HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Signal cable analog two testas.Stäng denna tråd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/04/25 :  19:34:24  Show Profile Send Figge a Private Message
Kanske bra med lite balans ibland åsikterna, inte bara åsikter från "sekten", som det verkat hitills så har detta varit vägen till ljudets Nirvana.
Det vore bra om alla de som tycker att dessa kablar fungera bra i sina system , att de kan redogöra vad de har för anläggningar. Så att vi andra vet var de gör sig bäst.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/04/25 :  19:35:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Hur kan en kabelstump få känslorna att svalla så mycket
Tycker bara att det har varit intressant läsning detta, bra konsument upplysning. Jag brukar inte hoppa på något tåg direkt bara för att någon skriver lyriska texter om något, utan det är bäst att avvakta tills man verkligen vet om något är riktigt bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/04/25 :  19:50:51  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Högtalare: Infinity Reference Standard 2.5
Försteg: Muse "Model Three"
Slutsteg: 2 st Pangea rör-monoblock a´ 90w
Digital: moddad Denver
Kablar: (SignalCable) Premium XLR, Analog 2, Ultra Shootgun Biwire, Digital Reference PowerCord.

Inga värsting-prylar, men nypriset torde väl vara runt 200 000:-

Figge: Vad menar du med sekten?
Är det vi som uppskattar kablarna du menar eller?

Sekt, hehe nej då får du bege dig till ett märkesforum..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2005/04/25 19:56:51
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/04/25 :  19:54:44  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
FBK: Jag håller med dig..
Man skäms nästan.

BTW, vågade ni inte ta Mif´s plats i "er" derbygrupp för att Frölunda spelar där?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  20:03:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag undrar fortfarande vad DOM andra kablarna var för något?? Inklusive nätkablar osv...???

Hur många ggr ska jag behöva skriva det? Det står ju i inlägget efter din första fråga!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  20:08:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Muse> Ok, mitt inlägg kanske kan uppfattas så, ber om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt i så fall . Däremot står jag fast vid att jag tycker det var en skräpkabel, den hade tydlig signalpåverkan vilket jag inte tycker är bra. Naqrefs kanske inte passar i din anläggningen (detta är ju fullt möjligt) men det är nog knappast kabelns fel för den verkar ha väldigt låg signalpåverkan (man hör alltså lättare andra fel i anläggningen som kanske i ditt signal cable kabeln maskerar)

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/25 :  20:13:25  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vad tråkigt att kabeln inte funkade för dig sampix? Ja den utav er som köpte den! Jag tycker också att det är jättekonstigt att en kabel kan få så fantastiskt skiftande omdöme. Allt från fantastisk till skit men det kanske beror på att vi ganska ofta använder oss av lite onyanserade kraftuttryck när vi ger en egenskap i ljudet något ord. För att vara lite extra tydliga liksom. Dessutom visar det kanske att alla delar, inklusive kablar, ger olika resultat med olika kombinationer av delar. Inget nytt kanske men när resultatet blir så här blir det liksom övertydligt.

Nu kanske det bara är Rydberg som tycker kabeln är skit eller tycker alla ni som hörde den att den är skit=en väldigt dålig kabel i det eller de system ni testade den i?

Kul förresten att du funnit en annan kabel som fungerar i ditt system så som det ser ut nu!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  20:56:09  Show Profile Send mayro a Private Message
Kan man inte lägga ner debatten nu här om detta. 4 st anser den skit.. So what...?

Sampix skrev den var bra och blev bättre o bättre för inte länge sedan. men nu är den sopor... Inte alls underligt anser jag. Lite snabb vändning bara...

En superbunt runt omkring i världen anser den är super... Så inget konstigt alls...

Som tidigare sagts så är Muse den enda jag vet som har denna billigare line. Och därmed också den enda som kan utala sig om dess fördelar o nackdelar i en total helhet. Och maskeratjodu.. det är säkert dina grejor Muse. Men det kan du väl leva med du är ju enbart en till bland 750 st glada nöjda som då har detta lilla fel på sina grejor. Inget att hänga läpp för...

Inte gör jag det i alla fall......

I världen finns en megabunt nöjda kunder som anser dom vara suveräna... Så dessa 4 st som inte gillade dom är inte alls konstigt... Eller hur
Så droppa detta nu.
Rydberg osv gillade inte kabeln helt enkelt... igen säger jag.
So what.....?

