HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En styck lyckad nedgradering, tack!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/11 :  23:37:48  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
En styck lyckad nedgradering, tack!

Det här är en euJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial





Har varit på visit hos en person som har provat på både det ena och det andra. Jag har några bilder att visa, men bara några få. Kanske kan vara nå't att titta på ändå nu när det är servertorka.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/12 :  00:08:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Go Calle Go

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  00:10:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jörgen använder handen för att hålla tungen i mun.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/07/12 09:07:50
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/12 :  00:47:29  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jamo?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/07/12 :  08:04:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ser lite koniskt ut tycker jag.. mer bilder!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  08:28:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ja!
Detta var ju lika lätt som att gissa skivomslag

Jamo Concert 11



Vi är hos Unbeliever.


Man tänker inte på high end direkt när Jamo förs på tal. Men specarna och utseendet på Concert 11 skvallrade om att det var kanske tal om lite audiofil i alla fall. Faktum är att Jamo tillverkar högtalare i alla möjliga kvaliteter och prisklasser. Många har väl sett och hört Reference R909 eller Oriel. Exvis nu senast på Arken.

I Concert 11 sitter genomgående Seas-element med ett 6.5" baselement, ett 6.5" magnesium bas/mellanregister och en 1" diskant. Känslighet 91dB, 4ohm, 33-22.000 Hz. Den är ca 1m hög och väger 33kg.




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  08:46:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Det var ju en bildtråd detta, så jag får väl mata på med de få bilder jag har
















Baffeln är något av Jamo egenutvecklat kompositmaterial. Det lät som trä när man knackade på den.


Kopparfaspluggen i mellan/basregistret är inte bara ett estetiskt dammskydd, utan används för att leda bort värme från magneterna.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/07/12 08:57:51
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  09:44:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

På baksidan ser det ut att sitta tri-wireterminaler vid en hastig blick:




Men så är det inte. De två undre paren är för bi-wire. Det översta paret är för att justera tonbalansen, med hjälp av s.k. Treble Fine Tuning.

Man har byggt in motstånd i diskantens delningsfilter, och genom att koppla ett bleck eller en kabel enligt nedan kan området 3 - 10kHz höjas 1 och 2dB, eller sänkas 1dB, allt efter hur högtalaren beter sig i rummet. En fiffig lösning som man sällan ser.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/12 :  10:26:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
OT: Märkligt, men jag läste en test av dessa i en Hifi&Musik från 98? igår kväll.

PS: De vann!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/12 :  10:35:38  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Boergars, har du möjlighet att skicka en kopia på testen?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:04:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Ska se om jag kan sparka igång den gamla scannern, annars kan jag väl citera lite i kväll.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:09:24  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Hade varit kul att läsa! Hade en "First test" i nåt nummer av What Hifi?, men det var det enda.
Hyfsade rescensioner på audioreview.com annars:

http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speakers/jamo/PRD_119842_1594crx.aspx

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/07/12 :  15:33:54  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Ah Concert serien. Mycket vackra och fina burkar det där.
Kommer ihåg att jag lånade hem ett par Concert 8 mest på skoj, och nästan tappade hakan i backen när dessa spelade mot mina Infinity Kappa 9. Sedan den dagen var Infinity ett minne blott hos mig
Bytte senare till 11:orna som var lite mer ljudtryckskapabla.

Passa magnesiumbasarna bara. Dom slår igenom hårt och elakt som sjutton när man passerar en viss gräns.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  15:49:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply


Ola spelar idag med Squeezebox, Benchmark DAC, Octave V40 och kablar av blandad kvalisort.








