HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivpuck eller klämma
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/03 :  16:29:03  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Tjena har en rega p25 och undrar kan jag använda en skivpuck eller skivklämma till min Rega p25?

Resonemang kring skivpuck:

Orkar motorn med det och samtidigt om man använder skivpucken saktar inte den ner antalet rotationer som skivtallriken gör pga ökad vikt som en skivpuck medför?

Resonemang kring skivklämma:

kanske en skivklämma var lite smartare Såg att Clearaudio har sin "clever clamp". 315 grams tryck från en liten plastbit. Undrar om någon sett den i malmö hållet? den verkar mest intressant så man ej förstör lager osv.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/01/03 16:49:11

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  16:46:04  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Nyfiken på samma sak dvs hur påverkar en puck hastighet/motor. T ex. Thorens har en puck kan jag använda denna rakt av utan vidare inställningar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:02:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En puck ökar den röliga massan samt integrerar talrik och skiva till en ur pickuppens synvinkel en enda massa. Detta är ju bra om lagren är dimensionerade till att hantera den ökade massan, i annat fall påverkas livslängden samt att det lilla mekaniska oljud som lagren alltid producerar lär öka. Ju tightare man integrerar skiva och talrik desto större krav på lagrens kvalitet då detta oljud transporterar sig mer effektivt till PUn. Jämför att lägga örat tight till väggen och lyssna på grannarna genom betongen, ljudet blir mycket tydligare ju hårdare anläggningen blir.
En annan metod är klämma eller skruvklämma, dessa medger en tight fit genom att simulera tyngd utan att tillföra massa, vilket gör att lagren inte påverkar/slits mer än vad som är tänkt.
Skivspelare är onekligen väldigt intresanta ur fysik och mekaniksynpunkt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/03 20:04:18
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:33:57  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Adagio har klart för sigJag fick ringa min hifi-handlare och fick i princip samma svar som han gav. vad det gäller min Thorenare är det inget problem den är gjord för stabilisatorn i fråga. Vad det gäller Rega blir det problem iaf från och med P5 och nedåt. Dessa är inte anpassade för puck utan där får man använda skivklämma. Själv vet jag inte vad skivklämma är för något. Jag beställde stabilisatorn till Thorens 850 om det gör nytta kvittar det är kul med prylar och det kommer iaf att kännas bra.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:48:24  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Glömde fråga om det finns någon här på forumet (kanske pac) som kan säga vad jag kan förvänta mig av en Thorens stabilisator?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:55:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
...bara titta på de grekiska audiophilerna iroise...där har de en sådan skivpuck vad hette han greken som postade på euphonia han är ju medlem PMa han och fråga iroise.

p5 är ju en förnyelse av p25 så teoretiskt borde det funka men samtidigt har den nylondrivhjul så jag är rätt att förstöra lagrena med en tung puck och då kanske skivklämma skulle vara något som den clearaudion då. (fast jag helst vill ha thorens stabilizer).

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/03 :  21:31:48  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Pro-Ject har en gedigen(snygg) puck som tillbehör (om jag förstår deras katalog) svart, massiv mässing på 750 gramm.
Jag tycker det är coolare med tung puck men med min lite enklare spelare är det ingen god ide´ enl importören. Min RPM5 är optimerad som den levereras, en tung puck skulle faktiskt försämra ljudet och förkorta livslängden.

Det är egentligen ingen störremening att öka massan i mitten eftersom det är svänghjulseffekten man är ute efter. Mycket massa långt ut på talriken ger mycket mer possitiv effekt.

Hur opraktiskt än handhavandet med skruvpuck är, så är det ett mycket effektivt sätt att integrera skiva och talrik.

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/01/03 :  21:41:06  Show Profile Send yudansha a Private Message  Reply
Det verkar nästan vara en allmänrädande uppfattning att det är av nytta att koppla skivan hårdare till underlaget. När hela skivspelarens konstruktion (förhoppningsvis) är gjord för att ge bästa möjliga förutsättningar för PU:n att läsa av skivan utan störningar och vid en så korrekt rotationshasighet som möjligt är så dock inte fallet. En fastare koppling mellan skiva och tallrik gör att den enbart fångar upp mer av vibrationerna som kommer från lagret eller exempelvis racket. För vibrationer, det finns det! Därför är det åtminstone mitt råd att aldrig använda dylik klämma eller puck oavsett om lagrena orkar med eller ej. Detsamma gäller användandet av exotiska skivmattor som sällan eller aldrig ger en lika fin avkoppling från tallriken som den kanske mindre audiofilt spännande filtmattan.

För att relatera till filmen om de grekiska audiofilerna så är den stora metallringen som en av dem använder bara vettig ur ett hänsyn; den ökar vridmomentet. Men den ökade tyngden hos tallrik + skiva, samt den stenhårda kopplingen mellan skiva och tallrik är det värre med.

Ännu ett liknande fenomen är de s.k. 180g-vinylerna och liknande, med en hög vikt som ett försäljningsargument vilket egentligen bara leder till onödiga problem. Hög massa är alltså inget eftersträvansvärt, även om jag är helt medveten om att andra tycker annorlunda.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/03 :  21:43:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Är det en fördel att "trycka" skivan mot skivtallriken egentligen, det kanske är bättre att ha vaxet bortkopplat från tallriken och få en mindre påverkan av själva drivverket, dvs. ha så lite återkoppling som möjligt, fysiskt sett.

