Author |
Topic |
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 12:46:47
|
Ryssen... Finns ju många typer av färg, jag valde budget och då får man ju skylla sig lite själv
Bossebula... Kul att tråden inspirerar...
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 12:52:54
|
[quoteJohan det står tidigare i tråden vad det är för tak, men jag tar det igen
Gyptone Line 4, detta består av slitsad gips - plattorna är 60 X 60 och skruvas lämpligen på ett uppreglat undertak.
Finns info om taket här: www.gyptone.se
Det ser ut så här: ][/quote]
Vissel vissel
Har du upplevt någon dämpande effekt ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:02:21
|
Hehe - ja det gör stor skillnad, upplever rummet som mkt behagligt, med kort efterklangstid - vet ju inte säkert än men jag tror att jag eliminerat behovet av allt för mycket kompletterande akustiska åtgärder. Rummet ska mätas inom en ganska snar framtid, återkommer med resultaten...
Just nu upplevs rummet som lite dovare, tystare, mkt behgligt att samtala i - allt blir väldigt tydligt...
Hoppas du förstår vad jag menar?
Mvh Jocke |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:19:24
|
Snart är det dags för lite tapetserarbilder från rummen - men först tänkte jag göra en lite avstickare till - köket är litet, slitet med gamla vitvaror, kasst tak och en plastmatta från 1970 - så detta har byggts under tiden som övriga renoveringen, det har dock inte färdigställts förren förra veckan...
Att hålla på med gamla hus är både jobbigt men samtidigt mkt tillfredställande, det går sällan som man tänkt - men samtidigt så förundras man ofta hur bra kvalitet de består av, i princip aldrig något fusk...
Nu är det ju även så att mycket kan hända på 50 år och många klåpare före mig har varit och pillat på både det ena och det andra - men men överlag ser det jättebra ut.
Jag vill ju behålla den gamla charmen i köket, men samtidigt mordernisera det - detta betyder att jag kommer ändra färgskala, byta kakel (kakla upp till tak), byta spis, fläkt och kylskåp - jag kommer dock inte installera någon diskmaskin (det kommer kanske senare i så fall). Nytt tak och nytt golv, nya bänkskivor och diskbänk, samt bygga bardisk (vid gamla matplatsen) och en hylla i samma skivmaterial som bänkskivorna.
vi tar väl lite bilder från början...
Innan jag börjar riva...
Efter jag börjat riva...
Snikade lite på golvet och köpte laminat, detta kan ju bytas ut senare och det har helt enkelt med pengar att göra, när detta hade köpts in så rev jag mattan och hittade ett helt ok plankgolv därunder - lite slipning och såpa,olja eller lack skulle bli kanon - jag väljer ändå att lägga laminatet så länge - plankgolvet kanske blir ett projekt i framtiden...
Luckorna har jag lämnat in på Nybro Måleri för sprutlackering, fick tillbaka dem i går - blev kanon, 38 mm oljade ekskivor som ska bli bänkskivor är inlämnade för kapning och håltagning för diskho.
Kakel är inköpt och ligger och väntar på att sättas upp - det blir matt vitt kakel/klinker-mosaik 5 X 5 cm - detta ligger på nät och bör vara väldigt lätt att sätta...
Jaja bilder var det ju...
Golv:
Hållit på att bygga om stommarna vid spisen sista dagarna - snart klart, nya spisen är smalare och högre - så skåpet måste breddas 95 mm och höjas ca 50 mm...
Gamla kylen - 55 cm bred och 170 cm hög - funkar kanon, men är i fel färg...
Mvh Jocke |
Edited by - drkim on 2007/10/06 13:20:32 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:22:36
|
Här är bänkskivorna färdiga - så även höjningen och breddningen, ska bara till lite spackel och latex så kan det börjas målas snart. Nivåskillnaden vid spisen kommer försvinna när nya golvet kommer på plats...
Rätt nöjd själv faktiskt
Mvh Jocke |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:26:16
|
Här är skåpen målade invändigt, luckorna står färdiglackade i källaren, bänkarna är spacklade, latexfogade, breddade och höjda, samt nu mera även målade.
Bänkarna är tillsågade, avslipade och inoljade, diskhon monterades idag, avlopp och sånt funkar perfekt
Köpte en gryt/stekpanneställning på Ikea som passade efter lite ombyggnad (inte avsedd till detta från början)...
Nu så har jag fått upp kaklet - inte fogat än dock - men det kommer...
Mvh Jocke |
Edited by - drkim on 2007/10/06 16:28:00 |
|
|
snakeman666
Member
454 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:28:59
|
Ser ut att bli riktigt läckert |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:29:18
|
Vi lämnar nu köket ett tag - jag kommer visa bilder på det färdiga köket i slutet på tråden - dags att vända blicken mot det jag antar att ni är mest intresserada av - hifirummet...
