HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 hållbarhet Pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  10:05:27  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Såg på ett annat forum om hållbarheten på PU: erna och att de håller mer än vad man först tror.
Tänkte därför saxa in lite av mina funderingar och ställa frågan:

Ja jag vet ställde mig den frågan själv när jag skulle köpa PU hur länge den kommer hålla, eftersom tyvärr så är 4600 kronor för en PU väldigt mycket pengar för mig och om den skulle bytas ut om 2 år är det för mycket pengar. Calle på ljudprodukter sa att jag inte behöver oroa mig på ett riktigt bra tag, det som sliter på en PU är om spelaren står fel (snett) eller om PU är felinställd. Har sedan dessa satt mig in i vinylvärldens veta och inte veta, och en PU håller länge om den blir behandlad väl.

Jag har Benz ACE low output och hoppas (trots inlägget att Benz ACE håller mindre icon_smile_sleepy.gif ) att den kommer ge mig nöje från det jag köppte den till minst mellan 5-10 år framöver. Detta för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa en PU för så mycket pengar som det är (studerar och extraknäcker).

Sen kan man ju skicka in och återuppbygga den igen för halva nypriset på 2 ställen, Benz erbjuder denna tjänsten tror det kostar lite över 2 000 för att plocka itu den och totalrenovera U: en och med tanke på vad den kostar ny så känns det riktigt vettigt, då jag verkligen gillar denna PU. Det finns ett ställe till kommer ej ihåg var det var (det var inte needledoctror eller ?) sen finns det 3e alternativet, inbyte mot en ny fast med reducerat pris.

Oavsett vad så är det viktigt att sköta om sina saker så håller det mycket bättre, men intressant fråga påståeende hur länge har nu upplevt respektive PU har hållt från det ni köpt och modell pris och vad som gjorde att den gick sönder?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:30:35  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Frågan i sig kan jag inte personligen uttala mig om, eftersom jag i dagarna ska köpa min första nya pickup (pga att den gamla är 10 år och borde vara trött, samtidigt som jag köper en bättre, eller iaf dyrare...) men detta innebär att jag har läst väldigt mycket recensioner på nätet. Utifrån detta verkar det som att många upplever ett lyft bara därför att de bytt till en mindre trött pickup*, förutsatt att den blir korrekt installerad**.

Ta mina funderingar med lagom mängd salt...

*Med det menar jag att den inte är defekt på något sätt, utan bara att den har gått mycket. Denna tes stöds också av vinylkunnig personal på Ågrens HiFi i Göteborg, som dessutom framhöll betydelsen av att göra rent nålen. (Jag köpte en liten burk "mascara" av honom, och tänker göra ett före/ efter test som dyker upp här så småningom...) Utifrån dessa recensioner har jag fått en känsla av att c:a 5 år mellan pickuper leder till en lagom "ramla av stolen"-känsla, utan att pickupen låtit illa.

** Inte minsta korrekt VTA verkar vara ytterst viktigt för hur en pickup låter.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:37:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hehe jag kan inte justera VTA på min arm alls (rega arm, men det går att modda kanske gör det om 5 år eller något)

intressant tankar du har, jag tror och håller med dig att folk bytar för de vill ha något annorlunda istället för att nålen eller dens upphängning de facto är slut.

ja en ren nål är viktigt rena skivor med. undrar om man skall ta upp det tipset om IPA på nålen..

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:59:25  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Timmarna en PU håller måste väl ha med förhållandena den fungerar i dvs miljö skivornas skick och om den används på optimalt sätt dvs går ned i spåren som den skall. Läste att ca 2000 timmar var att räkna med men tror att det kan vara längre om ovanstående uppfylls.
Optimerat i detta fall får väl bli en skivtvätt, en sådan håller väl inte bara skivorna i skick utan även nålen? Detta är brar spekulationer inget vetande
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  17:18:41  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja det kan nog stämma kanske kan se 75% av 2000 timmar då. Om man har hyffsat rena skivor men ej kliniskt rena i en normal miljö, 1500 timmar det blir en avspelningskostand rent PU mässigt på 3 kronor cirka per timme.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/11/30 17:19:11
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/30 :  17:21:34  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag kan inte heller svara på frågan. Hur länge en puppa håller beror nog på hur mycket och på vilket vis man använt PU. Jag skulle tro att det är så att många som upplever en stor skillnad när dom köpt en ny puppa och spelar av sina skivor som tidigare är spelad många gånger med den gamla puppan. Det verkar som om spåret på något vis formar sig efter den nålen som man använder och när man sedan köper en ny PU kommer nålen att spela av en annan yta i skivspåret. Något som också kan spela in är hur pass mycket avlagringar som sitter runt nålen.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  17:51:14  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
en annan intressant vinkel av det hela, trevligt med olika aspekter så man får möjlighet att fundera i andra banor.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/11/30 :  18:23:17  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Asimov, jag menar faktiskt precis tvärt om - att många pickuper även om de fortfarande enligt ägaren låter "bra" och är spelbara de facto är "utslitna" efter några år på så sätt att de har signifikant sämre ljud än den hade som ny och ett rejält lyft fås genom att byta till en pickup med fräsch nål och upphängning, även om det är samma modell.

