HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Remmen, en fråga om fart.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/08 :  19:58:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Min skivspelare har i original tunn nylonlina som drivrem (fiskelina) Jag tycker kanske inte att detta är det mest praktiska, även om reservdelskostnaden blir låg så jag har testat ett alternativ, en tunn gummirem, troligen en från en Clearaudioskivspelare. Denna tunna gummirem är ändå kanske 4 ggr så tjock som fiskelinan och nu till min fråga, påverkar detta farten på talriken?

Då jag logiskt försöker att tänka på det så tycker jag inte att det borde göra någon skillnad, avståndet innerkant talrik och innekant drivhjul är ju detsamma (väl?) Men min känsla då jag lyssnar är ändå att talriken/skivan snurrar lite fortare då jag använder den 4 ggr så tjocka gummiremmen.

Jag har ingen stroboskopskiva så jag kan inte kolla farten.

Någon som har svaret på min fråga?

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2006/11/08 19:59:38

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:17:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Slirade nylonlinan?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:27:43  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jo den var lite seg i starten, men det funkar om man sträcker upp den. en gummirem har dock högre friktion så det hade ju på många vis varit att föredra.

Inga teorier om farten?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:31:17  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Be mig inte förklara men det är så att hastigheten ändras om remmen är tjockare eller tunnare än avsett.
Tjockare rem=högre hastighet därför att fysikens lagar ställer till med något.
Centrum av remmens tjocklek kommer att ha den hastighet som det ska vara,tallriken kommer alltså att gå lite längre väg per motorvarv eftersom det blir en större radie.
Varför får någon intelligent person förklara...

Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:38:36  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Jo då visst ändrar det farten Förhållandet mellan tallrik och drivhjul blir inte lika stort.
Om drivhjulet är 10mm och det ökar med låt oss säga 0,5mm. Tallriken är 300mm och måste då ökas till 315mm för att erhålla samma fart
dvs 10mm * 1,05 = 10,5 mm
300mm * 1,05 = 315 mm
Förhållandet måste förbli det samma
Sen ska man nog räkna på centrum på linan / remmen en remm som är 1,0mm tjock blir 0,5mm i praktiken

Hoppas att det löser sig med hastigheten

MVH Fredrik Palm

Palm
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:53:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag trodde slirandet kunde varit svaret... Men GUS har ju rätt!
quote:
Centrum av remmens tjocklek kommer att ha den hastighet som det ska vara,tallriken kommer alltså att gå lite längre väg per motorvarv eftersom det blir en större radie.

Räkneexempel:
Motorn snurrar med 250rpm (säger vi). Dessa varv skall bli 33 å en 1/3.
Skivtallriken är 300mm (säger vi).
Omkretsen är pi*300
Tillryggalagd sträcka på ett varv: omkretsen * 33 1/3.
Sträckan motsvaras av den lilla motorns "remdrivardisk".
Vi förutsätter oändligt tunn rem.

250*pi*diameter = pi*300*33 1/3
diameter = 300*33.3 / 250 = ~40 (mm's diameter)
Alltså:
250*40 = 300*33 1/3
Å det stämmer ju!

Ok! Om vi nu lägger på säg en rem som är 10 mm tjock (mest för exemplets skull).
Drivningen får isf 10mm extra (på diametern).

250*pi*(40+10) = pi*310*33 1/3 (ELLER?)
250*50 = 310*33 1/3
12500 = 10333 FEL.

Alltså blir utväxlingen en annan med tjockare rem.



Edit: A men va faan, Palm!!!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/11/08 20:53:51
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/08 :  20:55:21  Show Profile Send palm a Private Message  Reply

Palm
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:00:52  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
va bra,nu slapp jag att räkna.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:14:15  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Med risk för att bli idiotförklarad ... det är väl ändå insidan av remmen som ligger an drivtrissa och tallrik så hur jag än vrider och vänder på det så blir det ingen skillnad under förutsättning att "innerdiametern" är densamma, eller???

Däremot köper jag problemen med slirande remmar och det faktum att olika tjocklek och materialval påverkar "kopplingen" mellan motor och skivtallrik. En del konstruktioner strävar till och med efter en "lös" koppling, dvs ett medvetet val att låta remmen slira.

Om Lenn Art tycker annorlunda, accepterar jag att mitt resonemang kan vara (är) fel


I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:18:55  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Utan att komma här och komma, så menar jag att det inte skall spela någon praktisk roll om ytterdiametern på drivremmen är något större än den i original avsedda.
Mitt förslag är att hitta en "platt" rem att ersätta din nuvarande med.

Skivtallriken roterar inte med ytterdiametern på remmen utan med hjälp av remmens anläggningsyta, dvs. innerdiametern.

Givet under förutsättning att vi inte barkar iväg till rent bisarra proportioner på remmen. Då tyngdlagarna börjar gälla, eller upphävas, så kan man med lugn och ro ersätta sin originalrem med en liknande dito i samma längd, och rimligtvis i samma kvalitét utan att störas av diverse olika mer eller mindre hörbara underligheter.

Kolla med Svalander,http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm br / Han brukar ha koll på det mesta i en vägen.

edit: lite stavfel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2006/11/08 22:24:46
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:33:12  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Utan att komma här och komma, så menar jag att det inte skall spela någon praktisk roll om ytterdiametern på drivremmen är något större än den i original avsedda.


Stämmer inte.
Lätt att kolla med stroboskopskiva.
Jag har själv råkat ut för detta fenomen,fick leta ett par år innan jag hittade rätt rem till min dåvarande spelare.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:38:34  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
OK, Gus, då tar vi det resonemanget.

