HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylen lever igen !!!!! (eller Edison One)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/12/28 :  22:29:25  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Under ganska länge har jag varit utan RIAA, ett Edison One.
Det har låtit skit ur ena kanalen. Allehanda alternativ har seglat föbi.

Låta Erik Andersson titta på det har varit det förnuftigaste. Åh andra sidan har mitt ökade DIY'ande utmanat och jag fick ett schema på Edison'en via et email. (Tack Erik A).

Schemat har legat och brännt i datorn, modet har liksom svikit mig.

Här förleden skaffade jag mig ett oscilloskop samt en tongenerator. Till saken hör att jag inte har använt ett sedan gymnasiet.

Men ikväll tog jag mod till mig, fram med schema, oscilloskop och RIAA, in med en liten sinusvåg och med lite mätningar hittade jag en jordning i en kontakt som var dålig. Fixat !!!!

Nu spelar det igen. Jag är så stolt över mig själv. Min första riktiga användning av oscilloskopet.

F..n vad det låter fint

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/04 :  16:06:45  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Du kanske skulle kunna ta och titta på mitt Audion premier vars riaa brummar?
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:32:07  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Hmm, jag känner mig alltför osäker än för våga ge mig i kast med andras utrusning. Varför inte ta det till Erik A själv?

Mitt System
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/07 :  14:02:15  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Enligt Erik A och Pirker finns det inget brum att tala om. Så om det vore möjligt att få det åtgärdat på annat sätt så skulle det vara bra, men det var bara ett hugskott att du kanske ville kolla! :-) Kul att du fick ordning på ditt problem, det känns alltid kul när man lyckas fixa något på egen hand (även om jag själv aldrig skulle våga mig på elektronik!).
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/07 :  15:14:24  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Det är trist att ett i övrigt så fint försteg ska lida av brum-problem.

Snoogens
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/07 :  16:38:25  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Hade jag kunnat och haft självförtroendet skulle jag mer än gärna hjälpt dig.

Jag har ett lätt brumproblem i mitt GGP, får se om jag lyckas fixa det.

Mitt System
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/09 :  11:58:23  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Alltså... Hur gör man om man äger en aparat som inte fungerar 100% och tillverkaren menar att det inte finns något fel på den att tala om? Det måste ju vara en grymt jobbig situation.

Snoogens
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000