HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens 125/SME 3009 + vilken MC?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/12/04 :  00:50:05  Show Profile Send freann a Private Message  Reply

Vinylen snurrar igen hemma hos mig. Just nu spelar jag på en gammal Ortofon high output MC av enklare slag. Ny pickup - men vad välja?

Första tanken är en Dynavector DV-20X H. Hög output, låg komplians (?) och ett bra pris. Närmast konkurrer är Benz Ace eller Glider H2.

Men... Nu är det så att jag kan få tag på ett batteridrivet Hiraga-förförsteg som passar till lågohmiga pickuper... Mumma!! ...men då blir det genast komplicerat!
Lågohmigt:
- Dynavector DV-20X L
- Ortofon B/A/C/H etc
- Benz Glider L2
- Koetsu (tyvärr...)
- Lyra/Van den Hul/ZYX/ (dålig koll här)
- ???

Så - frågan är alltså: hög utsignal direkt i rörförstärkaren, eller låg utsignal via Hiragan?

Följdfrågor: Är en Ortofon Kontrapunkt C lång över armens kapacitet? Ljudmässigt - vad borde passa armen (och mig..)?

Kan tilläggas att pickup-budgeten går att stretcha till 10.000 kr.
SME-armen är en Series II, alltså inte den senare och lättare S2 Improved med plastlager armrör i alumninium. Pickupskalet är ett tungt Audio Technica i magnesium.

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:09:01  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
En denon Dl103R kanske

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/12/04 :  22:24:05  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Naturligvis Denon DL103/R. Historisk sett är den perfekt. Men den passar inte Hiragan - därav diskvalificeringen.

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/12/05 :  01:15:55  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Har kört med Ortofon Mc10, Mc30 super och den nuvarande Mc30 supreme i 3009 s2/TD150 via en Mark Levinson JC1-DC Mc-förförstärkare, det har fungerat alldeles utmärkt. Nu har de ju andra modeller, men ortofonerna är ju inte extremt lågkomplianta , mellan 12-16 um/mN, så de passar armen bra.
Det finns ju de som hävdar att knivlagren i 3009 "skallrar" med MC, men jag har aldrig märkt av något sådant. 3009 och 3012 serie 1 och 2 kommer nog alltid att vara en referens, även om det finns bättre armar idag.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/05 :  03:03:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
På den tiden det begav sig (70-80 talet) så ansågs 3012 vara gjord för MC och dom andra för MM om man ville ha ut bästa möjliga prestanda och jag håller med det rådet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000