Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:57:13
|
quote: Diffusorn är egensnickrad. Lite smidigare än din Johan
Men inte i närheten effektivitets mässigt
Pär Jo det är ett evigt sågande o fräsande som aldrig tycks att ta slut. Jag har en som är färdig för att byggas ihop men väntar till lägenheten är klar. Vilka frekvenser tar den i ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 16:02:36
|
Kommer inte ihåg uttantill, Johan. Får kolla hemma...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 17:39:50
|
På förekommen anledning kommer här några (mindre bra) bilder på diffusor-bygget
Ännu en bild på absorbentbygget:
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 17:47:56
|
Jag minns tillbaka med skräck Absorbenten är klockren, jag tror jag får ringa dig o kolla lite om den |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 18:43:40
|
Ja vilket slit för att bygga dessa, men vilket lyft det ger. Ingen bummlig bas som stör i låga mellanregistret. Klart och skön sång samt ingen horribel efterklang på cymbaler och annat som gärna klingar lite extra.
Men är det egentligen så svårt att åstakomma detta själv ? Egentligen inte - Pär har ju gjort det
Lite kunskap och utrusting om mätningar är önskvärt, men det går att hyra in nån som gör det och läsa en massa på nätet.
Pär har totalt 8st Helmholtz, ett gäng diffusorer, hårda och mjuka. 4st tjocka mattor (140x200), en skön och stor soffa i tyg. Gardiner som med dubbla lager tyg.
Det där skulle de flesta av oss, med lite hjälp kunna fixa.
Ett större problem är väl bara att man sitter och lyssnar desto mer och låter kameran ligga kvar i väskan,,, vilket nästan blev faller i Karlskrona. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 18:52:59
|
Faktum är att vi satte på en platta och lyssnade igenom den, bytte platta och fortsatte.
Allt från Kameror/Blixtar med slavfunktion och jag bollade lite ev kommande byggideer med Pär. Han skakade inte på huvet och asgarvade iaf,, så det tar jag som nåt positivt.
Både Pär och jag kunde konstatera att det inte var nån perfekt uppställning av högtalarna, så filterjusting och lyssning av kunders högtalare kommer imellan. Så slog det mig att placeringen av alla instrument, sångerskor och annat vara så exakt,, och att det var en sån luftighet mellan dem.
Jag tippar på att det är en blandning av den elektriska uppsättnigen (försteg/slutsteghögtalare)och det passiva (HH/diffusorer) i rummet. Det var NÄSTAN så man blev lite avis, fast nu vet jag ju oxå att det går att åstakomma själv oxå,, så det är nog snart bra att börja. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 20:37:44
|
Känner mycket väl igen vad du skriver om att låta kameran ligga kvar i väskan Zalve. So far är det iaf kanonbilder.
Mycket snyggt slutresultat för att vara så pass akustikifierat.
TT2 är rätt cool
Vad är det för PU och tonarm? Tog Zalve kanske någon bild på dem eller var han för försjunken i tonerna?
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 20:44:03
|
Calle, om du läser hela tråden så finns all den info du vill ha
Nej, det blev inga närbilder på source-utrustningen
Bara för att det är akustikbehandlat så behöver det ju inte se ut om ett lapptäcke med mattbitar och väggarna täckta med svart tyg...
Detta är nästan ett skolexempler på vad man kan göra själv med ganska enkla medel. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 21:08:54
|
Ibland missar man ett och annat ord.quote: Rega RB300 arm och en Clear Audio Alpha II pu, MM
Eftersom intresset verkar finnas skulle jag tippa på att där är mycket att hämta genom att tweaka verket. Det gissar jag med tanke på konstruktionen. Ser ut som en del redan gjorts. (Det är väl pulsar points den står då?)
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 21:24:34
|
Heybrooken går att få att spela verkligt bra, annars skulle den inte jämföras mot Linn LP12.
Det går självklart att tweaka denna till en riktigt Ferrari, inget snack. Att JAG har Pulsar Points under den är inte ett resultat av idogt provande utan har mer historiska själ då min Vinylo var tvungen (!) att så på PP för att inte motorn skulle släpa i hyllplanet. (Finns en orsak till varför jag bygger prototyper)
Den gången jag testade TT2'an lite mer seriöst (för typ 3 år sedan) reagerade den positivt på hårda fötter. Så jag fortsatte med det.
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 08:31:48
|
På vägen hem så blev det en hel del tankar om pengarna som dessa kostar, andra likvärdiga högtalare, lokala tillverkare, osv osv,,, Ni vet hur det går...
