HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Duell, Philips 963 vs Copland CDA 288
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/01 :  22:16:21  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Bakgrund
Med all denna ledighet under jul och nyår måste man ju försöka klämma in lite hifi. För egen del har jag arrangerat en liten ”duell” här hemma. Jag har försökt utvärdera hur bra Philips 963SA egentligen är.

I senaste numret av Hifi+ recenseras denna Philipsspelare med mycket gott resultat. De kör den mot REGA Jupiter som kostar mer än dubbla pengarna, 1000 £ mot 400 £ för 963SA. Slutsatsen de kommer fram till är att de kanske kan bedömas vara likvärdiga och att valet blir en smakfråga. Recensenten själv valde dock Philipsen, att återgå till REGAn efter Philipsen gjorde honom besviken.

Swingpjatt här på forumet har också denna Philips, numera uppgraderad med en Electrokompaniet DAC. Även utan denna EC DAC föredrog han Philipsen framför den SAT CdFix han då hade. CdFixen är numera såld.

Acoustic Reality , den Danska firman som gör de trekantiga ICE Power slutstegen säljer tweakade Philips 963 och de hävdar att den med deras pris konkurrerar med det mesta upp till 100 000 kr. Detta får man väl ta med en rejäl nypa salt men ändå……

Hursomhelst så har jag köpt en sådan här Philips eftersom jag ville ha en bra DVD spelare och om den dessutom spelar cd skivor bra och som extra grädde på moset spelar SACD.
För att göra saker ÄN roligare säljer Lars Bengtsson Radio & TV dessa Philips för 4000 kr !!!!!!!

Denna duell har idag skett i mitt för tillfället optimerade lyssningsrum.


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/01/02 06:57:36

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/01 :  22:29:31  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Men resultatet då?

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/01 :  22:52:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
HALLÅ!!!

Man kan inte börja att skiva om en sån sak, och sen låta bli att göra nåt mer.,,,

Argh!!! ;(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:14:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Hmmm ... Det här kommer att blir intressant att höra fortsättningen på

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/02 :  00:39:15  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
HA HA HA!!!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/02 :  06:22:52  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Förberedelser
Det gäller att förbereda sig väl inför en sådan här drabbning så specialtillstånd införskaffades för omöblering av aktuellt rum. Normalt sett spelar jag på tvären och det blir väldigt konstiga och ojämna förutsättningar för de bägge högtalarna. Med den temporära möbleringen får högtalarna likadana förutsättningar och dessutom kan rummet ”tunas” med skjutdörrar så det kan bli 550 cm långt eller 1050 cm långt.
För att riktigt ”nörda” tills saker och ting ställdes mina Svanå-diffusorer upp för att ta första sidoreflexen och diverse löst material lades ut på golvet för att dämpa golvfeflexerna. Behöver jag tillägga att in hustru nu skrattade lite nervöst åt mina tilltag…..

Philipsen som jag tidigare inte spelat mer är max 50 timmar på har fått gå dygnet runt på ”repeat” de senaste 3 dygnen. Fasen i väggen mättes så att kontakterna satt rätt på samtliga apparater, Densen DeMagic spelades för att rensa upp i systemet ja det mesta var väl förberett.
BAT försteget har justerbar nivå för alla ingångar så nivån ställdes in så gott det gick för de bägge kombattanterna. Utan DB mätare kanske inte detta blir helt exakt med det gjordes så gott det gick med ”öronmåttet”. Bägge spelarna hade ”bättre” nätkablar än original, dock av olika ursprung.

Slutligen så vill jag nämna något om min kära Copland CDA 288:a. Den är lite modifierad med tex alla likriktardioder utbytta mot bättre typ, alla stora kondingar i strömförsörjningen filtrerade med Wima kondensatorer, chassiet inklätt med bitumen för att dämpa oönskade vibrationer och internkablaget utbytt till Transparent.
Det var dock inte utan en viss oro jag gick in i denna duell. Hade tiden hunnit ifatt och förbi min Copland?


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/01/02 06:58:10
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:01:44  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
Skall bli spännade att läsa fortsättningen..

