HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Remmen, en fråga om fart.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/09 :  15:56:15  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Fast inte när det gäller skivspelarremmar

Någon som testat än

Palm
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/09 :  16:50:19  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Detta är ju väldigt spännande, att frågan inte är så okomplicerad. Många duktiga vinylmänniskor verkar ju ha olika uppfattning och förklaringar. Ingen som tipsat LennArt för han brukar ju kunna räkna rätt på det mesta.

Grundfrågan är alltså, ändras farten på tallriken om jag byter en tunn nylonlina mot en tjockare gummirem?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:15:13  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
quote:
Grundfrågan är alltså, ändras farten på tallriken om jag byter en tunn nylonlina mot en tjockare gummirem?


Nej. Tjockleken på "Mediet" som överför periferihastigheten hos drivhjulet till skivtallriken saknar betydelse. Det enda som kan förändra hastigheten på tallriken är förhållandet mellan drivhjulets och tallrikens diameter, som påpekats i ett tidigare inlägg, men remmens tjocklek påverkar inte det förhållandet. Periferihastigheten hos drivhjulet är fortfarande densamma.
Likadant är det med mellanhjulsdrivna skivspelare som Lenco L75, diametern på mellanhjulet som överför kraften från motoraxeln saknar helt betydelse för hastigheten på tallriken ( här är det tallrikens och motoraxelns diameter som bestämmer hastigheten).
Bilen går inte fortare där asfalten är tjockare heller.

Edited by - bostrowskij on 2006/11/09 19:40:40
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/09 :  18:44:28  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Blev osäker själv så jag var tvungen att testa
Hade en roksan rem och en thorens rem lite olika tjocka.... det skiljer så lite som 0,3mm
Testat med sroboscopskiva och speedligt från clearaudio och visst skiljer det i hastighet!!!!
Inte mycket men det skiljer.
Undrar bara hur mycket det gör från 0,3mm fiskelina till 1,0 mm gummiremm.

Så tydligen går det fortare om asfalten är tjockare

MVH Palm

Palm
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/09 :  18:52:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ignen som kollat min uträkning på förra sidan?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/09 :  19:07:35  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Teori:
Når remmen böjs runt drivhjulet krymper insidan lite.
Dvs. drivhjulet avverker mere rem pr varv då kontaktytan på remmen är krympt. Ju tjockare remmen är dess högre hastighet.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/09 :  19:16:47  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Testat har jag gjort på ett flertal olika spelare under min levnad.
Alltid samma resultat,hastigheten ändras.
Den spelare som vållat mest huvudbry är en Empire som har extremt tunn rem.
Det finns inget alternativ som passar,läste på en sida från USA om en person som hade slipat ner en rem för att få hastigheten att stämma.
Jag hade turen att hitta en originalrem.....
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/11/09 :  20:40:35  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Engelholm, Palm m fl ... jag ger mig. Jag har hittat samma formelsats som Engelholm använde i sitt resonemang hos fler källor. Finns väl skäl till att man inte blev ingenjör

Jag har fortfarande lite svårt att släppa att det blir just så (jag ser intuitivt framför mig en rem som växer från mitten och därmed påverkar innerdiametern), men jag kan inte härleda/förklara E = MC^2 heller så

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/09 :  21:05:12  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
Jag har fortfarande lite svårt att släppa att det blir just så

Det är du inte ensam om....
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/11/10 :  09:44:14  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Intressant tråd. Det verkar som om ”problemet” kan ses från några olika vinklar, och därmed ha ”olika” lösningar. Här är ett förslag.

Konstruktören

Har producerat en skivspelare med AC motor och valt en 3mm gummirem som drivrem. För att beräkna motortrissan diameter så att tallriken får rätt rotationshastighet räknar konstruktören med remmens radie enligt de formler som vi sett redovisat. Han räknar rätt och rotationshastigheten stämmer.


Kunden

Har köpt konstruktörens spelare begagnat 10 år senare och remmen är borta. Köper en ny rem med annan diameter och det blir fel tallriks-hastighet eftersom den inte matchar det mått som konstruktören använde. För denna spelare fungerar bara samma rem som konstruktören valde.


Åskådaren

Har inget med skivspelare att göra men han står och tittar på två hjul som roterar inuti en rem. Under ett experiment läggs yta till remmen som blir tjockare. Här fortsätter remmens insida att röra sig med samma hastighet eftersom remmens insida inte förändras av att remmens tjocklek ändras.


Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2006/11/10 10:05:36
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/11/10 :  11:23:51  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Om jag bygger på fasaden på mitt hus, får jag ökad eller minskad boendeyta då? Jag kan köpa om hastigheten ändras pga att man inte får tillbaks den nya remmen med samma avstånd som den gamla, att den gamla är mer uttänjd av slitage eller att friktionen kanske kan spela roll. Hmm...jamen då spelar ju remmen en stor betydelse helt plötsligt, men kanske inte pga ökad ytterdiameter? Eller tänker jag fel här?

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/10 :  11:34:32  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Citerar Palm:

quote:
Blev osäker själv så jag var tvungen att testa
Hade en roksan rem och en thorens rem lite olika tjocka.... det skiljer så lite som 0,3mm
Testat med sroboscopskiva och speedligt från clearaudio och visst skiljer det i hastighet!!!!
Inte mycket men det skiljer.
Undrar bara hur mycket det gör från 0,3mm fiskelina till 1,0 mm gummiremm.



Ingen fler som har stroboskop hemma och kan göra ett praktiskt test?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/10 :  11:50:19  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Bliss, uppvärmningskostnaden sjunker med tjockare väggar. Varmare i kåken, snabbare blodflöde.

Ge er nu! Formeln stämmer. Sätter man på mer gummi på fälgen går bilen fortare vid samma varvtal, dock syns inte detta på hastighetsmätaren. Men på polisens laser. Notera att fälgen är lika stor fortfarande. Det är faktiskt samma sak även om jag förstår tvivlarnas logik här, med innerdiametern och så där.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/10 :  11:56:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ntr, då har du ändrat diametern på drivhjulet, eller.....

Som jag förstår så ska ett tjockare lager asfalt på vägen ha samma effekt som en tjockare rem till skivspelaren.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/10 :  12:00:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu börjar denna tråd likna kabel troende/skeptikernas utspel .

Även om jag har gjort inlägg här hade jag inte trott att en gummisnodd (rem) kunde sätta känslorna i svall, snälla kan vi inte träffas alla och skjuta på varandra med drivremmarna (jag har 3-4 st liggandes).

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/10 :  12:17:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Bubbel, här har vi något att undersöka på nästa VALS-möte

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/10 :  12:39:48  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Äh, jag har inga känslor i svaj. Svaj förresten, påverkas det av drivremstjockleken? Nä, jag har inte ökat diametern på drivhulet, fälgen, utan på gummit. Alltså, om man ökar farten på centrum av gummit, så måste väl den farten ta vägen nånstans. Jag är själv ingen matematiker, men den där formeln stämmer. Den är logisk, det syns på lång väg. Dessutom har ju någon gjort en empirisk undersökning här, eller laboration om ni så vill, och resultatet stöder teorin. Alltså, ge er, debattera kan man göra när man tror eller har en teori. Verkar lite bortkastat när resultet redan är levererat.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/11/10 :  13:56:00  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
quote:
Sätter man på mer gummi på fälgen går bilen fortare vid samma varvtal


I det fall du beskriver är det ju ytterdiametern som är intressant, vi pratar ju om innerdiametern här.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:52:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel, här har vi något att undersöka på nästa VALS-möte


Gärna.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2006/11/10 14:53:40
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/10 :  14:54:42  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Peter S skrev:
quote:
Teori:
Når remmen böjs runt drivhjulet krymper insidan lite.
Dvs. drivhjulet avverker mere rem pr varv då kontaktytan på remmen är krympt. Ju tjockare remmen är dess högre hastighet.


Det här tycker jag var intressant, just vid det lilla drivhjulet borde ju även små förändringar kunna ge märkbara effekter, kanske det kan förklara de små variationer som Gus och Palm pratar om ? Det måste ju ha något att göra med den förhållandevis lilla radien hos drivhjulet, skulle remmen vara helt rak där drivhjulet ligger an mot den skulle ju inte tjockleken förändra ett dugg.

edit: stavfel

Edited by - bostrowskij on 2006/11/10 14:55:41
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:23:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
just vid det lilla drivhjulet borde ju även små förändringar kunna ge märkbara effekter


Ungefär som man drevade sin moppe en gång i tiden, större framdrev högre hastighet mindre drev fram lågsammare men starkare. Leve Puch !!. OT,OT

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:05:12  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
quote:
Grundfrågan är alltså, ändras farten på tallriken om jag byter en tunn nylonlina mot en tjockare gummirem?
Frågan innehåller två dimensioner. Svaret är högst sannolikt att ”farten” på tallriken ändras. Sedan är det en annan fråga vad orsaken till det kan vara.

