HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Att få skivspelaren stå så rak som möjligt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/05 :  21:43:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Vad använder ni för hjälpmedel för att få skivspelaren så plant som möjligt? Alltså att den ska stå så rak som möjligt.

Har sett diverse hifiaffärer säljer olika attiraljer som man kan använda att få sin vinylsnurra i våg.
Till exempel skivpuck med libell.

Som Crosscheck Turntable Level från VPI eller Bubble Level från Clearadudio.
Svalander och Vinylbutiken har också ett par alternativ att erbjuda.

Berätta gärna era egna erfarenheter.

Edited by - pick-me-up on 2007/11/05 21:50:20

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/05 :  21:55:05  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Köp en bubbel libell för några spänn på Biltema. Det behövs inte mer än så. Jag har själv köpt tre stycken eftersom sånna saker kan försvinna. Sedan kan man ju använda dom för att kolla andra saker.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:13:33  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Tack gcs. Det kanske räcker för mina behov.
Kan det finns på annat håll också? Clas Ohlson till exempel? Eller någon annan affär.

Jag just undrade om det fanns sådana, som inte kostar skjortan ... *ler*

Förut hade man ingenting att justera efter utan man bara spelade grammofonen på stereobänken utan att fundera så mycket ifall den stod helt rak eller inte.

Edited by - pick-me-up on 2007/11/05 22:14:57
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:21:05  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är ju verkligen den första inställning man måste få till, lägg libellen på plattan där nålens radie går, det är där magin ska ske.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:21:37  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Från Clearaudio.

Pris 32EUR

Edited by - Ampalang on 2007/11/05 22:23:47
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:29:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Den här ser bra ut och kostar heller inte så mycket:

VPI Crosscheck Turntable Level.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=36823

Vilken av modeller från Biltema ska det vara?
http://www.biltema.se/

Sök libell.

Edited by - pick-me-up on 2007/11/05 22:32:53
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:40:34  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Denna för 12 spänn funkar finfint:

För skivspelare underlättar det med denna runda typ.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:41:44  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Var säljs den? Aha ... nu ser jag, på Biltema.

Undrar bara om de samstämmer som har dyr utrustning?

Jag menar, varje liten detalj hos de måste ju kosta helst tiotusentals kronor ... Hoppas att det är någon av de högre sfärerna som svarar också!

Riktigt så här billigt skulle den inte behöva vara i mitt fall, men om den duger till så då vore det bara bra.

Då skulle man hellre lägga pengarna på något annat som är viktigare. Som en bra nålvåg kanske?
Eller Onzow Zerodust stylus tip cleaner.

Edited by - pick-me-up on 2007/11/05 22:50:20
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:00:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har en så'n där och en från Benz. De visar exakt lika. Du kan ju köpa två från Biltema och kolla om de diffar.

Nålvåg och stylus cleaner, yes!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:22:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Okej, tack Calle!

Jag tror dig.

Med de här priserna har även jag råd att köpa fler än en *s*

Nålvåg och stylus cleaner = inte båda på en gång, men en av dem. Förmodligen stylus cleaner.
Men hur är det, när jag har inte rengjort nålen på jättelänge. Har inte använt skivspelaren sen i maj, (pga. flytten). Måste jag rengöra nålen först med en våt borste, typ mascara?
Hur länge håller en sån kemikalie färsk?

Jag är lite skraj att göra det, faktiskt. För att man är lite rädd alltid att kanske nålen skadas. Man får inte darra i manchetterna så värst mycket då!
Vissa säger även attt vätska kan tränga in i nåltub! Hur stor är risken?

Edited by - pick-me-up on 2007/11/05 23:26:37
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:38:19  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag köpte en ultraljudstväll hos Kjell&Co och jag har bl.a tvättat lösa nålar med den. Det fungerar utmärkt. Att ingen har tänkt på att tillverka en ultraljudsgivare i form av ett litet duschhandtag. Med den skulle man lätt kunna tvätta vinylskivor nedsänkta i en balja med vatten. Jag är helt övertygad om att det skulle bli minst lika bra och antagligen bättre som med en dyr skivtvätt.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:53:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Vilket av följande skulle ni rekommendera?

Solid State Stylus Cleaner eller Onzow Zerodust stylus tip cleaner?

Kan någon av dessa användas på skivtallriken, gärna med hjälp av tonarmslyften?
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/11/06 :  00:18:09  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
Jag använder ett vanligt vattenpass. mäter först på ena hållet och vrider sedan talriken 90-grader och mäter på det hållet

M

Halmstad
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/06 :  00:36:34  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Melker!