Ganska omgående slås man av hur väl han fått till ljudbilden med ett perfekt stereoperspektiv. Den förbannade tjock-TV:n i mitten till trots. Det var en märklig känsla att höra en sångare ungefär som att han satt mitt i TV:n faktiskt.
Inledningsvis tyckte jag det tog emot i botten. Högtalaren fick inte sträcka ut neråt, och vissa instrument lämnade inte lådan.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  19:05:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi gav oss på företaget att sätta på spikes, ett lagom lättsamt semesterarbete.
Ola hade bara danska mynt, som är mindre bra för det ändamålet






Nu hände det mer saker!
Tydligt direkt var att botten fick luft neråt, vilket lyfter hela ljudbilden. Förutom att basinformationen blev tydligare och luftigare, så lät Jacinthas sång och Oscar Petersons pianospel i N.H.Ö.P:s helt oansträngt. Även separationen förbättrades som tydligt märktes på Kari Bremnes, som är en perfekt testskiva för just detta ändamål (no more comments). Mellanregistret är det starkaste kortet hos Concert 11, och spikes tycker jag gjorde att de fick komma till sin fulla rätt.
Jag tror de kan höjas än mer med en liten sub som nätt fyller upp 22-30Hz.

Vi lyckades inte så bra att pricka in samma perfekta stereoperspektiv, men det får Unbeliever jobba på.

Det finns ingen anledning att byta förstärkare, tycker jag.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:05:14  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Det där ser väldigt mycket ut som mina gamla högtalare (speciellt den där kabelsnutten som används som "biwire"-brygga)...

Är du fortfarande nöjd?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:56:16  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Känner en som spelar på sådana och han lyssnar nästan uteslutande på klassisk musik. Det spelar på ett fantastiskt sätt tycker jag.

/Mattias
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/07/12 :  22:12:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Ola hade bara danska mynt, som är mindre bra för det ändamålet


Hålen är nog inte idealiska i det sammanhanget...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/12 :  22:27:16  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Patrik B:

Om du sålde dem till en trevlig kille i Hjärup så är det troligtvis dina burkar! Och ja, jag är ruggigt nöjd.

Mattias:

Lyssnar på Nötknäpparsviten i bakgrunden och känner att jag nog får ta och öka på mitt extremt begränsade klassiska bibliotek

Det är en otroligt underskattad högtalare.

quote:
Mellanregistret är det starkaste kortet hos Concert 11


Jag håller med dig Calle! Passar mig hur bra som helst. Mellanregistret hos Avantgarde är dock något helt annat. Framförallt deras Omega-modeller har en närvaro och naturlighet jag aldrig har hört i någon annan högtalare. Men även UNO har ett sjukt bra mellanregister. Tycker dock absolut inte att Jamo har något att skämmas för i sammanhanget.

Tack för besöket och hjälpen med spikesen, Calle och Jörgen.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/13 :  00:22:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det är vi som ska tacka för en mycket trevlig och intressant lyssningsstund!


En bild fanns det kvar:






ps. Richard Thompson spelade i Fairport convention...


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/13 :  02:07:43  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Borde det inte fungera battre med dampfotter pa ett tragolv?

Otroligt fina hogtalare forresten!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/13 :  08:46:29  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Citat från H&M 2/-99
quote:
"Om man bortser från den magnifika Oriel (á 114.000 kr/paret!) så är Jamos Concert 11 den danska stortillverkarens mest ambitiösa och audiofilinriktade högtalare någonsin."

"Låt det vara sagt med en gång: Detta är ett precisionsinstrument vars kompromisslösa renlevnadshållning garanterat inte faller alla i smaken."

"Concert 11 får därför inte en helt oreserverad rekomendation eftersom man får bereda sig på att byta förstärkare och CD-spelare."

"Men är det äkta monitoregenskaper och detaljprecision du är ute efter liksom dynamisk slagkraft och djup nyansrikedom så är detta ett givet köp. Klockren referensstatus. Välbyggd och prisvärd."




Oavgjord match mellan denna ALR/Jordan Take 6 och Naim SBL.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/13 :  11:21:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har sagt det på forumet flera ggr o säger det igen, dom är underskattade så det förslår.
Du har gjort ett kanonklipp Ola

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/13 :  11:28:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Dom är rejält snygga dessa burkar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/13 :  12:00:56  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Boergars: Tack för citatet!

Det är banne mig inte varje dag jag håller med rescensenterna i H&M.
Men här har de fångat högtalarens egenskaper väldigt bra.

Även biten med att byta förstärkare var något jag hade med i tankarna. Trodde inte att mina 45 rörwatt skulle räcka till. Men det känns inte aktuellt längre. Det blir dock ett byte av slutrören inom snar framtid.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/14 :  00:08:58  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Håller med, skitläckra!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000