HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud besöker Akkelis Audio, plus lite mätning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  00:08:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 21:50:46

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:20:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att treata sitt musikrum är inte alltid lätt och att hamna fel är mycket lättare än vad man tror.



Det här blir ett lite minireportage hos en som verkligen stångades ett längre tag innan allt föll på plats. Jag tror även att han var en bland dom första på HF som verkligen byggde om sitt rum totalt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 10:21:24
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:39:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Spelar man på stativare utan sub så slipper man mycket av bekymmren i dom lägre registren, tror många !

Men det finns väldigt mycket att hämta även då men det tar man förmycket så kan stativare i mångas öron låter klent och tråkigt.




Har man större doningar, då jäklar !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:52:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En snabb presentation av vad värden spelar på måste ju göras först !

Mera rör så klart




Många fler rör !!



Många många fler rör




Känner ni igen gitarren ??








>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:09:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Bara för att vara lite torr:Vad rörigt han har det!

Spännande det här ju.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:18:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vilken drömtråd!
Hyperintressant och vackert avbildat på samma gång.




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:43:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tackar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:48:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
I det inre rummet har stefan valt att presentera dom lite mindre högtalarna. Rummet är inte våldsamt dämpat vilket helt klart ett klokt val.


Jag blev även lite överraskad utav bredden av produkter, det rullar på bra för Akkelis

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  12:10:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om vi då går till det större rummet, som är ungefär lika stort som en vanligt vardagsrum då hittar vi en massa godis

Kolla, ett par Maggisar och en skakig Stefan


Vänder vi på huvudet så hittar vi lite olika saker att driva sin stereo med






Återigen ett stooort urval, så länge som du gillar rör dvs






>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 12:28:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  12:35:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om ni har vägarna förbi Göteborg eller bor i staden, då får ni INTE missa den här kombinationen !!


Maken till driv och musikalitet får man leta efter



Det spelades även med annan drivning o rummet svarade direkt på skillnader mellan olika elektronik. Magnepan med JJ:s 323 så stramades basen upp ett par steg o den gick även lite djupare. Jag är tydligen inte den enda som har höjt mina ögonbryn inför den kombin. Och att höra Maggisar spela med den punchen i basen är jag inte van vid.
I båda fallen så handlade det inte om högeffekts drivning heller, runt 20-30 W om jag minns rätt


Vi testade även AMR med Vienna och återigen så bjöds man på musik. Och tar man då en titt på vad Stefan har gjort med rummet så blir man lite förvånad. Visst har han dämpat och tillviss del diffuserat men inte direkt våldsamt. Men man hör direkt när man kommer in att det är treatet.




Edit
Justerat text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 19:10:20
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/10 :  12:36:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jisses vad vackert.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2008/02/10 :  14:27:02  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Riktigt kul att se att rullar på hos Stefan! Det är ju nästan lite skandal att jag inte tagit mig dit ännu!!

...rör så långt ögat når....!

Skall bli kul att se vad eoJeuds mätservice får fram! Härligt Johan!

\\K-man

Edited by - K-man on 2008/02/10 14:30:24
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  17:38:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Låt oss säga så här, jag mätte flera ggr för jag trodde inte mina ögon först. Men lysnings intrycken sa samma sak

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2008/02/10 :  17:45:09  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Ahhh, se där ja!!!

Låter ju som att han lyckats bra mao!!!

\\K-man
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/10 :  19:13:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Akkelis är en väldigt trevlig butik, jag rekommenderar också ett besök.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  20:03:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då kör vi !
Timedec gav följande resultat

Jag vet inte om det beror på att det mest är dämpat men efterklangen upplevs som kortare.


Med Vienna inkopplade så gav RoomAnalyzern följande


Och

Enligt programet finns det inga moder alls !!
Dom få resonanser där är påverkar inte musiken om man spelar utan sub och det hörs Jag har mätt på andra ställen som spelar med vanliga högtalare o då har det sett mycket värre ut

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 20:12:04
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  20:11:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag skulle vilja tacka Stefan för en kanon trevlig helg
Och som sagt har ni vägarna förbi så titta över på ett besök för det är det värt


För info om apparaterna som har visats, snacka med Akkelis för jag bara plåtade o lyssnade på musik




Det var allt för den här gången

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 20:16:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/10 :  20:35:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är mätningen gjord med Maggiesarna? Jag funderar på om mätningen skulle se annorlunda ut
med vanliga lådor som sprider bas åt alla håll till skillnad från dipoler som Magneplanar.

Eller spelar det ingen roll?

Eftersom jag själv spelar på dipoler vore det intressant att veta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  20:48:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
All mätning är med Vienna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/10 :  21:01:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, då så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/02/10 :  23:32:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Imponerande!

Vad sitter det för rör i de där Audio Space-förstärkarna?
quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/hemmahos/9/20.jpg
Det verkar ju vara rätt kraftiga grejer.



quote:
Jag har mätt på andra ställen som spelar med vanliga högtalare o då har det sett mycket värre ut
Viktigt att du påpekade det. Det är bara att gratulera Akkelis.


