HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Besöker Engelholm Audio och Floro
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:31:15  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Ser att du har fått till det smakfullt som vanligt, bara att gratulera! Fina blommor har du också naturligtvis#8230;

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/29 :  18:43:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
ojdå !

hujedamig vilken skillnad mot senaste (vilket också var första) gången jag såg det rummet, här ligger vi inte på latsidan minsann :)

Jag åker till Kalmar helgen den 28:e april (båt isättning) förhopningsvis hinner jag förbi, du ser ut att ha det lite klent på effektsidan, vill du att jag tar med mig, inte det nä... :)

Härligt!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/03/29 :  22:04:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag kan bara ställa mig till skaran som tycker Pärs rum är läckert.

Själv har jag haft nöjet att få besöka det ett flertal gånger under iordningställandet, och kunnat konstatera att det bara har blivit bättre och bättre ju längre akustik behandlingen har fortskridit. Det är imponerande att se/höra vad man kan åstadkomma när man har kunskap om rums-akustik och förmågan att tolka mätdata.

Men det bästa med detta rum är varken Krellarna, vinylspelaren eller Foro, utan dom härliga människorna som iordningställt det och bor där! Hatten av för Pär och Paula!!!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/30 :  08:30:11  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Double A: Du har ju hjälpt Engelholm Audio att snickra högtalarlådor, blir därför nyfiken på om du även hjälpt till vid denna rumsutformning med hjälp av akustikbehandling samt mätningar osv.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/30 :  09:36:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack för kritiken, alla!

Martinsson - välkommen förbi, med båt eller bil!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/03/30 :  11:19:45  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
EA:
Har du någon byggtråd eller byggbeskrivning på de akustikfix du bygt i ditt rum? Skulle vara lite skoj att se om det är möjligt att bygga något själv. Självklart efter att rumet mäts upp för att se vad som behöver åtgärdas

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/30 :  12:44:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
overhang: Nej det kan jag inte säga att jag har. Jag har lite sporadiska bilder på rummet från dag 1 till idag. Diffusorn byggdes rätt snabbt och det blev inga bilder tagna under tiden.

Konkreta frågor kanske jag kan svara på?

Du är självklart välkommen att ringa å prata. Nummer på min hemsida...

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/03/30 12:45:13
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:27:21  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Den inviten kan man ju inte tacka nej till.
Slår en pling längre fram i april när jag förhoppningsvis har kunnat mäta lite i mitt rum.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2007/03/30 :  19:53:27  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ser riktigt trivsamt ut, Engeln! Bra jobbat!
Nu verkar det som om du har plats för RIKTIGA högtalare, inga sådana där förvuxna stativare typ Floro...
Ska bli intressant att se vad som komma ska, för det gör det, eller

Hälsa "halvan" (P-a)/
Amatören

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/30 :  20:19:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
overhang: Som sagt - välkommen!

Amatören: Jovars...det kommer. Hälsning framförd.

Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/03/30 :  22:24:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
HEGE:
Hej föresten! De va ett tag sedan.
Ja det är riktigt att jag har hjälpt Pär att bygga en del prototyp-lådor (efter hanns specar) men jag har innget "finger med i spelet" när det gäller nuvarande setup, varken det gäller högtalarlådor eller akustikbehandling av rummet. När det gäller mätteknik och rum/högtalar akustik lämnar jag det det till dom som kan sådant.

Jo föresten! 18" Fruktskålen är ett litet bidrag från mig. Men den räknas väll knappt som "akustikbehandling"?

Där emot har jag fått lyssna från "naket" rum fram till nuvarande version, så lite kött på benen har jag faktiskt om hur otroligt mycket Pärs "tilltag" har gjort för välljudet:).

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/04 :  18:51:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Allt har ju en början och såhär i slutet (!) av tråden kan det vara kul att se rummet innan det blev ett mysigt musikrum!

Först fick jag ta bort några garderober. Lät lätt och ingen trodde att det skulle bli jobbigt. Dom rackarna stod direkt på betongplattan och sockeln var järnspikad i betongen.

Under denna session förstörde jag faktiskt den gula kofoten. Kvalite på Cheapy...Näeee! Men jag fick bort dom (själv).

Mattorna var hyfsat förutbestämda så golvet lappades mer "praktiskt" än snyggt. Lappningen täcks av mattor.

Nästa steg var att ta tag i målning... I det härliga skenet av en 500 watts halogenlampa ser allt vackert ut. NOT!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/04/04 18:55:34
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/04 :  19:19:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ahaaa

Så rummet fixades från grunden
Respekt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/04 :  19:58:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ah,,, Så kul att se detta,, där är man ju snart själv
(om ett halvår eller så)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/04/04 :  20:20:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Kan bara instämma både vad det gäller människor och rum, helt klart trevliga/trevligt på alla sätt.