Dessutom tror jag att detta leder till en sorts inflation på kvalitetsuppfattningen på dyrare modeller av pickup - när man byter så är den gamla pickupen trött, och när man då dessutom går upp i kvalitet (vilket de som byter pickup och skriver en recension på HiFi-forum av olika slag ofta gör...) så är det plötsligt en enorm skillnad mellan de olika pickuperna. Jag menar alltså att skillnaden nog hade varit mycket stor även om man hade bytt till samma pickupmodell.

Det är synd att det är så få A/B-tester av pickuper med omständigheter som är i närheten av rättvisande... Det verkar som att man som pickupköpare i princip är dömd att köpa i blindo. Detta i kombination med att pickuper enligt vissa låter lika olika som olika högtalare, gör mig lite uppgiven. Jag kan inte ens tänka tanken att köpa högtalare olyssnade...

Hu vad långrandig jag är just nu! Men det nära förestående pickupköpets osäkerhet gör mig lite pratsjuk är jag rädd...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/11/30 :  18:47:46  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag har förresten också en Rega (Planar 2) men mitt VTA-problem är akut - pickupen jag nog köper (denon dl-160) är signifikant högre än normalt, så jag måste åtminstone hitta brickor, men överväger en VTA-justerare från Origin Live... Vill man mecka så finns det hur mycket som helst att mecka med vinyl...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/30 :  18:49:39  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Det här är ju jättesvårt, generellt så är det väl så att koniska /sfäriska nålar håller sämst och extremare nålslipningar håller längre, men det beror ju även på kvalitet på diamanten, polering m m.
Även med ett mikroskop är det svårt att se slitage, och när slitaget börjar synas är det redan för sent, nålen har börjat skada spåret. Har man börjat höra en försämring är det definitivt för sent.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  19:51:18  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja det är jättesvårt och därför riktigt kul att få ut så pass nya insyner av det hela, jag respekterar allas åsikter och tycker det är kul att se hur synerna kan skifta så pass och det roligaste är att alla har rätt !

Att man ej kan justera VTA på rega armen är synd i orginalutförandet men rega konstruktören har ju förklarat varför, dock tycker jag att man skall kunna justera vta. även om jag inte kan det ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:45:20  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Det finns brickor i olika höjd till regaarmarna som du kan använda!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:15:07  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja jag har funderat på det det finns ju otaliga kit man kan anv. Origin live som någon nämnde och andra. har dock garant på min spelare 18 månader till innan jag börjar strula ;-), Benz ville ju egentligen ha lite VTA adjustment med så..

men tack för tipset. bliss.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:33:21  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Precis, rega tillhandahåller ju egna brickor för ändamålet även om det går bra med andra också. http://www.rega.co.uk/html/spacer.htm

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:35:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det var det jäkligaste..konstruktören har sagt i alla år att VTA är djävulens påfund så gör de det själv...snacka tvetydighet

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/01 12:36:22
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/12/01 :  19:20:59  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Leffler,
om man ska tro på Mike Fremer i Stereophile m.fl. kräver många pickuper 50-100 timmars inspelning innan de "satt sig" och låter som det är tänkt och behåller sin karaktär några tusen timmar framåt.
I så fall verkar vissa lyssna på råa pickuper och tro att de är slut när de i själva verket är inspelade.
Vem har "förbrukade" att sälja?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2006/12/01 19:24:41
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/12/01 :  20:49:42  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Jag har förresten också en Rega (Planar 2) men mitt VTA-problem är akut - pickupen jag nog köper (denon dl-160) är signifikant högre än normalt, så jag måste åtminstone hitta brickor, men överväger en VTA-justerare från Origin Live... Vill man mecka så finns det hur mycket som helst att mecka med vinyl...



