HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ besöker Ljudligan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:07:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
I veckan som gick så lyckades Audiogrupp Öst äntligen ordna ett gemenesamt evenemang iform av ett studiostudiebesök. Mest tack vare vår medlem ljud som vänligt nog vågade släppa in oss på sin egen arbetsplats. En del hungriga medlemmar började kvällen på restaurang Bali, men underteckand käkade hemma och lyckades komma sist.

Här nedan står vår värd och väntar in mig i porten på Sturegatan.




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/12 :  14:08:59  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
MERA!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2007/05/13 :  01:56:40  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Inte fler reportage nu!
Låt oss smälta Eoljuds överväldigande tråd innan vi kastas in i ännu mer väljudande alster

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/13 :  08:23:38  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
När man besöker en studio som Ljudligan förväntar man sig att se mycket av detta



men det var detta vi såg


Vi spelar här medhavd musik

Mycket väl akustiskt behandlade rum där man arbetade med att lägga på ljud och ljudeffekter som fanns på hårddisk. Här ser vi hjärtat av anläggningen



Man använde sig av mjukvaran Pro Tools från Digidesigns och hårdvaran var från Apple.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/05/13 08:25:39
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/13 :  08:30:28  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det fanns totalt 8 studior och detta var den största



Fullt så stort var det kanske inte då bilden är tagen med en supervidvinkel - det var väl mer så här det såg ut


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/13 :  08:52:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Attans att man missade detta

Men mer bilder vill vi se


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/13 :  11:28:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Kör så det rycker boys !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/13 :  12:27:00  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/05/13 :  12:32:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Tog inte så mycket bilder men några stackare vart det.

Lite närmare bild på micken i eliots inlägg ovan. Brauner tycker jag mig avläsa att märket är.



I den största studion som det redan finns bilder på ovan stod denna för basåtergivningen. Den står i det hål som syns framme till vänster på eliots bilder. Jag vet inte om någon tog några bilder på själva högtalarna/satelliterna? Det var lite större tvåvägs trevägs Genelec.

(Att studsa blixten i ett mörkblått rum går sådär, ljuset liksom försvinner...)


Ytterligare en av Ljudligans studios och även här härskar Genelec. De måste ha fått ett bra paketerbjudande!


Ska se om jag hittar några fler som är presentabla.

(Ursäkta för den varierande kvaliteten och bruset. Orkade inte släpa med stativet så det blev som det blev.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/13 :  14:19:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
uj uj uj där hade jag velat vara med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:44:39  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Dom däringa Genelecarna skall visst låta ruskigt bra.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/05/13 :  19:42:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Mumsfilimums


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  20:37:33  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Dom däringa Genelecarna skall visst låta ruskigt bra.
Det gör dom väl.. Det jag tycker dom lyckas fint med är en sömmlös delning, av front och sub, vid 85 hz, vilket ger en illusion av väldigt stora högtalare. Däremot tror jag att man/vi skulle bli trötta av en lång lyssnings session med dessa burkar, särskilt med deras nya modeller som man kan se i det vitaste rummet. Som rena hemmabiohögtalare kan jag däremot inte tänka mig nåt bättre!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/13 :  21:19:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Vilket sanslöst trevligt tillfälle att träffa trevliga personer man missade...

Kanske får man bjuda hem er på en väldigt omusikalisk grillningskväll så småningom, liksom som en förberedelse för att se "före" och "efter"
när det gäller det lilla ljud jag tänkte ordna hemma. För en gång skull skall det bli kompromissernas herravälde, och jag kommer gladeligen
uppskatta alla försök att såga det jag skall göra. Jag är riktigt på hal is, men känner att det är kul att vara det ibland med :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/14 :  08:54:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Grillning låter trevligt
Ska försöka vara frisk då

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/14 :  09:30:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Ursäkta för den varierande kvaliteten och bruset.


Vänta bara tills ni får se mina kompaktkamerabilder....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:09:11  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Ursäkta för den varierande kvaliteten och bruset. Orkade inte släpa med stativet så det blev som det blev.


Mina bilder blev inte alls bra och jag får skylla på att jag var så trött så att jag faktiskt ett tag hade tänkt att inte komma.

Innan vi träffades åkte jag förbi Audio Concept vid halv 6 tiden och där var det "stamgästkväll" med snittar mm



Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/14 :  23:38:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Även jag tog lite bilder och nu startade jag tråden men sedan har andra hunnit före, nåväl här kommer några.

Det talades om ljudeffekter, här är en bunt CD-skivor med såna grejer. Ganska värdefullt enligt vår värd då varje skiva kan kosta upp till en tusenlapp.



Sedan fanns även detta, fast värdet är mer okänt, och då menar jag inte tofflorna.



ljud visade också en 5.1 demo som ljudligan gjort med ganska mycket effekter i. Så här ser redigeringsfönstret ut för dessa kanaler.



En av 4 st satelliter i ljud's arbetsrum.



I det blå rummet härskade trevägare som lät mer homogent och sammanhållet än tvåvägarna i det tidigare rummet.



Bakom den hålade duken så såg det ut så här



och de drevs av varsin sån här ( fast de låg ju ner )



Men det var inte Genelec-satelliter



Mixerbordet i det blå rummet, knappar, knappar...



Mycket dämpning och diffusorer var ett genomgående tema, detta är baksidan av det blå rummet.



Det var en salig blandning av musik också...

Zappa, System of Down, Isis, Tomas Andersson Wij, Mika, Infected Mushroom, The Knife, Foo Fighters, Nora Jones, Dvorak stod på menyn.





- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/14 :  23:42:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad spelar dom in där eller dom mixar bara ?

Jäklar vad kul ni måste ha haft det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/05/14 :  23:49:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Men det var inte Genelec-satelliter

Visst var det två Genelecburkar i de väggarna som böjde in bakom mixplats?

Typ 5.1 + småsatelliterna, eller?

Teflonminne...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/15 :  06:46:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://bildarkiv.hififorum.nu/magils/IMG_3637.JPG

Det är inte Genelec utan Miller & Kreisel, läckra högtalare det med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/15 :  08:48:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ni har båda rätt faktiskt, för det var dubbel uppsättning, dels en äkta 5.1 med alla fem kanalerna likadant bestyckade och säkert med riktiga vinklar också för DVD-A / SACD-MultiCh. Men också de små som satt längst bak. ztenlund stod närmast här så han kände nog rätt



Men allt var inte datorer heller, dessa hederliga grjer stod i samma rum som mikrofonen = inspelningsstudion?



Och här är kontrolrummet till inspeliningsrummet, taget genom det välkända fönstret. Imperial står ute i foajen och spanar in kaffebryggaren.








- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:26:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
http://img.photobucket.com/albums/v53/eliot/blandat/ljudligan2.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/ztenlund/Reportage/Ljudligan/DSC_0768.jpg

En reflektion är att diskanterna inte riktigt är i öronhöjd men högtalarna kanske är riktade?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:29:34  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Killen som kommer in genom dörren till vänster om Ztenlund ser faktiskt inte riktigt nykter ut....
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:32:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
De är riktade nedåt mot lyssningspos 8 i varje fall i rummet där vi lyssnade, det var häftigt att flytta sig framåt bakåt och uppleva hur ljudbilden förändrades. Fantomcentern var klockren särskilt när det fanns en "ögonlurare" där.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:40:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Får ta o prata med Ljud o boka en privat visning

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000