HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Har jag äntligen hittat hem?... Hifihus?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:01:11  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
...eller fortsättningen och sista kapitlet i min triologi ang. resan tillbaka efter eBayblåsningen

Den första tråden om resan tillbaka heter Den långa resan tillbaka till nöjsam anläggning...

Den tråden mynnade sedan ut i tråden Mer McIntosh - Bättre men inte bra....

Den tråden slutar ju med att jag skriver:
quote:
Just nu står allt i emballage i källaren i väntan på att ombyggnaden av lyssningsrummet i min nyinköpta villa ska bli klart - det lär nog tyvärr ta ett par månader till - tar lite tid när man gör rubbet själv och dessutom jobbar på sjön varannan vecka...

Denna tråd kommer alltså handla om det jag pysslat med all min lediga tid sedan Februari månad i år - nämligen att bygga om och anpassa mitt nyinköpta hus till hifi och musik...

Dock ska det sägas redan nu att det inte handlar så mkt om att göra det perfekta ljudrummet, utan ett trevligt hus att bo i - som dessutom funkar visuellt och där anläggningen spelar på ett sätt som gör att man blir glad...

Huset ser ut så här på utsidan och ligger mitt i glasriket i Småland, nämligen centralt i den lilla industristaden Nybro, ca 3 mil från Kalmar. Ja vi hade en del snö i vintras...


Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/10/06 21:38:37

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:07:19  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Denna tråd kommer alltså ha fokus på ombyggnad/renovering av nya huset - inte så mkt hifi än, men på ett eller annat sätt så finns ju hifiintresset i bakhuvudet, jag lovade mig själv när jag köpte huset att jag inte skulle göra som med lägenheten (som jag renoverade för 2 år sedan), detta projekt har ingen deadline och kan i princip ta hur lång tid som helst.

Vid renoveringen av lägenheten så var jag ytterst nära att gå in i den så kallade väggen och det vill jag inte ska hända igen (det är därför jag inleder med att i princip riva alla väggar ).

Huset som är från 1952 är i ganska god vigör, men är lite slitet i ytskikt och har varit anpassat för en ensamstående mamma med 3 barn, dessutom hade hennes pojkvän några barn, så många små rum har varit prioriterat.

Jag är ju som bekant singel (nästan i alla fall) och gillar öppen planlösning - huset kommer därför sakta men säkert förvandlas, där nyckelordet är luftigt

Jag tänkte inleda med två ritningsbilder - en före och en efter, detta gäller alltså bottenvåningen, det finns även källare och en nyinredd vind. Vinden används som sovrum och kontor, källaren används förnärvarande som förvaringsutrymme till det som skall stå på bottenvåningen.

Nåväl: Bottenvåningen som den såg ut när jag fick huset:



Och så bottenvåningen är tänkt när jag är klar:



Skalorna stämmer givetvis inte riktigt, men jag skulle tro att vardagsrum/hifirum hamnar på ca 35-40 Kvm, matrummet på ca 10 kvm - takhöjden är 2.50 meter...

Jag fortsätter snart med lite bilder tagna i huset, hemma hos förra ägaren innan dom flyttade ut...

Kommentera och kom gärna med tips under trådens gång

Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:17:30  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Lite mer bilder?

Huset som det såg ut när förra ägaren bodde där:

Väggen som ska bort:






Innifrån rummet - väggen från andra sidan:


Innifrån Lilla rummet som ska bli matrum:


Ett par översiktsbilder över vardagsrum - andra hållet:




Tv plats?


Ja nu har ni en liten uppfattning hur det såg ut från början - snart kommer tigersågen fram

Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:18:06  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Mycket intressant. Förmodligen mångas dröm att göra detta.
En fråga, den stora öppningen till matrummet, skapar det inte "obalans" i akustiken på något sätt? Jag bara undrar och förmodligen så det bättre akustiskt sett men varför?

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:26:17  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja - jag kan ju säga redan nu att rummet inte är uppmätt än - ibland kan jag tycka mig känna/höra att ljudet har en liten obalans, främst i form av en basförstärkning i vänster hörn... men när man lyssnar på nästa låt så har den försvunnit, kan vara så att man vänjer sig eller att det bara hörs på viss musik - oavsett så känner jag att det inte är nått jätteproblem.

Jag valde denna lösning av estetiska skäl - min tanke var att om det skulle bli problem så får jag helt enkelt fixa något som täcker hålet vid finlyssning...

