HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Thor och Freja, asarna dundra!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/19 :  04:16:00  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag har nu haft förmånen att lyssna på Advantage Thor, integrerad förstärkare, och Freja, cd-spelare, ett par veckor och de bildar ett mycket trevligt par som passar väl tillsammans med Sonus Faber Concerto. Frejan är ju även recenserad av "Pac" på annat ställe på Forumet.
Jag avser här att avge personliga intryck, inget annat.

Prisklassen är väl något ny för mig men jag kan väl säga redan nu att man får ganska mycket för pengarna i mitt tycke.

Thor har jag haft hemma tidigare men då med andra spelare som Sony och Marantz i 10-15000 kronorsklassen. Freja är i detta sällskap betydligt bättre över hela registret samtidigt som den har grepp om musiken och god 3Dförmåga. I stort sett skulle man kunna säga att Frejan har Sonyns pregnans och bättre bas med Marantzens värmeinnhåll, fast är ännu bättre på samtliga punkter. Musiken tillsammans med Thor presenteras livfullt och med kontroll både över musik och högtalare.

Thors kännemärke första ggn. jag hörde den var väl den kontroll den presterade över högtalarna samt den kraftfulla basen, och ändå pratar vi om stativhögtalare.
Som jämförelse hade jag då en integrerad Rotel samt min gamla H/K 670. Ordningen var tydlig, H/K och Rotel lät bra och Roteln som var dubbelt så dyr som H/K lät bättre framförallt i basen och med mer attack i musiken. Jag skulle knappast uppgradera till den men skulle utan tvekan köpa den framför H/Kn om jag stått helt ren så att säga.

Sedan kopplade jag in Thor och blev faktiskt häpen, det var stora skillnader i kontroll och musikalitet, rent ut sagt bättre detaljeringsgrad genom hela registret och framförallt i basen. Musiken lät kort sagt mer levande och fylligare med bättre närvarokänsla.
Häpenheten bestod i att även fast en förstärkare är dyrare, så lider de av avtagande nytta per krona, dvs. en dubbelt eller tredubbelt så dyr apparat ger vanligen aldrig 2 till 3 ggr. så bra ljud, men här gjorde den det. Spontant tyckte jag att prisskillnaden var motiverad redan då, och det intrycket står sig idag med.
Med kombinationen Thor och Freja avslöjades imperfektioner som att en skruv släppt i ena högtalarstativet, inte mycket men ändock, och att Superspikarna behövde något dämpande emellan sig och underlaget.
Ett gott betyg till kombon m.a.o.

Jag unnar alla att lyssna till denna kombination om man har möjlighet.

Nackdelar då undrar någon?
Jo den är ganska avslöjande som jag beskrivit ovan och är man inte omsorgsfull med resterande delar så kan den låta väl energirik och påfrestande, lite kliniskt helt enkelt.
Detta berodde som sagt på problem med högtalarna och med detta åtgärdat så återfick musik och röster naturlig värme och det forcerade försvann.
En kombination med hög potential således i en anläggning rätt uppställd hela vägen ut.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/04/21 02:50:43

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:02:42  Show Profile Send mats a Private Message  Reply
Hej Bravo
Fin review!
Kul att det var så stor skillnad..

Jag har alltid undrat vad nytt slutsteg skulle göra för mig (har itne testat mer än det jag har hemma)..Vågar inte prova än då andra inöpk ska till först :)..Men detta bådar ju gott..

/Mats
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:59:37  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Tack, Bravo, för en trevlig recension.

Jag ser ju att jag måste ta och låna hem Freja för att provlyssna innan jag bestämmer mig för uppgradering av signalkälla.

/HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/04/20 :  20:35:36  Show Profile Send Svante F a Private Message  Reply
Intressant läsning!
Är själv allvarlig spekulant på Freja.
Borde ju spela bra med min Primare A30.1.
Dina intryck stämmer överens med vad jag hört i butik.
Speciellt 3D-känslan och den höga detaljupplösningen.

Är handhavandet bra också tycker du?
Inga problem att få fram 2-kanalsspåret på DVD-A?

/Svante


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/21 :  02:44:15  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag letar förtvivlat efter någon DVD-A skiva med två spår överhuvudtaget.

Bravo
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:25:48  Show Profile Send Svante F a Private Message  Reply
Bravo,varen icke förtvifvlad...
De allra flesta DVD-A har separat högupplöst tvåkanalsspår.

DVD-Audio release list (med info om kanaler och upplösning):
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Cabaret/7219/html/dadsacd.html

DVD-A till mkt bra priser:
http://www.dvdpacific.com/AdvancedSearch2.asp?sfl=1&genre=DVD+AUDIO

Bästa länken för SACD-titlar:
http://www.sa-cd.net/titles/0/0/date/100/1

Lycka till!







oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:45:42  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Bra tips "Svante F", jag skall försöka beställa något så småningom.
Jag fick hem Canteloubs Chants d'Auvergne i alla tre formaten igår men DVD-An var bara i 5:1.
Dock tyckte jag där jämförelser var möjliga att DVD-An lät bättre med mer luft runt instrumenten och ett bättre övre register än CD och SACD.
Alla formaten låter dock bra på spelaren men det övre registret i SACD gör mig dock fortfarande undrande, det är inte bättre än CDn iblan t.o.m. tvärtom. Övriga register låter dock bättre än CDn.

