bländartal=stor öppning, stort ljusinsläpp och kort skärpedjup Högt bländartal=liten öppning, litet ljusinsläpp och stort skärpedjup
Observera dock att även andra effekter nås av att byta bländare. Objektiven är oftast skarpast nedbländat något eller några steg (högre tal) än vidöppna (det lägsta tal som går att välja). Vidare blir det inte skarpare och skarpare utan man når en punkt där bilden istället börjar bli suddigare, det är samma sak som händer om man kisar. Kisar man lite blir det ofta skarpare, särskilt om man ser lite suddigt på långt håll, men kisar man för mycket blir det suddigare igen. Fenomenet är ju dock separat från skärpedjupet så här kan det bli så att man helt enkelt får kompromissa.
Edit: Massa tillägg. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 09:24:10
|
Jojo, hur bländaren fungerar har jag koll på, det var mer om man behövde kompensera för ett filter som "snor" ljus som du skrev, som jag undrade över. Men tack för ett uttömmande svar!
|
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/05/26 : 19:40:27
|
EF 14mm f/2.8L USM som bör tappa i pris nu när Mk II kommer. Sen skulle jag kolla vad denna kostar Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Topic |
|