HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En mycket skön ljudförändring
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  00:05:52  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/17 :  00:34:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Upplys en som vandrar i mörkret.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  00:50:04  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Det får jag nog överlåta till högre makter
Men jag kan tala lite om ljud
Och genom ljud kan vi ju låta oss påminnas om högre makter



Lagom kryptiskt kan jag säga att jag inte har för avsikt att visa upp en trasig tapet.
Fotot berättar om ett ljudsabotage av stora mått.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  04:47:49  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/17 :  08:34:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nåt uppblåsbart kanske`?
En barn/badpool,,, Det verkar vara nån limtub eller liknande på skrivbordet..
Klistra upp en luftmadrass på väggen?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/07/17 :  09:17:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Varningstexter, inte för minderåriga, ...

Ja det här skall bli spännande att se var det slutar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:22:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply


Du gissar mycket bra, Zalve!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:47:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply


Anledningen till allt detta är att jag inte har hittat något botemedel mot klirrande pianon i det här rummet.

"Klirr klirr!" väsnas det, och det påminner om otäck högprocentig uddatonsdistorsion.
Hög Klirrfaktor alltså, som vi säger i Tyskland.

...Så när rätt annons dök upp i Julas reklamblad bestämde jag mig för att testa att mjuka upp några betongväggar.


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:29:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


hifiluftisar


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:48:34  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Hahaha, vad underbar denna hobby är!
Go Ronnie!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:52:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Håller med dig Muse.. Ronny har verkligen tagit hobbyn till en luftigare ROLIG nivå

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:32:27  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply


Jag trodde knappt mitt öra, fast det borde jag kanske ha gjort.
Mjuk, bucklig, böjd luftmadrass vs hårt kalt kantigt hörn... 1-0

2+1 lufttapet kvar att placera ut..

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:57:23  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
"det var inte vackert men sällsynt" för att citera min föräldrar :P fasiken vad det är roligt när folk kommer på nya idéer för att dämpa upp och få mycket schystar ljud i sina hem

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:25:51  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Verkligen kul att dom ger resultat.
Ett akustik-tweak som dessutom går att ta bort innan frugan kommer hem!


Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2007/07/17 16:27:09
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:58:21  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Man skulle ju kunna sy i stänger av fjäderstål, så att man får en slags förstorad tutflärp. När man släpper på luften så rullar den ihop sig automagiskt, slår man på stegen så blåser en kompressor upp dem i full höjd.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/17 :  18:25:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


High fi detta av hög valör ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:04:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Heh heh heh
V8: Jag ser för mig hur en gammal vevgrammofon sätts igång samtidigt

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:39:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply


Juryn har ännu inte slagit fast var resterande mjukisväggar ska vara, men det tycks handla om att smälla upp ett så stort sammanhängande sjok som möjligt.


6-7 st stora till skulle sitta som ...trollkarlshatten på Musse!


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:04:16  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Eller kommer "snälla farbröder" med en "speciell tröja" snart om dom råkar titta in på denna tråden..Och med en bunt till luftisar hos dig så vart det defenetivt att prova deras tröja för dig.och sedan sitta i ett rätt "liknande rum". Fast DERAS rum.
Galning
(i possetiv bemärkelse )


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:15:11  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jag är inte ensam som det ser ut med madrasser på väggen! Enligt min ringa åsikt blev det en stor skillnad på ljudet när det blev lite mjukare...

Och vad männen med den vita långärmade tröjan beträffar så vill jag bara ta med mig stapeln när de låser in mig i ett mjuk rum som passar mitt sinne!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:40:40  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply


Jag gillar tystnad också, och ibland kan jag längta efter "snälla farbröder" om stereon har stått och skvalat för länge

Tror dock skvaltåligheten går upp massor när rummet börjar sjunga skönare, samtidigt som jag förutspår mindre skval-lyssning då.

Det är fantastiskt hur högt och länge instrument kan spela utan att man som lyssnare känner minsta irritation eller trötthet, om rummet tillåter. Sånt ljud strävar jag efter.


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:47:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ronnie.
Vad anser du händer med ljudet då du har dessa luftmadrasser i rummet.??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/17 :  22:19:53  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Mayro:
Väggarna och taket är av betong, och golvet är bara tunn parkett direkt på betong, så alla ytor i rummet reflekterar ljudvågor utan att dämpa dem mycket alls.

Med andra ord har jag som en enorm mängd högtalare som turas om att upprepa varje ton under några hundradelars sekunder.

Ekot ger ett klirrande ljud, ungefär som glas som krossas, som jag först och främst vill bli av med. Med så många reflexer runt omkring i rummet kan ljuden dessutom verka komma ifrån helt fel håll vid vissa frekvenser.

Då handlar det om att täcka många kvadratmeter betong med ljudabsorberande material. En uppblåsbar madrass är förstås inte världens mest effektiva absorbent, men det gör stor skillnad att ha mjuka väggar istället för stenhårda, märker jag.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/18 :  14:07:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Är detta ett test bara eller tänkt att stanna?

Isåfall finns det ju markskivor eller glasfiberullsskivor att
slå upp på väggarna och sätta något tyg över...Hur som helst
älskar jag din idé! det är alltid roligt med folk som provar
något nytt!

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/18 :  14:35:03  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Det viktiga för mig är att jag kan göra om det hela till en enorm flotte om det inte ger tillräckligt bra resultat.














Nä, men jag gillar verkligen utseendet på tyget, så om det blir någon annan slags mjukväggar till slut så kan jag kanske tänka mig att spänna upp madrasserna utan luft i, som en tung tapet.

Hmm.. Man skulle ju rent utav kunna skära upp ett snitt och fylla dem med ...något annat än luft... Nåja. En sak i taget :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/07/18 14:42:00
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/07/19 :  21:19:00  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message  Reply
Only on hififorum
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000