HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 elitico, utan stereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/15 :  15:06:15  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Den nya grejerna finns längre ner...


Efter en hel del letande känns det som jag äntligen börjar komma rätt. Som det ser ut nu är anläggningen hel nordisk med merparten av komponenterna ifrån Danmark. Det lutar dock att införskaffa lite Nordostkablar inom en snar framtid.

Högtalare: Avance Signature 3 mkII
Förstärkare: Copland CSA-28
Cd-spelare: Copland CDA-289
Signalkabel: Engelholm Audio, Wire One
Högatalarkbel: Supra Ply 3.4 /S


Här har vi då en helhetsbild:


Gillar dessa skarpt!


En liten närbild på förstärken:


Den nyaste komponenten i mitt system:


Denna fjärrkontroll styr både cd och förstärkare:


Här sitter jag en hel del, inget märvärdigt men jag trivs.


Tack för mig!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2006/03/09 23:02:23

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:00:00  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Trevilgt litet system du har där elitico. Vilken kabel från Nordost har du tänkt dig?

Tycker att det är simple och snyggt.
Undrar vad du har lakanet till, skall den fungera som någon dämpare?
MVH
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2004/05/15 17:01:53
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:17:07  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ser mkt trevligt ut! Låter säkert bra oxå

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:19:32  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Tack Christopher!

Jag gillar Coplands design väldigt mycket. För mig gäller ”Less is more”. Tyvärr tycker jag inte bilderna ger en rättvis bild av elektroniken.

Angående Nordost så har jag inte riktigt bestämt mig för någon speciell. Har bara hört att Copland trivs väldigt bra med Nordost. Det återstår att se när det bär av hur bra ekonomin är.

Det är ett täcke jag har på väggen. Använder det som tillfällig absorbent då jag inte orkat mig på något serösare ännu. Det fyller dock sin funktion rätt bra.



"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:54:16  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Ser jättebra ut Kul att fler börjar upptäcka Avance som i mitt tycke är mer prisvärda en t.ex. Audiovector. Scanspeakelement och robusta kabinett Försöker dock sälja mina golvare pga. för litet rum. Är det Engelholms signalkablar
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:54:17  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Tack Jocke!

Jag tycker systemet spelar fylligt, öppet och stort med bra 3d. Man kan nu utan problem placera ut varje aktör som står på scenen. Sedan är ju Avance och Copland kända för sitt mellanregister så jag tycker inte det skäms för sig heller. Basen är annars torr och går förhållandevis djupt och återges med bra punsch. Det skulle dock ha kunnat vara en aning mer energi i diskanten, vilket jag hoppas kunna återgärda med Nordostkablarna.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/05/15 20:25:14
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:13:36  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej igen Henrik!

Risken med Nordost är ju att du tappar lite av basförmågan, jag skulle råda dig att lyssna på Harm Tech alt. Acc. Zen innan du bestämmer dig..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:22:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Kan rekommendera Nordost Quattro Fil signalkabel, den är verkligen bra, klart bättre än tex reddawn och SPM.

Förresten ett mycket trevlig system du har, Copland grejorna är verkligen snygga!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:03:01  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Jag kan inte annat än hålla med dig Plind! Faktum är att jag har bytt en hel del komponenter senaste tiden och högtalarna är det enda som fortfarande är kvar. Man kan tydligt se att de hade höga ambitioner med signature modellerna, fina element och hög finish. Det skulle verkligen ha varit kul att jämföra dem med den nya omega serien.

Sedan har du helt rätt i att det är Engelholms kabel. Jag vet tyvärr inte så hemskt mycket mer om den förutom att den låter bra.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/05/16 00:34:54
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:00:26  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Tack Rydberg!

Jag ska beakta ditt och Jockes förslag när tiden är inne. Vad ligger de föreslagna kablarna i för prisläge?

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:04:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
En begagnad ska du leta efter och då ligger en meter Quattro Fil på ca 7-8000

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:08:24  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tror du kan få ett bra pris på Merkurius kablar, samma som jag använder i min anläggning (2 par) Harm Tech ProSilway MK II - nypris 7500 Kr, nu bud! kolla på säljes sidorna..

En mkt bra kabel som jag inte ens funderat på att byta ut..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:22:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser ut som ett litet och trevligt system!!
Köpte du 289'an begagnad?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/16 :  02:05:36  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ser hyggligt ut, danska komponenter brukar vara ett tryggt val.