Sånt händer alla kablar förr eller senare.Några ska ju bli först..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  21:03:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Kan man inte lägga ner debatten nu här om detta. 4 st anser den skit.. So what...?
För en gångs skull håller jag med dig, jag skrev vad jag tyckte om denna kabel, folk få läsa det och själv ta ställning till om det jag skriver har något värde för dem .
quote:
Sampix skrev den var bra och blev bättre o bättre för inte länge sedan. men nu är den sopor... Inte alls underligt anser jag. Lite snabb vändning bara...

Jag som satt och lyssnade fattar ganska enkelt varför Sampix gjorde en helomvändning, det var nämligen som att ta bort en filt att koppla in Dark Surge.

Edited by - Rydberg on 2005/04/25 21:05:09
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/25 :  21:19:52  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:

Jag har inte sagt att denna är sopor. Bara det att allt annat är mycket bättre hehe, ok lite mer seriöst då.
Mayro, jag skrev till dig att jag hade köpt denna kabel för att kunna köra min Theta-dac balanserat. Och jag tyckte det lät bra. Och detta är i sig inte så konstigt..då man inte har något att jämföra med, eller hur? Att jag sedan inte visste att Thetan presterade så pass mycket bättre när bromsklossen avlägsnades. Detta gäller inte bara i jämförelse med Dark Surge, som onekligen är en bra kabel..utan även andra billiga som dyra kablar.

Får jag fråga vad för kablar ni andra jämfört denna med egentligen? Skulle vara intressant att höra

quote:
Rydberg skrev!

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det var en av de absolut sämsta signalkablar jag någonsin lånat öronen till (men undantag för Acoustic Zen Silver Ref. MkII).
--------------------------------------------------------------------------------

Phewww!!
Tur att man har Mk1 då då!!

Mahler>
Mk1:an borde onekligen vara den version som förbättrats och som sedan blev mk2

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/04/25 :  21:32:25  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det vore bra om alla de som tycker att dessa kablar fungera bra i sina system , att de kan redogöra vad de har för anläggningar. Så att vi andra vet var de gör sig bäst.

Instämmer

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  22:24:37  Show Profile Send mayro a Private Message
Infinity. referens standard 4,5.
elktroniskt delningsfilter.

Försteg Muse Model three med separat power suply.

Slutsteg 1, Jeff Rowland Model 2 75w Slutsteg till mina toppar.
Slutsteg 2, Denon POA 3000Rg 300w driver mina basar.

Denver dvd141 moddad. utdämpad låda. Borkopplat allt som inte matar ström inklusive startknapp osv. WBT RCA samt isatt nätbrunn så det går att använda separata nätisar...

Har haft Micromega T-drive o T-dac. samt lånat o provat Denon dvd2900, samt min gamla Muse model nine.... Och min denver lirar ok...

Mina kablar är genomgående Silver res... förutom en signal cables digital hc samt en magic power cord... Men använder en vanlig Wasaflex till delningsfiltret. Tycker det blir bättre med denna kabel där. Så får det vara tills jag har råd med en till magic power cord.. så det inte behövs flyttas en kabel bara för att prova. Då blir det ju två saker som ändras..

Men spelar wasaflexen bättre på denna plats så kommer den stanna där. oavsett om det är en wasaflex självklart...wasaflexen är en 5 ledare som har satts ihop till en vanlig med numera 3kvadrat i stället för 1,5....

Och jag har endast provat med EN signalkabel i mitt system. Så därav kan jag inte bedömma mer än detta som då blir resultatet.. Men detta är sagt redan långt innan rydbergs co testande inkommer...Så en helhetsbedömmning kan jag inte göra. Endast såsom en enda kablel. kan den provas hos mig. Och den gör INTE bort sig. Men dom som spelar silver res behöver inte byta som jag har skrivit tidigare. Utan vill man prova så gör man det. Och har den sedan till sin tv eller nåt om man inte trivs med den....