Har Bubbel presenterat sin ide här, den funkar.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/03 :  21:58:57  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har läst att det finns fördelar för pickuppen om den luras att tro att massan är stor, samtidigt är det viktigt att plinten och talriken rör sig homogent, som en statisk massa. På detta sätt skapar man en miljö för pickuppen att ligga precist i spåret, i orkanens öga skulle man kanske säga. Allt rör sig, allt resonerar, men kan man få hela klabbet att resoner/röra sig samtidigt skapar man ett microkosmos av lugn, eftersom all rörelse är relativ. Enklaste sättet är att använda så få och så lika matrial som möjligt massans totala vikt måste stå i propotion med talrikens och denna i sin tur med plint och arm. Enl denna teori skulle det vara svårare att bygga med många olika matrial och eftersträvandet av utdämpning av resonanser, det finns ju som bekant många olika konstruktions-principer och rätt implementerade ger de alla bra resultat förutsatt att de som konstruerat maskinen vet vad de pysslar med.

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:01:35  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Den är iaf gjord för spelaren i fråga Thoren td 850 så jag antar/hoppas att de vet vad de talar om. Ditt resonemang låter vettigt
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:30:31  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En god vän till mig har en thorenspelare med en sån där "puck", spelaren är en sån där plexihistoria som är koboltblå ovanifrån och genomskinlig framifrån(kool). Eftersom pucken inte är homogen verkar den nog som ett litet svänghjul, för det är väl den där kromade grejjen som består av ett helt gäng små cylindrar. Det är nästan lite hypnotiserande att se den snurra.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:33:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag TROR att man "deformerar" avspelningsytan när puck eller klämma nyttjas, men det är min teori .

Det skulle vara kul att testa en fritt snurrande vinylskiva spelas, eller så fritt snurrabde som möjligt, snurrande på rätt varvtal....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Edited by - PG Jeppsson on 2007/01/03 22:35:17
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:36:06  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
intressanta tankar kul att få bra respons på tankar man funderat länge på.

Nyfiken på Bubbels input här med hans tweak då med.

det ser ut att finnas många skolor och det är bra skönt med lite variation.

kommer nog testa clearaudio "clever clamp", då den är billig (160 spänn) och fungerar på mina billighets beggade utgåvor, kommer bara använda den på de skivorna som behöver tvingas ner, hur låter det.

Tror Thorens TD 850 funkar bra med stabilizerna då lagret är massivt i motsatt till mitt plastiga (varför använder rega plast?)

Som ni sa med olika spelare är konstruerade för olika behov av dessa attiraljer. Nyfiken på hur det rekommenderas på Regan dock.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:46:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Både rega och pro-ject verkar ha samma tankar med sina billigare spelare, därför tror jag på en clamp.
Lätta spelare lätta resonanser, tunga spelare svårare resonanser.
K.I.S.S.!! Keep It Simple Stupid!! Som en vis man en gång sade.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:46:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Nyfiken på Bubbels input här med hans tweak då med.

Finns nog nedtecknat på eojeud, senaste VALS, tror jag

quote:
K.I.S.S.!! Keep It Simple Stupid!! Som en vis man en gång sade.

En grundregel Adiago

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Edited by - PG Jeppsson on 2007/01/03 22:48:52
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:52:01  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Sedan rör sig inte skivan i förhållande till talriken, vilket kan vara trevligt. O det skulle påverka ljudet låter jag vara osagt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:55:22  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jo det är den cromade med svänghjul.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:56:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
håller med fullt på K.I.S.S. teorin brukar lösa sig i alla situationer.

men en skivklämma borde funka (men plast är sugen på att tweaka den med en alu version)

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:05:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Assimov, det är bara att testa själv, vad jag tror, stämmer (tyvärr) inte alltid.

Men det är kul att diskutera principerna

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Edited by - PG Jeppsson on 2007/01/03 23:06:13
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:08:16  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Per-G: Titta lite på UDs vinyl spelare. Där ligger skivan bara på små gummi "pluppar" och är frihängande i övrigt. Låter gott gör den oxå.

Hans system tråd...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:10:26  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Klämman är ju vettig i pris så det påverkar väl inte konkursen så mycket Skivor som inte ligger så pass platt att de går att spela på bra sätt åker ut.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:27:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jerico, det är min filosofi . Vilket system

Vill inte påstå att jag har rätt vad det gäller kopplingen till skivtallriken, men jag tror att minimal återkoppling till det mekaniska på vinylavläsaren är till godo för ljudet.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:34:47  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Minimal/maximal återkoppling, det blir för min del att lyssna sig fram.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:50:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
irose, du har rätt inställning, testa och hör.

Som sagt, jag har inte rätt alltid, tror för det mesta, men det är kul att diskutera sådana här saker.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/04 :  00:04:05  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Håller med, mycket kul med olika aspekter/smak, det är ju en anledning att skriva överhuvudtaget. Inköpet av ny spelare gav mitt vinylspelande en bra nystart, det har legat i träda en längre tid pga av lathet och även för att jag gillar cd-formatet dvs ljudet. Men det ena skall inte utesluta det andra. En sak jag kommit på är att ljudet aldrig blir bättre än svagaste länken i kedjan. Vissa Lp/cd har ett ljud jag inte står ut med. Inspelningen är mycket viktig. Så jag skall metodiskt spela igenom mina vinyler/cd:s och de som inte håller måttet skall ut. Även dubletter skall ut bl a har jag 5!! ex av Beatles vita album och 3!! Av Stones Let it bleed.

Edited by - iroise on 2007/01/04 00:05:44
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000