HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Signal cable analog two testas.Stäng denna tråd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:15:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lyssnade på den balanserade versionen, premium xlr, av denna kabel idag. Det var en av de absolut sämsta signalkablar jag någonsin lånat öronen till (men undantag för Acoustic Zen Silver Ref. MkII). Toppen saknar luft, ljudbilden är grötig värre och ljudet saknar helt klart upplösning, basen kan upplevas som kraftig men detta är på grund av att kabeln grötar ihop all bas . Sammanfattningsvis en riktig skitkabel som inte är värd sitt pris.

Efter vi fått ut kabeleländet ut stereon kopplas Naqrefs Dark Surge in (mer information här) och vilken skillnad, nu fanns det luft och rapphet i återgivning, alla fyra som lyssnade (undertecknad, Adagio, Sampix och Bubben) var rörande överens om att Naqrefkabeln var hästlängder bättre (kostar dessutom bara 650 SEK).

En bild på Naqrefs kabel:

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/24 23:17:20
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:36:07  Show Profile Send sampix a Private Message
Det är bara att hålla med Rydberg. Skillnaderna mellan dessa var nästan löjliga. Till Naqrefs Dark Surge fördel ska sägas (Om Signalcable är sämre än Acoustic Zen Silver Ref. MkII ska jag låta vara osagt, då det var länge sedan jag hörde den i mitt system)
Sällan har "aha, det var så här det skulle låta"-känslan varit tydligare än när vi kopplade in Dark Surge istället för Signalcable. Premium XLR hittade snabbt sig plats under soffbordet och stannade där för resten av lyssningsträffen.

Det var då inte med några glada miner som jag åter igen kopplade in åbäcket ikväll..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:55:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Hoppsan, nu börjar det hända grejer här? Kommer Rydberg o co nu plötsligt fram och säger att Signal Cables prylar inte är något att hänga i julgranen? Första negativa feedbacken någonsin kring dessa kablar? Eller pratar ni om några andra kablar? (Ursäkta isåfall om jag missat något).

OBS! Jag har inga egna erfarenheter av Signal Cable, tycker bara det är spännande att höra lite olika åsikter...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  00:11:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Hoppsan, nu börjar det hända grejer här? Kommer Rydberg o co nu plötsligt fram och säger att Signal Cables prylar inte är något att hänga i julgranen?

Blue> Nja, nu är det ju faktiskt så att det är endast en av Signal Cables kablar vi har testat, om de andra i kablarna i Signal Cables utbud kan vi orimligen uttala oss om. Alltså, den kabeln vi provade var skräp, dock kan andra kablar från samma firma vara betydligt bättre (för betydligt sämre blir ju svårt att få till )

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/25 :  00:21:30  Show Profile Send sampix a Private Message
Det gäller denna;

quote:
Första negativa feedbacken någonsin kring dessa kablar?

Tja, det kanske man kan se det som. Med tanke på hur dess prestanda är, så låter det mycket märkligt att dessa inte fått någon negativ feedback tidigare.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  10:07:47  Show Profile Send mayro a Private Message

Njaa... Detta resultat är ju en del av hifins värld.. Förr eller senare kommer det nån som grejor´inte fungerar hos... Och hos den dom testade en längd hos gör det inte så. ...

Men en enda sak har jag emot testande på just detta sättet. Det är att man ger en helhetsbild utifrån en kabel... Denna metod kan ge resultat som blir presis hur som helst..En kabel spelar som allt runt om spelar.. Så resultat såsom detta är absolut inget underligt att få då man kör en kabel i en kjedja..

Tror jag skrivit till o med själv att jag inte vill säga mer då jag INTE hört en hel line. Även på denna tråden står det.

SenSå spelar jag en full line med silver res kablar. Och dom är ju fungerande med dessa billigare 49 dollars kablar.(Ca180 kr. resten är frakt o tull. Och dessa kostnader spelar ju inte tyvärr. Så det är en 180kr kabel.inget annat.)Dom är ju "samspelade" vid utlyssnande.

Metoden att bara ta en kabel o byta i rena A - B jämförelser är ett sätt som jag redan på flera ställen förkastar..Den ger så totalt fel resultat.

Om jag tweekar in en anläggning mot en viss sak.. Sen jämför man med en annan som har lite anorlunde signum. Då kan det bli totalfel för den "otweekade" kabeln.. Osv osv....

Men nog om detta. Rydberg har provat en XLR och fått detta resultat. Och jag finner det knappast ens förvånande.

Nu kommer humor Rydberg...med lite allvar i bakgrunden...

Mer förvånande finner jag att det inte var ett F/E test under kontrolerade former som föregick denna rewuv. För det har man ju fått läsa flertalet ggr att man måste göra för att ens veta hur grejor är PÅ RIKTIGT... Allt annat är ju placebo samt färgade grejor... Men ni gillar väl färgat ljud. Vilket inte jag uppskattar...