Det vi är mest intresserade av är väl skivans varvtal (eller egentligen vinkelhastighet). Låt oss säga att det är 33 1/3 varv per minut (rpm) vi är ute efter. De flesta skivspelare har en motor med ett varvtal som är högre än så. Därför behöver vi en växel som minskar varvtalet till skivtallriken.

Med hjälp av rem, lina, länkhjul eller andra anordningar kan vi bygga en sådan växel. Det enklaste och säkert billigaste sättet är att använda en rem eller en lina som löper över två axlar med olika radie. Varvtalsomsättningen är då omvänt proportionell mot kvoten mellan dessa två radier.

Om vi antar att vår skivspelare drivs med en rem som ligger över motorns axel och runt skivtallrikens periferi, motsvaras ena radien således av motoraxelns radie och den andra av skivtallrikens radie. Det är därför alldeles riktigt som bostrowskij säger här ovanför att remmens tjocklek saknar betydelse. Så länge remmen inte tappar greppet kan den egentligen se ut hur som helst.

Så här långt har vi enbart talat om nedväxlingen av varvtalet. Men jag vill påstå att remmens tjocklek inte påverkar varvtalsomsättningen.

En annan fråga är nu vad som hänt med drivmotorn. Jag tror kanske att de flesta vanliga skivspelare drivs med någon typ av synkronmotor. En synkronmotor går med ett varvtal som är lite svårt att förutse. Det synkrona varvtalet är ett teoretiskt varvtal som gäller förlustfria motorer. En verklig fysisk motor går med ett något lägre varvtal. Vi kallar skillnaden eftersläpning. Eftersläpningens storlek påverkas av belastningen på motorn.

Om det nu är så att bytet av gummirem påverkar motorns belastning kan jag mycket väl tänka mig att varvtalet ändras. En tjockare, mindre elastisk rem, kanske hårdare spänd, kan tänkas öka belastningen och vice versa.

Ni som har konstaterat att skivtallrikens varvtal ändrats, har ni verkligen kontrollerat att motorns varvtal inte ändrats också?

Ett graververk har ett väldigt noggrant reglerat varvtal. Toleranserna låg åtminstone förr i världen runt ± 0,1 % eller mindre. (Det kanske är ännu bättre idag?) I Hifi-sammanhang kan man dock tolerera betydligt större avvikelser, kanske uppåt 1 %. Det krävs avvikelser på uppåt 5 % innan tonhöjdsfelet motsvarar en halvton. Det torde därför inte vara kritiskt att våra 33 1/3 rpm är helt exakt inställda.

Däremot är det mycket viktigt att varvtalet är konstant. Vi är väldigt känsliga för svaj. Långsamt svaj (wow) med frekvens mellan 1 och 10 Hz är riktigt störande redan vid ± 0,2 %. Därför tror jag att varvtalsreglering har som främsta uppgift att hålla varvtalet konstant – men inte nödvändigtvis på exakt varvtal – vilket leder till tanken att även en varvtalsreglerad motor kan få gå lite ”off-speed” utan att det skapar svårt lidande.

Det skulle förvåna mig om rembytet har stor påverkan på ljudet. Jag har tidigare bytt remmar utan att ens fundera på om det har någon effekt…

Vad tror ni, kan man resonera så här? Kan det vara så att det i första hand är drivmotorn som ändrar varvtal när man byter rem?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:56:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Lenn Art, ditt resonemang låter vettigt

Monterar man en rem som är lite "kortare" än vad originalremmen är, så belastas motorn mer pga. en mera spänd rem, och motorvarvtalet sjunker en aning, därför är det en god anledning att alltid ersätta remmen med en original dito.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/10 :  19:32:11  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Jag skrev i mitt första inlägg att varvtalet ökar med tjockare rem och för att verifiera detta så har jag precis nu testat med att montera en rem som verkligen belastade motorn.
Alldeles för kort men tjockare än original.
Resultat....Hastigheten ökade.
Motorns varvtal är lite svårt att kontrollera.....

Edited by - Gus on 2006/11/10 19:36:32
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/10 :  19:48:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Gus, det där var ju oväntat , men, förhoppningsvis så kommer det ännu mer input i frågeställningen

Det logiska kanske inte är rätt alltid......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000