Farsan köpte en 963 innan jul (just från Lars Bengtsson).
Har inte lyssnat på den men bilden som presterades på 36" PixelPlus TVn kunde man definitivt inte klaga på...
Jag tycker spontant att spelaren utstrålar en högre prisklass i allt från utseende, kontakter, prestanda m.m.!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:21:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
För att göra en bra utvärdering behövs en expertpanel. Dagen till ära bjöds Hififorums ”Plind” in. Han har varit hos mig tidigare och lyssnat men med denna nya möblering var det en helt ny anläggning för oss bägge.


Då kör vi
Väl igång spelades mycket musik. Som exempel kan nämnas Stevie Ray Vaugn, Johnny Cash, Rigmor Gustafsson, Nils Landgren, Natalie Cole, Muddy Waters, mm. Det som dock spelades mest denna eftermiddag var High Fidelitys skivor där jag har en nästan komplett samling. På dessa skivor är variationen stor och i många fall ljudkvalitén hög. Till en början handlade det mest om att spela in sig på anläggningen och vi spelade växelvis Philips 963 och växelvis Copland CDA 288. Vi spelade dock inte samma stycken på de bägge spelarna så det blev ingen direkt jämförelse.

Vi kunde dock konstatera att Philipsen spelade riktigt bra. Den spelade kontrollerat med en behaglig klang, luftig återgivning och ett väl detaljerat ljud. Vi provade att spelade den med uppsamplingen av eller på, men föredrog klart ljudet med uppsamplingen på. Utan uppsampling lät ljudet mer komprimerat och instängt.

Coplanden spelade som den alltid gör, väldigt behagligt med bra botten, tydligt mellanregister och stor ljudbild. Sanningens ögonblick närmade sig.

Duellen började med ett orgelstycke från en High Fidelityskiva. Ja det var lite mer än orgel också, men men. Philipsen spelade först och det lät som sagt riktigt bra, bra rumsinformation, det hördes att det var en kyrka vi befann oss i, bra djup i orgeln men välkontrollerat. Egentligen fanns inte mycket att anmärka på så vi bytte över till Coplanden.

Med orgelstycket i Coplanden spelade basen ytterligare några Hz djupare och definitionen var tydligare. Den största skillnaden var dock att rumsinformationen blev än tydligare i detta stycke. Kyrkan blev lite större och lite tommare, man hörde den känsla av rymd som man får då man sitter i en kyrka.

Över till en ny genre, tung blues. Stevie Ray Vaughns ”Tin pan alley” spelades. Detta är en underbar låt med långsam blues, härliga gitarrer, finfin bas, härlig röst, osv. Philipsen fick spela först och det lät underbart som det ofta kan göra med denna låt i cd spelaren, om anläggningen håller någorlunda klass. Inte heller här fanns egentligen något att anmärka på. Inget som sticker ut eller irriterar och inget som direkt saknas.

Över till Coplanden igen och vi kunde bekräfta det vi tidigare hört. Coplanen spelar på ett helt annat sätt i basen. Både djupare, fastare och mer definierat. Coplandspelaren har också en något mörkare klang något som vi upplevde som positivt. Man fick också känslan att Coplanden plockade fram fler detaljer ut skorna. Inte så att man saknade något med Philipsen, men det blev tydligare med Coplanden.

Mer musik spelades och vår uppfattning om de bägge spelarna stärktes. Philipsen spelar jättebra, inget saknas, inget irriterar och men skulle lätt kunna leva med en sådan spelare OM man inte samtidigt hört Coplanden som gör allt som Philipsen gör, fast lite bättre och med en klang som tilltalar mig lite mer. Philipsen hade dock ett trumfkort kvar, möjligheten att spela SACD.

Jag har Norah Jones skiva både på CD och på SACD och idag passade det ju ypperligt att använda bägge skivorna. Med SACD i släden lyfte sig Philipsen något. Den knaprade in mycket av Coplandens försprång men vi var ense om att det inte räckte ända fram ens med SACD i släden. MED SACD blev ljudet lite mjukare och en gnutta varmare, det var framförallt i toppen som skillnaderna skedde, i basen uppfattade vi ingen direkt skillnad. Efter att ha spelat ett antal låtar varav vissa flera gånger, växlande med fjärren mellan CD och SACD var vi överens om att Philipsen är bra i cd format, bättre i SACD format, men når inte riktigt fram till Coplanden i något av fallen. Skönt tycker jag.

