HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Simon Yorke
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:06:46  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
http://www.youtube.com/watch?v=yQrXvYZv1zQ

En lite intressant film om Simon Yorke och hans arbete. Jag tror att han brinner för det analoga ljudet.

Edited by - Klingan on 2007/11/02 15:08:15

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2007/11/02 :  18:16:49  Show Profile Send tompa a Private Message  Reply
Tack Klingan, det var en intressant och trevlig film! Tänk om man hade råd med en Simon Yorke-spelare....

tompa
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/02 :  19:07:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Intressant film, tack!

quote:
Jag tror att han brinner för det analoga ljudet.
Det tror jag med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/11/02 :  20:31:49  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Här är hans hemsida.
http://www.recordplayer.com/index.html

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/11/02 :  21:20:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Min dröm är att äga en av hans skivspelare innan jag dör.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/11/02 :  22:46:20  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Blir nyfiken på vad han har för referens prylar. Om jag inte är helt ute och cyklar så liknar högtalarna Coincident Speakers och något från Eclipse serien? Ett märke som jag själv är mycket nyfiken på.

http://coincidentspeaker.com/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/02 :  23:48:08  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Simon Yorke kommer med en ny skivspelare S10 som kommer att kosta nånstans mellan 30'000¤ och 40'000¤ inklusive tonarm. Jag har tyvärr inte sett en bild på den

Simon Yorke har i princip gjort två skivspelare, S4 och S7. S5 och S6 och S8 skiljer sig inte mycket från S4 och är alla fjädrande upphängda med separat nätdel som regenerar en växelspänning (S7 går direkt på nätet och är inte fjädrande upphängd!). Enligt vad jag förstått så tillverkades S5 för Cello (Mark Levinsons gamla företag) medan S6 tillverkades för Manley. Storsäljaren S4 gjordes i 105 exemplar

Det tillverkades också en billigare model av S7 som fick beteckningen S9...

Simon Yorke slutade tillverka S4 när modellen blev skamlöst kopierad i Tyskland och såldes för en bråkdel av priset (se länk). Tyska tidningar trodde först på uppgifter om att den tyska versionen skulle vara bättre men den fick bekänna färg i tester och visade sig inte alls hålla samma kvalitét....
- Enligt uppgift håller någon på att plagiera S7:an. Nedanstående är taget från deras webbsida
quote:
It is with regret that we have to announce we have become aware of another company attempting to manufacture a copy of the S7. Having experienced this problem before (some years ago with the S4) we are determined not to let this happen again - primarily in order to protect our clients against the possibility of purchasing any turntable that is a copy of a Simon Yorke rather than an original.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/11/02 23:48:57
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2007/11/02 :  23:49:41  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Kul film. Simon gör mycket bra spelare!

Var det inte högtalaren på filmen någon äldre modell av audio physics? Jag kände inte igen monoblocken? Jag har läst/hört att han använder Lehmann silver cube som riaa och
belgarens (minns inte vad han heter) nålar. Nålar han tidigare använde var Crown Jewel!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2007/11/03 :  00:18:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Väldigt intressant film, tack.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/11/03 :  08:43:27  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

"Bland", är det Jan Allaerts pickuper som du tänker på?

En bild på både Simon Yorke och Jan Allaerts under Frankfurt High-End Show 2001.

Lägger till en länk till Allaerts hemsida.
http://users.pandora.be/jallaerts/

Edited by - Klingan on 2007/11/03 08:46:59
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2007/11/03 :  21:34:58  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Ja, just så heter han; Jan Allaerts!

Elliot! S7 går inte rakt i väggen utan även den har någon "låda" (separat nätdel?)mellan vägguttag och motor. Vad som finns i lådan har jag ingen aning om. Men en liten grå låda finns det!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/04 :  01:00:37  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Elliot! S7 går inte rakt i väggen utan även den har någon "låda" (separat nätdel?)mellan vägguttag och motor. Vad som finns i lådan har jag ingen aning om. Men en liten grå låda finns det!

Det kan tänkas att det är en stepdown trafo för Europa då skivspelarmotorn (synchronmotor) nominellt går på 110V. Eftersom det inte finns en separat nätdel så växlar man mellan 33 och 45 varv genom att växla trissa på enheten som finns mellan den egentliga motorn och skivtallriken.

//Eliot

PS. Hur man tar hänsyn till de olika nätfrekvenserna i USA och Europa vet jag ej. På min S4 är det inget problem då nätspänningen först transformeras ner, likriktas varefter en växelspänning genereras som transformeras upp till 90V (motorn arbetar lugnare vid 90V än vid den nominella 110V).

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/08 :  14:51:20  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Hur fan kan ma ha en vinylbutik i Gbg utan att sälja ett enda ex Wilco?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/11/09 :  16:23:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
För att man har smak?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/09 :  21:36:43  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Kan du lirka fram Wooden Shjips och Corals nya så förlåter jag dig...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000