Hoppas att Akkelis Audio inte spenderar de närmsta åren med att leta efter en gummisnodd.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/11/08 :  23:05:34  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Gus, då påstår jag att detta var resultatet av att motorns hastighet påverkades av remmens tjocklek och/eller tyngd (vilket inte är helt osannolikt i och för sig); eller att den skivspelaren hade flytande upphängning och att remmen påverkade avståndet mellan trissa och tallrik och därmed remmens innerdiameter och skivtallrikens hastighet (t ex en alltför kort rem som dessutom är alltför styv).

Var har vi matematikerna?

Akkelis, vad har du för skivspelare (låter som en Verdier-spelare?). Har du prövat det "manuella" stroboskopet; räkna varven m h a ett objekt du lägger på tallriken? Om du upplever att du ser en hastighetsskillnad borde den också höras, eller?

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/11/08 :  23:15:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Nå, då är vi där, dit jag ville att Gus skulle komma till.

Nämligen: Den kvalitativa uppbyggnaden av drivmotorn, alltså, elektroniken i sig, har mer påverkan på skivtallrikens hastighet än själva remmen.
Givet under de förusättningar jag gav innan.

Självklart har remmen betydelse, men inte så mycket som man kan tro!
Under givna förutsättningar, som jag angav innan, man får alltså inte bli överdriven, så kommer en anpassad och bra ersättningsrem, ge ett adekvat resultat, om grundkonstruktionen är sund.

Det är som sagt inte remmen som angiver hastigheten, utan motorn.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2006/11/08 23:16:40
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/08 :  23:27:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag ser ett fel i uträkningen med exempel remmen (10mm) efter en diskussion med Bo Hansson om drivremmar berättade han att det är halva remmens tjocklek som skall läggas in i ekvationen för att få rätt varvtal på skivtallriken. Jag tyckte att det lät intressant så jag provade med några gamla uttjänta remmar som låg och skräpade, det visade sig att Bo har nog rätt för när jag ändrade remskiva på motorn så stämde det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/09 :  06:15:14  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Hittade en liten bild...



Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/09 :  06:43:46  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Detta verkar inte helt okomplicerat ser jag. Tackar dock för allt engagemang. Enligt Gus sista bild så är "pitch line" dvs fartlinjen i centrum av remmen. I sådana fall så har tjockleken betydelse. Är detta sista ordet i diskusionen, centrum av remmen styr farten och därmed kan man inte ersätta en tunn lina med en tjockare rem?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/09 :  07:37:54  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Som jag skrev så måste man räkna med mitten av remmen dvs centrum av en rund rem.
skillnaden blir större än man tror

Palm
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/09 :  07:41:36  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
"Nämligen: Den kvalitativa uppbyggnaden av drivmotorn, alltså, elektroniken i sig, har mer påverkan på skivtallrikens hastighet än själva remmen.
Givet under de förusättningar jag gav innan."

om så skulle vara fallet så är nog motorn för svag för ändamålet, ej troligt enligt mig!!!!


Palm
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2006/11/09 :  08:20:43  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Men vänta nu, om vi tänker så här då, att vi har kuggar på båda hjulen skulle det spela någon roll då hur tjock kuggremmen är för farten?? Inte i min värld i alla fall.

/Anders
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/11/09 :  09:07:04  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Håller med secanbj, det måste vara innerdiametern som betyder något om vi bortser från den adderade tyngden av gummisnodden och dess eventuella friktionsskillnad. Utsidan av remmen kommer självfallet att röra sig snabbare än insidan beroende på tjockleken men "anläggningsdiametern" måste vara avgörande för hastigheten.

Om inte det är så skulle man kunna trimma en motorcykel med tjockare kjedja, dvs. om motorn orkar så skulle den gå fortare.

/J

Edited by - U1 on 2006/11/09 09:10:34
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/09 :  09:13:53  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Ni får vel testa själva för övertala er går nog inte

Byggde ett eget verk för ett par år sedan och räknade på detta sätt,
Hastigheten stämde exakt

MVH Palm

Palm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/11/09 :  09:59:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det som kan spöka i dessa uträkningar är deformationen av remmen.

En platt rem funkar mer som Secanbj's kuggremsexempel. Men som sagt, missa inte deformationen av remmen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/09 :  10:01:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har insett att jag slarvar när jag läser inlägg . Jag har missat totalt att du palm tar upp tjockleken på remmen, rätt skall vara rätt.



quote:
Men vänta nu, om vi tänker så här då, att vi har kuggar på båda hjulen skulle det spela någon roll då hur tjock kuggremmen är för farten?? Inte i min värld i alla fall.



Kuggar på remskivor och rem kom till för att få så hög friktion som möjligt och räknas ut likadant som en vanlig rem, men inget att ha iskivspelare då de har ett högt egetljud.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/11/09 :  10:34:42  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Är det inte så att korten blandas lite här... två olika frågor...

I det ena fallet vill man beräkna motortrissans diameter, och då räknar man med mittdiameter på remmen.

I det andra fallet vill man undersöka om remmens tjocklek påverkar hjulens fart där två hjul redan snurrar med hjälp av en rem. Hjulens storlek ger motortrissan (det ena hjulet) och tallriken (det andra hjulet) olika inbördes rotationshastighet beroende av vilka diametrar de har, och här är båda hjulen i kontakt med remmens insida. Om man adderar till remmens tjocklek kommer givetvis remmens yttersida att få en högre fart, men insidan har samma hastighet, och hjulen snurrar med samma fart.

Om man tog en tallrik ytterligare och satte den i kontakt med remmens yttersida skulle den å andra sidan snurra med högre hastighet än den som är i kontakt med remmens insida.



mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/11/09 :  13:50:59  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Exakt, det är insidan som räknas, precis som i andra sammanhang ;-)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000