Edit:
quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/hemmahos/6/24.jpg
Hmm, en spegelvänd modell av EAR834, eller...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2008/02/10 23:35:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  23:35:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är EL 34


quote:
Hmm, en spegelvänd modell av EAR834, eller...

Yep, gillar den bilden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/10 23:54:42
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/02/11 :  08:46:05  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag vill tacka Johan för besöket, dom fantastiska bilderna och mäthjälpen i butiken. Jag kan i sammanhanget nämna att under mätningarna spelades det på AMR cd spelare och förstärkare med Vienna Acoustic Beethoven Concerto Grand högtalare. Det kändes som en mer "neutral" mätanläggning men det hade varit spännande att göra en mätning med Magnepan och rörförstärkeriet. Det får bli nästa gång.

Det har inte varit lätt att få ordning på detta lyssningsrum. Jag har haft en "expert" som gjort mätningar men hans åtgärder har inte varit användbara av både utrymmes- som ekonomiska anledningar. Jag imponeras stort av Mårten Designs och Audio Concepts satsningar på lyssningsrummen men så mycket akustikmaterial tar upp plats som jag saknar. Det har fått bli som vanligt, testa sig fram med olika budgetlösningar. Forumets MatsT har också kommit med goda råd och idéer.

Det lilla lyssningsrummet är inte mycket gjort i, lite akustikplattor som absorberar i taket och en tjockare matta på golvet. Det lilla rummet är mycket "live" känsla i, men kan ibland upplevas som lite påträngande.

Det stora rummet är mer dämpad som framgår av Johans mätningar. Här lyssnar man mer på anläggningen än på rummet och det är ovant för många. I ett "normalt" vardagsrum har man ofta rätt långa efterklangstider och en förstärkning i basen på 8-15 dB. Att då lyssna i ett mer dämpat rum kräver att man sitter och vänjer sig en stund. Att få rummet uppmätt av Johan betyder att jag nu vet hur rummet beter sig och kan förklara för den "ovane" besökaren. Alla åtgärder fram till Johans mätning har ju blivit gjorda genom experimenterande och lyssning och mätningarna har nu bekräftat att det gjorts i rätt riktning.

XTZ programmet och mikrofonen som Johan använder verkar vara ett under av användarvänlighet. Mikrofonen går också att använda med Timedek som kan laddas hem gratis och med detta programpaket kan dom flesta hifientusiaster klara sig långt.

Tack igen Johan för besöket.

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2008/02/11 09:08:24
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/11 :  09:41:31  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Mätningarna stämmer rätt bra med min upplevelse av rummet och med Magnepan som drivkälla hade det nog blivit ännu lite bättre. Det låter förträffligt med Magnepan och bra förstärkeri särskilt om man drar ut dem lite mer från väggen än Akkelis standardposition. Stefan vill ha rummet så mycket som ett normalt vardagsrum som möjligt och det begränsar åtgärderna en del men jag tycker att resultatet ändå visar att man med enkla medel kan komma ganska långt utan att WAF'en blir för låg. Använda hjälpmedel är i stort sett öron och händer. Handklapp och knäpp med fingrar i kombination med musiklyssnande ger mer information än man kan tro. Lite erfarenhet och kunskap om vågrörelseteori skadar förstås inte och det kan man skaffa sig om man inte har det.

Med "vanliga" högtalare är det lite för mycket efterklang men ändå uppfattas rummet som ganska torrt, med dipoler blir det mindre efterklang och mer harmoniskt i mina öron. Genom att flytta lite på några av plattorna i taket och istället sätta ett par "korvar" med dämpmaterial längs takkanten tror jag att det kan bli bättre balans mellan "släpp" och "detaljåtergivning" som är de begrepp jag brukar använda för att förklara. I butiken finns en rätt intressant lösning på basproblemen, det står en skiljevägg bakom lyssningspositionen som är ganska mitt i rummet. På det viset försvann problemen med rumsnoder nästan helt.

Jag rekommenderar också ett besök i butiken, många roliga apparater och trevlig atmosfär.

Edit. Förtydligande.
Min insats i sammahanget är som bollplank och jag har gett några praktiska tips på lösningar och har även lyssnat och framfört min åsikt om hur det låter. Det är Stefan som har designat rummet.

Edited by - MatsT on 2008/02/11 13:10:28
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/11 :  12:18:34  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Ser väldigt fint ut.
Otroligt intressant sortiment!
Måste besökas.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/02/12 :  12:13:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Enligt programet finns det inga moder alls !!
Dom få resonanser där är påverkar inte musiken om man spelar utan sub och det hörs Jag har mätt på andra ställen som spelar med vanliga högtalare o då har det sett mycket värre ut
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/hemmahos/9/23.jpg

Va?

Där är ju en peak vid straxt över 60 Hz, en dipp vid runt 90 och peak igen vid 125?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000