Author |
Topic |
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 20:04:37
|
quote: Gus, det där var ju oväntat
Man får väl tro på matematiken i detta fallet. Det är mycket annat som jag accepterar utan att riktigt förstå varför så..... |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 23:03:40
|
Kan bara invända att de remmar jag använde vid testet är lika långa, de borde inte påverka motståndet på motorn olika. Samt att dom ligger på samma ställe på drivhjulet dvs på den högsta/största diametern. En rem vill alltid vandra till den största diametern på drivhjulet, av den anledningen är nästan alltid drivhjulet konvext på spelare med flatremm. Lycka till med hastigheterna min snurrar med rätt hastighet... Just nu snurrar Rachmaninov pianokonsert nr3 med Byron Janis Underbar skiva |
Palm |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/11/11 : 00:15:47
|
quote: Kan bara invända att de remmar jag använde vid testet är lika långa, de borde inte påverka motståndet på motorn olika. Samt att dom ligger på samma ställe på drivhjulet dvs på den högsta/största diametern.
Detta med drivhjulet kollade jag också men jag kom att tänka på... När jag töjde ut en för kort rem för att belasta motorn så blev den inte lika tjock längre,hmmmmm. Jag provade för att belasta motorn men remtjockleken vet jag ju inte i det läget
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/11/11 : 12:51:59
|
Om man antar att motoren är bra och håller jämn hastighet vid olika belastningar (ett minimumkrav på en vinyl-motor skulle jag säga),
...kan man ju fastslå att: Insidan av remmen i kontaktytan med drevet häller samma hastighet vid olika rem-tjockleker. Hastigheten vid ytsidan blir däremot större vid tjockare rem. Detta betyder väl att: Medelhastigheten i mitten av remmen (där den varken krymper eller sträcks) ökar vid tjockare rem, eller...
Samma resonnemang kan göras vid det stora drevet och får då motsatt effekt, men då radien är större får det mindre betydelse. |
Edited by - Peter S on 2006/11/11 12:52:30 |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/11/11 : 16:37:15
|
quote: Medelhastigheten i mitten av remmen (där den varken krymper eller sträcks) ökar vid tjockare rem, eller...
Det stämmer nog eftersom remmens mittpunkt flyttas utåt ju tjockare remmen blir. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/11/11 : 17:32:10
|
Ah men... Det skrev och räknade jag ut på sidan 1!!!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 12:05:25
|
quote: Ah men... Det skrev och räknade jag ut på sidan 1!!!
Engelholm: Det har du så evigt rätt i +poängen går till dig |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 12:43:51
|
Men faktum kvarstår ju, att hastigheten mitt i remmen eller för den del på utsidan av remmen är helt ointressant. Eftersom det är insidan av remmen som driver.
/Anders |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 14:35:10
|
suck och phu
det är verken insidan eller utsidan som räknas I detta fallet är det mitten.
|
Palm |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 15:04:32
|
Med en tjockare rem, så gör man ju det diametern på "lilla" hjulet d.v.s. det som sitter på motorn. och även det "större" hjulet som sitter på tallriken, större. Eftersom motorns hastighet är konstant, så ökar hastigheten, på tallriken. Syns tydligt i bilden på första sidan i tråden, "pitch line". Ökningen i diameter får störst betydelse på "lilla" hjulet eftersom det tillryggalägger flest varv. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2006/11/12 15:10:59 |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 15:05:02
|
Hej Palm
Eftersom jag inte kan förstå hur hastigheten i mitten av remmen skall kunna nå insidan, dvs anläggningsytan utan att hastigheten ändras, av remmen som ligger emot de "tallrikar" som skall få fart kanske du kan förklara det för mig?
/Anders |
Edited by - secanbj on 2006/11/12 15:51:47 |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 17:43:13
|
tror det beror på arr remmen drar ihop sig i innerkant och sträcker ut sig i ytterkant, dvs dom tar ut varandra och medelhastigheten blir således i mitten. Vet ej om detta är sant men det är min teori hade själv svårt att förstå detta först när jag trixade med hastigheten på min DIY skivspelare
MVH Fredrik Palm
|
Palm |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 18:44:58
|
quote: Ah men... Det skrev och räknade jag ut på sidan 1!!!