Näst ut tapetsering - någon som vill se?
Mvh Jocke |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:37:49
|
Yes, fram med bilderna. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:37:55
|
Skönt att se nån som inte snålar med bilderna !!!! |
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:44:52
|
Tapet var det ja, inte mkt som kan förändra ett rum så mycket som tapet eller färg...
Första biten uppe, grått - men det kommer 2 tapettyper till innan rummet är färdigt...
Klister måste man ha - Nybro färg var snälla nog att låna ut tapetbord (vore väl fan annars när man köpt tapet och färg för dryga 6000 Kr)
Här kanske första synpunkten kommer? Ja jag vill att öppna spisen ska vara svart... tror ni fattar snart...
Morsans sambo hjälper till - han är en mkt nogrann man - det är bra...
Snart klara med det gråa - snart dags för tapet nr 2 ....
Fortsättning följer...
Mvh Jocke |
Edited by - drkim on 2007/10/06 16:29:21 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:46:41
|
Ja vi kör väl på...
Stod och vägde lite hur jag skulle göra med "fondväggarna" - valet föll på att börja fondväggen direkt efter öppna spisen, varför? Jo jag vill skapa olika avdelningar i det ganska stora vardagsrummet - hörnet bortom öppna spisen kommer vara tv-hörna med min soffgrupp och utgång till altanen osv - därför så vill jag markera detta som ett eget utrymme i rummet... Får väl se om det lyckas?
Svart eller riktigt mörkgrå tapet med silver blommor - ursnygga tycker jag - vad tycker ni?
Ska vi ta sista tapetan oxå?
Fortsättning följer snart...
Mvh Jocke |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 13:48:41
|
Ok - nästa fondvägg är ju den bakom stereon, den kommer dessutom fortsätta in i matrummet - när vi nu kommer dit...
Det är samma tapet som den svarta - men med omvända färger, alltså vit bakgrund, silver och svarta blommor, denna är nästan ännu snyggare än den svarta - vad tycker ni?
Så har jag målat och spikat upp listerna runt akustiktaket - de ska målas en gång till på plats - för att trolla bort springor och spikar...
Jaha - mina vänner detta var allt för denna gång, lämna gärna feedback..
Mvh Jocke |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 14:28:05
|
Nya bilder kommer på det färdiga resultatet, fömodligen i morgon eller så...
Mvh Jocke |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 15:53:25
|
Enormt imponerad. Vilket tempo med bilder och text, ett klart föredöme och vilken finish. Helt otroligt. Ser verkligen fram emot de färdiga bilderna. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 16:00:37
|
Bra jobbat !
Ska bli väldigt spännande att se slutrestultatet och dina erfarenheter av akustiktaket...
Apropå taket... ingen isolering alltså? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 16:25:41
|
Tackar
Nope ingen isolering mellan det nya taket och det gamla, det ska monteras så, sen är det ju isolerat med spån över det gamla planktaket...
För övrigt så kan jag ju säga att hela huset är ett underbart stabilt bygge, tjocka brädväggar med tretex utanpå, plankgolv överallt, sedan ligger det ju stavparket eller laminat på detta, plankor i taket överallt - sedan spänd målad papp på detta - inget fuskbygge direkt om man säger så...
quote: Vilket tempo med bilder och text, ett klart föredöme och vilken finish. Helt otroligt.
Måste väl erkänna att jag fuskat lite - jag har under hela året kört denna bildtråden i vår klubbstuga HKS - går ju lite snabbare att bara klippa och klistra... Hur som helst tyckte jag att nu när jag i princip är klar, att det kanske fanns intresse för andra än oss, att se hur det gått...
Mvh Jocke |
Edited by - drkim on 2007/10/06 16:31:38 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 18:20:12
|
Finns alltid ett intresse så man kan se hur andra har gjort så man kan få inspiration till framtiden själv. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 19:07:14
|
Jocke, det ser ut som om du gör det riktigt trivsamt.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
mrk
Member
313 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 19:57:50
|
Du har inte funderat på att byta plats på högtalarna och lyssningssoffan? Om inte skulle jag rekommendera dig att testa med att ge högtalarna gott om luft bakom sig.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 20:41:51
|
Hehe - Vox du har inte läst mina tidigare trådar va?
Mvh Jocke |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 21:07:20
|
quote: Hehe - Vox du har inte läst mina tidigare trådar va?
Troligen inte verkar det som, kan du ge mig en länk?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/10/06 : 21:37:08
|
Finns i första inlägget i tråden...
Mvh Jocke |
|