HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan - Audionord
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:22:36  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply


AUDIONORD
Malmö HiFi- Hembiomässa 2007





Audionord representerades av den flinke plattvändardemonstranten Ludwig.
Det var som vanlig en hel del intressanta produkter som visades upp.
Jag startar därför en separat tråd om detta rum.


http://www.audionord.se/


Tråden är självklart öppen för alla att posta sina intryck och bilder.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:52:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ludwig borde ha en utmärkelse för den som sprider musiken,,, Visst det är en anläggning för MÅNGA pengar, men variationen från nåt överjäkligt skränigt från NIN (Vinyl) till lätt brusiga vinylen från '55. När jag bad Ludwig spela min egna skiva så letar han fram det minst mainsteama spåret.

Vi båda höll med om att det är på TOK för mycket "Chris don't Go" och Sarah K. (för att inte ta det hyperupplösta triangelspel jag hörde från Gudrun i Kurtans Damorkester.

Att det är lättar att få till ett par stativare på mässa är de flesta medvetna om,,, OM de sen är så snälla att ställa upp som Duett så underlättar det.

Tack för Musiken Ludwig.m

(Spåret som L valde var en remix på David Gahans Kingdom (Förövrigt en vinyl som fanns i vinylbacken i rumet))

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  19:08:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Instämmer Zalve. En väldig bredd både vad gäller genre och uttryck. Man vill ju främst utvärdera systemets prestanda, och det är precis vad Ludwig låter oss göra. Fast vid ett tillfälle gick han lite för långt...


Wilson Duette:



Många har säkert sett den tidigare. Första gången jag såg den var på Arken förra året, men då fick jag inte höra den. Högtalaren formligen andas kvalitet. Inget lämnas åt slumpen och kompromisserna är nog rätt få.

Specifikationer:
Impedans: 4 ohm (min 3 ohm)
Bas/mellanreg: 8"
Diskant: 1"
Känslighet: 89dB
Frekvensomfång: 36-32500Hz (+0, -3dB inkl porttillskott)
Mått HxBxD: 467x232x349mm
Vikt: 17.6kg/st


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/10/29 19:13:49
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/29 :  19:37:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Fast vid ett tillfälle gick han lite för långt...

Vid ett tillfälle?
Bommade du spåren med rosa brus plus pickup "hack" ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  20:05:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Bommade du spåren med rosa brus plus pickup "hack" ?

Det var precis den jag syftade på.

Ludwig påstod att det gick att plocka ut en melodi från LPn med Alva Noto. Jag tror man måste käka svamp eller nå't för att det ska gå att tolka det som musikaliskt ljud.


http://www.youtube.com/watch?v=JfhG_tYGhpg




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  20:16:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Setup:




Vinylspelare: Brinkmann Balance med 10.5 tonarm och Lyra Skala pickup. DIY bord.
CD: Audio Research CD7 HD
Förstärkare: Audio Research LS26 HD rörförsteg med riaa samt Reference 110 slutsteg.
Kablar: Nordost Valhalla, Brahma och Odin
Strömrenare: Nordost Thor
Rack: Finite Element Pagode Signature


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  20:51:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Drivverket Brinkmann Balance har funnits ett tag. En mycket stilren spelare med tjock tallrik tillverkad av aluminium med iblandning av bly och koppar. Den är trots sitt stilrena yttre full av finmekanik. Exvis lagret, som har snäva toleranser, är försett med en krets för borförsel av värme från friktion mellan lager och axel.

Som namnet antyder är Brinkmanns tonarm en 10.5"-are. Det är en lätt- till medeltung arm (eff massa 10g) som passar för alla vanliga pickuptyper. Motvikt och centrumlager är i stål, resten i aluminium. Antiskating är magnetstyrd.







It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/10/29 :  21:28:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hmm kul att se bilder från det rummet för varje gång jag ville in dår så var dörrjä*** låst, svagt att det skall vara så att man skall få vänta på att komma in de kunde åtminstone satt upp någon form av tidsangivelser när man kunde komma in.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/10/29 :  21:40:14  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Ser riktigt trevligt ut. Intryck från cd vs vinyl?
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2007/10/29 :  21:49:20  Show Profile Send Per80 a Private Message  Reply
Jag måste få ge en eloge till Ludwig för hans mycket roliga demo. Jag satt där när (uppenbarligen) zalve fick sin skiva spelad. Det är verkligen kul när någon vågar ta ut svängarna lite! Satt säkert i 30-40 min. Bästa demon på mässan! Komiskt att damerna i rummet lämnade när Joes garages med zappa spelades :-)
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:16:05  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Drivverket Brinkmann Balance har funnits ett tag. En mycket stilren spelare med tjock tallrik tillverkad av aluminium med iblandning av bly och koppar. Den är trots sitt stilrena yttre full av finmekanik. Exvis lagret, som har snäva toleranser, är försett med en krets för borförsel av värme från friktion mellan lager och axel.

Detta är felaktigt!

Balance har ett elektriskt uppvärmt lager som gör att man kan reducera toleranserna. Eftersom olika material har olika temperaturutvidgningskoefficient skulle snäva toleranser kunna göra att beroende på omgivningens temperatur skulle lagret sitta fast eller ha stort spelrum. För den som vill läsa det på tyska
Um einen sicheren Lauf zu garantieren, mussten wir die Abhängigkeit des Materials von der Temperatur durch eine elektronisch geregelte Heizung soweit verkleinern, dass sie nicht mehr ins Gewicht fällt.