Men som secanbj redan sagt så spelar det ingen roll vilken hastighet remmen har i mitten eftersom det är insidan som räknas. Verkar kunna bli en lång tråd detta |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 18:59:24
|
Om man vänder på remmen då, så att utsidan kommer inåt? |
Nicke the Rocker |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 19:22:05
|
tänkte inte på det
Man kan även vrida remmen mennan drivhjul och tllrik som på Well temper skivspelare |
Palm |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/11/13 : 20:07:51
|
Secanbj: OK, om vi säger att det bara är insidan som gäller, då är det väl så att ju tjockare remmen är dess mer krymper denna insida när den böjs runt drevet och dess längre är den biten som avverkes pr varv på det lilla drevet efter det den rättats ut igen och är på väg mot det andra drevet. Tänka på en rem som är mycket tjock i förhållande till drevet, då kann det bli en bit som är många % längre än diametern på drevet.
Längre distans vid samma vinkelhastighet = högre hastighet.
Samma händer givitvis vid mottagerdrevet, men av någon matematisk anledning är det av mindre betydelse.--> (Den biten som trycktes ihop omkring det lilla drevet trycks inte lika mycket ihop på det stora drevet pga. den större radie). |
Edited by - Peter S on 2006/11/13 20:12:24 |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/11/14 : 08:19:49
|
Peter S, som jag tolkar dig så säger du att längden på remmen har betydelse. För mig så har längden ingen betydelse heller, hmmmm , så länge det inte betyder att remmen slirar förstås. Om den veckar sig så som du beskriver på det lilla hjulet så kommer ju detta vara konstant hela tiden annars så skulle ljudet svajja. Remmen har ju egentligen ingenting med hastigheten att göra utan överför bara utväxlingsförhållandet mellan lilla och stora drevet, dvs om jag hade en rem som var två meter lång och flyttar isär dreven så att remmen inte slirar eller om jag för ihop dreven så de ligger an mot varandra så blir hastigheten densamma. I sista fallet så kommer ju dreven snurra åt olika håll men utväxlingen är densamma som med remmen.
/Anders |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/11/14 : 19:42:34
|
Längden har ingen betydelse. Det er den lilla bit som just nu böjs omkring drevet vars längde har betydelse.
Drevet går med konstant varvtal. (Varje varv tar samma tid) Omkretsen på drevet är väl definerad. Om remmen är idealisk kommer drevet att avverka samma längd rem pr. varv som sin egen omkrets. När remmens kontaktyta mot drevet är krympt av orsaker tidigare diskuterats kommer drevet avverka mera rem pr varv. Remmen får då högre hastighet. Hastighet är definerad som sträcke pr tidsenhet. |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 13:24:51
|
Men är det inte så att krympningen som du pratar om är konstant, dvs den del av remmen som ligger runt den lilla axeln/drivhjulet alltid är krympt?
/Anders |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 14:10:42
|
som sedan stäcker ut sig dvs blir längre och där med högre fart |
Palm |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 14:05:19
|
Varför förutsetts skivspelar remmar bestå av töjbart material? Melco använde silkestråd just för att undvika det. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/11/24 : 00:26:37
|
I vanlig idealisead teori är remmen oändligt tunn, men utväxlingsförhållandet mellan drivhjul och tallrik bestäms av skillnaden i radie mätt från remmens mittpunkt, och förändras därmed av remmens tjocklek. (Teoretisera med en extremt tjock rem, eller gör ett praktiskt experiment med t.ex. en 3/4 tums vattenslag som du kapar i lagom längd och smälter ihop ändarna på, till en ca 20 mm tjock drivrem mellan en 30 mm och en 300 mm remskiva och jämför med 1 mm tjock drivrem). Ovanstående gäller så länge remmarna med olika tjocklek har samma elasticitet etc. men det har de nog sällan, vilken påverkan det har på hastigheten i praktiken vågar jag just nu inte säga något bestämt om. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/11/24 : 14:32:37
|
För att citera Thomas DiLeva:
Vem ska man tro på, tro på, tro på när tro på när det är så här
Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2006/11/24 14:33:58 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 21:11:45
|
Problemet med dessa linor calle är att de är belagda med teflon eller liknande material för att man skall få så långa kast som möjligt men annars så är det som du skriver stum och tunn. Den jag använder sträcker sig 6mm på 100m klarar en vikt på 6kg men tyvärr väldigt hal.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Topic |
|