HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Behöver lite goda råd!/ spelare inköpt idag
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/03 :  08:06:25  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Behöver hjälp med att bestämma mig angående PU. Hoppas att jag här kan få mycket input innan jag köper. Har fått för mig att en MM kan låta för mörk och att en MC kan bli för ljus? PU:n skall sitta på en Pro-ject rpm 6.
-Vad avgör om jag skall välja MM eller MC.
-Finns det generella skillnader i ljudet mellan MM o MC
-Tar gärna emot tips på märke både på MM o MC, inom spannet 2000-5000:-
- Kabalage, skall jag matcha sådan med speciell PU och hur mycket skall jag hosta upp för att få något vettigt.



Edited by - iroise on 2006/12/19 21:19:29

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/03 :  09:15:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja du, det är en pandoras box om man bestämmer sig för att få en rigg att spela 100%'igt optimalt. Det är nog som så att öppnar man den så har man svårt att sluta. Så innan du öppnar locket på den lådan så bestäm dig för ditt slutmål och gör det gärna kvantifierbart så att du vet att du är framme när du når dit.

Så, med de varningsorden;

Q: Vad avgör om jag skall välja MM eller MC.
A: Det flummiga svaret: En kombination av vilka mål du har och din ekonomi.
Det lite mer praktiska svaret: din tonarm och RIAA. Drivverket, tonarmen, tonarmskabeln, RIIA't och pickupen är ihopkopplat i en elektromekanisk enhet. Varje del i denna enheten påverkar helheten. Tonarmen och pickupen måste stämma ihop rent mekaniskt. Man kan jämföra tonarmen och pickupen med en hjulupphängning på en bil. Tar man en lastbilsfjäder och sätter in i personbilshjulupphängningen blir det väldigt hoppigt och studsigt. Tar man en personbilsfjäder och sätter in i en lastbil blir det heller inte bra. Det bästa är så klart om de mekaniska systemen är anpassade efter varandra.
Nu är det inte bara fjädern som påverkar utan även dämpningen så det är ett komplext konstruktionsproblem att få det att lira 100%-igt. Det har att göra med compliance. Compliance är enkelt sagt ett mått på hur styv fjädringen i nålen är. Generellt brukar man säga att en MC trivs bättre på en arm med högra rörlig massa medans en MM trivs på en med lägre rörlig massa. Den rörliga massan kan man förändra genom att lasta armen på olika sätt. Det finns armar med ställbar rörlig massa. Man har då två vikter på armen så att den kan balanseras ut på flera olika sätt och därmed får man möjlighet att reglera den rörliga massan. Man kan ställa den rörliga massan på de flesta armar om man tar det försiktigt. Här diskuterades det

Q: Finns det generella skillnader i ljudet mellan MM o MC
A: Innan man börjar diskutera skillnader mellan MM och MC på ett så högt plan är det ganska bra om man förstår skillnaderna på hur magnetmotorerna fungerar. Här är wikipedias förklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_coil . Enjoy the music har också en bra artikel, här hittar man den.

Vill man förenkla det riktigt ordentligt kan man säga att en MM är en MC "vänd ut och in". Det vill säga att på MM'en är det magnetsystemet som skall flyttas på av nålen och på en MC är den spolarna. Det är just att man skapar ett varierande magnetfält över spolarna som skapar musiksignalen.
Om man har det i bakhuvudet är det enkelt att börja dra några generella slusatser.
1. Det går att skapa en mer homogent magnetflöde om man har magneten fast i pickuphuset och använder metall för att leda flödet.
2. Man kan skapa högre magnetflöden om magneten sitter fast i pickuphuset eftersom massan på magneten blir mindre kritisk om den sitter fast i huset istället för på nålen.
3. Det är svårarare att linda spolar om dessa skall ingå i den rörliga massan som nålen har.
4. Det är svårare och mer risk för avbrott om spolen skall röra på sig istället för att sitta fast i pickuphuset.

Altså, det finns för och nackdelar med både MM och MC ur ett konstruktionstekniskt hänseende. Det innebär att varje pickup oavsett om det är MM eller MC har ett antal konstruktions parametrar som är i konflikt med varandra. Det är upp till konstruktören att avgöra vilka avväganden som skall göras och därmed blir det ljudliga resultatet helt beroende på vilka avväganden som gjorts.

