Author |
Topic |
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 12:15:14
|
Vid vilken ålder började Mozart komponera? |
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 13:43:43
|
quote: Konstruktionen har funnits i 27 år(nästan 30 år på ett annat ställe i stycket.Mao ord gjordes högtalaren när han var mellan 13 och 16 år Hmmm intressant
Javisst är det imponerande att han redan i så unga år lade grunden för den högtalare som fortfarande av många anses vara den bästa fullregisterhögtalaren!
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/09/22 : 22:11:33
|
Gammal tråd, men vad fasen:
Jag har aldrig hört IÖ-högtalare. Jag har bara läst goda omdömen om dem. -Är det någon som hört en IÖ-högtalare och INTE tyckte om det? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 01:26:04
|
Ja |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 11:34:12
|
Ja |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 11:38:03
|
esl och johan.björklund: Vad är det ni inte tycker om och var lyssnade ni på dem?
Jag har full förståelse för att det kan finnas utrymme för mycket tyckande men efter att ha lyssnat på några tusen högtalare i prisspannet 10 spänn till 3 mille som jag tyckt mer eller mindre bra om har jag svårt att se hur man ens med flit kan undvika att tycka om INOs högtalare. Att man sen inte tycker de motsvarar var man vill ha är ju en sak men att inte tycka om dem finner jag lite märkligt om man har åtminstone lite intresse av musiken. |
Edited by - UrSv on 2009/09/24 11:40:58 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 12:08:44
|
quote: Jag har full förståelse för att det kan finnas utrymme för mycket tyckande men efter att ha lyssnat på några tusen högtalare i prisspannet 10 spänn till 3 mille som jag tyckt mer eller mindre bra om har jag svårt att se hur man ens med flit kan undvika att tycka om INOs högtalare. Att man sen inte tycker de motsvarar var man vill ha är ju en sak men att inte tycka om dem finner jag lite märkligt om man har åtminstone lite intresse av musiken.
Var o en har eget tycke, därför finns det så många tillverkare som det nu gör. Jag vill inte vara elak eller dryg, men du känns som utav dom som måste förvara Ino o dess förträfflighet.
Vad som sen är bra, det finns många andra märken som jag heller inte tycker om. Men var jag tvungen så hade jag kunnat leva med dom lika mycket som med Ino. Det är inte så att jag hatar märker o kräker på det |
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 13:42:39
|
I mina öron är Pip samt Pi60 helt ok musikförmedlare men inget fantastiskt, perfekt eller världsledande som man kan tro när man snackar med fan-klubben "Ino-ultras" (detta är alltså ett försök till att skoja lite) ;-)
Dom är prisvärda enligt mig men framför allt Pi60 är så hiskeligt fula att dom aldrig skulle komma in i mitt vardagsrum. Det kan man ha överseende med då dom ju är mer eller mindre hemsnickrade. Jag har hittat bättre i MINA öron och ögon :-D |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 15:44:07
|
Jag har lyssnat på Pi60 tillsammans med nad-förstärkeri och det är väl det som rekommenderas med dem Om jag är snäll så är det en medioker kombination helt utan sväng eller upplösning, detta enligt MINA öron. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 16:35:27
|
quote: Jag har lyssnat på Pi60 tillsammans med nad-förstärkeri och det är väl det som rekommenderas med dem Om jag är snäll så är det en medioker kombination helt utan sväng eller upplösning
Vågar du upprepa det på Faktiskt. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 20:33:37
|
Gwiggel!
Det kom en del svar på min lilla fråga. Jag har ju inte hört någon av Ingvars konstruktioner. Jag har heller aldrig hört något negativt omdöme. Nu har läst några i alla fall.
Kan det vara så att en "korrekt" återgivare låter trist, helt enkelt? Det kanske i så fall betyder att materialet på skivorna låter trist om man inte färgar det med en inkorrekt högtalare?
Ja, jag vet inte vare sej ut eller dit.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 20:43:03
|
En korrekt återgivning låter inte trist. Men det finns många inspelningar som låter trist. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 21:10:18
|
Nä, naturligtvis låter en korrekt återgivare inte trist. En korrekt återgivare låter inte alls. Den bara återger.
Kanske det är så att de flesta inspelningar låter trista? Men, det vet bara den som har en korrekt återgivare.
