Author |
Topic |
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 06:52:29
|
quote: Når remmen böjs runt drivhjulet krymper insidan lite. Dvs. drivhjulet avverker mere rem pr varv då kontaktytan på remmen är krympt. Ju tjockare remmen är dess högre hastighet.
Jag har aldrig funderat över problemet med remtjocklek och i praktiken gör det nog väldigt lite på tonhöjden men Peter S har alldeles säkert rätt i sin teori.
En synkronmotors fart kan väl omöjligt påverkas av remmens tjocklek? Normalt är det 24 poler per varv och det antalet ger rotationshastigheten. Om den påverkas är det med största sannolikhet bereoende på slirning.
Längden på remmen borde teoretiskt kunna ge en påverkan på hastigheten men bara ytterst lite, remmen blir tunnare när man sträcker den.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 08:11:34
|
Beställde en rem till en gammal sony jag hittade i garderoben, den första remmen som landade i brevlådan var 0,7 mm tjock. Gisses vad ljus Mark knopfler blev på rösten. Fick sedan hem efter en mycket trevlig remsäljare en som var 0.6 mm tjock. Varvhastigheten sänktes men ännu en bit kvar. Drivhjulet är ca 4mm för 33 rpm. Om drivhjulet hade varit större hade betydelsen av 1/10mm inte varit lika stor. Ska beställa en rem med 0.5 mm för att få ner varvtalet lite ytterligare. Såg att det finns även att beställa 0.45mm varför finns det inte orginaltabeller så man vet vad det ska vara för rem ? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 13:17:10
|
Baserar min ståndpunkt på att själv ha testat, inte funderat så mycket teoretiskt. Men när jag gör det så stämmer det med verkligheten. dvs man måste räkna in halva remtjockleken i diametern för att det ska bli rätt utväxling. Det stämmer även mot stroboskopskiva. |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 19:39:18
|
Instämmer med föregånde talare,jag samma erfarenheter och detta på ett flertal olika spelare. |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 22:37:47
|
Jag testade på mitt sätt. Jag lade ett måttband runt drivhjul och talrik, fick fram ett mått, sen lade jag utterliggare ett varv med måttbandet, fortsatte så tills hela bandet var nyttjat. Omkretsmåttet (på talrik/drivhjul) ändrades inte, oavsett hur många ytterliggare varv jag vevade på dvs. oavsett om jag hade ett eller 3 varv med måttbandet så var innermåttet det samma. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 23:00:51
|
Det är ju inte konstigt att måttet inte ändras när du gör så.
Testa istället två lika långa och breda remmar som är olika tjocka och lyssna eller mät med strobskiva alternativt testskiva och frekvensräknare. |
www.selleri.de
|
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2006/12/17 : 15:14:59
|
En liknande diskussion pågår på Vinyl Asylum, och det verkar som att man får krypa till korset...Remmens tjocklek HAR betydelse för hastigheten, just p g a det Peter S påpekar i sin teori. Remmen komprimeras på insidan och töjs ut på utsidan när den passerar motoraxeln (och även skivtallriken). Remmen "kryper", och man måste därför räkna från en "neutral" punkt som är halva remmens tjocklek.
För den som vill fördjupa sig och se beviset ( Nörd-varning ), googla efter ett dokument som heter "Analysis of Belt-Drive Mechanics Using a Creep-Rate-Dependent Friction Law" , och ni hittar en PDF-fil som tyvärr inte går att öppna, men välj "Se som HTML-verision" så går det. (lyckades tyvärr inte länka till dokumentet)
Diskussionen på Vinyl Asylum: http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=vinyl&m=606774
"I stand corrected"... och min mellanhjulsdrivna Lenco framstår mer och mer som genialisk jämfört med min remdrivna Thorens !
/ Bostrowskij |
|
|
Topic |
|