Jag tycker att det låter riktigt bra nu, men är ändå nyfiken på vad en annan digital källa skulle kunna tillföra, sen tycker ju jag personligen att de fula silvriga krellarna borde bytas ut mot nått mer genuint typ McIntosh

Annars är det full pott, Floro är nog de mest lyckade högtalarna hittills - keep up he good work

Mvh
Jocke

Edit: ändrat mitt felstavade Flora till det rätta Floro

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/04/04 22:43:47
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/04 :  20:58:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack alla! Fast Flora, DrKim, är ju smör!
Ang dom silvriga burkarna vore det jätteintressant med en jämförelse. Orkar du släpa hit 70-talsdesignen så kan vi göra en jämförelse "få förunnat"!

quote:
Ahaaa
Så rummet fixades från grunden
Respekt !

"Kan själv", som småbarnen säger! Brukar mest betyda "Vill själv"...

Dålig kronologisk ordning på bilderna...men här är orginaltapeten/-rummet:

På golvet ser vi materialet till dom främre basabsorbenterna.

Gardinstången har blivit tweakad och sticker numera ut 3 dm extra för att möjliggöra att gardinerna täcker ett (fysiskt) bredare område.

Edited by - EngelholmAudio on 2007/04/04 21:01:05
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/04/04 :  22:42:48  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Tack alla! Fast Flora, DrKim, är ju smör!

Hehe - ja jäklar, se vad en bokstav kan göra... det måste vara musiken du spelade sist - den var ju så smörig i alla fall om man jämför med vad jag hade med mig...

Annars vet jag mkt väl vad dina burkar heter, sorry... nåväl... Ja en jämförelse kunde vara hur kul som helst, måste nog ta med mig nån som bärhjälp dock - 50 Kg McIntosh är ju inge bra för ryggen och inget man vill tappa heller...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/05 :  08:28:08  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
Roligt att bygga ett rum från början för ett ändamål sådär.. :)

Börjar bli sugen på att lägga upp byggbilderna på biorummet hemma med... hrmm.. ska försöka orka fixa det i helgen.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:49:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker att det låter riktigt bra nu, men är ändå nyfiken på vad en annan digital källa skulle kunna tillföra

Jag håller med dig! Skrev ungefär samma sak för nån sida sedan.

Högst upp på önskelistan står Theta Complis maskin. Vi får se om jag kan ta mig råd med den framöver.

Niklass: Ja det är en rätt stor transform rummet genomgått! Som Double A skriver har jag (och andra) kunnat tjuvlyssna lite undertiden som rummet vuxit fram till vad det är idag. Rumsakustik är något att ta på allvar.

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:12:28  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
Jo, det är jag helt övertygad om. Man får passa sig bara så att man inte blir för anal med rumsakustikprojekten... då tappar man lätt i liv och rörelse i musiken. Jag litar dock på att du är tillräckligt förnuftig för att inte göra det misstaget :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/04/05 :  17:27:52  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Även undertecknad har varit på plats i det PärPaula palatset. Snyggt diskret integrerat på alla sätt, och sist men inte minst akustiskt avstämt och funktionellt!
Detta utan att det blir inredningsmiljö "Månbas Alpha" som man har sett exempel på i vissa hus och hem!

Greit och högsta betyg!

Kan även nämna som en parentes att Heybrook TT2 förvisso är en three point subchassi konstruktion alá UK. Dock så är denna plint i ett massivt utförande.
Samt att just subchassit är i en speciell helgjuten aluminiumlegering.
Två stora skillnader i jämförelsen med LP 12 som tidigare nämdes.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/05 :  23:01:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Martinsson - välkommen förbi, med båt eller bil!

Tackar för inbjudan, blir nog med bil (tyvärr...) Tindra får en mjukstart i sommar, nyriggad och nyisatt som hon precis blivit vid tidpunkten ifråga.

Jag får nog lov att upprepa mig, det har tagigt tredubbla tiden att nubba upp lite gullfiber som det har för er att helt göra om ett rum, jag erkänner mig slagen (av häpnad och imponans).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/09 :  10:23:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Även undertecknad har varit på plats i det PärPaula palatset. Snyggt diskret integrerat på alla sätt, och sist men inte minst akustiskt avstämt och funktionellt!
Detta utan att det blir inredningsmiljö "Månbas Alpha" som man har sett exempel på i vissa hus och hem!
Greit och högsta betyg!

Tack för det Fonz.

Jag minns inte riktigt när du var här, men jag tror inte hade varken sidohyllorna eller diffusorn uppe. Jag vill minnas att du kommenterade ljudet som intensivt och "på". Något som inte är fallet i ditt rum på 60 kvm.

Idag låter det annorlunda och det låter mer "Pär". Du är välkommen förbi på en ny lyssningsrunda och ny espresso.

Martinsson:
quote:
Jag får nog lov att upprepa mig, det har tagigt tredubbla tiden att nubba upp lite gullfiber som det har för er att helt göra om ett rum, jag erkänner mig slagen (av häpnad och imponans).

Jag gick ner 3.5 kg under flytten och "bygget" av musikrummet. Kanske inte en hälsosam takt men ändå, vad gör man inte för lite välljud.

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/09 :  18:56:06  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
hehe! hifibanta med Pär på ab.se imorgon då :)

Denon 3600 |

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/10 :  19:29:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Precis! Akustik-fix är nyttigt både för ljudet och kroppen...

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000