Author |
Topic |
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 00:15:30
|
Per-G, då blir du nog intresserad av denna ...
... en Meitner AT2. Han (Ed Meitner) ville inte ens ha en skivtallrik, så övertygad var han.
Själv fortsätter jag att använda klämman på min Orbe |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 00:25:40
|
...jag vet iroise jag vaktar samlingen som en hök...
mikethebike: första gången jag sett en skivspelare utan tallrik (den enda liknelsen är som en bil utan hjul) kul att vara lite avantgarde så där och strunta i tallriken undrar hur den funkar bara? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 02:05:32
|
Jag har provat olika sorter av skivklämmor/puckar visst får man för sig att de gör nytta men efter ett tag när man har använt dem så provar man utan och upptäcker att ljudet blir mycket mer öppet och njutbart.
Det som händer (tror jag) är att skivspelarens Rumble fortplantar sig ut i skivan när man använder skivklämma/puck och då tas detta upp av puppan och man får störningar i hela frekvensområden. Isolerar man skivan från skivspelaren så får puppan en (nästan) rumble fri miljö att jobba i.
Nä aldrig mer en skivklämma/puck på mina skivspelare för jag anser att de är ett satans otyg ;).
Det skulle vara kul om man kunde spela en skiva helt fritt snurrande utan plint precis som P-G föreslår.
(Rumble är mekaniska resonanser som uppstår när lager och axel roterar samt motorns vibrationer.)
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 06:48:33
|
quote: Den jag har,använder jag nästan alldrig för den tillför ingenting,tycker jag.
En skivpuck tillför ingenting, den tar bort. Kanske är det därför en del gillar ljudet bättre utan puck? Det som tas bort är resonanser i själva skivan som skapas av dels pickupen och dels av akustisk återkoppling.
Rent teoretiskt skall allting mellan nålen och armens infästning vara helt styvt och resonansfritt. Detta gäller både i själva armen och i spelaren, min erfarenhet är att en skivpuck är helt nödvändig. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 10:35:03
|
Till Skivspelare med fastplint där lager o motor klarar av skivpuck kan man använda sådan, men på Skivspelare med fjädrad upphängning såsom gamla Thorens o Linn LP12:or så är nog en lättare skivklämma att föredra.
Jag har tyvärr inte själv prövapå min Thorens, men blev sugen på denna http://www.akkelisaudio.com/michell.htm Michell Engineering bygger nämligen oxå skivspelare med flytande upphängning (utom Technodec) Ska nog köpa en och prova :)
Till Rega P25 kan du nog prova antingen klämma eller puck.
asimov66: Har du frågat Calle på Ljudprodukter vad han anser? |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 12:18:15
|
Kilgore: nej det har jag ju faktiskt inte gjort ! (borde ju faktiskt börja med det iofs) |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 13:25:20
|
@asimov Jag föreslår att du köper en ClearAudio SmartClamp. Dess ringa massa och smidiga handhavande gör den perfekt för din grammfon eftersom varken P5 eller nån annan rega har lager som är dimensionerade för en tung puck. Vad man kan förvänta sig för resultat är svårt att sia om. För mig är det beroende på vilken skiva jag spelar som avgör jag tycker det låter bättre eller sämre med eller utan puck. |
Edited by - Per on 2007/01/04 13:26:09 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 14:02:30
|
Precis min tanke Per, eftersom just lagret är så klent. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 14:16:56
|
Jag hoppas det är OK att jag frågar er vinylkunniga om denna Clearaudio Cleverclamp kan vara ngt för Thorens gamla skivspelare? Eller tips på annan klämma som kan vara intressant Vet inte hur tung puck klämma lagerna på Thorens TD300-serie och Thorens TD3001 är dimensionerade för.
asimov66: JAg hoppas det är OK att jag frågar i din tråd :) vi kanske kan beställa tillsammans om det skulle visa sig att Cleverclamp är de klämmor vi bör prova, ska även fråga Calle vad han säger :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 15:29:48
|
du det låter perfekt för mig Kilgore.
|
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 16:27:55
|
TD3001 har väl fjädrad upphängning (?) så en lätt klämma är att föredra. Däremot tror jag att ClearAudioklämman kan vara lite trixig att klämma fast just med tanke på att verket är fjädrande. Det finns en lättviktsklämma från nagaoka som funkar smidigt också. Tror den finns att köpa hos svalander. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 16:42:55
|
Mickethbike, det var ju en extrem lösning, men kopplingen till verket kvarstår ser jag........ |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 17:15:35
|
Jag tycker det är lite fel benämningar på sakerna här.
Jag har själv en "skivpuck" och den ser ut som en ishockeypuck ungefär men är lite mindre. Den är lätt och fungerar som en klämma genom att ett hål i mitten trycks fast på centerpinnen och fastnar eftersom hålet är trångt.
Det som kallas "skivpuck" i den här tråden verkar snarare vara en "centervikt" som fungerar genom att med hög massa trycka ned skivan mot tallriken.
Riktiga benämningar är viktigt för god förståelse...
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 11:19:33
|
Hej Per,
Ja det stämmer TD3001 är fjäderupphängd. Du har nog rät att Clearaudio kanske är krånglig att fästa på en fjäderupphängd spelare Nagaoka tillverkas inte längre, Svalander har slut :( Han säljer dock ovan nämnda Michell klämma, den kanske kan funka. |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2007/01/08 : 11:01:14
|
Mickelklämman funkar nog fint också. Den är dessutom lite snyggare än nagaokan. |
|
|
Topic |
|