Så har jag repeterat allt väsäntligt igen.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/25 23:13:01
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  22:53:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu blev det ju så att vi bytte allt signalkablage (integrerad + cd blir inte mer)

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:12:31  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Nu blev det ju så att vi bytte allt signalkablage (integrerad + cd blir inte mer)

Njaa. Man har väl högtalarkablar samt nätsladdar också antar man ju.. såvida ni inte körde trådlöst där vill säga...

parat med batteridrift.. batteridrift...osv....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:16:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Så du menar på fullt allvar att för att höra skillnad på två signalkablarsorter i en stereo så ska man från bytet från den ena sorten (x stycken) till den andra (x stycken) även byta nätkablar och högtalarkablar? Är det rätt uppfattat? Jag fattar mig inte alls på dig nu Mayro

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:22:49  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Får jag fråga vad för kablar ni andra jämfört denna med egentligen? Skulle vara intressant att höra

DÄR måste jag be er läsa inledningen på tråden. Den jämförs inte med något alls förutom hur den fungera insatt med silver res kablarna.

Men att den där fungerar är ju relativt självklart. Dom är säkert spelade samt utprovade tillsammans flera ggr om. Så brukar det alltid vara. En lägre nivå av purist audio fungerar även till den dyraste...

Har aldrig hört en tillverkare som inte gjör kablar som inte lirar ihop med bättre modellerna..

Jag personligen undviker i största mån det går att göra jämförelser med andra kablar. För en kabel som inte passar för mig passar ofta för nån annan. Så därför så försöker.. OBS.. FÖRSÖKER jag att inte jämföra. Sedan så är jämförelser något som kräver otroliga insattser enligt mitt sätt att göra sådant.. Det grundar jag inte på en kabel eller så... Då måste man ha en hel kedja. inte enbart en enda snutt...

Och för ju nu säger så här så behöver man inte börja om debatten. Jag besvarar endast frågan om jämförande...inget annat...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/25 23:25:02
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/04/26 :  00:42:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag personligen undviker i största mån det går att göra jämförelser med andra kablar. För en kabel som inte passar för mig passar ofta för nån annan. Så därför så försöker.. OBS.. FÖRSÖKER jag att inte jämföra. Sedan så är jämförelser något som kräver otroliga insattser enligt mitt sätt att göra sådant.. Det grundar jag inte på en kabel eller så... Då måste man ha en hel kedja. inte enbart en enda snutt...

Du skämtar va....om inte så bör man ju inte blanda elektronik ifrån olika märken heller.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/26 :  03:11:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Att snören passar olika i olika anläggningar är ju inget nytt.

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:57:03  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Att snören passar olika i olika anläggningar är ju inget nytt.

Helt riktigt. Det är allt som oftast mycket systemberoende. Men när en kabel, så som Premium XLR, är så pass diffus och ofokuserad på alla dessa vis så har jag svårt att tänka mig något system där det skulle bli en riktigt hit.

quote:
Sedan så är jämförelser något som kräver otroliga insattser enligt mitt sätt att göra sådant.. Det grundar jag inte på en kabel eller så... Då måste man ha en hel kedja. inte enbart en enda snutt...

Jag förstår vad du menar Mayro Men tyvärr så rent ut sagt förstör Premium XLR signalen så pass mycket så att inga super-nätkablar eller högtalarkablar i världen kan kompensera för detta senare i kedjan. Allt denna har förstört, kommer inte kunnas ta igen i förstärkaren...nätkablar..inte ens genom högtalarna..
Alla "bra" signalkablar jag hört, släpper igenom så pass mycket musikinformation att man då har nåt att jobba med senare i kedjan.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:22:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är Analog Two(RCA), som recensionen från början handlade om och Premium XLR exakt samma kabel i grunden då?

Sen vill jag nog ha några fler trovärdiga åsikter innan man kan anta att kabeln verkligen är skräp då det redan finns en mängd positiva recensioner.

Uttdrag ur nättidnings recension om Analog Two, vilket går i linje med Mayro´s åsikter:
"The interesting thing about this experiment was that prior to the insertion of the MagicPower Digital AC cord, I had listened to the Analog Twos (with standard Scosche connectors) in the system. Although they sounded competent, especially in the high frequencies, I did not feel they were an improvement over my existing cables. But, after installing the MagicPower Digital AC and then reinstalling the Analog Twos, suddenly (as if by magic) the system lost that trace of edginess and started sounding as transparent as can be. "

Hela recensioner:
http://www.stereotimes.com/acc020204.shtm
http://www.positive-feedback.com/Issue7/signal.htm

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/26 :  11:07:43  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Du skämtar va....om inte så bör man ju inte blanda elektronik ifrån olika märken heller

Nej. Jag skämtar absolut inte där. Det är nog väldigt välkänt i highend världen att det finns rent olika "släktskap" som absolut inte fungerar ihop även där inom elektronikens sida heller....