Än så länge har inte detta gjort att jag söker en lösning på problemet - får väl se när Mr Engelholm kommer och mäter....

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:30:09  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Långsamma bildtrådar har aldrig varit min grej så...

Tigersåg var det

Nu är det tyvärr så att jag ej hade kameran med mig när den stora rivningen ägde rum - man kan därför se detta som lite före och efter kort...

Oj - vad ligger på altan?


Lägg märke till elkabeln som sticker ned från taket på nästa bild - kan nämna att det även gick två grova galvade rör inne i ena garderoben - jag kan säga at min cirkelsåg gav upp när jag sågade igenom dessa till hälften... Som tur var så gick dom upp till ett gammalt expansionskärl som inte används längre - PUST!!!


Det låg ett laminatgolv som var i mkt dåligt skick i det lilla rummet - detta revs ut och under ligger ett helt ok furugolv, tyvärr så fanns det inget golv alls där garderoberna stod - det blir alltså ett nytt golv så småningom...

Elkabel igen..


Hyggligt stabila plankväggar - så ser det ut i hela huset






Takpappen lossnade tyvärr när väggen revs - men det öppnar ju för ev. akustiktak










Jaha dags att börja bygga upp nytt igen då....

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/10/06 11:47:27
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:34:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vi kan väl köra på med lite bilder när det är lite mer byggt... först lite obyggt..







Här går det snabbt - gips på












Från andra hållet:






Mer kommer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:38:36  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Ett drapperi som jag tänker kanske skaffa ( eller liknande) till mitt vardagsrum är Soft® Textildraperi från denna firma som jag har nosat upp. Kanske kan vara något att täcka hålet?
http://www.absoflex.se/
Kostar om jag minns rätt ca 2000 - 2500kr + moms och de var villiga att sälja till mig direkt.
Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:40:09  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Detta är så kul att följa. En dag hoppas jag med göra det du nu gör.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:40:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tackar för tipset - ska dock mäta rummet innan det blir dags att hitta en lösning...
Kanske inte ens finns ett problem...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:03:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har varit med på denna resa, som passiv medresenär! Det är ett enormt jobb DrKim lagt ner på att få det som han vill. Vänta bara skall ni få se...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:11:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Sant Pär, blivit lite mycke bygga på sista tiden - allt för att bli klar till vår "hifiträff" den 20:e...

Lite mer bilder?

























Så där - so far so good...

Jag har fått tag på ett Akustiktak till vettigt pris - jag återkommer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:16:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hittade ett parti akustiktak som heter Gyptone Line 4 till ett mkt bra pris, detta består av slitsad gips - plattorna är 60 X 60 och skruvas lämpligen på ett uppreglat undertak.

Finns info om taket här: www.gyptone.se

Det ser ut så här:


Vad tror ni om det?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/10/06 10:18:23
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:33:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Bäst frkvensgång får man om man monterar detta tak med en luftspalt till befintligt undertak med 200 mm, men...

...När vi skulle sätta upp regel-ramverket som i sin tur skall hålla takplattorna uppe - vi började med att sätta upp första regeln på väggen och jag fick genast en "vill inte" känsla - att sänka takhöden med 200 mm såg inte klokt ut och det är helt omöjligt att leva med en takhöjd mellan 220 och 230 cm, när övriga huset har en takhöjd på 250 cm.

Om det inte hade varit så att det bara är halva rummet (bara hifidelen) som ska kläs med taket så kanske det hade gått men nu tog jag beslutet att ljudet får ge vika för det estetiska

Reglarna belv därför uppsatta så att underkant på taket kommer ca 140 mm under det nuvarande taket - alltså dubbelt så mkt som om jag spikat reglarna dikt an mot undertaket - jag hoppas att denna kompromiss ändå kommer att funka hyfsat...

Har lite bilder på själva regeluppsättningen...

























Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:41:44  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
All lycka med projektet! Imponerande arbete

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:06:53  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tackar

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:08:38  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
När väl reglarna var uppe, så sattes faktiskt taket på mindre än två och en halv timme...

Nu fick jag lite hjälp av min bror - han ser ut så här:


Själva taket ser ut så här omonterat:








För att stabilisera rglarna lite så skickade jag farsan på att tillverka lite beslag:








Fixa lite att skruva ev. lampa i...




Så var det dags att börja skruva lite plattor...