Bravo
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:11:47  Show Profile Send Svante F a Private Message  Reply
Om du har samma åsikt efter att ha lyssnat på några välmastrade analog- eller DSD-inspelningar på SACD så OK, var och en har rätt till sin åsikt.Själv föredrar jag SACD över CD även i diskanten. Upplever den som finkornigare och "snabbare".Jag skulle nog ranka SACD och DVD-A 24/192 ungefär lika -dvs klart bättre än CD.
Fast vissa personer skulle ju säga att jag bara inbillar mig

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:40:28  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Du har helt rätt "Svante F", du inbillar dig.
Nå skämt åsido, så är det väl detta som slagit mig genom åren när jag lyssnat på SACD att det övre registret inte är så bra, fördelarna ligger i det nedre registret där basen blir markant bättre, givetvis gentemot CD i dessa fall.
På ovanstående DVD-A skivor uppfattade jag även det övre registret som klart bättre, men självfallet tänker jag inte fastslå detta som en sanning efter att ha hört en enda CD, SACD och DVD-A skiva från samma inspelning vars kavlitet jag inte kan bedöma.
Det var ett lyssningsintryck och jag lyssnar gärna på fler skivor DVD-A och SACD.
Däremot råder det ingen tvekan om, anser jag, att Frejan är en bra spelare, och då främst inom det område man kan göra en riktigt vettig bedömning, dvs. inom CD-området.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/04/30 02:35:57
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/30 :  02:50:08  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Nu har Thor och Freja gått i ca. tre veckor drygt och jag tycker att de växt under resans gång.
Ljudet är fylligare och varmare, rundare om man så vill i positiv bemärkelse, dock kan de i olyckliga stunder låta en smula ljust.
Problemet som jag uppfattar det i detta fall är att Thor kan stå på oavbrutet medan Frejan återgår till standbyläge efter en tids overksamhet, men låter bättre efter en halvtimmes spelande.
När allt är på topp uppfattar jag kombinationen som fyllig, detaljerad men med den musikaliska helheten i behåll och med god 3D-förmåga i ljudbilden. Det är lätt att ryckas in i och följa med i musiken som släpper högtalarna och utspelas i rummet om ni förstår vad jag menar.
För de pengar de betingar måste de vara ett gott köp.
Vore intressant att jämföra Thor I mot Thor II.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/04/30 02:50:56
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/30 :  21:57:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Bravo!

Trevlig recension!

Jag ser att du uppfattar ljudet ur din kombination ungefär som jag uppfattade Freja med det undantaget att i min anläggning blev det aldrig ljust.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/03 :  04:33:42  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag tror att ljusheten beror på dels bristande inspelning av Frejan samt att underlagen till högtalare och apparater kan förbättras. Gällande högtalarna och stabiliteten/vibrationer är jag helt säker.
Som jag skrev tidigare så har dessa små apparater en förmåga att påpeka brister i systemet.

Bravo
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  11:41:18  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Bravo...vad tror du om inspelningstiden? Hur många timmar bör den gå? Har du ntt kablage också?

/Micke
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/04 :  00:46:46  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Kablage, är det därför den spelar så tyst...

Jodå, signalkablar är Purist Audios Proteus och högtalarkablarna består av Purists Maximus i BW-utförande.
Jag tror nog att apparaterna i stort är OK, möjligen kan det spelas lite mera med Frejan. Som jag tidigare skrivit dock, så är jag säker på att det är underlagen och stabiliteten det handlar mest om, dvs. kringutrustningen. Bättre vibrationshämmare ger ett bättre ljud, framförallt med högtalarna i mitt nuvarande fall.

Bravo
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/04 :  09:58:36  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply

Ok...tack för svar...är själv intresserad av denna kombination...men framförallt Frejan...

Trevlig helg

/Micke
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/04 :  11:39:03  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag uppfattar kombinationen som mycket bra och som alla goda ting så kräver deten del pyssel för att få fram det mesta ur dem.
I mitt fall har de uppenbart avslöjat svagheter i kedjan som tidigare varit dolda.

Bravo
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:30:14  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply

Så du menar att efter investeringen på 49.000:- så kommer lika dyra svagheter att avslöjas...låter ju livsfarligt...och dränerande..:-)

/Micke
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/05 :  14:11:31  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Hemskt om så vore.

Nej, men detaljer som behöver förbättras som högtalarnas stabilitet och underlag och vad apparaterna står på för underlag.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000