Rydberg.
Jag tror jag har skrivit flertalet ggr att jag ALDRIG hört en kabletyp spela nätkablarna så tydligt i hela mitt liv som dessa kablar. Då talar jag iofs om silver res kablarna.. Dessa billigare har jag ju inte en line av och kan inte utala mig mer än att jag läste detta nån gång även om dom. Vilket magnew tydligen hittade..

(Jag mindes inte var jag såg det. Men en till hade ögonen öppna där tydligen..tack mangew.)

Jag har flera ggr sagt att kabelteknik är en sak som tar ofantligt lång tid att förstå. Att det faktiskt rent är enligt mig det svåraste i en anläggning... Fast för att man ska lägga vikt vid mitt påstående så måste man först tro naturligtvis på fenomenet och ha intresse att faktiskt också sätta sig in i problematiken.

Det är ju bara att titta på säkringstråden så ser man skillnaderna mellan oss alla. Jag får ofantliga skillnader. I mina mått mätt. Då talar jag om många saker som nyanser. Dessa nyanser är för mig JÄTTEKLIV...För en annan ej hörbart... Å andra sidan så ekar telefonen på telefontråden som den satt i mitt rum snett nere till vänster. Nedanför sångaren /gittaren sett...med höjdskillnader....vilket en del inte ens anser ska gå. här går det utmärkt...

Så för mig kan enbart konstateras att vi har ofantliga skillnader i våra system. samt vårt sätt att lyssna.

Hos mig blir en enda nätkabel på fel plats en förflyttning ifrån njutning till vanlig stereo som man hör i vikken hifibutik som helst.

Och det lustiga är att då jag själv anser mina prylar spelar rena skiten tycker dom som hört det lirar super... Och jag spyr på ljudet.
Så stora är skillnaden mellan våra synsätt på bra o dåligt ljud...

Så skulle denna kabelstump jag provat ännu enbart lite spela skit kan jag lova att den åkte ut fortare än kvickt.....Så detta med att den förstör ett system blir ju mera knepigt...

OM jag sedan varit med om detta ni har, Jag då skulle min nyfikenhet ta över. Jag skulle inte gå och säga nåt som att alla 750 på nätet samt alla testare på nättidningar osv har fel. Att alla andra förutom 4 st lyssnare i mellansverige har "maskerade" anläggningar.osv. Jag personligen skulle försöka lokalisera varför jag fick så olika ljud.

För att ni verkligen HÖRT skit tror jag till 100% på.. INGEN tvekan där....

Jag skulle nog försöka förstå mer HUR detta kan bli så knepigt...För min uteslutningsförmåga skulle rent direkt slå på. och insikten om att något är fel skulle ta över.

Men igen. JAG ÄR KABELFRÄLST .. så det är för mig ett intresse. För en del finns inte intresset ens. och at då sätta igång och kolla HUR saker kan bli som dom blir är ju totalt ointresant....

Jag menar här INGET illa. Utan skriver enbart hur JAG ser på fenomentet kablar och blandar där in mer av intressen mm...

TEX.. Rydberg VET jag ju redan inte tror på säkringar. Och förmodligen ännu mindre på att olika nätkabelkonstruktioner kan göra sådan skillnad....Hos mig som sagt INNAN jag insåg mitt misstag så höll silver res på att åka ut.. Det lät fruktansvärt illa... Men... Av en slump så lärde jag mig... AV EN SLUMP!!!

Och idag kan jag säga att jag ALDRIG i hela mitt liv hört en kabel spela nätkablar SÅÅÅ tydligt...never...Kanske gäller detta även dessa billigare kablar...enligt urdraget Mangew la in så ser det ut så i alla fall...Och i örebrotrakten sitter en kille med en supertung anläggning som bytter sitt kablage nu. Och även han tog ett steg bakåt. och med nätkablarna två steg fram. Han provade sätta tillbaks sina gamla... Och insåg då vilket stort steg mot bättre han fått...så även där blev resultat detsamma. Hos Ulf här på forumet vart det exakt samma igen... Förra gången vi testade skar det sig ganska totalt...Nu sist så byttes kablarna. Efter vi hade så många kablar så vi kunde få ihop hela hans anläggning...