Avslutningsvis
Slutligen måste man ändå sägas att Philipsen måste anses vara ett

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:28:32  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Takker så mye for testen.
Da blir min Copland CDA288X med LClock stående en stund til.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/02 :  15:30:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
StefanB,

Tack för en intressant jämförelse

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/02 :  16:19:21  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Grymt!

En annan skall ju just köpa sig en dvd, kanske blir en sådan här då

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/02 :  16:32:06  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Bra test Stefan
Blir väl sittande med min 288:a också
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/02 :  17:10:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul lyssningsjämförelse!
Kan tänka att Mrs StefanB blev nervös...

Zalve: "De saktmodiga skola ärva..." och allt det där.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/02 :  17:19:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
PAC:
De sakmodiga har svulutigt ihjäl och "De som väntar på nåt gott - väntar alltid FÖR länge."

Fast nu vet man att det det ör helt OK att hitta en 288a till bra pris.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/02 17:19:55
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/02 :  17:24:12  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Tackar så hemskt mycket Stefan. Nu efter jag läst denna jämförelse så hoppar jag över mitt tänkta köp av en Coplans CDA288 och köper mig en Philips istället och lägger resterande pengarna på en ny vinylspelare istället

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/02 :  17:35:35  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Bra test!
Själv har jag 963SA och är sjukt nöjd för dom pengarna! Har dämpat den med bitumen och bytt nätkabel.
Vad kostar Coplanden ny? den var ju ganska rejält tweakad så det skulle vara intressant hur 963SA skulle låta mot den i standardutförande...eller med samma/liknande tweaks...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/03 :  10:08:48  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
För er som går i tankarna om att köpa en Philips eller redan har köpt en Philips kommer här lite bilder på inidan. Uppenbarligen skall denna Philips har rätt stor tweakpotential.


Överblick på insidan


Längst till höger de digitala utgångarna, längst till vänster component video utgångar. Däremellan sitter omvandlare och utgångar för ljud i olika format. Som synes så är alla komponenter pyttesmå, dvs ytmonterade. Personligen är ytmonterad elektronik inget jag skulle ge mig på att försöka tweaka.


Driven med tillhörande styrelektronik eller vad som nu kan tänkas vara på detta kortet.


Och slutligen den del som bör vara enklast att tweaka, strömförsörjningen. Här är allt gjort med vanliga diskreta komponenter och det ser inte imponerande ut tycker jag. Här bör det gå att göra en hel del.


Då vet ni läget gossar, det är bara att köra igång

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/01/03 :  10:44:11  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Alltid spännande att tweaka; vill dock varna för att ge dig på nätdelen i Philips'en utan att vara MYCKET säker på vad du gör. Den är nämligen av den switchade varianten, och sådana kan tydligen bli instabila och brinna upp om man inte som sagt känner sig som på mammas gata.
Här finns kanske lite inspiration (han moddar faktiskt även nätdelen):

http://www.tweakaudio.com/Philips%20DVD963SA.html

Jag hade direktlänkat om inte bilden var så stor....men det ser klart intressant ut tycker jag


Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/03 :  11:41:29  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Köpte mig en idag... ett väldans lyft från min tidigare Alchemist Nexus spelare, trots att den inte är inspelad ännu så småningom ska jag väl uppgradera nätdelen på den... men det överlämnar jag nog till Harmony Design.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Edited by - yahriel on 2004/01/03 11:41:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:48:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Coolt tweak =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:46:59  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
StefanB: Du svarade inte på min fråga. =) Vad kostade Coplanden ny? Och hur tror du 963SA skulle stå sig emot en omoddad Copland..?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:59:15  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Han vågar kanske inte

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/03 :  16:07:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Coplanden låg väl på ca 18000-20000:- ny (4-5 år sen).
Jag köpte min för under 10´ begagnat.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:36:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Coplanden kostade faktist någonstanns mellan 20-22 kkr ny då det begav sig. Hur den skulle stå sig omodifierad eller om Philipsen hade samma modifieringar blir ändå bara spekulationer så det får någon annan hänge sig åt

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/03 :  20:06:02  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Stefan, min 288:a spelar SACD!!
Lite lurigt
Ännu mindre anledning att byta
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/04 :  11:12:15  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Sorry gubbar, blev lite fel
Jag menade HDCD.
Är inte lätt med alla begrepp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000