Du menar inte att du vrider vattenpassen? Eller hur menar du?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/06 :  00:51:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
För att kolla att ett vattenpass verkligen är rakt så mät en gång sen mäter ni på precis samma ställe igen men vänd passat 180 grader. Det ska vara x-akt lika på båda hållen o är det inte så då är passet inte inte i våg. Det gäller även runda libeller. Den Calle tipsade om har Iroise (tror det är samma) o när jag var där o plåtade för några dagar sedan så kolla det jag den, stämmer inte till 100%

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/06 00:54:05
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/06 :  00:55:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:

Melker!

Du menar inte att du vrider vattenpassen? Eller hur menar du?

Jag tror han menar att han mäter på bredden sen på djupet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/06 :  07:19:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Biltemas libell funkar bra om man väljer rätt exemplar. Precis som Johan säger så diffar de lite grann. Men det verkar vara produktionsspridningen som gör det. Testar man enligt Johans tips så hittar man libeller som är raka.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/06 :  13:54:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Det låter dock lite underligt i mina öron om man ska spara pengar i det här fallet.
För allt annat får tydligen kosta hur mycket som helst, men inte det att skaffa en pålitlig instrument för att få skivspelaren stå hel plant.

Det måste ju ändå vara en av de mest elementära sakerna, vad jag kan förstå. Om inte spelaren står helt rak, vad är det vitsen då att ställa andra parametrar så himla perfekt?
VTA, VTF, nåltryck etc.

Många förordar en nålvåg och dyra instrument för att justera skivspelaren på rätt sätt, men vattenpass för att få skivspelaren så rakt och plant som möjligt får inte kosta pengar.

Det är många här som har vinylkombon som kostar tiotusentals kronor. Enligt mig är det dumt att spara pengar vid en så här relativt billig investering.

Har någon av er testat de modeller som Svalander säljer?

Edited by - pick-me-up on 2007/11/06 13:59:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:13:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jovisst skall man ha bra verktyg. Jag har flera olika libeller från ett par olika tillverkare. När skivspelaren står i våg är det ingen skillnad på vad de visar. Det viktiga är precis som du skriver att de är pålitliga, inte vad som står på dem.

När vi ändå är inne på pålitlighet så är det inte bara verktyget som skall vara pålitligt. Man måste också ha en pålitlig mätmetod.

Att mäta direkt på skivtallriken kräver att skivtallriken är rak och inte svagt konkav som många skivtallrikar är. Om inte skivtallriken fungerar att mäta på så kan man använda tonarmsfästet eller basen som skivspelarlagret är fäst i. Kort sagt, det finns ingen universal metod för att mäta in en skivspelare i våg. Man måste anpassa sig efter den skivspelaren man mäter på.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:24:33  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Okej, Pac.

Måste man ta bort skivmattan innan man börjar justera skivspelaren?

Till saken hör att jag har inte använt min vinylsnurra på lång tid och jag försökte skruva lite i den men hade då så dålig vattenpass, att just nu är den garanterad helt ur våg!

Ska åka i morgon till Biltema och prova några där, om de inte är inpaketerade alternativt köpa några stycken och hoppas att en av de är helt okej.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:24:59  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Är man perfektionist och inte litar på ögonmåttet så finns det lösningar även för det.

Digitalt från http://www.thecartridgeman.com/index.htm

Edited by - Ampalang on 2007/11/06 14:25:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:30:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Den var fräck!

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:54:07  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Finns ju även vaniga puckar med libell i om man vill ha det.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/11/06 :  15:10:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Det ser trevlig ut.

Hittade en text som lyder så här:

"A bubble level - the best one I know of is made by Mana (the English stand people). This is a cylinder of aluminium with a hole in the underneath for the turntable spindle. It weighs as much as an LP, so it loads the turntable suspension properly (important for sprung suspensions like the LP12)"
Från http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=390.10;wap2

Undrar var kan man hitta mer info om den?
Den här länken verkar inte fungera! Kanske firman finns inte längre?
www.mana.co.uk/

Edited by - pick-me-up on 2007/11/06 15:39:44
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/06 :  17:02:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Måste man ta bort skivmattan innan man börjar justera skivspelaren?

Nej, finns det en skivmatta skall den ligga kvar. Lägg gärna på en skiva och för ut tonarmen från sitt viloläge också.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:41:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Var och en lägger sina slantar på precis vad de vill. Vissa tycker estetik är minst lika viktigt som välljud. Det är väl OK tycker jag.
Jag håller med dig att spelarens planhet är ganska viktigt.

quote:
Solid State Stylus Cleaner eller Onzow Zerodust stylus tip cleaner?
Jag har inte testat dessa icke vätskebaserade rengöringsmedel. Men jag har testat Nagaoka Hi clean 801 från Svalander:

...samt Lyra SPT:

Jag har använt Nagaokan ganska länge och inte fått några skador, men Lyra SPT är effektivare.
Tänk på att låta armen ligga löst och dra med penseln på undersidan och mot dig.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000