HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Lt Anderssons prylar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:00:48  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Tjenare!

Äntligen har jag fått min stereo fotad!



Anläggningen består av:
Pioneer 668
Mark Levinson 383
BC-Acoustique ACT A4
Samt lite lösa/överblivna apparater och ett försteg (Audio Analogue Bellini) som ska in i sovrummet när jag har byggt ett par högtalare.




Min RPM9a utrustad med en Grado Gold tillsvidare.


Integrerad förstärkare ML-383.

Jag gissar att ni redan känner till signalkällorna och stärkaren så jag tänkte fokusera på högtalarna...men en lite länk till vad stereophile tycker om 383an kan ju inte skada.
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/245/index.html

Ni som var på senaste highendmässan fick möjlighet att bekanta er med A3 och A1 hos Ljudmakarn vilket det också finns en bildtråd om. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36885
A4 är storebror till A3 och har fått två mellanregister och en 12 tumsbas i stället för en 10a. Dikantelementet tillverkas delvis av fostex (motor och membran) hornet tillverkas av BC där diskanterna också monteras. Mellanregistren tillverkas av SEAS och den inverterade upphängningen liknar den som LTS har i sina högtalare. Baselementen tillverkas av Franska PHL-Audio som drivs av AUDAX tidigare chefskonstruktör.


Diskant och mellanregister.


Inverterad upphängning.


Bas.


Delningsfilter


Spikes.


Dryg bild för att visa storleken...

Eftersom bilden på basen inte är så bra så kan nyfikna titta i databldet på ett baselement som ser liknande ut.
http://www.phlaudio.com/datasheets/30_pdf/4530.pdf

-Hur låter då?
-Jo tack bra!

OK lite allvarligare då. Jag tycker att ljudet är riktigt bra faktiskt, det som återstår är rumsakustiken eftersom rummet är ganska kalt så är efterklangen allt för lång. I detalj skulle jag vilja beskriva ljudet så här: Djupet känns riktigt realistiskt, inte för mycket och inte för lite. Bredden är helt OK även om ett rum som är en meter bredare inte skulle skada. Klangen är åt det lite varmare hållet men långt ifrån luddigt, blött och slött. Ljudet präglas av lugn och harmoni mycket pga riktigt låg dist och att ljudet är mera tillbakalutat (motsatt up in your face). Det bästa av allt är att anläggningen trivs exakt lika bra med all musik, det må vara hårdrock, klassiskt eller jazz, allt flyter lika harmoniskt. För de som kan franska kan jag rekommendera artiklarna på BCs hemsida där ni också kan hitta intressant information om högtalarnas konstruktion.
http://www.bc-acoustique.com/presse.asp?Langue=EN&tri=
För oss som inte kan så kan man ju alltid kolla mätresultat...





Konstruktionen skiljer sig lite från "vanliga" högtalare på så sätt att kammaren för mellanregistren inte innehåller vadd utan man har fräst väggarna som en diffusor istället. Att fräsa i väggarna är inga problem för kabinettet består av 40mm dämplimmad MDF. Basen har också begåvats en annorlunda konstruktion med resonatorer och kammare som jag inte har full koll på hur de fungerar men de ska iaf absorbera de värsta frekvenserna mycket smalbandigt.

Planerna för framtiden luta mot att köpa en mera färgande CD-spelare och fixa till rummet lite mera. Nä

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2005/04/17 09:20:04

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:29:12  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Häftigt! Högtalarna är riktiga monster...

Vad är det för bänk?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:30:09  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
mumms!
ser finfint unt dedära du!
vet att BC låter mycket bra ochmed den elektroniken tvivlar jag inte på att det sprudlar av liv i ljudet!

har du några bilder på rummet(ev akustikförbättring)?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:36:03  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Kul att ni diggar anläggningen! Tyvärr så har jag missat att ta bilder runt omkring, mycket pga att det inte finns så jätte mycket att se Det som finns, syns på översat bilden, är fyra stycken tygklädda markskivor på vardera sidovägg.

Bänken har jag köpt begegnad och är gjord av en snickare. Den består av tre vanliga köksbänksskivor (bok) 50x160 cm hopskruvade med gängad stång genom lackerade rör. Materialkostanden borde vara strax över tre lax.

