Author |
Topic |
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:34:52
|
I rest my case! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:42:36
|
mayro: Ska vi tolka ditt resonemang som att det är omöjligt att på ett vettigt sätt prova EN kabel åt gången? Alltså... om jag vill testa låt säga en signalkabel från Audioquest men idag sitter med nät- och högtalarkablar från Chord... Då måste jag även låna hem nät- och högtalarkablar från Audioquest (samma serie dessutom?) för att se hur signalkabeln från Audioquest låter? Är det så du menar?
Jag måste säga att jag tycker det låter märkligt. Visst, det är rimligt att man kan få en del synergieffektr av att använda kablage från samma tillverkare genom hela kedjan. Men när det gäller att utvärdera EN kabel, då måste man ju rimligtvis kunna göra det i en anläggning med andra kablar, eller? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:57:44
|
quote: Vikken BAS kan man nog säga om Premium XLR också, men jäsiken vad onyanserad, svullen och nästan jobbig efter ett tag.
Som du säger... Detta är LÅNGT ifrån det resultat jag har..HÄR!!!..LÅÅÅÅNgt ifrån. Men detta säger ju även Muse här.
Vi har inte stativare. Och vi har inte högtalare med direkt basar som är kända för sin dåliga basförmåga. eller sin dåliga nyansering..
Per100 har även han provat på en stativare. Och tyckte inte heller denna enda kabel var bra.. Jag hörde den endast mycket mycket kort och helt ny. aldrig spelad. Så kan därför inte bedömma resultatet direkt nåt mer än så...
Men Muse. Kan du inte ta med dig dina högtalarkablar så kan Per100 testa en hel kedja?????? Jag har en signalkabel o du har fler... så lägger vi ihop så kan per 100 testa på stativare o höra vad som händer med en line på en stativare???
Hur långa högtalarkablar har du? Du lirar ju monoblock ju....???
För självklart ska saken kollas upp mer seriöst anser jag... Så vet man sen vad som är rätt eller fel.
Per100 blir bra då han inte heller gillar dessa ifrån start som ni redan noterat tror jag...Han har redan dessutom nätkablar o allt i ordning. Så vad säger du Muse.. Hur långa är dom? Dina monoblock är på rep ett tag till i alla fall.. Och per100 träffar du här i helgen. Och jag går i god för honom direkt.. inga problem alls. Det är en genomärlig kille som INTE skräder orden någonsin.... Varken till fördelar eller nackdelar. Utan är en korrekt person...
Dessutom har Per100 kontakt med massor med hififolk som han träffar för provande av prylar... Så why not...
Jag vill också höra ett omdömme ifrån flera anläggningar... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 14:25:06
|
quote: mayro: Ska vi tolka ditt resonemang som att det är omöjligt att på ett vettigt sätt prova EN kabel åt gången? Alltså... om jag vill testa låt säga en signalkabel från Audioquest men idag sitter med nät- och högtalarkablar från Chord... Då måste jag även låna hem nät- och högtalarkablar från Audioquest (samma serie dessutom?) för att se hur signalkabeln från Audioquest låter? Är det så du menar?
Både ja och nej...
Ja. Då det är så man ska se kablar. såsom ETT sak. Inte olika saker...
Nej. Man kan ha turen att en del saker man provar stämmer ihop rent direkt... TYVÄRR har jag genom åren fått rent "städa" upp i "sönderblandade" anläggningar för att få dom att börja "blomma i vibbar o nyanser"... Man har ofta blivt inne i den snudd alltid förekommande intweekandet där man "vallar" in olika problem med en "beränsande" kabel eller elektronik åt något håll..
Med dessa ord BÖR rätt många ifrån typ LTS / Linn / Diy hållet "börja inse" att jag för mycket mycket snarlikt synsätt som dessa org samt byggare ofta har.
GENERELLT menar jag här nu...Inte i absolutum självklart.
Jag befinner mig MYCKET nära detta synsätt. Skillnaden är endast egentligen detaljer samt lite HUR man kommer fram... förvånande
Ja kanske. Men jag har sagt massor med ggr att jag står med fötterna i båda lägren. Och detta är 100% sant.
Bara att jag MIXAR in en del ifrån båda lägren. och har därvid funnit att man kommer så förbannat mycket längre med båda synsätten tillsammans...inte det ena eller det andra. Båda är nämligen hel rätt. Men dom är 50% var av en större total "sanning"..
Men ofta tror den ens sidan denna är 100%. och så även den andra.
Enligt mig vilket INGEN ens behöver tycka är dessa två 50% var och vad 50 plus 50 är vet dom flesta.. Detta anser jag. OCH igen. Det behöver INGEN "köpa"...
Sen så är det inte samma serie man tar då det kommer till nätkablar. Det är mer dom olika preferenser dom OLIKA konstruktionerna har. Inte pris prestande även om oftast dyrast varit bäst tidigare. vilket idag inte gäller i samma utsträckning mera som skönt är...