Hei og takk for sist!, her har du en link til nevnte oppgradering som muligens kan være til noen hjelp...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1164800846

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:26:55  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Asimov66 skrev
quote:
hur länge har nu upplevt respektive PU har hållt från det ni köpt och modell pris och vad som gjorde att den gick sönder?


Ortofon är ju en av få tillverkare som anger livslängd (åtminstone på sina bättre pickuper, all heder till dom), min första MC30 Super (kostade 3400 kr 1990) angavs till 3000 timmar, Fritz Gyger slipning. Jag spelade med den i drygt 10 år när jag till slut fastnade med ärmen i nålen vid ett skivbyte Jag har flera skivspelare och kom helt säkert inte upp i dessa timmar, och den lät helt ok när den dog. Har nu en MC30 Supreme som har suttit på i 5 år på min Thorens 150/3009.
Hade också en gång en Shure V15 typ IV som kanske är den mest välljudande MM-pickup jag haft men också mest kortlivade (om man bortser från ett par billiga koniska piratnålar jag haft som i princip var odugliga från start...)
En ny originalnål (VN45HE) höll mindre än ett år, nålupphängningen gav upp och bottnade.
Därmed inte sagt att Shure ska undvikas, tvärtom, jag har flera andra Shuremodeller som håller alldeles utmärkt och låter förträffligt. Shure provade tydligen en ny typ av nålupphängning i typ IV som tyvärr inte höll måttet, och nålen slutade också tillverkas ganska snabbt.

Det brukar vara så att man får den kvalitet man betalar för, och det gäller nog grammofonnålar också.

Edited by - bostrowskij on 2006/12/02 00:30:24
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:46:09  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja man kan ju hoppas en av mina största fasor är att min PU ger upp, 4600 kronor hostar man inte upp så lätt tyvärr. Frågade min handlare om råg och han sa borsta av nålen efter var 10e skiva och bara spela på, man behöver ej vara rädd vid normalt bruk håller en PU länge speciellt
en av lite bättre kvalitet, men sen är det si och så med handbyggda sakrr har jag märkt. kvaliteten kan skifta relativt mycket men Benz borde ha grymkoll på sina saker med tanke på vad de ger ut för serier.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:01:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Råder det inte en begreppsförvirring i denna tråd, eller har jag helt missförstått det hela? PU och nål är väl inte samma sak? Är det bara min gamla Ortofon som man byter nål på med lätthet för en ringa penning, kräver alla "fin-PU" att man lämnar in PUn för nålbyte? Hursomhelst, min PU är över 25 år och har haft ett antal nålar och den låter ännu. Hela skivspelaren skall snart pensioneras i väntan på en ny.

J. Ullberg
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:29:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Buggson:

Nej, någon begreppsförvirring råder inte.

Generellt sett så kan man byta nål på MM (Moving Magnet) pickuper men inte på MC (Moving Coil). "Fin-PU", som du uttrycker det, är ofta av den senare typen.
Det finns dock undantag som bekräftar regeln, på t ex Regas MM-pickuper går det inte att byta nål utan de har någon form av inbytessystem.

I fallet MC så är nål och pickup om än inte samma sak så i alla fall för en lekman en oskiljaktig enhet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  09:45:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
bra förklarat ztenlund

min miss att ej förklara mig, jag har en handbyggd Benz ACE (MC) som man ej kan byta nål på. Det finns 3 alternativ om jag skall fixa min Pickup vid slitage, därför det är mega intressant att diskutera kring ämnet då den var dyr (4600).
alternativ 1: byta ut den och få rabatt på nästa PU hos Benz
alt 2 Bygga om den (refurbishment) dvs de plockar itu och bytar nål, upphängning osv för halva priset
alt 3 en annan firma bygger om den (lite billigare än Benz)

när min går sönder blir det alt 2

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:48:41  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Ursäkta babblet...

Lennart: det är precis som särskilt förstegsrör, som ofta kräver uppåt ett år av inspelning, men sedan kan ge stadig kvalitet i årtionden. Jag har vid det här laget lärt mig att man aldrig ska göra en bedömning om något som man inte vet har blivit inspelat...

Tack för länken, om.s, och tack för senast själv! Det blir en ny motvikt när budgeten hämtat sig efter den nya pickupen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000