Ein Leistungs-Mos-Fet direkt unter dem Lager erzeugt dabei mit Hilfe eines Regelkreises im Schnitt etwa 15 W Verlustleistung, die zu stabilen Verhältnissen gebraucht werden.


//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:36:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
felaktigt
Tack för det eliot.
Nu förstår även jag


quote:
Intryck från cd vs vinyl?
Jag tror det satt en liten vinylspelare inuti den där Audi Research-CDn

Det fungerade mycket bra att växla mellan cd och vinyl.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/10/29 22:52:06
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  23:13:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Lyra Skala:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:33:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Som ni ser var det fullt av glittrande kablar.

Nordost all the way; Valhalla signalkablar, Brahma och Valhalla nätkablar kopplade till Thor strömrenare.

... och Odin högtalarkablar:








It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:56:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Wilson Duett, är de bästa bokhyllehögtalare jag någonsin hört.

Hörde de på Arken, där de var placerade på just en hylla..

Förra gången det var mässa på Radisson i Malmö fastnade jag i AudioNords rum, vinyl och Audio Research, likadant denna gång .

Demonstratören, Ludwig? är det, tror jag, är riktigt duktig, bara att tacka för en väl genomförd demo.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:08:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag håller med om det PG. Här var de placerade väldigt nära bakvägg just för att demonstrera detta.

Men de måste inte placeras nära vägg. Man använder olika kablar mellan delningsfilter och kabinett beroende på placering, och dubbla kabeltyper medföljer.

För att maximera effektiv lådvolym och kunna använda element med lång slaglängd har delningsfiltret flyttats utanför högtalaren.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:09:37  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
I detta rummet spelades det riktig härlig, skitig och stämningsfull musik. Anthony & the Johnsons, Tindersticks, Nick Cave och Tom Waits i rad. På en hifimässa känns detta så oerhört befriande. Jag var glad som en lärka när jag gick därifrån. Stort tack.

Javisst ja, det lät bra också.

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2007/10/30 23:10:12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:16:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ludwig är grabben med det breda leendet till vänster, han som inte kan sluta smeka Audio Research CDn.

Alla andra är förstummad publik.



När jag var inne så var det det musik som gällde.
Det langades LP-skivor med väldigt skiftande stilar på löpande band


Nu var det ju inte alla som höll med John Lee Hooker om att det var ett lidande i Malmö...





Det fanns mycket att välja på och klenoderna färdades ståndsmässigt. Klart läckert LP-case!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/10/31 :  08:07:08  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Helt klart mässans bästa ljud eller rättare sagt enda stället där det lät bra å där det spelades musik som gick å lyssna på. Enda stället där jag blev sittande nån längre stund å det blev ganska länge. Hade en högtidsstund med Zappas "Joes Garage" sid 2 med gitarrsolot, jazz å klassiskt i en salig blandning på tokhög volym å bara njöt. Trevligt att det finns nån som vågar spela nåt annat än Chris Jones, Kari Bremnes å annat välljudsjunk som får en att vända i dörren direkt.

Rasande trevlig högtalare den där Duetta som verkar funka i vilket rum som helst till skillnad mot mycket annat som demades. Lite saftig prislapp bara, tur att man är så nöjd med sina prylar att habegäret blir mindre.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/31 :  11:56:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, Ludwig kan sin sak. Han sätter musiken i centrum på ett föredömligt sätt tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2007/11/01 :  10:48:01  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message  Reply
Ludwig här!
WOW - TACK som 17 för alla glada ord!!! Det VÄRMER fint i höstrusket!!!

Som ni uppenbarligen har märkt, så har jag under åren börjat formulera en mission - att det är MUSIKEN som är bränslet och drivdraften i den här hobbyn, och att vi därför bör spela musik som vi själva blir berörda av. Även på mässor. Jag tycker det är att värdera sin publik som intelligenta och intresserade människor när man väljer att spela musik som man skulle valt att spela även om man vore helt själv i rummet. Tidigare har vi haft en tendens att spela sådant material på "after hours", alltså efter handlarmiddagen eller mäss-stängning. Och så har alla inblandade tyckt att NU blev det ju kul på riktigt. Så summan av kardemumman är att förmodligen tycker de flesta att det är ännu roligare utan Norah, Sarah, Chris, örnarna och liknande.

Sedan har ju själva anläggningen en del i det hela, förstås. När man fått till systemet så att det går att spela skrammel-skivor med behållning, då är man framme, tycker jag.

HURRA för alla glada och vänliga deltagare, och TACK för att ni var med och gjorde mässan kul och lyckad!!!

Vid tonarmslyften,

Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/01 :  11:20:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Helt rätt Ludwig, och berömmet är verkligen ärligt menat. Fortsätt så!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/02 :  08:40:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Detta var premiär för min del:






Jag kan inte uttala mig speciellt mycket om dem, men det verkar vara en vidareutveckling av Valhalla. Ännu renare material, lite grövre ledare, ännu snabbare. Dubbla mikro monofilament för att öka luftspalten mellan ledare och isolering.


Specifikationer:
Isolering: FEP (Fluorinated Ethylene Propylene), renhetsklass 1.003
Konstruktion: Dual mikro monofilament
Ledare: 24 x 20 AWG
Material: 85 mikron extruderad silver på 99.99999% OFC
Kapacitans: 9.2pF/fot
Induktans: 0.15uH
Fördröjning: 98% speed of light
Terminering: Rhodiumpläterade Z-pluggar alternativt spadar

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000