HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Känslan i centrum; Ludwig bygger till. Del 1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:32:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är mycket diskussioner i HiFi-kretsar om ljud och ljudrum. Själv är jag inblandad i jakten med mitt eget rum och det går stundtals bra och stundtals mindre bra.

När Ludwig började fundera på ljudrum i sitt husbygge lämnades inget åt slumpen. Detta kommer att bli en artikelserie med besök hemma hos Ludwig. I denna första delen kommer vi att fokusera på att dokumentera anläggningen och rummet i ett "första läge".



Häng med på ett bildreportage i sedvanlig människovänlig takt...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:35:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply

Läckert!Jag bänkar mig.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:47:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Läckert!Jag bänkar mig.


Det gjorde jag med...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:52:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vad gott!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:04:30  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Jetson, Remdek LP-12 samt minst en platta med Talvin Singh. Helt rätt.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:17:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ludwig har som sagt byggt ett hus. Det är ett otroligt vackert och välplanerat hus som har många plus. Det absolut största plusset för en musik och HiFi-intresserad är det dedicerade ljudrummet.

När jag sitter här och tittar på mina bilder upptäcker jag att jag har inte så många bilder på själva rummet. Det var ju ändå det jag åkte för att skildra.
När jag kom dit hade jag stora förväntningar. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det ser ut som rum gör mest. Det fanns inga stor basfällor, Inga stora diffusorpaneler, Inga decimetertjocka dämpväggar. Taket såg inte heller särskilt speciellt ut förutom att det lutade ganska brant...

Trots bristen på en massa akustikprodukter är detta ändå ett av de mer välljudande rum jag varit inne i!!! Inga konstiga "slå lock för öronen känslor", inga konstiga känslor om att det inte hade väggar. Ja inget konstigt alls... Rummet ger en stor och öppen känsla och det känns nästan som att gå in i ett mycket större rum med en otroligt "ledig" känsla. Kort sagt ett rum att trivas i.

När jag frågade Ludwig hur det kunde vara på det viset började han små-le och skrocka lite förtjust. Nyckeln till rummets egenskaper är att rummet byggts från början för att vara ett audiorum.

Ludwig själv gör gällande att familjens tankar på ett nytt hus började med audiorummet. Hans fru har en något modifierad version på den historien.
Hennes version på historien om hur husbygget började är inte särskilt långt från Ludwigs så jag beslutade att han nog hade "ganska rätt" historiebeskrivning.

Så, audiorummet var altså ett av de första rummen som naglades fast på husritningen. Det gör att rummet fått proportioner som är "perfekta" från början. Rummets tak och dess lutning är en annan sak som bidrar starkt till att det spelar som det gör. Med den starka lutningen slipper man en hel del störande reflektioner. Om man skall hårddra det och lita på Ludwigs version så är i princip hälften av huset definierat av taklutningen och audiorummetproportioner...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:25:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ovanligt tilltag PAC,, att börja med alla GObitarna FÖRST!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:32:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Förutom ren tvåkanalslyssning så är rummet byggt för att kunna hussera en flerkanalsanläggning. Så när man trycker på en fjärr surrar det lite grann...




... och så åker filmduken ner.

Nu är ju inte jag en flerkanalskille men som Ni redan sett så har Ludwig andra fördelar. Han är en passionerad vinylälskare vilket i mina ögon väger upp en del flerkanalssvagheter!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:33:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Ovanligt tilltag PAC,, att börja med alla GObitarna FÖRST!


Ombyte förnöjer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:44:45  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Ojdå, redan två bilder?

Den där subben i hörnan, den känner jag igen, vad är det nu den heter?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:28:08  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Jag vet redan vad som kommer att hända









Men jag är grymt ivrig att få se det

Edited by - Staffan on 2006/09/04 20:30:32
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:35:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Jag vet redan vad som kommer att hända


Jasså?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:38:32  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Jupp
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:40:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



En HiFi-entusiast och hans HiFi-rack...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:41:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Jupp

Staffan, tack.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:43:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Om man vrider kameran lite till så får vi in hela racken.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:04:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Om vi börjar högst upp så är det en tok-tweakad Linn LP12'a som snurrar vinylen.




Den är utrustad med en Naim uni-pivot arm och en Jan Allaerts MC1 ECO pickup.



JA-pickupen är inte direkt vanlig och jag hade bara sett den på bild innan jag stötte på den hemma hos Ludwig. Den ser lite annorlunda ut och om man läser lite på Jan Allaerts hemsida så ser man att det har gått en hel del tankemöda in i att få till det...

Här finns mer info om den: http://users.pandora.be/jallaerts/


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:06:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Pac, en innehållsförteckning på vad racketen innehåller vore på sin plats, känner inte igen allt

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:18:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är Audio Aero, Aesthetix, Audio Research, Nordost och Naim. Mer info kommer...

Ed1: och jag har säkert glömt en del...

ED2: Jupp, hade glömt Theta Digital...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:27:14  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vad är det för rack ?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:29:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


hehehe, vilken timing guru!







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/05 :  04:55:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


RIAA är ett måste. Ludwig kör med ett Aesthetix Rhea.



Kanske inte det vanligaste RIAA't, men det är ett av de mest flexibla RIAA'n jag någonsin sett.



Det är fjärrkontrollerat och man kan i princip ställa allt på det vi fjärren.



Och det är rörbaserat!

Här är vad Positive Feedback och Stereophile har skrivit om det:

http://www.positive-feedback.com/Issue13/rhea.htm
http://www.stereophile.com/phonopreamps/925/index.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/05 :  04:58:23  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Låter som en dröm,förmodar jag....?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/05 :  05:12:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja, i det här rummet låter det riktigt bra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/09/05 :  08:03:12  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det här blir intressant med tanke på att jag/vi med största sannolikhet kommer att bygga ut/till och då blir det ett separat musikrum.

Vad är det för mått på rummet?
På vad sätt är det "byggt från början för att vara ett audiorum"?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/05 :  08:22:15  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Aesthetix Rhea är ett mycket intressant phonosteg

Konstruktören Jim White har lite annan filosofi än de flesta rörförstärkarkonstruktörer som ju vill ha så få rör som möjligt. Deras toppserie JUPITER med Callisto Line Stage och Io Phono Stage är mer kända för att formligen "gödsla" med rör och det är det som man brukar hålla mot Io som ljudmässigt sägs vara bland det bästa som finns....

Deras SATURN SERIES som består av Rhea phono stage, Calypso line stage och Janus preamp har då färre rör och nätdelen är inte heller rörbaserad som på de dyrare produkterna.

PFO har intervjuat Jim White: http://www.positive-feedback.com/Issue13/whiteinterview.htm

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000