HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Långhåret's System
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/23 :  15:55:50  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Uppdaterat 2009-07-29

Mina leksaker är något uppdaterade.
----------------------------------------------------------------------
Integrerad Förstärkare : Atoll In-100
Logitech Squeezebox Classic
Cd-spelare : Cambridge D500 S.E *är nu passerad ned i källaren*
Högtalare : Kirksaeter Silverline 60 S.E
Högtalarstativ : LFG 1 - Phonar (67,7cm)
Hörlurar : Philips SBCH890
Signalkabel : Signal Cable - Analog Two - Eichman Bullet plugs (4 Feet)
Högtalarkabel : Signal Cable - Ultra (Double Run) Single-wire (10 Feet)
Strömkabel: Supra LoRad 1,5 meter (Till förstärkaren)

----------------------------------------------------------------------
*Kommande*
Separat DAC - Funderingar kring: Stello DA100 Signature /
Bel Canto / G-Dis DAC-V

*fortfarande inga bilder*

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Edited by - långhåret on 2009/07/29 15:25:06

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/23 :  16:28:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Gah! hur klarar du dig utan högtalarkabel?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:12:23  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Vemsom: hahaha, jag har ju inte ens spelat in mina högtalare än! Så jag klarar mig inte så bra fått duga med hörlurar så länge
inväntar ett paket som enligt "tracking" befinner sig i sverige

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/24 :  14:46:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Ingen ht-kabel? Jag hade plockat en lampsladd ur garderoben medans jag väntar, eller panikköpt några meter EKK och skruvat/tvinnat ihop med borrmaskinen. Kostar under 50kr och du får ju sedan chansen att både spela in högtalarna och en extra sladd att leka och prova med senare!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/29 :  00:57:57  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
LeoArietis: jo jag har ju haft mina funderingar, men haft så lite tid över för lyssning att jag bestämde mig för att vänta
lär bli trevligt sedan fast risken finns ju att jag springer och inhandlar ny förstärkare rätt omgående.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/30 :  20:53:12  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Tagit ut segern lite i förskott, kablarna ligger och väntar någonstans på posten.
Stativen är snart påväg!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/31 :  02:42:42  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Väntan, ständigt denna väntan....

Bravo
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/31 :  09:00:40  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Bravo: Leverans för kablar blir idag eller i morgon. I värsta fall på måndag

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/04/03 :  20:30:23  Show Profile Send MikaF a Private Message  Reply
Hoppas att du får kablarna snart så vi får en liten lyssningsrapport, även om högtalarna kräver sina inspelningstimmar !!

MVH/Mika!

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:36:46  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
MikaF:

Hämtade ut kablarna i lördags, men pioneer vägrar svälja bananer eller spadar
kommer därför springa ned till clas-ohlson för att köpa en billig o-terminerad "lampsladd" alt. köpa någon billig Ixos eller liknande i stan.

måste ju komma igång med inspelningen.


Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:45:32  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Såja, nu har man kommit igång. Har införskaffat mig Supra Classic förr 25kr/metern.
Kopplade in högtalarna och så kom det ut ljud. Blev faktiskt riktigt imponerad av ljudet.
Tänka sig att den gamla Pioneern kunde prestera detta tillsammans med skräpig standard signalkabel
samt billiga suprakablar

Nåväl, till mina "första dagarna"-intryck. (skall nämnas att högtalarna bara fått lira några timmar....)

Det som imponerar är; detaljmängden utan att för den sakens skull bli det minsta tråkig eller hård.
Mellanregistret är helt underbart! Kan inte annat än hålla med recensionerna jag sett på nätet. ("man kan få betala upp till $5000 utan att för den sakens skull få ett så pass bra ljud i mellanregister"). Enya's röst lät underbart på "lord of the rings"-soundtracket. Basen är snabb / exakt utan att vara det minsta överdriven. Stereoplaceringen är väldigt bra samtidigt som ljudet är lättflytande och luftigt. En annan sak jag uppskattar är den svarta tystnaden, aldrig tendens till brus eller konstigheter. Riktigt bra alltså!

På lite sämre inspelningar är ljudet ändå engagerande och roligt att lyssna på. Har lirat allt från gammal 80tals hårdrock/rock/aor (Rose Tattoo, Tyger's of pan tang, Ac/dc, Journey etc.) till filmmusik (lord of the rings, Armageddon) och även testat pompös black med svåra grötiga partier (Summoning). Allt med samma goda resultat: musikglädje! Nu kanske det låter lite placebo för att det är nya grejer, fast jag är av en ganska kritisk/kräsen personlighet.

Ok. Nu till det mindre bra:

Basen är inte speciellt djup, inte djup alls. Beror med största säkerhet på: den korta inspelningstiden, kvaliteten på kablarna, cd'n och förstärkaren ;) för jag har hört dessa högtalare med bättre grejer, och då var det verkligen kalas!

En annan upptäckt jag gjorde var att dynamiken / farten är inte så bra som den kan bli. Jag vet att detta beror på kablarna, samt den grymt underdimensionerade förstärkaren.


Sammanfattning:
F*n, nu blev jag verkligen sugen att införskaffa ny förstärkare.

Återkommer sinom tid med en mer seriös recension av mitt system (+bilder), när ny förstärkare är på platts.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:04:17  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Ayreon är BRA!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:30:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


What??? Har du kablar du inte får dit? Varför då???Kan du inte sätta spadarna i högtalaren och försiktigt sätte bananerna i stärkaren???Menar via att klämma dit dom... Hur kunde det bli så fel för dig då du beställde så du har saker som inte går dit? För du måste ju speca beställningen ju....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/04/08 :  22:31:45  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Mayro: en "riktig" förstärkare tar ju vanliga bananer och troligtvis även gafflar. beställde högtalarkablar med bananer för förstärkare och sedan gafflar för högtalare.

sparar dessa kablar och använder till min blivande förstärkare

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/04/08 :  22:32:57  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Led Zepp: Nya plattan är kung!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:34:05  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Så, nu har man införskaffat en vettig förstärkare
återkommer med bilder i framtiden

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:04:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
vad blev det`?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/07/30 :  11:49:34  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Blev en Atoll In-100 Funkar alldeles förträffligt. Andas verkligen kvalitét om den. 11kg tung
Har nu även kopplat in mina Signalcable, väntar på att både dem och förstärkaren ska spelas in

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/02/27 :  17:42:06  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Intressant. Trivs du fortfarande med dina högtalare? De finns hos Ljudmakarn för 4000 kr numera...

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2006/03/08 :  15:22:55  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Totem: är du säker på att det är S.E-versionen?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2006/03/08 :  15:26:46  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Totem: jag trivs fortfarande bra med ljudet, det enda jag kan "klaga på" är ju avsaknaden av djupbas, men vad kan man mer begära av ett par stativare i denna prisklass, än ett riktigt bra mellanregister och underbar diskant.

Har ju tyvärr inte hunnit lyssna på någon subb'a än

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Edited by - långhåret on 2006/03/08 15:34:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000