Om jag skulle tvingas att generallisera så skulle jag nog inte tala om ljudkaraktär på mer än ett plan. Det är att en MC har större möjligheter till låg ekvivalent nålmassa och därmed har den en möjlighet att plocka mer detaljer ur vinylspåren. I övrigt, dov/ljus/varm/kall och alla andra benämningar är helt beroende på konstruktion och RIAA. MC är en dyrare konstruktion i sig så pengarna är också en avgörande faktor.

Q: Tar gärna emot tips på märke både på MM o MC, inom spannet 2000-5000:-
A: Det finns otroligt många pickuper att välja på. Du kommer att få väldigt många råd på den frågan så jag passar.

Q: Kabalage, skall jag matcha sådan med speciell PU och hur mycket skall jag hosta upp för att få något vettigt.
A: Kabeln mellan tonarmen och RIAA't är definitivt en del i helheten, men det är inte den första delen i systemet som jag skulle börjat med.
Jag har själv tittat på både drivverk, Arm, RIAA och pickup innan jag gick vidare med kablaget. Men det är jag det. Det finns säkert andra som valt/väljer en annan väg att gå.

ED
-1: lite mer info om avgörandet om man skall välja MM eller MC.
-2: En miss i last/personbils analogin

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/03 :  09:44:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Mer om compliance och pickup-tonarms matchning: http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  09:50:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det sitter en rega arm på iroises verk iaf (medium mass).

sen skall det väl tilläggas att PU skall fylla flera syften, iroise?
Lyssning (det skall låta bra)
testning av skivor (höra de minsta defekter, och smådetaljer)
Slitstarkhet (skall hålla till en massa skivor av diverse kvalitet)
byggkvalitet (får ej repa skivor med en grovt slipad nål)

eller hur Iroise?
(du vet min rekommendation iaf. Både den dyra och billiga rekommendationen)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/12/03 :  10:10:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag har själv tittat på både drivverk, Arm, RIAA och pickup innan jag gick vidare med kablaget.


Jag håller med Pac att det går att klämma ur en skivspelare mycket och dess omkring utrustning innan man behöver fundera på kablaget.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/03 :  10:36:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Asimov, Jag har gått igenom de tekniska aspekterna ovan och håller mig till dem eftersom det finns en verklig utmaning där. Samt att det är enkelt att påvisa vad som funkar och vad som inte funkar. Tycke och smak kan man alltid diskutera och där är du verkligen inne på rätt spår. Det är av människor man litar på och känner som man skall ta den typen av råd.

Denna frågan tände jag verkligen på Iroise.

Jag satte mig och snickrade ihop ett mycket enkelt excelark för att räka ut egenresonansen för pickup/tonarmskombinationer med hjälp av Fres=159/SQRT(MxC)
Fres är egenresonansfrekvensen för kombinationen
M är den totala massan för och C är kompliansen för pickupen.

Jag lade upp arket på vår server så kan vi använda det igen om vi vill. Man hittar det här!
Datan som ligger i arket är på min set up med en SME V, Benz glider L2 och en extra vikt.

Jag har full viruskontroll på min dator och ett låst nätverk så det skall vara tryggt enligt konstens alla regler att köra det arket.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/12/03 :  11:04:43  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Tack Pac, det var ett riktigt bra svar som jag fick mycket information utav fast det inte var jag som var frågeställaren.

Skall se om jag kan använda mig av ditt excelark i min jakt på spelare och pu.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/03 :  16:46:27  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag tycker också att pacs förklaring var mycket bra (tyvärr fungerar inte wikipedia-länken längre!)

Skulle man inte kunna ha bra förklaringar/artiklar som har med vinyl att göra som sticky överst på vinylforum. Kanske en sida med förklaringar och som länkar till andra artiklar på HiFiForum eller annorstädes

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/03 :  17:15:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Kopiera länken till Wikipedia så att punkten inte kommer med så fungerar det.

Edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_coil


Numera fixat i ursprungsinlägget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/03 18:10:18
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/03 :  17:31:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tack för de snälla orden.

