HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Isotek Minisub Gll
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/04/14 :  22:43:53  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Hejsan allihopa!

Jag har testat en Minisub i min anläggning för att se om det är värt de pengar en sådan kostar vilket är omkring 7900kr.
Kablar till detta är Krell orginal nätkablar samt Nordost Shiva för 3400kr/st. kabeln till Isoteken var Isotek egen värsting kabel för ca 2300kr.

Anläggningen som detta testades på är:
Krell SACD
Krell KAV-400xi
Naim Allae högtalare
Chord Signature högtalar kabel samt Chord Anthem i XLR version.

Alltså rätt okejiga prylar utan att vara tokextremt.

Först koplade jag in alltihopa i mitt ojordade vägguttag med Nordost kablarna från elektroniken till Isoteken. Mitt första intryck var att det blev mer dynamik och lite tystare i musiken när det skall vara tyst;)
Sedan kopplade jag ur Nordost kablarna och ersatte dem med Krell orginal nätkablar och det blev lite ljusare karaktär och lite mindre bas i anläggningen och kanske nägot tråkigare att lyssna på.
Sedan kopplade jag ur Isoteken och tog orginalkablarna rätt in i väggen och då blev det ännu tråkigare och betydligt mindre dynamik.
min styvfar var och hälsade på och även han hörde denna skillnad, då skall det kanske också nämnas att han har hörapparat på ett öra.

Jag kopplade in alla Nordost kablar och Minisubben igen och vips så blev det trevligare att lyssna igen. Nu testade vi att koppla ur allt igen och skillanden blev rätt stor, så stor att jag kommer att köpa en Minisub till hösten.
Jag märkte även att nätkablarnas betydelse blev ännu större med Minisubben än att bara ha dem själv, jag har även insett att jag måste skaffa lite bättre/dyrare nätkablar än Nordost Shiva för jag tycker inte dem är tillräckligt bra för att motivera sitt pris men det tycker jag däremot Nordost Vishnu är.
Jag har även provat att dra en jordad kabel från köket för att se om ljudet blev annorlunda genom att köra anläggningen jordad/ojordad men där upptäckte då inte jag någon skillnad.

Man kan sammanfatta det så här:
1. Köp en Isotek Minisub
2. Köp bra nätkablar

Detta är även prioriterings ordning för mina framtida uppgraderingar.

  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000