Sen slog mig det, att det värsta är nog att investera in en högtalare som bara försvinner ur ljudbilden,, ÄR det bra eller ej ? Vad har jag DÅ betalt för
Jag tippar på att lyssningsrummet hos Engelholm Audio ligger runt 20kvm +/- lite och där kunna spela på HÖGA nivåer med en golvare utan att ha släp. Mums! |
|
|
berglund
Member
189 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:11:57
|
Jaha Zalve, är det dags att ställa i ordning källaren igen? Det är inte bra för plånboken att se vad man kan göra... |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:50:39
|
Tyvärr är det nog så... Dock ligger andra saker i källaren före i "pipen", men det får nog bli att göra så under sommaren. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:19:53
|
Pär har verkligen fått till rent estesikt |
|
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:35:36
|
Hade inte kunnat ha det så hemma ivf. 3 långhåriga katter gör redan nu att vår matta under soffbordet tar 10min att dammsuga en gång i veckan. Tänk då att fylla hela rummet med mattor.
Men det ser himla trevligt ut och heimholtzarna i hörnorna var smarta och kan nog passa in i många hem. Och dubbla tyg i gardiner går bra oxå. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:47:03
|
Mycket hemtrevligt lyssningrsrum. Du har lyckats integrera akustikprylarna mycket fint Pär. Flera lager gardin är bra för akustiken, och enkelt att fixa :)
För varje produkt du släpper ut på marknaden Pär, så blir jag mer och mer imponerad och väldigt sugen på att provlyssna dina olika högtalare. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:52:52
|
Ja det enda som jag kas säga att det var brist på,,, var TID. En vardagskväll och lång resväg var ingen bra kombination. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:13:47
|
BosseBula - dags att ta fram trimmern kanske?
Tack för alla positiva omdömmen.
Jag är själv väldigt nöjd med rummet. Jag upplever det som en väldigt hög anständighetsnivå vad gäller akustik, estetik och känsla.
Jag har ändå lite kvar på to-do-listan för rummet, det känns dock inte som att det stressar på då ljudet är så pass tillfredsställande. Kanske blir ett ryck till hösten. Vi har bara bott i huset sen december 2006, så det har varit bråda dagar. Men vilken resa! Efter varje tillskott akustiskt har jag lyssnat en sväng. Ibland snabblyssnat, ibland mer nogrannt. Klart intressanta erfarenheter.
Kilgore: du är självklart välkommen förbi på en espresso/latte och lyssning.
Zalve: VI får göra om detta framöver, se till att ha mer tid, förbereda grillen. Nu lyssnar jag förresten på VNV Nation...
|
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:57:12
|
Tackar för inbjudan Pär, är sällan jag är på den östra sidan, emn man vet aldrig om man har vägarna förbi :) En espresso o lyssning tackar amn ju inte nej till. Intressant, jag lyssnade med precis på VNV Nation :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 16:59:03
|
Det är i alla fall mysigare än i bowlinghallen! Låter säkert bättre än i hallaj*****n också. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
Edited by - Stickan on 2007/03/28 23:08:50 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 17:07:49
|
Ja några spår från Matter + Form, visar fort om det finns brister.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 22:52:48
|
Tyvärr är det som alltid, att tiden springer i väg när man har kul.. Det blev inte så mycket lyssnat på aktivt delat system,, men del av varför jag var där... Men jag fick ju bekanta mig med Floro istället och det var ingen otrevlig bekantskap.
De som bor i närheten (Närmre än mina 24 mil), borde försöka få sig en lyssning.
När timmen började närma sig 23:30 så var det mörkt nästan överallt och det var fortfarande en lång väg hem att köra.
En sista koll på systemet som gett mig en illa pirrande känsla,,Det känns som en dyr känsla. I kvällsmörkret.
Krellarna står där och bara myser. Det borde de - för det gjorde jag.
Tack Pär (och P)
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 23:04:08
|
mycket tjusigt rum och anläggning :)
|
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 08:19:26
|
Jag blir alltid så avis när jag ser foton från de/er som nöjt sig med 2kanals anläggningar. Jag tycker ju att det blir lite fattigt med enbart två ljudutlopp, däremot så går det ju att göra så mycket snyggare "installationer", kabelsalladen bakom min denon är inget jag önskar min värsta ovän.
Och alla dessa apparater jag har på "tvbänken" det är inte vackert alltså... Det är bara vackert när det är totalt nedsläckt och projen visar någon mästares foton, då funkar det ju. Men själva rumsestetiken njae den får man välja bort om man vill ha hemmabio... (i mångt och mycket iaf) |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
Edited by - niklass on 2007/03/29 08:19:58 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 10:15:45
|
niklass: Tack! Det går att lösa fint med hemmabio också! Jag kör ju aktivt och med dubbla slutsteg, har 3 olika singlakällor, etc.
Tack Zalve! Vi myser en eller två gånger i veckan i vårt musikrum - terapi för själen!
|
|
|
|
Topic |
|