Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 07:36:48
|
quote: Helt klart hos PÄR. Synså bilderna från 22.19
Vad på den bilden säger det ?
Hade du sagt det på 21.55 istället så hade jag förstått,,,, där man ser ett "Smultronställe" från Arken 2006, överst i bokhyllan,,, samt ett C-Quence som Pär tycker om att använda.
Men visst är det rätt - Jag har "stannat till" hos Pär/Engelholm Audio
Tänk hur bilar kan åka |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 07:42:25
|
Det var några flyttar sedan jag var hemma hos Pär. Det skall bli trevligt att se hur han har det nu för tiden.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 07:50:13
|
Du o dina irrfärder, du får allt ta o skaffa dig en gps
Men nu vi jag se lite mer bilder |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 08:12:30
|
Ja vem vet,, man kanske hamnar i Rimforsa en dag
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 08:24:08
|
Tanken var att jag för MÅNADER (8?) sen skulle ha lyssnat på Engelholm Audios nya golvare - Floro. Nu blev det tyvärr inte så.
Så nu när jag fanns lite mer i rätt del av landet (fast det nog inte var SÅ stor skillnad) tog jag chansen och bjöd in mig.
Engelhom Audio har en hel del intressanta produkter, som skiljer sig lite från det vanliga utbudet, som givet vis intresserade mig också.
Pär, som är en lugn och metodisk man, tog det givetvis lugnt även när jag kom dit.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 08:56:00
|
Du är välkommen vilket år som helst. Så fort mitt hus är klart
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 09:04:04
|
quote: lugn och metodisk man, tog det givetvis lugnt även när jag kom dit.
Ser det framför mig
Tjena jens, maten står i köket o lås dörren när du är klar. Jag sussar i soffan så länge |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 09:20:52
|
quote: Vad på den bilden säger det ?
Hade du sagt det på 21.55 istället så hade jag förstått,,,, där man ser ett "Smultronställe" från Arken 2006, överst i bokhyllan,,, samt ett C-Quence som Pär tycker om att använda.
Kände igen mig på bilden av gitarren och hur det ser ut i hörnet. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 09:48:34
|
Fast då var det fel bild du refererade till
Nåja.
Pär har en egen hörna (rum) i huset. HÄR infinner sig ett STORT lugn,,, Ett så stort lugn att vi nog satt och snackade närmare en timme innan musiken börjades spela. En smarrig Latte serverades och det var lätt att lägga upp fötterna på fotpallen och bara låta sig svepas med... (Tror nog att det måste kallas som nån form av doping ) |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 09:51:15
|
Hos Pär spelas de allra flesta format, så även LP.
Faktum är att jag fick höra lite av planerna om en VINYLO. Här var det dock en annan spelare som fick stå för spårningen. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:12:10
|
Jag har hört att Engelholm Audio kommer utöka sortimentet med ESPRESSO, vilken även kan fås i custom variant med aktiv(skummad) mjölk, då kallad LATTO. Ett kaffe för den sanne audiofilen.
Låter det gott? Mycket som låter gott hos Engelholm.
|
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:26:19
|
Det sortimentet finns redan.
Svarven som snurrade de svara var en TT2'a tyckte jag mig se (Dock ej säker) Sen var det nån Rotel Cdspelare Ett Riaa från AQVOX - Phono 2 Nån DVD spelare
Sen är det PRELO. Ett försteg med inbyggd DELO.
Ded en sån skön soffa är det ett måste med fjärr till det mesta - Man blir sittandes länge. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:28:29
|
quote: Posted - 2007/03/26 : 22:25:24 --------------------------------------------------------------------------------
Va de värnamo o växjö Och sedan Engelholm.
Jag skrev ju det redan IGÅR... Dessutom hade jag rätt hela tiden. Fast omvänd ordning. Kameror först vilket blev växjö. Sedan rondellen där jag var för inte länge sedan själv.. Värnamo. Sen Engelholm..
Tre rätt..
Vad vann jag mer än äran?
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:48:43
|
Växjö-Värnamo-Engelholm? Då vinner du att du måste köpa en kartbok. Kamrorna är från straxt utanför Smålandsstenar. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:55:12
|
OM vi tittar på 7-sovarbilden igen, så kan ni kolla lite extra på hyllväggen.
Snabbt ser vi att det hänger 2 lager gardiner av tungt tyg, En stiligt och bra val.