Så vittnesmålen om detta är många.. Och jag är jäkligt glad jag hittade felet hos mig via en ren slump...

Värt att notera är att Velodyns 15000 dollar sub använder magic power cord såsom standard nätsladd... Velodyn vet nog varför... Jag är rätt säker på att jag förstår varför...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/26 :  11:48:02  Show Profile Send sampix a Private Message
Mayro>
Dina inlägg handlar fortfarande mest om Silver resolution,..det är inte den kabeln som diskuteras

quote:
OM jag sedan varit med om detta ni har, Jag då skulle min nyfikenhet ta över. Jag skulle inte gå och säga nåt som att alla 750 på nätet samt alla testare på nättidningar osv har fel. Att alla andra förutom 4 st lyssnare i mellansverige har "maskerade" anläggningar.osv. Jag personligen skulle försöka lokalisera varför jag fick så olika ljud.

För att ni verkligen HÖRT skit tror jag till 100% på.. INGEN tvekan där....

Jag skulle nog försöka förstå mer HUR detta kan bli så knepigt...För min uteslutningsförmåga skulle rent direkt slå på. och insikten om att något är fel skulle ta över.

Men igen. JAG ÄR KABELFRÄLST .. så det är för mig ett intresse. För en del finns inte intresset ens. och at då sätta igång och kolla HUR saker kan bli som dom blir är ju totalt ointresant....

Jag (vi) har aldrig sagt att alla andra har maskerade anläggningar. Vet heller inte vart du har fått det ifrån.
Och jag är ärligt talat nyfiken på varför denna kabel har fått så pass många goda recensioner. Har nu testat denna i 3 anläggningar (4 egentligen, om man räknar med kombinationerna på vår träff i söndags.),
och det är samma visa varje gång.. Svullen och absolut inte nyanserad bas, instängt, detaljerna och luften i toppen saknas m.m. m.m.

quote:
Although they sounded competent, especially in the high frequencies

Jisses..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:46:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja Mayro, det verkar vara stor skillnad mellan oss. När jag testar en signalkabel mot en annan försöker jag få förutsättningar så lika som möjligt, för att tala klarspråk: Jag låter samma nätkablar, högtalarkablar sitta i, jag sitter på samma ställe och lyssnar med samma musik. Jag flyttar inte på högtalarna efter bytet osv osv
Naturligtvis kan man göra ändringar mellan hela lyssningsomgångarna (som då görs för båda kablarna). Detta gjordes i söndags genom att t.ex. skifta högtalare och skifta dac.
quote:
TEX.. Rydberg VET jag ju redan inte tror på säkringar.
Jag tror inte på tomtar och troll heller men vad har det med denna signalkabeltesten att göra?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/26 :  13:29:48  Show Profile Send mayro a Private Message
Och jag skapar förutsättningarna för att med OLIKA parametrar matcha egenskaperna mer till varann...

Såom matchar in nätkablar osv.. Men detta har vi debaterat flera ggr redan på olika trådar. För dig är alltid typen att ha en BESTÄMMD ordning det rätta. Enligt mig är just detta det som gör till exempel en F/E test helt omöjlig att utföra och få rätta svaren...

Men jag hoppas att vi nån gång kan i verkligheten SE varanns olika sätt att prova saker.. Tyvärr blir det då för dig/er en vidarutvekling som ni måste ta in. Jag har ju för massor med år sedan LÄMNAT ert sätt att prova då jag upptäckte det inte gick att göra som så...

Enkelt förklarat...

Jag ser kablarna ifrån nät till slut såsom EN enhet. Exakt som att sätta in EN cd..

Man tar ju inte delar ifrån OLIKA cd och sätter ihop i EN låda. Skulle tro att resultatet skulle kunna bli mist sagt väldigt konstigt...

Så enligt MITT sysätt är kablarna EN enhet. Inte olika som alltid passar ihop...

Så tar man kablar ifrån EN tillverkare i sin helhet så brukar i stort sätt ALLA fungera mycket bra...

Sen kan man göra en kabel själv med "snarlik" typ och få den att spela underbart bra...

Detta uppvisas inte mist då flera ggr jag besökt folk med hemtvinnade grejor och det spelat kanon... Och då man satt in EN dyr kabel det rent låtit skräp...