Kunde bara inte låta bli.. Förlåt mig detta. Men kunde inte helt enkelt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/25 :  11:34:40  Show Profile Send sampix a Private Message
Men Mayro,.. Vi testade dessa ihop med 2 olika cdspelare, 2 olika högtalare och 2 olika högtalarkablar i alla möjliga kombinationer. Dessutom har jag levt med denna kabel i flera veckors tid + att jag har testat denna i andra anläggningar. Även där med samma resultat

quote:
49 dollars kablar.(Ca180 kr. resten är frakt o tull.

Fel pris

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  12:28:48  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag sa ju så också. Att resultatet är så. börja inte debatera nu i former såsom att jag säger emot era resultat. Det gör jag inte...

Men den andra delen är ändå relvevant... För Muse får uppenbarligen absolut inte detta resultat...och inte heller en stor bunt flera som provat osv... Enligt testen i nätblaskan så var det väl sen hela linen spelade allt släppte om jag inte missminner mig...

Och jag vet ju faktiskt inte själv hur den spelar i en full serie.. Då mina silver res faktiskt spelar IHOP ok med denna billigare.... Så som jag sagt själv så repeterar jag. Jag har inte hört en full line så jag ens kan säga hur den egentligen låter....A-B tester på så sätt som gjorts ÄR inte ett sätt enligt mig att testa kablar..Även om man släpar runt i tio anläggningar med en snutt... Oavsett om det står vad som helst såsom tillverkare.

Men sampix... Detta behöver vi inte diskutera ens .. det är inget för att göra just ER test till ogiltig bara för ni skriver som ni gör...

JAG HAR SKRIVIT DETTA MASSOR MED GGR TIDIGARE OCKSÅ!!!!!!

Så mina ord är absolut inget nytt under solen ifrån min sida. Och inget jag säger såsom någon slags "bortförklaring". För jag personligen blir enbart överlycklig om det kommer en svinbillig kabel som låter bra till... Jag har ingen tillverkning av kablar...

Och sedan så vet du sampix att du för inte länge sedan skrev det började hända grejor... det lät då enligt dig ock och höll på att bli bättre.. Och numera låter det rena skiten...En snabb vändning får man säga ändå.

Och priset är 49 dollar. vilket torde i usa bli runt 180 kr... Att sedan frakten o skatter osv gör den dyrare gör ju tyvärr inte kabeln varken bättre eller sämre. Det är en 49 dollar kabel. Inget annat...

Måste erkänna jag lite ångrade mig att jag ens skrev ett ord om denna billiga kabel. Inte för den av er får dålig kritik. Utan för denna tråden inte alls blev vad jag ville den skulle bli. Den har redan urartat förut och är på väg igen här tyvärr.. Också PGA mina egna inlägg. Så kan vi hålla oss lite inom topicen och nu INTE fara ut en testdebatter...

Den debatten har i alla fall jag tydligt i många trådar gett mina åsikter om hur man testar osv. Och att köra en reapeat här varken orkar eller vill jag göra.

Noterat är att ni anser den rent som skit... Och detta är sådant som man absolut ska skriva om man tycker så....Ordet är fritt. och så även metoder hur man provar grejor.osv. Och sedan att delge resultaten är normalt förlopp...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:08:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har svårt att tro att den kabel vi provade skulle göra sig i något vettig system. I vilket system vill man ha en kabel som så tydligt påverkar signalen (och till det negativa)

Edited by - Rydberg on 2005/04/25 13:32:03
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:12:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Apropå priset. Enligt Forex så står Dollarn mellan 6,90-7,10:-
Vilket gör 49x7= 343:-
/Jonas
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:28:26  Show Profile Send mayro a Private Message

Nyvaken troligen.... rätt uppenbar totalfelräkning detta ifrån mig ju....

tackar för korrigeringen....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/25 13:30:38
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:46:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
Rydberg skrev!
quote:
Det var en av de absolut sämsta signalkablar jag någonsin lånat öronen till (men undantag för Acoustic Zen Silver Ref. MkII).

Phewww!!

Tur att man har Mk1 då då!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:52:59  Show Profile Send mayro a Private Message

Däremot Rydberg o co... Vad spelades för grejor då NI provade? Detta skulle vara rent intresant faktiskt... Vad var resterande kablar? Och elektronik??

