HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lager till vinylspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:18:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tjenna,

Är det nån på forumet som har bra koll på lager till vinylspelare? Om man har läggningen att "kan själv", vart letar man efter lager? Vilka typer finns?

Hur stort axiellt resp radiellt tryck tål de olika typerna lager och vad behövs för säkerhetsmarginal för en vettig livslängd?

Nått område för mig, så all hjälp tas tacksamt emot.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - PG Jeppsson on 2006/11/29 20:48:49

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:35:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ta en titt på SKF:s hemsida.
Har för mig att den är rätt rörig, men när man väl hittar rätt så finns det mycket nyttig information där

Just till vinyl så tycker jag att man ska hålla sig till glidlager eller magnetlager. Alltså sådana lager som inte har några rörliga delar.

Personligen så gillar jag Opus3 Continuo lagret.
Vilket är ett inverterat lager (lagret sitter i tallriken).
Balanspunkten för axiellagret ligger ovanför tygndpunkten på tallriken så den är självbalanserade vilket gör att man inte behöver ha så tajta toleranser på radiallagret.







Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/11/29 20:37:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:42:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
SKF's hemsida är minst sagt rörig...
Opus har jag hört och mins att jag tyckte om det jag hörde när jag lyssnade, i den situationen.
Tack Tobbe!

Mer input, nån?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:48:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ska man använda kullager till vinylavläsare, det skramlar......

Flyttar till vinylforumet

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/29 :  21:05:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Titta under products o sedan plain bearings.
Där hittar du glidlagren

Rent lastmässigt så utgör inte en skivtallrik någon större last för lagret. Dessutom så utsätts inte lagren för några lastväxlingar så livslängden blir väldigt lång.
Har för mig att Bo Hansson har någon Continuo som har snurrat i 10år eller något sådant

Har relativt bra koll på lager men är inte någon expert...
Är ingen lagerkonstruktör, jag ritar bara saker som lagren sitter i
Just nu håller jag på omkonstruerar/räknar på ett fjäderlagerhus till en lastbilsboggi. Men då är det laster på 30-40 ton...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/29 :  21:22:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Just nu håller jag på omkonstruerar/räknar på ett fjäderlagerhus till en lastbilsboggi. Men då är det laster på 30-40 ton...
Liiiiite mer än min skivtallrik...men inte mycker!

Skall kolla SKF's hemsida! Tack.

Per G: Helt OK med flytten!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/29 :  21:46:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Då blir det en massiv o tung tallrik
Trevligt

Vill du ha lite telefonguidning så pm:a
Det är nog lättare att reda ut eventeulla frågor via telefon.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/29 :  22:17:15  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Den här killen har tillverkat ett lager av en ventil och ventilstyrning från en Harley Davidson
http://www.altmann.haan.de/turntable/
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/11/30 :  11:53:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Det var inte helt fel tänkt av den grabben. Pressionen finns där ju redan. Sen var väl inte spelarn så estetisk i mina ögon.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:32:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul bygge! Härligt att se nån som går hela (sin egna) väg i mål!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  15:41:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jisses kul länk och inspirerande, kombinera 2 hobbys vinyl och mc det kan bara bli bra det

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/11/30 15:41:38
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:26:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevligt med diy tokiga människor

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000