Men som sagt tidigare. Jag är INTE märkestrogen. Jag har funnit att en hemmagjord wasaflex lirar kanon på mitt filter... Så den spelar där nu... Jag gav just bort ölflex till Vemsom i helgen. Så det provas med allt som jag funnit intresant. Inte enbart köpesaker inte...
Mina erfarenheter är INTE hämtade ifrån prov i ett år med en o en kabel. utan massor med år där säljande/agenturer samt "självimport". o så varit det som gjort jag kunnat prova så mycket...inte enbart med lite köpegrejor här o där samt hos polare.
utan ett massa testande o fixande med hemmagjort också...Ibland själv. Men oftast tidigare med stöd o hjälp av en mycket kunnig god vän ifrån Umeå som heter mats. Tror han är rätt välkänd i hifikretsar där uppe.. En superkille som sagt. Med enormt kunnande...
(Inte minst angående flugfiske..Hej magew. du kanske känner mats i ume???)
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:10:01
|
Mayro: vad menar du med quote: Jag tror jag har skrivit flertalet ggr att jag ALDRIG hört en kabletyp spela nätkablarna så tydligt i hela mitt liv som dessa kablar
Har dom problem med skärmningen och är extra känsliga för störningar eller?
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:28:21
|
David A...
Ja du har rätt. dom strålar så djävligt så dom ringde ifrån röngenrummet på sjukan o frågade om jag kan hjälpa dom stråla patienter i stålningskön....och det var tre mil härifrån...
Så japp. Så är det... Min familj är alla rent självlysande här av strålningen förstår du väl...
Jag har nog försökt förklara alla ord noga. Så detta är rent enbart att söka tjafs...
.....
Stäng denna tråd. orkar inte med detta larv mera.
Jävla barnsligheter detta anser jag....
Så stäng denna tråd omgående... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/04/27 15:30:08 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:36:10
|
mayro> All strålning är faktiskt inte joniserande, t.ex. synligt ljus
(fattade inte heller den meningen David_A quote:ade när jag läste ditt inlägg, orkade dock inte kommentera det) |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:39:28
|
Bra rydberg. Men vill ändå slå igen tråden här. är så jävla less på att det inte går att föra en seriös debatt. Era tester är nog sanna. och jag fann det intresant att söka OM det kan vara så att man måste ha flera kablar för detta knepiga resultat ska bli rätt.. Men är less..
Per100 har stativare och är negativ ifrån start. ansåg han vara en lämplig provare.. Men nu skiter jag i detta helt o hållet....så får det bli..
En del vill inte ha seriösa debatter. utan endast söka bråk.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:42:50
|
Jag hoppas inte du beskyller mig för att vara oseriös i denna tråden för då är du ute på helt fel stigar min vän. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:52:12
|
Dina komentarer har inte jag sagt ett ord om. tvärt om har dom fött intresset att testa mer ordentligt hos per100. för det verkar vara ofta då EN kabel provas det blir fel. INTE någon med flera får problem..Sådant gör mig nyfiken på att få svar. Så detta test ni gjort har redan provats hos en till. som nu provar EN kabel.. Jag finner endast det sista inlägget för mycket... proppen går här.
Jag orkar inte sitta o debatera skitsnack på ett forum. enklare än så kan det inte bli...
Så rydberg. Låt denna tråd dö här nu så slipper vi mer inlägg här...
jag är less. Jag vill hitta svar. Inte tjafsa om ditt o datt..
Jag har stråling som fan här och strålskadorna har gjort mig less.. punkt slut... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 15:55:28
|
jaha... har man inte ens öppnat munnen i denna tråd osså blir man kapad direkt. Det är väl ganska logiskt att misstänka att om det blir stora skillnader med olika nätkablar så sitter antingen felet i skärmen där, eller hos signalkabeln. En nätkabel är ju trots allt bara en förlängning av vägguttaget och ingen annat, eller hur? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 16:07:17
|
david A. Dina åsikter angående kablars inverkan är välkänd. Och dom är inget som JAG skall omvända varken här eller på annan plats. Den dagen du vill prova och se / Höra så ställer jag upp att delta. Men att via ord o text debatera detta är rent ointresant. och kommer inte ske helt enkelt.
Ville du verkligen veta VAD jag menade osv så har du nog frågat lite mer än att starta med redan bestämd åsikt om dåliga skärmar osv..
Men som sagt. låt skittråden bara dö här. Jag är så förbannat less på detta tjafs.. Hade det varit min chrysler som "tjafsat" så här hade den åkt rakt genom garagväggen ska ja säga... Jag har förtvivlat kort stubin på skitsnack tyvärr.. Seriösa diskutioner finns hur mycket plats som helst för. Men att omvända dig DavidA är långt ifrån något jag ens är intreserad av....
Jag är ingen frälsare av nåt slag. Men delar gärna med mig av mina erfarenheter OM folk vill ha dom. Och har absolut noll intresse att övertala folk som inte vill....
Så låt skiten bara dö här. Jag är less. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/04/27 16:07:57 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 16:09:31
|
Tråden låses på Mayros begäran. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|