HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Stort problem med uppspelning av LP skivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/06 :  13:57:23  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Högtalarna uppför sig underligt då jag spelar upp musik från min Kenwood KD-38R skivspelare från 80talet. Jag ser att basarna håller nästan på att hoppa ur lådan då jag försöker spela nån skiva även på låg volym men då jag byter till & spelar musik från dvd spelaren så kan jag kräma på hur mycket ja vill utan att det händer så mycket med högtalarna.
Den separata riaa förstärkaren jag använder heter NAD PP2 RIAA.
Recivern heter Harman kardon avr 630
& slutsteget heter Zachry Xp 600 som jag kör via preouten till frontarna
DVDn är en Pioneer 575a.
Vore glad om nån kunde hjälpa mig så att jag kan lira lite vinyl!

Edited by - PG Jeppsson on 2006/06/06 14:00:58

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/06 :  14:03:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Händer detta oavsett vilken skiva du spelar? Vad händer om du stannar skivspelaren men ändå låter pickupen ligga kvar på skivan?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/06 :  14:07:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det kan finnas flera anledningar till detta, jag ska dra några jag kommer på såhär på rak arm:

* Mycket rumble (oljud från motor och/eller tallrikslagring) som fortplantar sig till pickup och arm.

* Felaktig komplians (nålstyvhet) kontra tonarmen. Arm/pickup kompbinationen kommer i självsvängning.

* Akustisk återkoppling, dvs ljud från högtalarna träffar skivspelare/pickupen/tonarmen och det blir en slags rundgång. I så fall borde problemet öka exponentiellt vid höjning av volymen.

* Skev/dåliga skiva. Då borde problemet variera kraftig mellan olika skivor.


Någon "vinylkung" får spinna vidare med felsökningsmetoder då jag ingalunda är expert.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/06 :  14:30:01  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Hmm det bumpar mer då ja dra upp lite men man hör ju fortfarande musiken & jag behöver inte spela högt. Det enda problem som va med skivspelaren var att den lilla plastbit som nuddar vid en grej som sen styr tillbaka tonarmen då skivan är slut alltså automatiken var lite glapp förut så jag skruvade lite & pillade lite så gick motorn igång.
Ni tror inte det är nåt med kablarna då att man måste byta rca kabeln som går ifrån skivspelaren? Tänkte om det kan vara nåt med kablarna men det kanske inte har så mycket med det där att göra eller?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:05:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag undrar jag om inte ztenlund är inne på rätt spår med "akustisk återkoppling". Har ditt RIAA ett subsonic filter så koppla in det.

Hur står skivspelaren uppställd? Den bör stå stabilt och gärna så att den inte utsätts för ljudet från högtalarna.

Jag tror inte att detta beror på kablarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:37:54  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Men vänta lite här nu!!!! Har inte HK en mm ingång på sina stärkare? Så du inte råkar ut för RIAA på RIAA. Vet ett par som har lyckats med det...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:41:12  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Hmm jag är osäker på om den har det jag kopplade den på cd utgången.
Ja den står stabilt på min reciver med ett par klossar emellan som jag la ett lager med svart betts ebenholts sen ett lager lack så fötterna duger bra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/06 :  17:51:27  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Här är det många kockar och en frågar hur man kan råka ut för Riaa på Riaa när man kopplar in sin spelare? Däremot så bör man se till att omkopplaren för MC/MM står i rätt läge. Det som Pac säger är grundläggande.... att man kopplar in subsonic filtret. Men frågan var som jag ställde tidigar... vad händer med bashögtalaren om du stoppar spelaren men ändå låter nålen ligga kvar i skivspåret?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/06/06 :  19:40:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Peter, den uppställningen du har tror jag kan ha mer att önska. En skivspelare skall stå stabilt, gärna på ett vägghängt hyllplan.

Prova spela den när den står någon annanstans(stabilt!), kvarstår problemet?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:03:29  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Jag har aldrig mitt subsonic-filter inkopplat. Det enda som händer när man trycker in knappen är att man tappar lite liv och "direkthet" i återgivningen.

Visst är det väl så att man bara ska behöva det vid kraftiga rumble-problem av en sort som aldrig förekommer hos icke-katastrofalt uppställda och inställda skivspelare ens av enklare kvalitet?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:16:08  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag har kollat det där & den står på mc läget & mc har jag också kopplat kabeln till så det borde inte vara några problem.
Men kan det vara nåt i min skivspelare som spelar in eller?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:32:45  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
På 70-talet hade jag så stora problem att jag var tvungen hänga upp spelaren i långa gummiband, fritt svävande i luften.

Försök, som Pac säger, med olika placeringer.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/06/06 :  20:50:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


En skivspelare är väldigt känslig för mekaniska vibrationer. Ju lättare den är desto värre blir problemet. Man kan skapa rumble problem genom att inte ha den stående stabilt. Det kan tom vara så att golvet svänger med så att problemen skapas av att huset inte är stabilt nog...