Sånt är intresant så man får en liten bild av var ev dessa INTE passar in...eftersom vi verkar få så stora skillnader. Det blir ju mycket relevant att veta faktiskt..Vi har ju både ni o jag endast haft en kabel. och som sagts. resultaten blir minst sagt olika...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:59:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mayro> Kolla här

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/25 :  14:00:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag har svårt att tro att den kabel vi provade skulle göra sig i något vettig system. I vilket system vill man ha en kabel som så tydligt påverkar signalen (och till det negativa)

Vem bryr sig, så länge det låter bra...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  14:02:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Vem bryr sig, så länge det låter bra...
Alla som är intresserad av en så god återgivning som möjligt (dessutom lät det inte bra)

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/25 :  14:08:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Rydberg: Nja, nog för att jag kollar någon gång på Faktiskt. Men ännu har inte nyckelordet i dessa kretsar - Återgivning fastnat speciellt mycket.

Bra att det framkommer olika åsikter om kablarna, konstigt vore det om alla vore överrens. Då först kan man börja misstänka att något är skumt.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  14:49:29  Show Profile Send mayro a Private Message
resterande kablar var?? nätkablar osv....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  15:10:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mayro> Vi körde med både en Audioquest högtalarkabel och även betydligt dyrare från PS-Audio. Nätkablarna var från Karan och även Clou Cables Silver Voice.

Edited by - Rydberg on 2005/04/25 15:11:59
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/04/25 :  17:14:24  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Hmm, konstigt att ni tyckte att kabeln "var skräp".
I mitt billiga och enkla system så låter den mycket bra.
Iofs så spelar den mellan försteg och slutsteg.

Hemma hos mig så finns det upplösning och luft, mer än du kan ana Rydberg.

Jag tror efter att ha läst dina tidigare inlägg här på forumet, att det måste ha varit en seger för dig att en kabel från Frank låter uselt i dina öron, en seger.

Dina inlägg här kanske borde hamna i en tråd om naqrefs kablar?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/25 :  17:21:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Muse> Vad talar du om? Jag och resten av panelen som lyssnade tyckte inte Signal Cable kabeln var bra, den saknande luft och upplösning. Att den inte var bra är väl bara synd, jag skulle varit mycket gladare om den hade varit bra, vad menar du med att detta är en seger för mig??? Mitt inlägg gäller Signal Cable (den och endast den) och jämförelse kabeln (som inte ens är min) var Naqrefs kabel.

Trevligt att du har luftig återgivning hemma men det hjälper ju knappast oss!

Edited by - Rydberg on 2005/04/25 17:22:59
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/25 :  18:46:43  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag undrar fortfarande vad DOM andra kablarna var för något?? Inklusive nätkablar osv...???

Jag har ju själv hört signal cables kablar låta rent skit förr.. Men med enkla smågrejor fixade till saken.. Du Muse minns nog starten för mig. Då lät det ju inte "så" bra direkt....smile.. jag höll på att sälja mina högtalarkablar .. det var endast TUR jag provade dom en sista gång. och då fattade jag problemet.. Men ojoj vad nära det var att dom åkte all världens väg direkt...

Så Som sagt. JAG är den sista man behöver berätta att dessa kablar också KAN bli fel...

Men lärde mig att man LÄTT som sjutton kan dribbla till det...

Jag har hört dom i samma stereo få stryk av en svindyra kanonbra kablar.. Jag har sedan hört dom LÄTT spela ut dessa erkänt kanon kablar då man insåg en sak... Så vad har varit nät o resterande kablar? Jag ska nu ut o cyckla med min dotter.Får komma tillbaks senare....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/04/25 :  18:55:09  Show Profile Send vincent a Private Message
F-N grabbar det är vår nu, skit i dom där jäkla kablarna, lyssna på fåglarna som kvittrar istället, rent och ofärgat....
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/04/25 :  19:11:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Det är ju nästan så man måste jämföra dessa två kablar i den egna anläggningen Nej, nu är det så att visst kan en kabel låta olika i olika anläggningar, men det brukar inte vara så svårt att höra när man jämför olika kablar om någon kabel faller igenom och presterar klart sämmre än de övriga som i detta fall, så era intryck stämmer säkerligen och ni hade ju inte "speciellt" undermåliga grejer när ni nu gjorde denna jämförelse heller. Mer högupplöst än vad de flesta av oss har hemma.
Rydberg du har Pm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/04/25 :  19:25:49  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Rydberg: Hade du formulerat dig som i ditt senaste inlägg så kanske jag inte reagerat likadant.
Jag tycker att du har en syrlig underton i de inlägg du skriver, men jag kanske uppfattar ditt sätt att skriva på fel sätt.

Och nej, det hjälper sannerligen inte dig att jag har ett öppet och luftigt ljud hemma. Jag ville poängtera att kabeln gör ett väldigt bra jobb hemma hos mig, men det fattade du nog.

Men att gå ut och säga att kabeln är skräp tycker jag är lite väl magstarkt.
Hemma hos mig kanske Naqrefs kabel låter skräp?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000