Inget underligt alls anser jag. tvärt om rent enkla resultat att förstå. Inte tekniskt. för sånt kan jag inget om alls. Men resultatmässigt så förstår jag det...

Sen sätter man in en HEL line och då mina vänner har esultaten blivit helt annt...

Läs enbart resultatet som ULF fick. Där satt en mix av olika halvdyra kablar. Sedan byttes allt ut. Idag står detta som han hifiminne nummer ett. Och detta efter ett LIV med tung hifi...

"ULF" har dessutom deltagit i flera blindtester osv... Så han är ingen novis på något sätt inom sådant heller. Tror han också var eller är en LTS medlem för att nämna detta...

Så. Hoppas verkligen det kan bli en sund trevlig debatt som leder fram till att man inte här nu ENBART ser ett sätt som det rätta.
Utan att ni kan se att som jag gjort. det finns en LÄNGRE väg att gå då det kommer till kabelteknik.

OM inte intresse finns för detta så är debatten helt utan värde. både här och på annan plats...

Jag ställer gärna upp för att delta i utveklande av detta ämne. Det är för mig ett kärt och mycket beprövat ämne. Och jag förstår det i praktiken. Inte i teorin. Och kan visa hur jag menar live. Och har ALDRIG tills idag misslyckats visa att mina ord är utan grund....Och tills idag har heller inte någon som följt mina råd blivit missnöjda. Eller som jag vet i alla fall fått försämmringar.

Men jag ber alla här om en sak. FÖRSÖK förstå hur jag menar nu här. Och inte försöka missförstå totalt medvetet. eller att markera ev ord som kanske blir fel. Utan försök förstå BUDSKAPET här i sin helhet.

Och JA. Mina ord generellt gäller silver res kablarna. Därför dom är dom ända jag KAN i sin helhet bedömma... Denn enda kabel som jag provat lite Analog two är endast EN längd. Och denna provade är med dom av samma tillverkare gjorda kablar. Och dom passar ju självklart också ihop då. dom har säkert spelats ihop massor med ggr under framtagningen gissar jag...

Så därav då diskutionen går till ALMÄNN info om provande osv så blir jag i alla fall tvungen att tala om just dessa... Och i denna mix så spelar denna analog two kanonbra. Jag bytte INTE ut mina silver res som jag sagt. MEN.. Lite systemberoende så kan man prova om denna KAN tillföra nåt. Det är nog endast så långt jag kan utala mig. Inte om en hel kedja som ni verkar vilja få mig att göra.

Jag har aldrig hört den. så därav KAN jag inte göra en sådan sak. Utan får då hänvisa till den ända i Sverige som jag vet har den. Muse... samt alla dom som skriver på nätet. Dom är ju som sagt rätt många...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/26 :  13:34:05  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag vet som sagt inte hur mycket som skiljer mellan Analog Two och Premium XLR, men en filosofi brukar väl genomgå en produkt-line. Vikken BAS kan man nog säga om Premium XLR också, men jäsiken vad onyanserad, svullen och nästan jobbig efter ett tag. Jag trodde verkligen att dessa kablar skulle vara bra, så när allt annat vi lyssnade till lät bättre så undrade man ju lite. Kanske är det så enkelt att man får vad man betalar för...? Sen är ju visserligen anpassningen mellan aktiva och passiva komponenter viktig, men Theta och Electrocompaniet har ju inte direkt lika ljudideal...likväl som Revel och piP, så någonstans borde ju denna Premium XLR passat in.

quote:
Jag personligen undviker i största mån det går att göra jämförelser med andra kablar.

Hur vet du då att kabeln du har är den mest lämpliga?
Edit:fick det förklarat där, jag var för långsam med mitt inlägg. Men det låter som ett väldigt märkligt sätt att prova kablar på. Kablarna är inte en enhet, de är passiva komponenter som får olika egenskaper beroende på vad det är för aktiva komponenter mellan dem. Eller får egenskaper kanske är lite fel, men bidrar med olika slutresultat.

quote:
...du är ju enbart en till bland 750 st glada nöjda som då har detta lilla fel på sina grejor.

En av de 784 som har handlat av "Frank" med gott resultat, men det säger ju ingenting...många omnämner ju inte något om kablarna i feedback.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/04/26 13:47:10
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000