Author |
Topic |
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 19:58:38
|
Min skivspelare har i original tunn nylonlina som drivrem (fiskelina) Jag tycker kanske inte att detta är det mest praktiska, även om reservdelskostnaden blir låg så jag har testat ett alternativ, en tunn gummirem, troligen en från en Clearaudioskivspelare. Denna tunna gummirem är ändå kanske 4 ggr så tjock som fiskelinan och nu till min fråga, påverkar detta farten på talriken?
Då jag logiskt försöker att tänka på det så tycker jag inte att det borde göra någon skillnad, avståndet innerkant talrik och innekant drivhjul är ju detsamma (väl?) Men min känsla då jag lyssnar är ändå att talriken/skivan snurrar lite fortare då jag använder den 4 ggr så tjocka gummiremmen.
Jag har ingen stroboskopskiva så jag kan inte kolla farten.
Någon som har svaret på min fråga?
|
www.akkelisaudio.com |
Edited by - Akkelis Audio on 2006/11/08 19:59:38 |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 20:17:40
|
Slirade nylonlinan?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 20:27:43
|
Jo den var lite seg i starten, men det funkar om man sträcker upp den. en gummirem har dock högre friktion så det hade ju på många vis varit att föredra.
Inga teorier om farten? |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 20:31:17
|
Be mig inte förklara men det är så att hastigheten ändras om remmen är tjockare eller tunnare än avsett. Tjockare rem=högre hastighet därför att fysikens lagar ställer till med något. Centrum av remmens tjocklek kommer att ha den hastighet som det ska vara,tallriken kommer alltså att gå lite längre väg per motorvarv eftersom det blir en större radie. Varför får någon intelligent person förklara...
|
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 20:38:36
|
Jo då visst ändrar det farten Förhållandet mellan tallrik och drivhjul blir inte lika stort. Om drivhjulet är 10mm och det ökar med låt oss säga 0,5mm. Tallriken är 300mm och måste då ökas till 315mm för att erhålla samma fart dvs 10mm * 1,05 = 10,5 mm 300mm * 1,05 = 315 mm Förhållandet måste förbli det samma Sen ska man nog räkna på centrum på linan / remmen en remm som är 1,0mm tjock blir 0,5mm i praktiken
Hoppas att det löser sig med hastigheten
MVH Fredrik Palm |
Palm |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 20:53:11
|
Jag trodde slirandet kunde varit svaret... Men GUS har ju rätt!
quote: Centrum av remmens tjocklek kommer att ha den hastighet som det ska vara,tallriken kommer alltså att gå lite längre väg per motorvarv eftersom det blir en större radie.
Räkneexempel: Motorn snurrar med 250rpm (säger vi). Dessa varv skall bli 33 å en 1/3. Skivtallriken är 300mm (säger vi). Omkretsen är pi*300 Tillryggalagd sträcka på ett varv: omkretsen * 33 1/3. Sträckan motsvaras av den lilla motorns "remdrivardisk". Vi förutsätter oändligt tunn rem.
250*pi*diameter = pi*300*33 1/3 diameter = 300*33.3 / 250 = ~40 (mm's diameter) Alltså: 250*40 = 300*33 1/3 Å det stämmer ju!
Ok! Om vi nu lägger på säg en rem som är 10 mm tjock (mest för exemplets skull). Drivningen får isf 10mm extra (på diametern).
250*pi*(40+10) = pi*310*33 1/3 (ELLER?) 250*50 = 310*33 1/3 12500 = 10333 FEL.
Alltså blir utväxlingen en annan med tjockare rem.
Edit: A men va faan, Palm!!! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2006/11/08 20:53:51 |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 20:55:21
|
|
Palm |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 21:00:52
|
va bra,nu slapp jag att räkna. |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 21:14:15
|
Med risk för att bli idiotförklarad ... det är väl ändå insidan av remmen som ligger an drivtrissa och tallrik så hur jag än vrider och vänder på det så blir det ingen skillnad under förutsättning att "innerdiametern" är densamma, eller???
Däremot köper jag problemen med slirande remmar och det faktum att olika tjocklek och materialval påverkar "kopplingen" mellan motor och skivtallrik. En del konstruktioner strävar till och med efter en "lös" koppling, dvs ett medvetet val att låta remmen slira.
Om Lenn Art tycker annorlunda, accepterar jag att mitt resonemang kan vara (är) fel
|
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 22:18:55
|
Utan att komma här och komma, så menar jag att det inte skall spela någon praktisk roll om ytterdiametern på drivremmen är något större än den i original avsedda. Mitt förslag är att hitta en "platt" rem att ersätta din nuvarande med.
Skivtallriken roterar inte med ytterdiametern på remmen utan med hjälp av remmens anläggningsyta, dvs. innerdiametern.
Givet under förutsättning att vi inte barkar iväg till rent bisarra proportioner på remmen. Då tyngdlagarna börjar gälla, eller upphävas, så kan man med lugn och ro ersätta sin originalrem med en liknande dito i samma längd, och rimligtvis i samma kvalitét utan att störas av diverse olika mer eller mindre hörbara underligheter.
Kolla med Svalander,http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm br / Han brukar ha koll på det mesta i en vägen.
edit: lite stavfel. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2006/11/08 22:24:46 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 22:33:12
|
quote: Utan att komma här och komma, så menar jag att det inte skall spela någon praktisk roll om ytterdiametern på drivremmen är något större än den i original avsedda.
Stämmer inte. Lätt att kolla med stroboskopskiva. Jag har själv råkat ut för detta fenomen,fick leta ett par år innan jag hittade rätt rem till min dåvarande spelare.
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 22:38:34
|
OK, Gus, då tar vi det resonemanget.
