HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ställa PU horisontellt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/17 :  11:28:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Vilken del skall vara ställd horisontellt? Fick för mig att justera det hela och att det var själva armen som skulle vara parallel med skivan. Tänkte till igår att det kanske skulle vara själva pick up-en som borde sitta parallelt, så nu undrar jag hur det skall vara. Har en Dynavector 10X5 PU, på den finns en fasad svart yta efter nålen som jag trodde skulle vara parallelt med skivan, men så högt kan jag inte höja basen på armen.
Har också ljudbilden lite till höger, smått irriterande. Gissar att det har med anti-skating att göra (centrerad med CD, så det har med vinylen att göra)?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/12/17 :  12:36:48  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Det är PU:n som ska avgöra. Om armen sedan är av en sådan konstruktion att det går att använda sig av armröret (det går t ex inte med en SME 309/IV/V) desto bättre - längre syftlinje.

Centreringsproblemet är sannolikt pga att du inte fått till spårvinkeln. Varierar problemet över en skivsida eller är det konstant? Har du någon mall/jigg?

Det kan ju dessvärre också vara så att PU:n och/eller RIAA:n är lite trött? Har du möjlighet att testa med en annan PU?

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/17 :  16:10:04  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
PUn är rätt ny, liksom RIAAt, ett år gammalt ungefär.

http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=15&id=128&titel=Dynavector+DV-10X5+MC-high+output+pickup

Skall man sätta den röd metall-toppen parallelt, eller den "stora" röda plast-botten tro? Försökte få den lilla plast-grejjen som nålen sitter gjuten i parallel (den är liksom fasad lite som \-/ men det gick inte att höja basen på armen så mycket, så det är nog inte meningen.... hopppas jag...

edit: Skall kolla med protraktor igen, men sist stod vinklarna väldigt bra i alla fall. Har ju iofs flyttat sedan dess så det kan ju ha rört sig.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/12/17 16:11:43
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/12/17 :  18:08:59  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Doktorn,

Jag skulle börja med "toppen" av PU:n och av bilden att döma skulle jag nog säga att det blir heltokigt om du använder nederdelen. Det du egentligen försöker eftersträva är att få nålen att ligga helt rakt i skivspåret. Börja med toppen parallellt och jobba dig mot ett läge där frekvensåtergivningen är homogen.

Om du har för mycket framåtlut brukar basen bli lite diffus och diskanten för framträdande. Vid för mycket bakåtlut tvärtom.

Glöm inte heller (vilket gör att detta är en minst sagt knepig process) att alla inställningsparametrar hänger ihop. Egentligen är det SRA (stylus rake angle) som är den avgörande parametern och som blir en funktion av nåltryck och VTA. Ändrar du nåltrycket så ändrar du VTA och SRA. Om du flyttar PU:n framåt eller bakåt ändrar du både nåltryck och VTA och SRA. Det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet

Följ denna länk för en bra beskrivning av processen.

Jag tycker att HiFi News testskiva är ett väldigt bra verktyg för att "få till det". Lennart har också en väldigt bra artikel här på forumet om vikten av att få till spårningsvinkeln.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/17 :  18:41:49  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Jag la ett litet vattenpass över PUn och ställde den horisontell, kollade vinkeln enl. den mall jag har till skivspelaren och så få det va för tillfället. Är nog rätt bra. Upptäckte att nålen böjdes utåt när jag la den mot mallen (syntes rätt tydligt mot vit bakgrund till skillnad mot svarta skivor) så efter att ha justerat anti skate så den i alla fall inte böjer nålen så tror jag att ljudbilden faktiskt är mer centrerad. Får väl kolla med testskiva en dag (´har en hemma) men sambon är måttligt förtjust över att lyssna på sinustoner. Får se om man hinner i mellandagarna.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/12/17 :  19:15:04  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
ooops, I stand corrected ser det ut som

Kul att ansträngningarna verkar betala sig!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/12/19 :  10:42:02  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
@ Dr Nope

Om nålen böjer sig inåt eller utåt när du kollar mot din protractor så ska du inte justera bort det med anti-skating. Anti-skating kompenserar för den sidoriktade kraft som uppstår när skivan ROTERAR! Om nålen böjer sig åt höger eller vänster vid stillastående besiktning beror det på antingen att azimuth är fel intällt, pickupens nålupphängning är felbalanserad eller att tonarmen är felbalanserad.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/19 :  10:55:08  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
azimuth? Kollar hur, och mer viktigt, hur ställer man in den? Har en Interspace arm, uni-pivot, så är det som jag tror kan man inte ändra något sådant?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/12/19 :  12:37:42  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
På interspace har jag för mig att du kan vrida motvikten åt vänster eller höger så rätar du upp tonarmen. Det är en bruklig metod på unipivotarmar som har fast pickupskal.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/19 :  14:16:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Menar du den där mässingsbiten bak på armen? *förvånad* Hmmm.... skall kolla det hemma. Och man kollar det hela genom att lägga en spegel under nålen och sedan se titta rakt ner på PUn, då skall man inte se någon spegelbild, eller?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/12/19 :  16:09:33  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Nej för då är man vampyr! :) Allvarligt talat så vet jag inget om ett sånt spegeltrick. Om man man lägger en spegel på tallriken och låter nålen landa där så bör nålen tillsammans med spegelbilden av nålen bilda ett rakt streck tillsammans betraktat rakt framifrån. Inte någon exakt metod men man vet ju iallafall om man är på rätt spår så att säga...

Mässingsbiten är väl den flyttbara motvikten, jag tror att den del som mässingsvikten sitter fast i går att vrida kring armröret. Daniel vet bättre han har haft en Interspace arm. PMa honom.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/12/19 :  16:13:52  Show Profile Send Per a Private Message  Reply

Den svarta metalldelen som den flyttbara mässningsmotvikten sitter i tror jag man kan vrida runt tonarmsröret.

Edited by - Per on 2006/12/19 16:15:12
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/19 :  16:15:45  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Tack per, skall se om jag kan försöka få till det med spegel. Och det stämmer nog, det går nog att vrida den del motvikten sitter fast i. Tänkte inte på det. Det är nog rätt knepigt att ge sig på det där att vrida fästet, behöver inte flytta mycket för att det skall gå åt pipan, och det sitter nog rätt bra i armen, så svårt att fin-justera..... hmm.... får se om jag kan lösa det på något sätt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/12/20 :  10:23:08  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Kan även vara så att man faktiskt kan vrida på pickupskalet. Om det inte finns nån liten skruv man kan lossa så vrid inte!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000