Steg ett med att ställa upp en skivspelare är att hitta ett stabilt fundament som den kan stå på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:28:00  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mmm det där med stabiliteten har jag förstått men jag har en stor stereo & nästan lite för litet rum så då skakar ganska mycket då jag vrider på.
Men ändå fasten ja har riia steget så blir det ändå lite låg volym ändå konstigt nog.
Skulle också vilja ha förklarat hur man går till väga med ett subsonic filter.
Har bara hört talas om det tidigare men vart köper man ett sånt & hur funkar det , sen hur monterar man ett sånt?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/07 :  15:26:53  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
DIY-avdelningen kann säkert hjälpa dig på väg med lite kondingar och motstånd, men egenligen är detta i mina ögon at kapitulera.
Och det finns inga filter som bara tar bort ful-ljudet, dom inkräktar alltid lite även på fin-ljudet.

Bättre är det att fixa ett stabilt fundament till spelaren, det ska vara upphängd/stå på någon del av rummet som inte gungar med när du spelar.
Om du har betonggolv kann det vara bra.
Om väggarna är stadigare kann ett stabilt hyllplan vara bäst, typ en tjock sten- eller betongskiva. Eller även trä, bara det är stadigt.

Sen finns det ju även diversa exotiska stereo-racker att köpa om du har pengar till detta.

Eller prova min ide med 4 krokar i taket och långa gummiband
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/06/07 :  16:18:19  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Kanske en dum fråga som gcs undrade och som du redan svarat på, men är du säker på att du inte har en MM-pickup?

På min gamle Technicsförstärkare kunde man med ett knapptryck välja MM eller MC på grammofonsteget, och om jag tryckte in MC så blev ljudet luddigt och bumligt och diskanten försvann.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/06/07 :  18:57:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
VAD har du för puppa på Kenwood´en? Tror nog som lindvall att du kanske spelar en MM på MC ingång ??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2006/06/07 :  18:59:31  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Har spelaren stått oanvänd länge? Lagret har kanske "torkat ihop".
Vad har du för pickup, nålarmen kanske oxå har torkat eller blivit
förstörd av rengöringsvätska.
Sökte lite på google för att se modellen och hittade en som frågade
samma sak om samma sorts spelare (den är kanske extra känslig hur den står).
http://ryxi.com/audio/49-799-kenwood-turntable-causes-speakers-to-wobble-read.shtml

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:42:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Har kollat lite med Kenwood .... spelaren levererades med MM system med utbytesnål (saphir ) då kan du inte köra den på MC ingång ! Då får du precis den effekten du skriver om ... koppla om till MM!

// W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/08 :  10:01:33  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Då ska jag prova koppla om & se om problemet kvarstår.
men bror min tror ja provade på MM från början fast han kan ju inte ha kopplat rätt då efterssom ljudet lät mer burkigt.
Har redan en sån där gammal stereo bänk lång vit säkert nån ikea grej.
För det som blir är ju att ljudet låter lågt & basarna håller på att hoppa ur lådan men ja ska prova med att koppla om alla sladdarna så att jag bara kör på MM.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/06/10 :  00:08:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Hur har det gått PeterE ??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/10 :  12:17:29  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Har börjat fundera om det kanske är picupen som är dålig kanske därför det blir sådär.
Får ju ljud till högtalarna men att jag vågar inte röra volymratten för då är jag fortfarande rädd att jag förstör högtalarna.
Men ja ska ta mig lite tid & gå egenom den kanske är några delar som sitter löst kanske.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/13 :  01:47:15  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Kanske bäst att titta efter en ny begagnad skivspelare med mindre fel på istället att satsa på en ny picup till kenwood spelaren.
Eller vad tror ni övriga här?
Tänkte en picup är inte billig & det är kanske inte lönt att byta till en sån där plastgrunka.
Isåfall nåt tips på nåt ställe?
Kanske skulle haft tag i nån gammal Thorens från typ 70 eller 80talet
& om jag inte får fatt i en sån så duger nog en technics
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/06/20 :  22:44:14  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Har nu fått ett erbjudande om att få köpa en begagnad Technics SL-QD2 med en Ortofon OMP-10 picup.
Skulle vilja ha lite synpunkter & råd av er experter.
Är det här värt att köpa för 600kr?
Eller är det nån som försöker lura på mig nåt?
Är en som absolut inte bill köpa grisen i säcken så därför försöker jag kolla upp skivspelaren.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/07/05 :  10:24:07  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Vanligaste orsaken till problemet är taskig skivkvalitet (skev alt. dåligt centrerad) tätt följt av undermålig grammofon. Eftersom basdallret uppstod även vid låg volym så kan man med nästan 100%ig säkerhet räkna bort akustisk återkoppling.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/09/18 :  16:13:16  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag har provat skivorna på en annan skivspelare så jag tror att det va picupen eller nåt på kenwood skivspelaren som nu är kastad.
Men jag håller på att fixa en annan begagnad så då får vi se hur det blir
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000