Färdigt






Jag är supernöjd med utseendet - nu ska det bara spacklas skruvhål och rollas med vit takfärg...

Otroligt svårt att säga något om de akustiska egenskaperna - men rummet känns betydligt "dovare" att vara i, ekot har minskat, men det känns inte obehagligt på något vis - kan nog bli super detta

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:31:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det är ju inte bara ett vardagsrum/hifirum och matrum i ett hus. På övervåningen som var relativt nybyggt (2004) så var rummen klädda med vitlaserad furu - detta gällde även trappan upp och den yttre hallen nere - vitlaserad furu är jag fullständigt allergisk mot, så trots att annat fanns att göra så tog jag ett break här och målade övervåningen. Satte även klinkers i hallen, samt började riva i köket...

Lite bilder på husets första färdiga rum?

Kontoret/datorrummet på övervåningen...

Grafitgrå fondvägg och ljusgrå väggar i övrigt - vitt tak..


Tjejen på skärmen heter Jolene Blalock och är mest känd från Star Trek Enterprise där hon spelade Vulcan...












Jag har även målat klart trappan/samt övre hallen, själva trappstegen ska bli mörkgrå..









Sovrummet är målat och möblerat...
Lite bilder på sista rummet uppe. om ni kunde greppa hur jobbigt det är att måla vitt, det mörkgrå täcker ju på ca 2 gånger - det vita har jag målat fyra och en halv gång och ändå hittar jag ställen som lyser igenom... suck...

Först lite bilder under arbetets gång - vitlaserad furu är alltså utgångsläget...




Målat en gång - täcker inte så bra...






Och så när det är klart...














Yttre hallen är målad och möblerad, jag har lagt ett grått klinkers där - innan låg det ett grönt plankgolv här, jag har även bytt ut golvlisten mot en oljad massiv eklist, denna list kommer finnas i alla rum nere...






Jag har även målat mitt "hifitak" samt monterat tre spottar som kommer lysa upp anläggningen - denna är givetvis dimmningsbar




Som ni ser så är nästan alla väggar uppspacklade - dock inte slipade än...








I "matarummet" har tapeten blivit nedriven - här ska jag måla väggarna med oljefärg (patenta) innan spackling, detta för att det inte ska släppa och bli bubblor under den nya tapeten. Detta är ett moment jag skjuter på, oljefärg är kladdigt och luktar illa..



Snart blir det mer hifirum och kök....

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/10/06 11:44:34
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:40:05  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Ser ut som ett litet och mysigt hus!
Jag följer tråden med spänning.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:54:00  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hifirum igen...

Bredspacklat, även påbörjat karmen i dörrhålet- innan det gick att spackla så var jag tvungen att patenta väggarna med oljefärg - så fort spacklet kom på så reste sig tapeten och det blev bublor stora som lp-skivor överallt... hmm jobbigt, kladdigt och inte så god doft i huset efter detta... - bilder på der färdiga resultatet:












Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/10/06 11:54:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:03:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oj, du har verkligen att göra! Är du klar eller pågår renoveringen fortfarande?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:08:16  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Blir man någonsin klar?

Etapp 1 är färdig - detta innebär att övervåning, hallen, köket och vardagsrum/lyssningsrum och matrum är färdiga...

I framtiden ska badrum renoveras, yttertak bytas - då ska även en takkupa byggas så man kan gå upprätt i trappan upp, nu är det lite tajt där. Källaren ska få sig en översyn och så ska det nog byggas en ny altan - när detta kommer att påbörjas får framtiden utvisa...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:28:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det ser ut som det har gjort hemma hos oss i över 1 år
Vad är det för tak ??


Det kommer ju bli skitbra det där Jocke

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:34:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Intressant. Fick massa nya uppslag till vårt pågående renoveringsprojekt. Och bra bilder att visa för sambon hur mycket snyggare vitt är än vitlaserat. Sen har jag ju redan valt grått och vitt till mitt hifirum. Får se om det behövs ett sådant innertak där kanske...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:41:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Utförlig dokumentering.
När jag köpte vitfärg sist gav hon mig en typ som "bara" behövde målas en gång..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:43:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Johan det står tidigare i tråden vad det är för tak, men jag tar det igen

Gyptone Line 4, detta består av slitsad gips - plattorna är 60 X 60 och skruvas lämpligen på ett uppreglat undertak.

Finns info om taket här: www.gyptone.se

Det ser ut så här:


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000