Bravo
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/05/16 :  03:09:41  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Roligt Henrik att du äntligen har hittat en Coplandspelare. Vill du berätta hur du upplever ljudet jämfört med vad du hade tidigare? Att de är ruskigt snygga med sin skandinaviska design, det vet vi ju sedan tidigare.
mvh

geldis
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:33:26  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Elitico, du är inte den ända som tycker att Copland gör snygga prylar, det behövs inte 1000knappar på fronten, bara det nödvändiga...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:44:33  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Hej. Är du möjligen från Karlskrona omr.?

Jag blev en gång biten av en Nordosthögtalarkabel, nu är man fast... Kör på Flatline gold mk2 :-)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/17 :  15:36:07  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Här händer det grejer…

Rydberg
Den nämnda kabeln tycker jag verkar vara lite omotiverad i mitt system. Brukar man inte prata om kablar för 10-15 procent av anläggningens värde? Hur som helst har jag inte råd ännu…

Tack Zalve!
Spelaren köpte jag begagnad…

Bravo
Hyggligt ut? Jag har nästan uteslutande haft goda erfarenheter av danska produkter. Så trotts de säkert många prisvärda alternativen från Kina kändes detta lite tryggare.

Geldis
Efter mycket letande lyckades jag tillslut hitta en. Idag är jag glad att jag stod på mig och inte gav upp.

Antar du menar då jag testade Amplifixen med lite varierande signalkälla (bland annat cdfixen). Ska jag vara ärlig så vill jag ogärna gå in på detaljer då jag säkert glömt bort mycket. Jag tycker dock denna uppsättning levererar en helhet som passar mig bättre. Den fokuserar inte lika mycket på detaljer. Allt är sedan hela tiden stort, luftigt och följsamt. Något jag tycker mig kunna urskilja också är att det nu finns mer information i mellanregistret. Vilket gör att röster enligt mig låter mer naturligt och äkta. Sedan upplever jag en klar förbättring i 3d från tidigare.

Christoffer
Haha nej, jag verkar uppenbarligen inte vara det.

Wallraff
Helt rätt jag är därifrån! Jag tror till och med vi träffats tidigare då du och Engelholm var hemma hos farsgubben och lyssnade.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/05/17 15:42:42
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:15:15  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Å tusan!
Vart bor du nu någonstans?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:30:27  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
wallraff!

Jag bor för tillfället i Nyköping. Jag ska dock flytta hem till Karlskrona till sommaren. Hur var det med dig egentligen, bodde du i Karlskrona?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/05/19 :  00:30:44  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Pluggar i Lund, men det bär av hemmåt Karlskrona(Nättraby) om tre veckor... Kanske anläggningen åker med... :-P

Får köra någon träff i sommar, vore skoj med lite jämnåriga ;-)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/19 :  02:07:23  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
"Hyggligt ut? Jag har nästan uteslutande haft goda erfarenheter av danska produkter. Så trotts de säkert många prisvärda alternativen från Kina kändes detta lite tryggare."

Skulle aldrig falla mig in att säga emot "elitico"!

Bravo
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/22 :  23:15:39  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Nice! Lyssningsplatsen såg ju riktigt go ut
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/10/23 :  00:01:31  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply

Som sagt ny läghenhet och en hel del nya prylar...

Ni får ursäkta om bilderna inte är nåt vidare, är ingen hejare på att fotografera direkt.


Vi kan ju börja med källan som är förhållandevis ny. Det är en Copland CDA-822, även kallad "krelldödaren".




Här är då högtalarna jag kör med nu. Det är modellen större i samma serie som jag hade stativare i tidigare. En vädligt trevlig högtalare förövrigt. Lite för stora för mitt lilla rum dock. De är därför till salu.



Förstärkaren är samma som tidigare.


På senare tid har det blivit en hel del lyssing med lurar. Idag kör jag med HD-650, Silver Dragon replacementcable samt en EarMax Pro förstärkare. Helt klart en trevlig kombination.




Här är den så kallade "sweetspoten"


Avslutningsvis en liten översiktsbild.




"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/10/23 :  00:02:31  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Haha MullBenkt du var lite för snabb...=) Nu är de nya bilderna ute...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/23 :  00:20:06  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jaadu, jag tycker fortfarande den ser go ut

Hade jag plats skulle jag också ha en fotölj i sweetspot och en soffa för polarna
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000