Hur långt ifrån högtalarna sitter du? Mina Nil öppnar upp ordentligt på bredden när man sitter minst 3 meter ifrån. Funkar med mindre också, men inte efter att man har provat det andra!
Jag sitter ca 2,8 m från högtalarna. Jag har också märkt att de öppnar upp mera ju längre ifrån man sitter. Jag kommer nog flytta bak lyssningspositionen något när jag har fixat rummet...
Höjd ja, jag skulle behöva höja min fåtölj ca 10 cm för att sitta i nivå med diskanterna. Som tur är så blir ju inte vinkelfelet 10 cm på 280 mer än 2 grader...
ML-integrerad, min toppfavorit i ett 2-kanalssystem BC har jag inte lyssnat på, men jag har hört mycket possitivt om dem från andra på forumet Vinylspelaren ser himla nice ut Ser sammantaget ut att vara en trevlig och kompetent anläggnig, kvalitet rakt igenom m.a.o
Äntligen lördag! Nu har jag hämtat, intstallerat och lyssnat ett par timmar på min nya Lyngdorf CD-1. Nu ska jag försöka att inte överdriva mina första lyssningsintryck så därför skriver jag bara förälskelse på bästa tonårsvis Flera, förhoppningsvis lite mera nyanserade, lyssningsintryck kommer till kvällen.
Ja FBK hur låter Lyngdorf CD-1. Nu kommer alla mina intryck att jämföras med min 668a som jag antar att de flesta har en ganska god uppfattning om. Det första jag har märkt är att CD-1an låter aningen ljusare. Klart bättre separation med mera "luft" mellan instrument och vocalister . Det är avsevärt lättare att skilja på olika typer av strängar på akustiska gitarrer. Det är större skilnader mellan olika typer av reverb SSS-iga inspelningar låter aningens mera SSS-iga. "Sus och brus" i inspelninga vaknar helt plötsligt till liv och man kan identifiera fotskrap, prasslande kläder och andetag. Flera favoritplattor som tidigare låtit lite instängda har verkligen förändrats till det bättre. Trummor och hårda anslag på piano låter mera distinkta. Kort och gott är ljudet mera analytiskt utan att vara påträngande, det går faktiskt att spela högre nu utan att det blir jobbigt (stackars grannar ).
Glömde en sak, både jag och Bernt har ju framfört vid några tillfällen att vissa instrument kan låta lite märkligt på 668an och mycket riktigt lyckades jag identifiera en lustig trumma som två normalt låtande på varsin sida om gitarristen.