Sorry för länken till wikipedia. Nu är det fixat.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/03 :  18:52:20  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Oj, massor av information och bra sådan, Tack. Pandoras ask är härmed öppnad! Iaf så blir det ett Musical F. lps ve:3 det lådformade. Verkar bra och gör lagom stort häl i plånboken. Till detta har jag som sagt pro-ject rpm 6. Jag har lyssnat på en gradopicup MM (Pic-up i trä) men med annan kringutrustning än min egen så den lyssningen var inte mycket värd. Som stärkare använder jag en accuphase E-408 samt Cabasse Iroise-högtalare.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:30:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ett riktigt bra riaa, som öppnar upp för möjligheten av ett flertal PU er oavsett om det är MC eller MM. Kul Pac att få en bra respons.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:50:12  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Det där med pandoras ask. Det tog mig flera år och för den delen många pengar att hitta en anläggning som jag orkar leva med. Jag menar, jag har köpt grejor som låtit bra i affär men som efter en tid hemma har upplevts som tröttande för öronen dvs lyssningstrött. Tänkte att kanske Grado (2500:-)var en bra PU i så motto att den går mot det lite varmare hållet (kanske menar jag mörkare/inte så ljus/mindre diskantstark mm mm). Sedan är det det här med kablar!? Det blir nog så att jag köper PU o kablar ganska omgående så att jag kan komma igång att spela skivor. Köpa stereoprylar är inte det lättaste när man som jag mest har hållit på med musik och väldigt lite med teknik/HiFi. Speciellt tack till pac för det mycket substansiella svaret. Kabel förresten har ni något tips?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:56:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
van den hul kablage gillar jag personligen.

kollat din grado med skall läsa lite om den ikväll "Grado Reference Platinum" menade du va?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:59:58  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Det gick snabbt i affären men jag tror att det var den. Den kostade iaf ca 2500:- kanske hjälper vid informationssökning. Var förresten väldigt trevligt idag med spontanträff med tre personer från detta forum, väldigt kul.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  20:13:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja jag gillade det med den PU kostade 2800 iaf (kollar mer detaljer ikväll)

http://www.gradolabs.com/reviews/plat_sona_6.htm

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/03 20:15:10
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/03 :  20:51:21  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Tackar för att jag fick komma.
Och lycka till med pickupen

I was talking to myself!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/03 :  21:23:17  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Kul med träffar med likasinnade.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/04 :  18:01:57  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Pro-ject rpm 6, Musical fidelity riia o Grado platinium samt en accuphase e-408/cabasse-iroise högtalare. Det sitter en regaarm på pro-jecten. Kan denna kombination bli vettig och hur mycket skall jag lägga på kablar? samt Finns det någon som har någon ide om fabrikat på kablarna eller vad jag skall tänka på vid köp?

Edited by - iroise on 2006/12/04 18:03:46
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/04 :  18:24:44  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag rekommenderar van den hul kablar har dem själv.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:11:01  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Hur mycket skall man lägga på dem, jag menar i förhållande till de andra prylarna?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/05 :  21:33:55  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Riiat inköpt idag det blev Musical fidelity ver 3 fyrkantigt. Så nu är det PU/kablar kvar innan svarven går igång. Har funderat på en Grado platinium men den fanns inte inne.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:10:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag la mest kablar på kabeln mellan spelaren och riaat för där är det viktigt med skärming samt det är där ljudet kan plocka upp skräp som sedan förstärks i riaat och det vill man ju ej. 900/metern tror jag min låg på och så fasligt mycket behöver man ej. Calle kan ju faktiskt bygga en variant till dig liknande den jag har, rekommenderar faktiskt van den hul rätt igenom, gillar ljudet till skivspelaranläggningen, såg att reference audio hade van den hul med, dock ingen phono kabel såg jag.

PS. frugan höllt på att klubba mig med mitt riaa när jag sa att du hade köpt v3 och att jag skall gå över och kolla det. Hon vet hur det brukar gå när jag varit över hos dig, men är faktiskt nöjd med v2.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:32:22  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Tror det är mest utseende skillnader eller?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:54:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
skillnaden mellan v2 och v3 skall vara mer än estetiska det skall vara tystare speciell förbättrad MC del i v3 har jag hört. Jag vet inte jag är nöjd med min V2 så jag skall ej klaga.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/06 :  08:44:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag skulle aldrig räkna ut tonarmsresonansen. Köp en testskiva och mät istället. Pickuper och armar är individuella hur gärna vi än vill betrakta modeller som varandes exakt lika genom en hel serie så går det inte på grund av bl.a. tillverkningstoleranser, slitage, misstag och utövande av övervåld på lagringen vid montering av pickuper. Ta exempelvis en sådan arm som SME II och III där slilikonsmeten i badet har ytterst varierande konsisten och därför kan mäta ok och låta kasst ändå med olyckliga kombinationer så inte ens mätningar avslöjar allt. Så använd en pickinställningsskiva och testa både tonarmsresonanser och spårningsförmåga.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000