Hoppas att Akkelis Audio inte spenderar de närmsta åren med att leta efter en gummisnodd. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 23:05:34
|
Gus, då påstår jag att detta var resultatet av att motorns hastighet påverkades av remmens tjocklek och/eller tyngd (vilket inte är helt osannolikt i och för sig); eller att den skivspelaren hade flytande upphängning och att remmen påverkade avståndet mellan trissa och tallrik och därmed remmens innerdiameter och skivtallrikens hastighet (t ex en alltför kort rem som dessutom är alltför styv).
Var har vi matematikerna?
Akkelis, vad har du för skivspelare (låter som en Verdier-spelare?). Har du prövat det "manuella" stroboskopet; räkna varven m h a ett objekt du lägger på tallriken? Om du upplever att du ser en hastighetsskillnad borde den också höras, eller? |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 23:15:00
|
Nå, då är vi där, dit jag ville att Gus skulle komma till.
Nämligen: Den kvalitativa uppbyggnaden av drivmotorn, alltså, elektroniken i sig, har mer påverkan på skivtallrikens hastighet än själva remmen. Givet under de förusättningar jag gav innan.
Självklart har remmen betydelse, men inte så mycket som man kan tro! Under givna förutsättningar, som jag angav innan, man får alltså inte bli överdriven, så kommer en anpassad och bra ersättningsrem, ge ett adekvat resultat, om grundkonstruktionen är sund.
Det är som sagt inte remmen som angiver hastigheten, utan motorn. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2006/11/08 23:16:40 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 23:27:19
|
Jag ser ett fel i uträkningen med exempel remmen (10mm) efter en diskussion med Bo Hansson om drivremmar berättade han att det är halva remmens tjocklek som skall läggas in i ekvationen för att få rätt varvtal på skivtallriken. Jag tyckte att det lät intressant så jag provade med några gamla uttjänta remmar som låg och skräpade, det visade sig att Bo har nog rätt för när jag ändrade remskiva på motorn så stämde det.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 06:15:14
|
Hittade en liten bild...
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 06:43:46
|
Detta verkar inte helt okomplicerat ser jag. Tackar dock för allt engagemang. Enligt Gus sista bild så är "pitch line" dvs fartlinjen i centrum av remmen. I sådana fall så har tjockleken betydelse. Är detta sista ordet i diskusionen, centrum av remmen styr farten och därmed kan man inte ersätta en tunn lina med en tjockare rem? |
www.akkelisaudio.com |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 07:37:54
|
Som jag skrev så måste man räkna med mitten av remmen dvs centrum av en rund rem. skillnaden blir större än man tror
|
Palm |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 07:41:36
|
"Nämligen: Den kvalitativa uppbyggnaden av drivmotorn, alltså, elektroniken i sig, har mer påverkan på skivtallrikens hastighet än själva remmen. Givet under de förusättningar jag gav innan."
om så skulle vara fallet så är nog motorn för svag för ändamålet, ej troligt enligt mig!!!!
|
Palm |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 08:20:43
|
Men vänta nu, om vi tänker så här då, att vi har kuggar på båda hjulen skulle det spela någon roll då hur tjock kuggremmen är för farten?? Inte i min värld i alla fall.
/Anders |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 09:07:04
|
Håller med secanbj, det måste vara innerdiametern som betyder något om vi bortser från den adderade tyngden av gummisnodden och dess eventuella friktionsskillnad. Utsidan av remmen kommer självfallet att röra sig snabbare än insidan beroende på tjockleken men "anläggningsdiametern" måste vara avgörande för hastigheten.
Om inte det är så skulle man kunna trimma en motorcykel med tjockare kjedja, dvs. om motorn orkar så skulle den gå fortare.
/J |
Edited by - U1 on 2006/11/09 09:10:34 |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 09:13:53
|
Ni får vel testa själva för övertala er går nog inte
Byggde ett eget verk för ett par år sedan och räknade på detta sätt, Hastigheten stämde exakt
MVH Palm |
Palm |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 09:59:02
|
Det som kan spöka i dessa uträkningar är deformationen av remmen.
En platt rem funkar mer som Secanbj's kuggremsexempel. Men som sagt, missa inte deformationen av remmen.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 10:01:57
|
Jag har insett att jag slarvar när jag läser inlägg . Jag har missat totalt att du palm tar upp tjockleken på remmen, rätt skall vara rätt.
quote: Men vänta nu, om vi tänker så här då, att vi har kuggar på båda hjulen skulle det spela någon roll då hur tjock kuggremmen är för farten?? Inte i min värld i alla fall.
Kuggar på remskivor och rem kom till för att få så hög friktion som möjligt och räknas ut likadant som en vanlig rem, men inget att ha iskivspelare då de har ett högt egetljud.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 10:34:42
|
Är det inte så att korten blandas lite här... två olika frågor...
I det ena fallet vill man beräkna motortrissans diameter, och då räknar man med mittdiameter på remmen.
I det andra fallet vill man undersöka om remmens tjocklek påverkar hjulens fart där två hjul redan snurrar med hjälp av en rem. Hjulens storlek ger motortrissan (det ena hjulet) och tallriken (det andra hjulet) olika inbördes rotationshastighet beroende av vilka diametrar de har, och här är båda hjulen i kontakt med remmens insida. Om man adderar till remmens tjocklek kommer givetvis remmens yttersida att få en högre fart, men insidan har samma hastighet, och hjulen snurrar med samma fart.
Om man tog en tallrik ytterligare och satte den i kontakt med remmens yttersida skulle den å andra sidan snurra med högre hastighet än den som är i kontakt med remmens insida.
mvh, Audio Concept
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 13:50:59
|
Exakt, det är insidan som räknas, precis som i andra sammanhang ;-) |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Topic |
|