Musiclover!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:43:36  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
vad är det högtalarna står på? markskivor och frigolit? ser bra ut iaf på bilden

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:51:43  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Högtalarna står på en 5x60x60 cm betongplatta (vitmålad) som jag har satt granitklinkersplattor på (nästan omöjligt att repa) med silicon som lim. Plattorna som väger ca 35 kg/st innehåller 6 meter 10mm armeringsjärn och ligger på SD-fötter.

Musiclover!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:53:54  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
stabilt

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:55:39  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Sabilt som f*n

Musiclover!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:37:30  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Det där borde ju låta suveränt. Klart maffiga högtalare. Bröderna lät riktigt bra på Sollentuna-mässan och den där ML 383 skulle jag ju gärna lyssna in mig på
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:46:15  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Ja 383an tilltalar uppenbarligen många men den är ju också ganska dyr, så jag köpte min begagnad Harmoni sammanfattar nog både högtalare och stärkare. En kombination utan "krusiduller" utan att någon information saknas.

Musiclover!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:48:55  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Hur höga är de? Är du 149cm lång?
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:51:29  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
De är 130 cm utan spikes och platta. Jag är 180 lång...

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:53:13  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Roq: Jag kollade igenom din tråd nu och ser ju direkt att du borde ha liknande ljudkarraktär som jag har.Om jag inte är helt ute å cyklar

Musiclover!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:54:58  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
BC var mina favoriter på den senaste mässan i alla fall. Även om rummet gjorde att basen svämmade över. De andra registren tycker jag lät mycket bra. Grattis till ett par riktigt fina högtalare!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:56:59  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Jag basen var mycket svullen på mässan men så låter det inte alls här även om jag har en ganska kraftig ressonans runt 31 hz.

Musiclover!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:58:23  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply

quote:
Roq: Jag kollade igenom din tråd nu och ser ju direkt att du borde ha liknande ljudkarraktär som jag har.Om jag inte är helt ute å cyklar


Det var därför jag var lite nyfiken...
Jo det är något med både BC och mina Amphion som är tilltalande ljudmässigt - jag kände mig "hemma" när jag lyssnade på BC.
Jag var också sugen på den där MLn ett tag men det blev lite för mycket pengar för mig. Nu har jag hittat en ny bra stärkare!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:59:10  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
även om jag har en ganska kraftig ressonans runt 31 hz.

oj, vem har inte det??
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  23:02:22  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Alla som har högtalare som når så djupt Därför så ska jag inhandla lite goa manicker som kan fixa det. Men det blir tidigast till hösten.

Musiclover!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/21 :  00:21:13  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Otroligt Snyggt, Lt Andersson det var inga Grejjer att Leka med

Trevlig Möbel också, till att palla för en Mark Levinson.?!!

MVH Jonas"Tidsdjuret"Viklund.


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/21 :  01:24:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tjena Lt
Jag var och lyssnade på A3orna på Ljudmakarn häromdagen under "lite" bättre förhållande än på mässan och det gav mersmak Har funderingar på att byta högtalare nästa år och då är BC-Acoustique ACT A3 en tänkbar kandidat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/21 :  03:34:55  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Gillar skarpt och min drömintegrerade dessutom.

Bravo
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/21 :  16:38:49  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
FBK: När du lyssnade på BC hos Ljudmakarn vad var det för elektronik inkopplat då? Hegel...?

Musiclover!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:02:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nej, vi körde med för och slutsteg och CD-spelare av märket Rega. Det lät kanonprövade även den nya PrimaLunan (rörförstärkare) men den gillade jag inte på dessa högtalare, blev för ljust/vasst.
Har du lyssnat med Hegel elektronik på BC-Acoustique någon gång under bra förhållanden, intryck?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:05:07  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Nej jag har ju inte det, därav frågan. När jag lyssnade hos Ljudmakarn så körde vi Myriad för- och slutsteg och om jag kommer ihåg rätt en Meridian CD.

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:06:54  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Intrycket av Myriad var att det lät neutralt men lite oroligare än vad det gör med min 383a. En aning grynigare också.

Musiclover!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:29:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Intrycket av Myriad var att det lät neutralt men lite oroligare än vad det gör med min 383a. En aning grynigare också.
En viss prisskillnad också

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000