Author |
Topic |
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/11/06 : 20:56:48
|
Det finns oerhört mycket olika attiraljer. Men det är ju bara bra, tycker jag.
Jag läste på nätet att egentligen ska man först se till att själva stereohyllan/stand, (vad man nu vill kalla det), är absolut plant. Alltså den du har din skivspelare på. Sen när den ligger i våg ska du fortsätta att finjustera vinylsnurran också så att den står så rakt som möjligt. Annars är det ingen större finess att du justerar själva tonarmen och pickupen så himla noga! Alla saker påverkar ljudet i en vinylavspelningskedja.
Vem har sagt att det ska vara lätt att vara vinylentusiast?
"Here's a quick tip though. No matter what table you have cheap or expensive; get a bubble level if you don't have one and level your table in about five spots around the clock (not just the center).
Best cheap turntable tweek out there. If your table isnt as close to perfectly level, all of your other settings will be a little off ..." TONEPUB (Från stevehoffman.tv/forums) |
Edited by - pick-me-up on 2007/11/06 21:21:34 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 13:08:25
|
Japp, så är det bara. Först ska hyllan vara i våg, en bubblelibell är mycket enklare än vattenpass, sen ska spelaren vara i våg, man ska mäta på så många ställen som möjligt för att se till att allt är optimerat, annars är ju allt jobb förjäves som flera påpekat tidigare. Det är inte fråga om en tweak utan en förutsättning.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 19:10:13
|
Min hylla är tyvärr inte någon särskilt sofistikerad variant ... så jag hoppar nog över kalibrering av den. För det enda sättet att justera den är att sätta papperslappar under fötterna. Men självaste vinylsnurran ska jag försöka få så rak som jag bara kan. (Förvänta inga mirakel här ... för jag är ingen superstar vad gäller händighet!)
I dag har det varit storköp av flera vattenpass. Vissa till och med så dyra som 39 kronor per styck! Tre runda minivattenpass (likadana), har köpts in också. Och när jag jag har lite ljus i mitt lilla mörka vrå ... Förhoppningsvis på dagtid i morgon, ska jag försöka sätta igång med arbetet att få grammofonen i våg.
Jag ska rappportera senare hur det går. |
Edited by - pick-me-up on 2007/11/07 20:17:02 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 03:41:16
|
Jula har en dubbellibell, där den andra libellen är placerad 90#730; i för hållande till den första.
Sedan har ju till exempel Hultafors mindre vattenpass som också mäter två håll samtidigt.
Men samtliga libeller så långt i denna tråd är ju tämligen oexakta, vill man mäta noggrannt skall man ju ha ett maskinvattenpass, de har libeller som är mkt mer noggranna (mkt långre bubbla plus flera streck att läsa av emot). |
J. Ullberg |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 10:13:38
|
Innan jag köpte min första Benz provade jag med vattenpass, det blev aldrig riktigt bra när man skruvar in tex justerbara fötter, då är det enklare med "bubbla" med ring, man ser vart det barkar sas. Med Benz följer alltid en liten libell med, av fullt tillräcklig kvalisort. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 14:47:36
|
Det var bra tips, Adagio! När jag testade med ett vanligt vattenpass modell kort, så var skillnaden så liten hur man än vred på fötterna att det var nästan försumbar.
Ska försöka testa med de små runda libellerna nu och se om det finns någon skillnad. Fast jag misstänker att spelaren/bordet måste vara ordentligt sned om man ska se en stor avvikelse i vattenpasset.
Skivverkets tyng gör nog också att det måste vara rejält sned innan man får några stora avvikelser på libellen. Kan tänka mig att väldigt lätta spelare är mer kritiska på den punkten.
|
Edited by - pick-me-up on 2007/11/09 15:38:33 |
|
|
Topic |
|