Eller kanske det är så att Ingvars högtalare inte är korrekta? De kanske har uppenbara fel? Men, de fel de besitter, är av en art, vilken man idag inte har någon mätmetod för? Därför tror man att de är korrekta, eftersom de mätmetoder man tillämpar visar på just korrekthet.
Nä-nä! Försök inte! Jag har ingen uppfattning alls. Jag bara funderar.
/Strmbrg, |
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 21:25:05
|
quote: Eller kanske det är så att Ingvars högtalare inte är korrekta? De kanske har uppenbara fel? Men, de fel de besitter, är av en art, vilken man idag inte har någon mätmetod för? Därför tror man att de är korrekta, eftersom de mätmetoder man tillämpar visar på just korrekthet.
Ja. Ja. Det är lätt att mäta upp att de har fel. De påstås vara korrekta men ingen har visat det. Det är mycket mytbildning. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 21:42:11
|
quote: Det är lätt att mäta upp att de har fel.
Kanske det. Men varför gör ingen det? Eller, vad baserar du påståendet på?
Ånyo: Jag bara frågar och undrar. |
|
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 21:42:31
|
Bara lyssnat till piP. Och dom var väl ok. Men jag hade nog vänta mig mer efter allt jag läst och hört om dessa små högtalare. Men är jag en sån där udda person som tycker att högtalare ska vara vackra/snygga och funka i hemmet, vilket jag INTE tycker att IÖ's högtalare gör. Men det är absolut inga dåliga högtalare. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
Edited by - Mschill on 2009/09/25 21:42:50 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 21:58:29
|
Alla högtalare har fel, även de som jag menar är betydligt mer korrekta har fel som är ganska lätta att mäta upp. Det är faktiskt näst intill omöjligt att ens bestämma hut en perfekt högtalare skall uppföra sig och att sedan göra den är ännu svårare.
Att påstå att en högtalare saknar kända fel är faktiskt fjantigt. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 22:10:17
|
quote: Att påstå att en högtalare saknar kända fel är faktiskt fjantigt.
Hur menar du då?
Har detta påståtts? Alltså, jag vet inte. Jag bara frågar. |
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 22:19:03
|
Jag har läst påståendet i Ino's manifest och ditt argumenterande tyder på att du har fått för dig att det är fråga om något liknande.
Du får tro vad du vill, det var inte jag som lyfte tråden för att diskutera Ino och nu räcker det för min del. Många tycker att högtalarna är bra, det borde räcka och vi som inte är så imponerade borde inte behöva förklara varför eller visa på fel.
Jag startade tråden i en tid då mycket påståenden fanns men lite fakta men numera är min nyfikenhet stillad så jag finner ingen mening i att gräva vidare. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 23:04:03
|
Mja, jag har inte argumenterat alls. Tycker jag. Jag har bara ställt frågor. Men, nu skall jag försöka läsa tråden från början...
/Strmbrg, |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 23:27:24
|
Strmbrg
Försök att få lyssna på lite olika modeller så kan du bilda dig en egen uppfattning |
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 06:46:11
|
quote: Strmbrg
Försök att få lyssna på lite olika modeller så kan du bilda dig en egen uppfattning
Jo, det vore väl intressant. Nu är jag kanske inte så jättenyfiken egentligen. Men jag tor att jag fått en invitation till en lyssning nånstans i nån tråd i nåt forum...
En av anledningarna till att jag inte vill lyssna, är att jag inte vill riskera att omvärdera min egen rigg i negativ riktning.
Jag är ju mycket nöjd nu, och det vore lite tråkigt om jag måste köpa nytt, för att vara nöjd även i morgon.
|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 08:06:37
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Det är lätt att mäta upp att de har fel. --------------------------------------------------------------------------------
Kanske det. Men varför gör ingen det? Eller, vad baserar du påståendet på?
Ånyo: Jag bara frågar och undrar.
Tyckte det var kul att se mätningar på Guru QM10 som Mats länkade till http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/guru_proaudio_qm10/ För all del inte Ino Audio men en IÖ-konstruktion och den lär vara närbeslätad med pip. Pip har jag hört och inget tycke uppstod. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/26 08:07:08 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 09:25:51
|
Ja Mats länkning till Guru-högtalaren var intressant. Vi har försökt få låna ett par för att göra en artikel men det har tyvärr hitintills inte funkat.
Jag fick chansen att höra Pip uppställda enligt reklambladet för några år sedan. Det var en trevlig upplevelse. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|