Den innehåller 4st Helmholtzresonatorer.
Inget jättebygge och det går att göra diskret, allt för att hålla en stil eller att inte ens respektive ska gå i taket.
Det finns en hel del site på nätet som har information om hur går till väga.
Lånar en bild från bygget av den.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 11:55:49
|
Köpa kartbok då jag hade rätt på orterna samt resmål för kameror stod ifrån andra hållet...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 12:44:51
|
Tack för besöket Zalve! Otroligt kul, men troligen ekonomisk dåligt för mig, att se hur man kan jobba med stora och dubbla blixtar!
quote: Svarven som snurrade de svara var en TT2'a tyckte jag mig se (Dock ej säker) Sen var det nån Rotel Cdspelare Ett Riaa från AQVOX - Phono 2 Nån DVD spelare
Sen är det PRELO. Ett försteg med inbyggd DELO.
Ded en sån skön soffa är det ett måste med fjärr till det mesta - Man blir sittandes länge.
Visst är det en TT2'a! En Heybrook TT2'a till och med. Historien kring denna spelare är LP12 kopia - självklart med tillhörande förklaringar om att TT2'an (eller LP12'an) är den bästa. På min TT2'a sitter nu en Rega RB300 arm och en Clear Audio Alpha II pu, MM.
Rotelcdspelaren presterar väldigt bra för pengarna men är det enda* (!) som står på tur att bytas ut mot något mer raffinierat.
Marantz-spelaren spelar nära nog alla format. Används hos mig till 99% för SACD, DVD-V (ljuddelen) och DVD-A.
*) nja...kanske TT2'an åker ut också om/när Vinylo blir vekrlighet (och tillräckligt bra) |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/03/27 12:51:06 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 13:18:57
|
Engenholm Audio Floro är en 2vägare bestyckad av Scanspeak och Skaaning. Bas/Mellanregister är i grunden en C-Quence 18, men tillverkad efter EA's spec. Skulle
Diskanten är en D3004/660000 - en klart trevlig bekantskap.
Vi ser även krafthållningen. KRELL KAV 2250 - ur "instegsserien" Dessa gick mest på tomgång (endast en kanal per steg) då högtalarna ligger runt 90dB. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 13:42:12
|
Redan vid första spåret, som långt i från är det lättaste jag brukar spela, får Floro bekänna färg. Tysk modern synth som vet hur man motionerar basar Det första som slår mig är att det spelas lågt och F A S T Inget som ligger kvar och sjunger.
Anledningen tror jag vi ser bakom högtalaren. Här finns ytterligare 4st Helmholz, snyggt integrerat i rummet med samma färg som väggarna.
Att det inte var en tillfällighet med basen, avslöjar nästa spår. Holly Coles trio - Train song, där man nästan kan känna ådringen på kontrabasen.
En uppskattning är att denna 18cm spelar neråt 32-31Hz, kanske lite till i rum och med en fördelaktig placering.
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 14:51:14
|
Vad är det som petar i i basröret? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 14:57:15
|
Kablar... Finjustering av delnigsfiltret pågick, och då brukar det vara enklast att dra in kablarna via porten. |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:22:33
|
Väldigt snyggt rum och anläggning! vad är det för litet sött baselement som ligger på hemholtzen? |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:33:27
|
hallå ja ......
Me Like Hur har du trixat ihop diffusorn ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:46:20
|
Du menar denna.
En C-Q från Audio Tecknology. Gissar på en 15cm
Diffusorn är egensnickrad. Lite smidigare än din Johan |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/27 : 15:51:14
|
Marran - tack så mycket! Jag trivs väldigt bra. Det stora högtalarelementet kom serverat till mig fylld med äpple, banan och annanas. Således är det en fruktskål på 18 tum.
Johan - tack! Diffusorn ja. Jag har några bilder på bygget av den, kanske hinner lägga upp dom senare ikväll. Men vi kan sammanfatta det i 3 flak 3 mm MDF, 180 st 13*30 flänsar uppsågade, tror det blev 12 meter 21*21 mm list... Det jobbiga är att jag skall bygga lika mycket till. Det bästa är att min mycket förstående sambo erbjöd sig att måla alla dessa diffusor-flänsar för att hjälpa till. Tillika fick jag snällt nog låna en tryckluftspistol från Double A - suveränt!
Tekniskt bygger den på QR-teknik.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/03/27 15:56:05 |
|
|
Topic |
|